FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 Anna Aktermo SÖKANDE Säljarna i Christianstad AB, 556531-4225 Svetsarvägen 1 291 36 Kristianstad Ombud: Advokat Peter Olofsson Kristianstad Advokatbyrå AB Box24 291 21 Kristianstad MOTPARTER 1. Kristianstads kommun 2. Osby kommun 3. Hässleholms kommun 4. Hässleholm Teknik AB 5.Hässleholm Miljö AB Ombud för 1-5: Peter Lindgren Kristianstads kommun Kommunledningskontoret 291 80 Kristianstad ÖVRIGA BERÖRDA 1. Staples Sweden AB, 556091-3591 Ombud: Thomas Bemer Advokatfirman Lindgren & Von Hofsten AB Box3 542 21 Mariestad 2. Papyrus Sverige AB, 556057-6554 Box1004 431 26 Mölndal SAKEN Mål nr Sida 1 (24) 5956-12, 5958-12 -- 5961-12 KON�{URRIENSVlE�KfET DOM 2012 -10- 1 5 Meddelad i Malmö Avd Mål nr Mål nr Mål nr Mål nr Mål nr Dnr 2012 -10, 1 6 -- ==a:::1==-i:a ��=---Al(tb.t, Doss .zrrr=-- 5956-12 5958-12 5959-12 5960-12 5961-12 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) Dok.Id 125283 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. Avdelning 1 I MALMÖ DOMSL UT 1. De samordnade upphandlingarna ska göras om såvitt avser kategorin kem-tekniska produkter. 2. De samordnade upphandlingarna ska rättas såvitt avser kategorin städmateriel, på så sätt att en ny utvärdering ska göras vid vilken anbuden från Papyrus och Staples inte ska beaktas. 3. De samordnade upphandlingarna ska rättas såvitt avser kategorin pappers- och plastartiklar, på så sätt att en ny utvärdering ska göras vid vilken anbuden från Staples, Papyrus och Helmer Nilsson inte ska beaktas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. DOM Sida 3 5956-12, m.fl. Kristianstads, Osby och Hässleholms kommuner samt Hässleholm Teknik AB och Hässleholm Miljö AB (fortsättningsvis samfällt be­ nämnda Kommunerna) upphandlar gemensamt/samordnat kem-tekniska produkter, städmateriel samt pappers- och plastartiklar (dnr 2011/194). Anbud har kunnat läggas på en eller flera av dessa tre kategorier. Av förfrågningsunderlaget framgår att en leverantör per kategori ska antas och att tilldelningskriteriet är lägst pris. Av tilldelningsbeslut den 4 juni 2012 framgår att Kommunerna antagit anbudsgivaren Papyrus Sverige AB (Papyrus) för kem-tekniska produkter och städmateriel samt anbudsgivaren Staples Sweden AB (Staples) för pappers- och plastartiklar. Säljarna i Christianstad AB (Säljarna) ansöker om överprövning av de samordnade upphandlingarna och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta följande avseende de tre olika kategorierna. 1. Kem-tekniska produkter: Att upphandlingarna ska göras om. 2. Städmateriel: Att upphandlingarna får avslutas först sedan rättelse gjorts bestående i en ny anbudsprövning varvid anbuden från Papyrus och Staples förkastas och anbudet från Säljarna tas med. 3. Pappers- och plastartiklar: Att upphandlingarna får avslutas först sedan rättelse gjorts bestående i en ny anbudsprövning varvid anbuden från AB Helmer Nilssons, Papyrus och Staples förkastas och anbudet från Säljarna tas med. Kommunerna motsätter sig bifall till ansökningarna. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp, med utgångspunkt i åberopade omständigheter. ALLMÄNT OM FÖRFRÅGNINGSUNDERLAGET Upphandlingen är på produktnivå preciserad i detalj för var och en av de tre kategorierna i upphandlingen, vilket framgår av förfrågningsunderlagets bilaga Anbudsspecifikation. Samtliga positioner måste kunna tillhandahål­ las av leverantören för att denna ska kunna komma ifråga för utvärdering (förfrågningsunderlaget, punkt 6). I förfrågningsunderlaget anges vidare följande. "Fabrikat, storlek, an­ tal/förpackning som är angiven i anbudsspecifikationen är en hänvis­ ning/beskrivning. Angivet fabrikat eller likvärdig produkt skall offereras" (punkt 4.1). Varje position i anbudsspecifikationen utgör alltså s.k. skall­ krav som ska uppfyllas genom att anbudsgivaren antingen offererar det som uttryckligen efterfrågas för varje position eller offererar något som kan bedömas likvärdigt. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-1 2, m.fl. Avdelning 1 I MALMÖ DOMSKÄL Under nedanstående rubriker för respektive av de tre kategorier av produk­ tersomomfattasavupphandlingenredovisas - undersjälvständigarubri­ ker - de omständigheter som åberopas av Säljarna, Kommunernas inställ­ ning till åberopade omständigheter samt förvaltningsrätten bedömning av aktuella frågor. Vinnande anbudsgivare inom respektive kategori har fått tillfälle att yttra sig i målen. Papyrus har inte hörts av, medan Staples i ett yttrande i huvud­ sak hänvisat till vad som anförts av Kommunerna. 