FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Heruik Karlsson SÖKANDE DOM 2010-10-13 Meddelad i Falun Målru 4335-10 Enhet 2 Sida 1 (6) 2010 -10- 1 5 Barn- och Familjejouren C.J.M. Aktiebolag, 556378-8701 Sandsborgsvägen 50 122 88 Enskede MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 24 juni 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 15506 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@domse Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:00 13;00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335-10 IFALUN 2010-10-13 BAKGRUND Kmmnunalförbundet Inköp Gävleborg (K01mnunalförbundet) genomför en upphandling av hem för vård och boende (2010-2712) i fonn av förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. Barn- och FamiUejouren C.J.M. Aktiebolag (Bolaget) lämnade anbud i upphandlingen såvitt avser målgrupperna/kategorierna O1B (akuta placer­ ingai"), 04B (ensamplacerade barn 0-12 år) och 05B (ensamplacera.de barn/ ungdomar 13-20 år). I tilldelningsbeslut den 14 juni 2010 antogs aiman anbudsgivare som leve­ rantör i de målgrupper/kategorier som bolaget lämnat anbud. I utvärde­ ringsprotokollet anges bl.a. att bolagets anbud förkastades i kvalificerings­ fasen då bolaget inte uppfyllt samtliga skall-krav. Kommunalförbundet har i utvärderingsprotokollet kommenterat bolagets anbud med att konsulent­ stödda fainiljehem inte efterfrågas i dem1a upphandling. Förvaltningsrätten har i interimistiskt beslut den 24 juni 2010 beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. YRKANDE M.M. Bolaget ai1söker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten beslutar om rättelse av tilldelningsbeslutet på så sätt att Bolagets anbud godtas. Bo­ laget anför bland aimat följande till stöd för sin begäran. Bolaget har sedan 1999 ett från länsstyrelsen i Stockholm utfärdat tillstånd att bedriva be­ handling för barn och ungdomar i åldern 0-20 år med fast placering i fast anställda behandlingsfami\jer. Uppenbart är att man från Gävleborgs kommun inte läst anbudet där det tydligt framgår att behandling bedrivs inom ramen för ett HVB-tillstånd. Konsulentstödda familjehem är inte till­ ståndspliktig verksamhet. Bolaget tar emot barn i behov av jour-, utred­ nings- eller behandlingsplacering men inte barn i behov av familjehems­ placering. Bolaget står under tillsyn och granskas, som alla HVB- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2010-10-13 verksamheter, regelbundet av tillsynsmyndigheten. Behandlingen bedrivs av ett team bestående av psykologer, psykoterapeuter och behandlingsför­ äldrar i nära samarbete. Barnet bor under behandlingstiden i en behand­ lingsfamilj där det dagliga mi\jöterapeutiska arbetet sker. I förfrågningsun­ derlagets kravspecifikation nämns inte något om att upphandlad verksam­ het ska bedrivas i en och samma fastighet, endast att aktuellt tillstånd ska fi1111as. Bolaget bedriver HVB-verksamhet utspritt på flera fastigheter då barnen bor och vilka är lämpliga för verksarnheten. Därutöver bedrivs te­ rapeutisk behandling för barnen, ungdomarna och deras föräldrar i särskilt imättade behandlingslokaler i Enskede. Kommunalförbundet har �jälva dragit slutsatsen att Bolaget skulle firmas med rent juridiskt sett utifrån tolkningen av tillståndet. Bolaget hävdar att tillståndet att bedriva HVB­ verksamhet är entydigt och inte skall tolkas samt att en juridisk rättighet inte kan hävas av en enskild kommun. Verksamheten skiljer sig från tradi­ tionella verksamheter på så sätt att de inskrivna barnen och ungdomarna är placerade hemma hos behandlingsfamiUer där det fim1s en eller två perso­ ner som är heltidsanställda av Bolaget för att bedriva miljöterapeutiskt ar­ bete med inskrivna barn. Bolaget har anställda behandlingsfamiljer, där en vuxen är hemma på heltid och vars uppgift är att ge vård och behandling av placerade barn och ungdomar. Placering i behandlingsfamiU motsvarar en placering på behandlingsinstitution och behandlingen sker inom ramarna för länsstyrelsens HVB-tillstånd. Inskrivna barn får vid behov individualte­ rapi i Bolaget. Tillsammans med socialtjänsten håller de ramar och plane­ rar i1111ehåll i behandlingen. Bolagets utredningar motsvarar de som görs på en utredningsinstitution och bygger på ett samarbete mellan utredare och behandlingsföräldrar. Kommunalförbundet bestrider bifall Bolagets ansökan och anför bl.a. följande. Tillstånden anger inte alltid anger vilken typ av imiktad verk­ sarnhet ett bolag bedriver. Bolagets verksan1het utgörs av behandlingsfa­ miljer, dvs. konsulentstödda familjehem. Efterfrågan i upphandlingen var i Sida 3 4335-10 IFALUN Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335-10 2010-10-13 form av HVB-hem och inte konsulentstödda famiUehem. Beträffande till­ ståndet har de 14 behandlingsfarni\jer med tillstånd för 22 barn. I det mail som skickades till Bolaget bekräftades att det finns en rent juridisk möjlig­ het att de skall finnas med utifrån tolkningar av tillståndet, men enligt upp­ dragsgivarna utgår förfrågningsunderlaget från HVB-hem. HVB-hem be­ drivs i institutionsform och inte i farni\jehem. Det som Bolaget er�juder skulle användas där familjehem er�juds och inte institutioner. Om ett god­ kännande av Bolaget görs riskerar andra presumtiva anbudsgivare som skulle kunna erbjuda en liknande �jänst att diskrimineras. Upphandling av konsulentstödda familjehem kommer att genomföras vid ett senare tillfälle. