FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE DOM 2014-02-05 Meddelad i Stockholm Mål nr 29548-13 Wåhlin Arkitekter AB, 556491-1500 Sveavägen 159 113 46 Stockholm MOTPART Finansinspektionen Box 7821 103 97 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. ' KDNKURREN SVERKET Avd Dnr � - Dok.Id 446552 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 KSnr 20i4 -02- 0 S /.,.J;i Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29548-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Finansinspektionen (FI) genomför en upphandling av ramavtal (FI Dnr. 13-7330) genom förenklad upphandling enligt 15 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upphandling -LOU,. Av tilldelningsbeslut daterat den 27 no­ vember 2013 framgår att FI avsåg att teckna avtal med Wåhlin Arkitekter AB (Wåhlin) avseende projektledare men inte avseende arkitekt. Där FI önskade teckna avtal med annan anbudsgivare än Wåhlin. Wåhlin ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltnings­ rätten ska förordna om rättelse. Som grund anförs bl.a. följande. Det är märkligt att man inte utvärderar Wåhlins anbud bara för att det är icke godkänt på en punkt 2.4. Wåhlins anbud som var det lägsta var godkänt på alla andra punkter. Fi bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Anbudet av­ seende arkitekt uppfyllde inte samtliga obligatoriska krav och deltog inte i utvärderingen. Under punkt 2.4 har FI begärt att de offererade konsulterna ska redovisa arbetsprov för att styrka skicklighet i sin yrkesroll. Kravet får anses tydligt, rimligt och relevant. Wåhlin har avstått från att redovisa för­ slag på arbetsprov på sätt föreskrevs i förfrågningsunderlaget och istället valt att redovisa något annat. Wåhlin har därmed valt att frångå de uttryck­ liga anvisningarna för anbudslämnandet. Wåhlin har i yttrande anfört bl.a. följande. FI:s krav på arbetsprov är orim­ ligt. Normalt lämnar 25 -30 konsulter anbud. Genom krav på att dessa ska utföra en arbetsuppgift som senare ska ingå i uppdraget väljer de flesta företag att inte lämna anbud. Det står inte i underlaget att man ska utgå från en planritning utan endast att man ska ha bilagan som utgångspunkt. Det är fullt möjligt att göra en likabehandling av anbudsgivarna genom lämnat arbetsprov om utvärderingen görs av en professionell bedömare som t.ex. arkitekt. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlaget anges i del 2 en förteckning över de obligatoriska krav som FI ställt. Fi anger att förutsättningen för att ett anbud ska kunna prövas är att anbudsgivaren uppfyller alla dessa krav. Under punkten 2.4 i kravspecifikationen anges att anbudsgivaren ska visa skicklighet i sin yr­ kesroll genom att bifoga ett arbetsprov där förslag och argument för möblering och färgsättning framhäver "FI som en säker, effektiv, modern och öppen arbetsplats som stöder utveckling genom mobilitet ochflexibili­ tet." Arbetsprovet kan bestå av en enklare skiss och behöver inte utgöra ett färdigt förslag. Förvaltningsrättens bedömning Ostridigt i målet är att vinnande bolag inte uppfyllt alla ska-krav som åter­ finns i förfrågningsunderlaget. FI har ställt ett krav i förfrågningsunderla­ get och förklarat att detta krav ska uppfyllas. FI är därmed skyldig att upp- 29548-13 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29548-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen rätthålla det ställda kravet. Eftersom Wåhlin inte uppfyllt samtliga obliga­ toriska krav i förfrågningsunderlaget har FI helt korrekt avstått från att ut­ värdera anbudet. Förvaltningsrätten finner att det ställda kravet varken stri­ der mot transparens- och likabehandlingsprincipen eller mot principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Madeleine Benndorf rådman Föredragande har varit Peter Collert. 4 I.H.- .. i'!ll HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av ::, 0-1 överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. www.domstol.se