1. Kem-tekniska produkter Omständigheter åberopade av Säljarna Papyrus anbud är det enda anbud som har utvärderats och har följaktligen antagits. Inte heller Papyrus anbud uppfyller ställda skall-krav och skulle därför ha förkastats. Eftersom samtliga anbud vid en korrekt anbudspröv­ ning skulle ha förkastats, måste upphandlingarna i denna del göras om. Papyrus anbud innehåller följande avvikelser från ställda skall-krav: Position 3: Efterfrågad produkt ska i koncentrat ha pH-värde 7,0-8,0. Kommunerna har på fråga särskilt markerat att inga avvikelser accepteras när det gäller pH-värden. pH-värdet i koncentrat för den av Papyrus offere­ rade produkten är 9,9 enligt produktinformation på Papyrus websida och enligt produktblad från produktleverantören Diversey 8,8. Position 6: Efterfrågad produkt ska i koncentrat ha pH-värde 1,8- 2,4. Pa­ pyrus har för denna position offererat en produkt vars pH-värde för kon­ centrat enligt produktblad är ca 1,7. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 6 5956-12, m.fl. Position 14: Efterfrågad produkt ska ha pH-värde 8-9. Papyrus har för denna position offererat en produkt vars pH-värde för koncentrat enligt produktblad är 9,2. Position 35: För den efterfrågade handkrämen föreskrivs att den ska inne­ hålla panthenol. Papyrus har offerera en produkt som innehåller solrosolja men inte panthenol. Ämnena skiljer sig åt beträffande läkande egenskaper. Vidare är solrosoljan just en olja. Panthoten är däremot ett vitamin och alltså en helt annan produkt. Den produkt med solrosolja som offereras är följaktligen inte likvärdig med den produkt som efterfrågas. Kommunernas inställning till åberopade omständigheter Position 3: Allrent. Enligt anbudsgivarens säkerhetsblad avseende offere­ rad produkt ligger pH-värdet för koncentrat på 7,5-8, vilket är inom för­ frågningsunderlagets acceptintervall. Position 6: Avkalkningsmedel. Enligt anbudsgivarens säkerhetsdatablad avseende offererad produkt ligger pH-värdet för koncentrat på ca 1,7. An­ givet pH-värde är ett ca-värde och ska därför enligt Kommunerna bedömas ligga inom förfrågningsunderlaghets acceptintervall. Position 14: Impregnering. Enligt anbudsgivarens säkerhetsdatablad avse­ ende offererad produkt ligger pH-värdet för koncentrat på cirka 9,2 vilket med vedertagna regler för avrundning, av Kommunerna bedöms ligga inom begärt acceptintervall. Kravet har angetts som ett intervall utan deci­ maler, vilket gör avrundning till närmaste heltal till en naturlig konsekvens. Position 35: Handkräm. Enligt anbudsgivarens säkerhetsdatablad avseende offererad produkt ingår Helianthus Annuus, vilket av Kommunerna be- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 döms som likvärdigt. Kravet syftar till en kräm som är återfuktande och bidrar till snabbare läkning av små sår m.m. Detta är viktigt med tanke på att personal som ofta är i vatten med händerna behöver en fuktkräm. Både Panthenol och Helianthus Annus bidrar till att ge produkterna återfuktande egenskaper och snabbare läkning av hud. Båda ämnen kan anses tillgodose behovet. Förvaltningsrättens bedömning Säljarna gör gällande att vinnande anbudgivare (Papyrus) har offererat produkter som inte uppfyller de i positionerna 3, 6 och 14 i anbudsspeci­ fikationen för kem-tekniska produkter uppställda kraven på pH-värde. När det gäller position 3 har Papyrus bifogat ett säkerhetsblad avseende offererad produkt enligt vilken pH-värdet för koncentrat anges vara 7,5-8,0 vilket är inom det intervall som anges i anbudsspecifikationen. Förvaltningsrätten anser att Papyrus därmed har visat att produkten upp­ fyller uppställt krav. De av sökanden åberopade handlingarna visar inte att uppgiften i säkerhetsbladet är felaktig. När det gäller position 6 och 14 anges i anbudsspecifikationen pH-värde i koncentrat för produkterna om 1,8-2,4 respektive 8-9. Papyrus har offere­ rat produkter som enligt säkerhetsblad har ett pH-värde för koncentrat om ca 1,7 respektive 9,2. Upphandlande myndigheter har i samband med frå­ gor och svar under upphandlingsskedet förtydligat kraven avseende pH­ värde genom att på frågan "Tillåter ni avvikelse från pH-värden angivna per produkt i kemfliken?" ge svaret "Inga avvikelser accepteras.". Under dessa förhållanden har det enligt förvaltningsrättens bedömning inte fun­ nits utrymme för Kommunerna att godkänna produkter som inte visats ha pH-värden för koncentrat som ligger inom de angivna intervallen. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. Avdelning I I MALMÖ Förvaltningsrätten anser inte att pH-värde "ca 1,7" kan anses falla inom intervallet 1,8 - 2,4. Rätten anser inte heller att kravet på pH-värde "8-9" under angivna förhållanden kan tolkas på så sätt att en avrundning till hel­ tal, uppåt eller neråt, skulle vara möjlig. Enligt förvaltningsrätten har Pa­ pyrus alltså offererat produkter på positionerna 6 och 14 som inte uppfyller uppställda krav. Papyrus anbud borde således ha förkastats av upphand­ lande myndighet avseende kategorin kem-tekniska produkter. Genom att inte förkasta Papyrus anbud trots bristande kravuppfyllelse har upphand­ lande myndigheter handlat i strid med bestämmelserna i LOU. För att ingripande enligt ska bli aktuellt krävs förutom att sökanden visar att upphandlande myndighet har handlat i strid med LOU även att sökan­ den till följd av detta lidit skada. Säljarnas anbud har förkastats vid an­ budsprövningen av den aktuella kategorin och riktigheten av detta är inte ifrågasatt. Eftersom Papyrus anbud är det enda som har kvalificerats till utvärderingen och då även detta anbud rätteligen skulle ha förkastats, är det förvaltningsrättens uppfattning att Säljarna - trots att bolaget anbud förkas­ tats - lidit eller riskerat lida skada till följd av Kommunernas agerande. Mot bakgrund av det anförda finns det grund för ingripande enligt LOU såvitt avser kategorin kem-tekniska produkter. Eftersom någon rättelse inte är möjlig ska upphandlingen i den kategorin göras om. 2. Städmateriel Omständigheter åberopade av Säljarna Varken Papyrus eller Staples anbud uppfyller ställda skall-krav och ska därför rätteligen förkastats vid kvalificeringen, vilket innebär att Säljarnas anbud ska antas eftersom det är det enda kvarvarande anbudet. Flera av felaktigheterna avser färger på offererade produkter i förhållande till efter- DOM Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 5956-12, m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 frågade färger. Det är när det gäller städverksamhet inte likgiltigt vilka färger som finns på olika produkter. Olika verksamheter kan ha olika färg­ koder som blått för allmän städning, rött för hygien såsom toaletter och gult för exempelvis köksutrymmen. Det är därför viktigt att offererade produkter svarar upp mot efterfrågade färgkrav. Papyrus anbud innehåller följande avvikelser från ställda skall-krav: Position 4: Efterfrågad produkt är diskborste med skrapkant i sorterade färger, kokbar. Papyrus har endast offererat blå diskborste. Det framgår inte heller om diskborsten är kokbar eller om den har skrapkant. Position 5: Gul diskduk efterfrågas. Papyrus har offererat en röd diskduk. Huruvida det föreligger produkter av olika färger är irrelevant, anbudet avser en produkt som inte har efterfrågats. Position 6 och 7: Microduk i fyra olika färger efterfrågas. Papyrus har end­ ast offererat microduk i en färg, blå. Position 18: Mopp till whiteboardtavlor. Papyrus har offererat en utgående produkt. För ett upphandlingskontrakt som är avsett att löpa under i vart fall två år och med möjlig förlängning i ytterligare två år ska den upphand­ lande myndigheten naturligtvis inte acceptera att en leverantör i den avgö­ rande produktkatalogen för prisjämförelse erbjuder utgående produkter. Även med tillämpning av förfrågningsunderlagets 4.2 innebär tillämpning­ en en diskriminering av övriga anbudsgivare, eftersom ersättningsproduk­ ter ska vara i samma "prisnivå", dvs. inte exakt samma pris utan kan vara högre. Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. IMALMÖ Avdelning 1 Position 22: Efterfrågad produkt är kardborresats med ändskydd 28 cm. Den av Papyrus offererade produkten är 25 cm, vilket inte är en likvärdig produkt. En kardborresats på 25 cm fungerar inte för de befintliga stativen. Position 27: Efterfrågad produkt är Pur Active grön. Pur Active är en pro­ dukt som tillhandahålls av Vileda. Den speciella egenskap som efterfrågas är denna tvättsvamps förmåga att göra rent utan att repa materialet. Pa­ pyrus har offererat en "vanlig" skursvamp med skumylon som saknar den repfria förmågan. Den är därför också väsentligt billigare. Genom att ac­ ceptera en icke likvärdig produkt som likvärdig har kommunen således snedvridit förutsättningarna för anbudsgivarna. Staples anbud innehåller följande avvikelser från ställda skall-krav: Position 6: Microduk i fyra olika färger efterfrågas. Papyrus har endast offererat microduk i en färg, blå. Position 18: Mopp 25 cm till whiteboardtavlor. Staples har offererat en mopp med bredden 40 cm, vilket inte är en likvärdig produkt. Position 21: Efterfrågad produkt är en kardborresats med ändskydd 40 cm. Staples har offererat "Kardborrskiva för K- och S-stativ" som enligt Stap­ les webbsida är 60 cm bred, vilket inte är en likvärdig produkt. Kommu­ nerna har efterfrågat kardborresatser i tre olika längder; 60, 40 och 28 cm (position 20-22). Staples har offererat ett och samma kardborrestativ i längden 60 cm för alla tre positionerna. Position 27: Efterfrågad produkt är Pur Active grön. Pur Active är en pro­ dukt som tillhandahålls av Vileda. Den speciella egenskap som efterfrågas är denna tvättsvarnps förmåga att göra rent utan att repa materialet. Staples Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. IMALMÖ Avdelning 1 har offererat en "vanlig" grön