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Av 1 kap. 9 § LOU framgår bl.a. att upphandlande myndigheter skall be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vidare framgår av 16 kap. 2 § samma lag att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grund­ läggande principerna i 1 kap 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Frågan i målet är om Kommunalförbundet ägt rätt att förkasta Bolagets anbud på grund av att det inte överensstämmer med de obligatoriska kra­ ven i förfrågningsunderlaget. För att kunna bedöma denna fråga måste för­ valtningsrätten även ta ställning till om förfrågningsunderlaget är tillräck­ ligt tydligt i detta avseende. Av länsstyrelsen i Stockholms läns beslut för Bolaget att bedriva enskild verksamhet framgår att tillståndet avser hem för vård eller boende enligt 7 kap. 1 § socialtjänstlagen. Som särskilt villkor har uppgivits att barnen bor i behandlingsfamiljer. I fan1iljerna kan 1-2 barn skrivas in per heltidsan- IFALUN Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335-10 2010-10-·13 ställd vuxen för kortare eller längre tids behandling. Tillståndet avser 22 platser fördelade på 14 famiUer. I förfrågningsunderlaget (1.2) anges endast att den aktuella upphandlingen avser hem för vård eller boende (HVB-hem). Någon ytterligare definition återföms inte i själva förfrågningsunderlaget. I social�jänstförordningen (2001:937) anges bl.a. fö\jande. Med hem för vård eller boende avses ett hem inom socialtjänsten som tar emot enskilda för vård eller behandling i förening med ett boende. Om ett sådant hem drivs av ett bolag, en förening, en samfällighet, en stiftelse eller en enskild individ krävs dessutom att verksamheten bedrivs yrkesmässigt (3 kap.l §) Vidare anges i 3 kap. 2 § samma förordning att med fami\jehem avses ett enskilt hem som på uppdrag av socialnämnden tar emot barn för stadigva­ rande vård och fostran eller vuxna för vård och omvårdnad och vars verk­ san1het inte bedrivs yrkesmässigt. Härutöver har Socialstyrelsen i skrivelse daterad den 2 juni 2004 (Dnr 00- 210/04) anfört att för att en verksamhet ska kunna klassificeras som HVB­ hem måste denna innehålla såväl heldygnsboende som vård eller behand­ ling. Vad gäller kravet på yrkesmässighet anförs att härmed förstås konti­ nuerlig verksamhet som bedrivs i förvärvssyfte. En särskild aspekt uppges utgöras av den avgränsning begreppet innebär mellan institutionsvård och vård i familjehem. Verksamhet i form av ett yrkesmässigt bedrivet familje­ hem uppges inte rymmas inom dagens lagstiftning. I skrivelsen anges vida­ re att enligt uppgift från länsstyrelserna kräver kommunerna i många fall HVB-tillstånd för att kunna ersätta båda makarna så att dessa kan arbeta hemma med det/de placerade barnen. IFALUN Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335-10 2010-10-13 Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Anbudsgivare inom en viss bransch får förutsättas ha kännedom om be­ grepp som är vedertagna inom den aktuella branschen. Vedertagna begrepp behöver föUaktligen i normalfallet inte ytterligare definieras i förfråg­ ningsunderlaget för att detta ska anses vara tydligt. Frågan i detta mål är om HVB-hem kan anses vara ett sådant vede1iaget begrepp. Av skrivelsen från Socialstyrelsen framgår förvisso att begreppet hem för vård och boen­ de i viss mån är otydligt framförallt i förhållande till tillståndsplikten i så motto att tillstånd för HVB-verksamhet i vissa fall beviljas även för tradi­ tionella fami\jehem. Förvaltningsrätten har dock inte i övrigt uppfattat att motsvarande otydlighet gäller beträffande gränsdragningen mellan HVB­ hem och familjehem. Även begreppens lexikaliska utformning får ge viss ledning för tolkningen. Med hänsyn till vad som ovan anförs, och till att Kommunalförbundet av­ ser att upphandla konsulentstödda familjehem separat, kan förvaltningsrät­ ten inte komma till annan slutsats än att begreppet HVB-hem och familje­ hem får anses vara vedertagna inom socialtjänsten. Förfrågningsunderlaget får därför anses ha varit tillräckligt tydligt för att en anbudsgivare med er­ forderlig branschkännedom ska kunna bilda sig en uppfattning om möjlig­ heten att lämna ett konkun-enshaftigt anbud. Då Bolaget i förevarande fall inte erbjudit ett HVB-hem utan en fami\jehemslösning har Kommunalför­ se bilaga (Dv 3109/1c LOU). IFALUN bundet haft fog för att förkasta Bolagets anbud i kvalificeringsfasen. Ansö­ kan om överprövning ska därför lämnas utan bifall. il:Ukl� Karin Forslund Johansson Rådman