Scotchbrite skursvamp som enligt Staples webbsida innehåller slipmedel. Produkten är inte likvärdig. Position 44: Efterfrågad produkt är sopborste, halvlång med hål förhand­ ledsstöd. Staples har offererat en sopborste som inte har hål för handleds­ stöd och därmed inte är likvärdig. Den offererade sopborsten med artikel­ nummer 1358552 presenteras på Staples websida som "Sopborste sorterade färger 80 cm" och det anges "Originalnummer 62531366". Sopborsten, som saknar handledsstöd, tillhandahålls av Nilfisk som även tillhandahåller sopborste med handledsstöd, vilken har har artikelnummer 62531336. Position 51: Efterfrågad produkt är städvagn ergonomisk med tre nät­ korgar, säckhållare 125 L, plats för två hinkar 9,5 L och redskapshållare för fyra skaft. Den av Staples offererade städvagnen har bara redskapshål­ lare för två skaft och är följaktligen inte likvärdig. Position 60: Efterfrågad produkt är WC-borste med ställ. Staples har offe­ rerat en WC-borste utan ställ, en helt annan produkt än den efterfrågade. Kommunernas inställning till åberopade omständigheter Papyrus anbud Position 4, 5, 6 och 7: Diskborste, diskduk, microduk. Säljarna hävdar att Papyrus inte uppfyller ställt krav beträffande färg. Kommunerna hänvisar till följande skrivning förfrågningsunderlaget, punkten 4.1. Allmänna krav: "För angivna artiklar i anbudsspecifikationen ska samma nettopriser gälla för samtliga färger som artiklarna finns i leverantörens sortiment". Med detta avses att priset på offererad kulör även ska avse övriga färger i sorti­ mentet för den offererade produkten. När det gäller position 6 och 7 utgår Säljarna från att produkten ska finnas i samtliga uppräknade färger, vilket Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. Avdelning 1 !MALMÖ inte framgår av kravspecifikationen i Anbudsspecifikationen för aktuell kategori. Position 18: Mopp. Anbudsgivaren är bunden till sitt anbud och har därför leveransskyldighet beträffande offererad produkt. För övrigt gäller förfråg­ ningslagets punkt 4.2, Utgående produkt/Ersättningsprodukt. Position 22: Kardborresats. Kommunerna hänvisar till följande skrivning förfrågningsunderlaget, punkten 4.1. Allmänna krav: "Fabrikat, storlek, antal/fp som är angiven i anbudsspecifikationen är en hänvisning/be­ skrivning. Angivet fabrikat eller likvärdig produkt skall offereras". Med detta avses även att likvärdiga produkter avseende storlek ska accepteras i enlighet med vad som stadgas i 6 kap. 5 § LOU. Detta markeras dessutom genom "Ca mått storlek" anges i tabellhuvudet för kolumnen Städmateriel i Anbudsspecifikationen. Position 27: Rengöringssvamp. Säljarna saknar belägg för att den offerera­ de produkten inte sammanfaller med ställda krav. Säljarna gör i stället en tolkning av vad man förmodar är ställda krav. En tolkning som inte kan utläsas av anbudsspecifikationen. Produkten anses likvärdig. Staples anbud Position 6: Microduk. Säljarna hävdar att Staples anbud inte uppfyller ställt krav beträffande färg. Kommunerna hänvisar till följande skrivning i förfrågningsunderlaget, punkten 4.1. Allmänna krav: "För angivna artiklar i anbudsspecifikationen ska samma nettopriser för samtliga färger som artiklarna finns i leverantörens sortiment". Med detta avses att priset på offererad kulör även ska avse övriga färger i sortimentet för den offererade produkten. Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 Position 18: Mopp. Upphandlande myndigheter hänvisar till följande skrivning förfrågningsunderlaget, punkten 4.1. Allmänna krav: "Fabrikat, storlek, antal/fp som är angiven i anbudsspecifikationen är en hänvis­ ning/beskrivning. Angivet fabrikat eller likvärdig produkt skall offereras". Med detta avses även att likvärdiga produkter avseende storlek ska accept­ eras i enlighet med vad som stadgas i 6 kap. 5 § LOU. Detta markeras dessutom genom "Ca mått storlek" anges i tabellhuvudet förkolumnen Städmaterel i Anbudsspecifikationen. Position 21: Kardborresats. Upphandlande myndigheter hänvisar till vad som anförts avseende position 18 avseende likvärdig produkt. · Position 2 7: Rengöringssvamp. Säljarna saknar belägg för att den offerera­ de produkten inte sammanfaller med ställda krav. Säljarna gör istället en tolkning av vad man förmodar är ställda krav. En tolkning som inte kan utläsas av anbudsspecifikationen. Produkten anses likvärdig. Position 44: Sopborste. Offererad produkt (sopborste) har hål för handleds­ stöd enligt bifogad produktkatalog. Position 51: Städvagn. Offererad produkt har två skafthållare. Det är inte detsamma som hållare för två skaft. Produkten ska därför godkännas. Position 60: WC-borste. Säljarna har rätt i sitt påstående att offererad pro­ dukt saknar ställ. I övrigt uppfyller produkten de egenskaper som krävs. Bristen bör betraktas som ringa och prisutvärderingen för position 60 sak­ nar betydelse för slutresultatet i upphandlingen. Säljama kan av den anled­ ningen inte anses lidit skada. Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. Avdelning 1 IMALMÖ Förvaltningsrättens bedömning I denna kategori - städmateriel - har tre anbudsgivare gått vidare till utvär­ dering; vinnande anbudsgivaren Papyrus samt Staples och Säljarna. För att sistnämnda bolag ska anses lida eller riskera att lida skada krävs att varken Papyrus eller Staples anbud uppfyller ställda krav och följaktligen skulle ha förkastats vid anbudsprövningen. Detta eftersom det av utvärderings­ protokollet framgår att Säljarna lämnat det högsta anbudspriset av de tre i den aktuella kategorin. När det gäller Papyrus anbud anför Säljarna att Papyrus offererat fel färg på produkterna på positionerna 5, 6 och 7 i anbudsspecifikationen. På de aktuella positionerna specificeras förfrågan med färger på produkterna. För position 5 anges endast färgen gul, medan det för positionerna 6 och 7 anges rött, blått, grönt och gult. Kraven kan knappast uppfattas på annat sätt än att anbudsgivarna på varje position måste offerera dessa färger, eller i vart fall offerera någon av de angivna färgerna. Av Papyrus anbud framgår att endast en röd produkt har offererats på po­ sition 5. Som kravet är formulerat för den aktuella positionen anser för­ valtningsrätten att anbudsgivare måste offerera en gul diskduk eller svampduk. Detta trots att det i förfrågningsunderlagets punkt 4.1, och även i anbudsspecifikationen, anges att "För angivna artiklar i anbudsspecifika­ tionen ska samma nettopriser gälla för samtliga färger som artiklarna finns i leverantörens sortiment". En produkt med en annan färg än den färg som specifikt efterfrågas kan inte heller anses vara en likvärdig produkt. Det är förvaltningsrättens bedömning att Papyrus, genom att på position 5 offerera en röd produkt, inte har offererat efterfrågade produkter på samt­ liga positioner. Papyrus anbud borde därför ha förkastats vid anbudspröv­ ningen. Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 Som Säljarna vidare anfört, och vilket vitsordats av Kommunerna, har Staples offererat en annan produkt än den efterfrågade på position 60; WC­ borste utan ställ när WC-borste med ställ efterfrågas. Redan på den grun­ den borde Staples anbud ha förkastats vid anbudsprövningen. Säljarna har lidit eller riskerat att lida skada till följd Papyrus och Staples anbud inte har förkastats. Det finns därmed skäl för ingripande enligt LOU. Enligt förvaltningsrätten kan rättelse ske genom att en ny utvärdering görs sedan anbuden från Papyrus och Staples förkastats vid anbudsprövningen. 3. Pappers- och plastartiklar Omständigheter åberopade av Säljarna Varken Helmer Nilssons, Papyrus eller Staples anbud uppfyller ställda skall-krav och ska därför förkastas. Helmer Nilssons anbud innehåller följande awikelser från ställda skall­ krav: Position 4: Efterfrågad produkt är toalettpapper mini 2-lag, vit returfiber. Helmer Nilsson har offererat "Toalett Mini Jumbor T2 FP 12 Tork Univer­ sal 0,6 kg I-lags returfiber"; I-lags betyder att pappret bara är i ett lager och inte i två som efterfrågats. Pappret är därtill inte vitt utan grått ef­ tersom det är gjort av returpapper. Produkten är därmed inte likvärdig med den efterfrågade. Position 13 och 14: I förfrågningsunderlaget efterfrågas antikljus respek­ tive blockljus alla färger (samma som servetter). Helmer Nilsson har end­ ast offererat ljus i en färg, vit. Sida 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 Position 19: Efterfrågad produkt är bestick gaffel plast vit. Helmer Nilsson har offererat kniv. Position 24 och 25: Efterfrågade produkter är bordsdukar i "alla färger" Helmer Nilsson har bara offererat vit duk i båda positionerna. Position 40: Efterfrågad produkt är avfallsplastpåse 30 L vit 100/rl (för papperskorgar, ej prasslig). För den branschkunnige innebär begreppet "ej prasslig" att plastmaterialet i påsen måste vara av en sådan kvalitet att den inte prasslar. För branschen är det en allmän kännedom att material HD är sådana som prasslar. Helmer Nilsson har offererat en påse i just HD­ material. Den felaktiga tillämpningen slår igenom i utvärderingen. Säljarna har offererat en icke prasslig avfallspåse till rullpriset 15 kr och har fått ett utvärderingspris om 501 750 kr. Helmer Nilsson har offererat prasselpåsar till 6,80 kr/rullen, vilket gett ett utvärderingspris om 227 460 kr. Position 63: Efterfrågad produkt: servett 2-lag alla färger (samma färger som ljus). Helmer Nilsson har endast offererat en färg, azur. Position 72: Den efterfrågade produkten är tallrik i plast. Helmer Nilsson har offererat en tallrik i papper, vilket inte är likvärdigt. Se också position 71 där tallrik i papper efterfrågas. En platsbelagd tallrik är inte likvärdig med en plasttallrik. Till detta kommer att den tallrik som har offererats av Helmer Nilsson inte är platsbelagd. Papyrus anbud innehåller följande avvikelser från ställda skall-krav: Position 4: Efterfrågad produkt är toalettpapper mini 2-lag, vit returfiber. Papyrus har offererat "Toapapper Tork Adv Jumbo 1-1"; 1-l betyder att pappret bara är i ett lager och inte i två som efterfrågats. Pappret är därtill Sida 17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 inte vitt utan grått eftersom det är gjort av returpapper. Produkten är där­ med inte likvärdig med den efterfrågade. Position 13 och 14: I förfrågningsunderlaget efterfrågas antikljus respek­ tive blockljus alla färger (samma som servetter). Papyrus har endast offere­ rat ljus i en färg per position, mörkblå respektive vanilj. Position 40: Efterfrågad produkt är avfallsplastpåse 30 L vit 100/rl (för­ papperskorgar, ej prasslig). Även Papyrus har offererat en påse i HD­ material, som alltså prasslar. Här har kommunen accepterat ett utvärde­ ringspris om 260 576 kr, att jämföras med Säljarnas 501 750 kr för den icke prassliga påsen. Position 70: Efterfrågad produkt är djup tallrik. Papyrus har offererat en "flat", dvs. inte djup tallrik, som följaktligen inte är likvärdig med den ef­ terfrågade. Position 77: Papyrus har offererat en utgående artikel. Staples anbud innehåller följande avvikelser från ställda skall-krav: Position 13 och 14: I förfrågningsunderlaget efterfrågas antikljus respek­ tive blockljus alla färger (samma som servetter). Staples har endast offere­ rat ljus i en färg, vit. Blockljusen är inte offererade i samma färg som ser­ vetterna. Position 24 och 25: Efterfrågade produkter är bordsdukar i "alla färger". Staples har bara offererat en färg i de båda positionerna, vit respektive mörkblå. Sida 18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. IMALMÖ Avdelning 1 Position 40: Efterfrågad produkt är avfallsplastpåse 30 L vit 100/rl (för papperskorgar, ej prasslig). Även Staples har offererat en påse i HD­ material, som alltså prasslar. Detta framgår av produktbeteckningen Pap­ perspåse HD. Den offererade påsen är extremt tunn med de hållbarhetspro­ blem som följer därmed. Utvärderingspriset är 133 195 kr att jämföras med Säljarnas 501 750 kr för den icke prassliga och väsentligt mer hållbara påse som offererats av Säljarna. Position 64 och 65: Här efterfrågas skoskydd i storlekarna 150x450 mm och l 50x360 mm. Staples har för båda positionerna offererat skydd i stor­ leken 150x410 mm, vilket är en felaktig produkt för båda positionerna. Den produkt som offereras för position 64 är fyra cm mindre än den efter­ frågade storleken och för position 65 fem cm större än den efterfrågade storleken. Offererade produkterna är därmed inte likvärdiga med de efter­ frågade. Därtill har upphandlande myndigheter efterfrågat skoskydd i två storlekar, large och medium. Anbudsgivarna måste då förutsätta att behov av två storlekar föreligger. Position 72: Den efterfrågade produkten är tallrik i plast. Staples har offe­ rerat en tallrik i papper, vilket inte är likvärdigt. Se också position 71 där tallrik i papper efterfrågas. Kommunernas inställning till åberopade omständigheter Helmer Nilsson Position 4: Toalettpapper. Säljarna hävdar att offererad produkt inte är likvärdig. Kommunerna hänvisar här till följande skrivning i förfrågnings­ underlaget punkten 4.1, Allmänna krav: "Fabrikat, storlek, antal/fp som är angiven i anbudsspecifikationen är en hänvisning/beskrivning. Angivet fabrikat eller likvärdig produkt skall offereras." Kommunerna hävdar att Sida 19 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. Avdelning 1 IMALMÖ den av anbudsgivaren offererade produkten uppfyller kravet på likvärdig­ het. Position 13 och 14: Antikljus respektive blockljus alla färger. Säljarna hävdar att offererade produkter inte uppfyller ställda krav beträffande färg. Kommunerna hänvisade är till följande skrivning i förfrågningsunderlaget punkten 4.1, Allmänna krav: "För angivna artiklar i anbudsspecifikationen ska samma nettopriser gälla för samtliga färger som artiklarna finns i leve­ rantörens sortiment". Med detta avses att priset på offererad kulör även ska avse övriga färger sortimentet för den offererade produkten. Position 19: Bestick-Gaffel plast. Säljarna hävdar att offererad produkt är kniv. Kommunerna hävdar att detta utgör en uppenbar felskrivning enligt 9 kap. 8 § LOU, vilket gör att position 19 accepteras i utvärderingen av anbudet. Position 24 och 25: Bordsdukar alla färger. Säljarna hävdar att offererade produkter inte uppfyller ställt krav beträffande färg. Kommunerna hänvisar till motsvarande kommentar ovan beträffande position 13. Position 40: Avfallsplastpåse (för papperskorgar, ej prasslig). Säljarna hävdar att offererad produkt inte uppfyller ställt krav beträffande ej prass­ lig. Kommunerna hävdar att den offererade produkten uppfyller ställt krav och ska bedömas som likvärdig. Position 63: Servett alla färger. Säljarna hävdat att offererad produkt inte uppfyller ställt krav beträffande färg. Kommunerna hänvisar till motsva­ rande kommentar ovan beträffande position 13. Position 72: Tallrik plast. Säljarna hävdar att offererad produkt inte upp­ fyller ställt krav beträffande material. Kommunerna hänvisar till motsva- Sida 20 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. Avdelning 1 I MALMÖ rande kommentar ovan beträffande position 4 samt till följande skrivning i förfrågningsunderlaget punkten 4.1, Allmänna krav: "Papper och plastar­ tiklar t.ex. bestick, glas mm som kommer i kontakt med livsmedel ska vara livsmedelsgodkända". Kommunerna hävdar att den av anbudsgivaren offe­ rerade produkten uppfyller kravet på likvärdighet genom att vara livsme­ delsgodkänd och plastad på insidan. Papyrus Position 4: Toalettpapper.. Säljarna hävdar att offererad produkt inte är likvärdig. Kommunerna hänvisar här till följande skrivning i förfrågnings­ underlaget punkten 4.1, Allmänna krav: "Fabrikat, storlek, antal/fp som är angiven i anbudsspecifikationen är en hänvisning/beskrivning. Angivet fabrikat eller likvärdig produkt skall offereras." Kommunerna hävdar att en av anbudsgivaren kravet på likvärdighet. Position 13 och 14: Antikljus respektive blockljus alla färger. Säljarna hävdar att offererade produkter inte uppfyller ställda krav beträffande färg. Kommunerna hänvisade är till följande skrivning i förfrågningsunderlaget punkten 4.1, Allmänna krav: "För angivna artiklar i anbudsspecifikationen ska samma nettopriser gälla för samtliga färger som artiklarna finns i leve­ rantörens sortiment". Med detta avses att priset på offererad kulör även ska avse övriga färger sortimentet för den offererade produkten. Position 40: Avfallsplastpåse (för papperskorgar, ej prasslig). Säljarna hävdar att offererad produkt inte uppfyller ställt krav beträffande ej prass­ lig. Kommunerna hävdar att den offererade produkten uppfyller ställt krav och ska bedömas som likvärdig. Position 70: Tallrik papp rund djup. Säljarna hävdar att offererad produkt inte uppfyller ställt krav beträffande djup. Kommunerna hänvisar till mot- Sida 21 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. Avdelning 1 I MALMÖ svarande kommentar ovan beträffande position 4. Den av anbudsgivaren offererade produkten uppfyller enligt kommunerna kravet på likvärdighet trots skrivning "flat", vilket tydligt framgår av bifogad kopia från Papyrus produktkatalog. Den offererade produkten finns i en serie med olika utse­ ende, bl.a. som djup. Position 77: Vänneljus. Säljarna hävdar att produkten är en utgående pro­ dukt. Anbudsgivaren är bunden av sitt anbud och har därför leveransskyl­ dighet beträffande offererad produkt. För övrigt gäller förfrågningsun­ derlaget punkten 4.2, Utgående produkt/Ersättningsprodukt. Staples Position 13 och 14: Antikljus respektive blockljus alla färger. Säljarna hävdar att offererade produkter inte uppfyller ställda krav beträffande färg. Kommunerna hänvisar till följande skrivning i förfrågningsunderlaget punkten 4.1, Allmänna krav: "För angivna artiklar i anbudsspecifikationen ska samma nettopriser gälla för samtliga färger som artiklarna finns i leve­ rantörens sortiment". Med detta avses att priset på offererad kulör även ska avse övriga färger i sortimentet för den offererade produkten. Position 24 och 25: Bordsdukar alla färger. Säljarna hävdar att offererade produkter inte uppfyller ställt krav beträffande färg. Kommunerna hänvisar till motsvarande kommentar ovan beträffande position 13. Position 40: Avfallsplastpåse (för papperskorgar, ej prasslig). Säljarna hävdar att offererad produkt inte uppfyller ställt krav beträffande ej prass­ lig. Kommunerna hävdar att den offererade produkten uppfyller ställt krav och ska bedömas som likvärdig. Sida 22 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. IMALMÖ Avdelning 1 Position 64 och 65: Skoskydd large respektive medium. Säljarna hävdar att offererade produkter inte är likvärdiga. Kommunerna hänvisar till följande skrivning i förfrågningsunderlaget punkten 4.1, Allmänna krav: "Fabrikat, storlek, antal/fp som är angiven i anbudsspecifikationen är en hänvis­ ning/beskrivning. Angivet fabrikat eller likvärdig produkt skall offereras." De av anbudsgivaren offererade produkter är likvärdiga. Position 72: Tallrik plast rund flat. Säljarna hävdar att offererad produkt inte uppfyller ställt krav beträffande material. Kommunerna hänvisar till motsvarande kommentar ovan beträffande position 4 samt till följande skrivning i förfrågningsunderlaget punkten 4.1, Allmänna krav: "Papper och plastartiklar t.ex. bestick, glas mm som kommer i kontakt med livsme­ del ska vara livsmedelsgodkända". Kommunerna hävdar att den av an­ budsgivaren offererade produkten uppfyller kravet på likvärdighet genom att vara livsmedelsgodkänd och plastad på insidan. Förvaltningsrättens bedömning Vinnande anbudsgivare i kategori pappers- och plastartiklar är Staples. I kategorin har även anbuden från Papyrus, Helmer Nilsson och Säljarna gått vidare till utvärdering med grunden lägsta pris. Av utvärderingsprotokollet framgår att av de anbudgivare som gått vidare till utvärderingen har Säljar­ na lämnat det högsta priset. För att Säljarna ska anses lida någon skada till följd av att anbud som inte uppfyller ställda krav gått vidare till utvärde­ ringen, krävs att Säljarna visar att samtliga övriga anbud som kvalificerat sig till utvärderingen borde ha förkastats av Kommunerna. I förfrågningsunderlagets punkt 6 anges att samtliga positioner i anbuds­ specifikation måste kunna tillhandahållas av leverantören för att denna ska kunna komma ifråga för utvärdering. Säljarna gör gällande att övriga an- Sida 23 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. Avdelning 1 IMALMÖ budsgivare inte offererat efterfrågade eller likvärdiga produkter på ett antal angivna positioner. Säljarna har bland annat anfört att varken Staples eller Helmer Nilsson uppfyller krav på produkt avseende position 72, där tallrik i plast efterfrå­ gas, eftersom anbudsgivarna offererat papperstallrikar på denna position. Enligt förvaltningsrätten kan papperstallrikar - oaktat att de är försedda med plastöverdrag och att de är livsmedelsgodkända - inte anses likvärdiga med efterfrågad typ av tallrik, dvs. plasttallrik. Förvaltningsrätten noterar i detta sammanhang att även papperstallrikar i olika varianter efterfrågas, men på andra positioner. Handlingarna i målet utvisar att såväl Staples som Helmer Nilsson offere­ rat papperstallrikar på position 72 och inte plasttallrikar. De har därmed inte offererat efterfrågade eller likvärdiga produkter på samtliga positioner, varför bolagens anbud borde ha förkastats vid anbudsprövningen. Så som Säljarna anför har Papyrus, vilket för övrigt även Helmer Nilsson gjort, på position 4 offererat I-lagers toalettpapper trots att det är 2-lagers toalettpapper som efterfrågas. Kommunerna har på olika positioner speci­ fikt efterfrågat I -lagers eller 2-lagers toalettpapper. Det kan därmed inte gärna anses vara irrelevant för Kommunerna hur många lager efterfrågat toalettpapper har. Förvaltningsrätten anser att 1-lagers toalettpapper inte kan anses vara likvärdigt med 2-lagers dito. Således har inte heller Papyrus visat att bolaget tillhandahåller produkter på samtliga positioner, varför även det bolagets anbud borde ha förkastats vid anbudsprövningen. Genom att Staples, Papyrus och Helmer Nilssons anbud felaktigt kvalifice­ rat sig till anbudsutvärderingen i de samordnade upphandlingarna i den nu aktuella kategorin har Säljarna, som annars haft det enda anbud som gått vidare till utvärdering, lidit eller riskerat att lida skada. Det finns därmed Sida 24 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5956-12, m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 grund för ingripande. Enligt förvaltningsrätten kan detta ske genom rättelse på så sätt att upphandlingarna får avslutas först sedan en ny utvärdering har gjorts sedan anbuden från Staples, Papyrus och Helmer Nilsson förkastats. SAMMANFATTNING Förvaltningsrätten finner att Papyrus anbud, som var det enda som gick vidare till utvärdering i kategorin kem-tekniska produkter, borde ha förkas­ tats vid anbudsprövningen och att Säljarna får anses ha lidit skada till följd av detta. De samordnade upphandlingarna måste göras om i denna del. Vidare har förvaltningsrätten funnit att såväl Papyrus och Staples anbud borde ha förkastats vid anbudsprövningen i kategorin städmateriel samt att anbuden från Staples, Papyrus och Helmer Nilsson borde ha förkastats vid anbudsprövningen i kategorin papper- och plastartiklar. Säljarna har lidit skada till följd av att detta inte har skett. Eftersom rättelse avseende dessa två kategorier är möjlig, bör sådana göras genom nya utvärderingar sedan anbuden från Papyrus och Staples har förkastats såvitt avser kategorin städmateriel och anbuden från Staples, Papyrus och Helmer Nilsson för­ kastats såvitt avser kategorin papper- och plastartiklar. 'laga (Dv 3109/lB LOU) 1--,r.��'i(;,.: SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganäen vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007: 1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU 1 . den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, :f�;Ji�- särskilt bevis.