Klaganden/ombudet Motparten/ombudet Skatteverket Uinsstyrelsen förvoltningsrätten Allmänna ombudet Ombud: Jur.kand. Jessica Eijvergård och advokaten Olof Hallberg Advokatfirman Lindahl KB Box 1065 I O1 39 Stockholm MOTPART Landstinget i Kalmar län Box 601 391 26 Kalmar ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Växjös dom den 9 juli 2010 i mål nr 2833-10, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avslår överklagandet. Kammarrätten upphäver det interimistiska förordnandet i beslutet den 19 juli 2010. KAMMARRkfTEN w I .JÖNKÖPING DOM 2010-10-19 Meddelad i Jönköping Sida I (5) Mål nr 1932-10 2010 -10- 2 O U,\JI Avdelning I KLAGANDE Airsonett AB, 556593-8775 Metallgatan 33 262 72 Ängelholm {/11 äl1r�1J�/fid För kännedom � För verkställighet För delgivning Postadress Box 2203 550 02 Jönköping Besöksadress Slottsgatan .5 Telefax 036-15 65 00 (vx) E-post. kammarrattcnijo11koping1i0do111 se w\�w. kammarrattenijonkoping domstol se Telefon 036-16 19 68 Expeditionstid 111A11dag rrcJag 0900-11 JO I J 00-15 00 KAMMARRJ\TTEN I .JÖNKÖPING Avdelning l DOM Sida 2 Mål nr 1932-10 YRKANDEN M.M. Airsonett AB (Airsonett) yrkar i första hand att kammarrätten, med ändring av förvaltningsrättens dom, beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse vidtagits, innebärande att en ny utvärdering ska genomföras varvid bolagets anbud ska upptas till utvärdering och bolaget tilldelas kontraktet. Airsonett yrkar i andra hand att kammarrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för förstahandsyrkandet anför Airsonett i huvudsak följande. Syftet med det uppställda kravet på mikrovävsduk, vilket är ett tekniskt krav, anges vara att skapa intakt nedåtriktad vertikal laminär luftström­ ning över operationsområdet. De av bolaget offererade laminärflödes­ taken är fullt likvärdiga sådana som bygger på mikrovävsduk. Detta har bolaget visat såväl i sitt anbud som i förvaltningsrätten. Bolagets anbud har inte heller betingat ett högre pris. Landstinget har varit skyldigt att acceptera den av bolaget offererade, fullt ut likvärdiga lösningen. Till stöd för andrahandsyrkandet anför Airsonett i huvudsak följande. Att ställa som tekniskt krav att laminärflödestak ska ha mikrovävsduk är varken ändamålsenligt eller på annat sätt proportionerligt med hänsyn till vad upphandlingen avsett och vad syftet med denna har varit. Med kännedom om att andra lösningar/tekniker står till buds på marknaden måste kravet tvärtom anses oproportionerligt snävt. Några tekniska eller ekonomiska skäl till att kräva mikrovävsduk har inte funnits. Det före­ faller ostridigt att mikrovävsduk inte är avgörande för takens prestanda. Inte heller har landstinget ställt kravet av estetiska skäl. Bolaget bestrider att det skulle vara tillåtet för en upphandlande myndighet att ta estetiska hänsyn när några sådana krav inte har framgått av förfrågningsunderlaget eller till detta senare gjorda tillägg. Genom att ställa krav på att anbuds­ givarna måste offerera laminärflödestak uppbyggda med duk har bolaget KAMMARRJ\TTEN I .JÖNKÖPING Avdelning 1 DOM Sida 3 Mål nr1932-10 missgynnats medan anbudsgivare vars tak är uppbyggda med duk har gynnats. Kravet på mikrovävsduk står i strid med de gemenskapsrättsliga principerna om transparens, proportionalitet och likabehandling. Landstinget i Kalmar län (landstinget) yrkar i första hand att överklagan­ det avslås och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Landstinget anför i huvudsak följande. Det är den upphandlande myndigheten som avgör vad som efterfrågas. Upphandlingen avsåg en allmän och vanligt förekommande s.k. utförandeentreprenad där landstinget specificerat visst utförandekrav som var tvunget att iakttas. Sedan löser anbuds­ givarna själva hur den tekniska beskrivningens funktionskrav kan till­ godoses på ett så konkurrenskraftigt sätt som möjligt. Det åligger inte upphandlande myndighet att i förfrågningsunderlaget motivera varför ett visst skall-krav ställts. SKJ\LEN FÖR KAMMARRJ\TTENS AVGÖRANDE En upphandlande myndighet har betydande utrymme för skönsmässiga bedömningar i fråga om vilka krav och kriterier den vill ange i förfråg­ ningsunderlaget som grund för sitt beslut att tilldela ett kontrakt. Förut­ sättningen är att kraven är propmiionella och har anknytning till det som ska upphandlas samt att de inte är diskriminerande. Vid utvärderingen av anbuden får den upphandlande myndigheten därefter inte ändra eller frånfalla uppställda krav eftersom ett sådant förfarande skulle bryta mot likabehandlingsprincipen och principen om transparens. Ett anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav, ska följaktligen inte beaktas vid utvärderingen. Av landstingets förfrågningsunderlag, administrativa föreskrifter - KAMMARRJ\TTEN I .JÖNKÖPING Avdelning 1 DOM Sida4 Mål nr l932-10 översiktlig information om objektet - framgår att objektet för upphand­ lingen avser leverans, montage, driftsättning m.m. av sterilluftsdon, s.k. laminärflödestak, vid länssjukhuset i Kalmar och Oskarshamns sjukhus. Av de tekniska föreskrifterna - tilluftsdon beskrivning tekniska krav - framgår bl.a. att donen ska bestå av och utföras enligt ett antal angivna punkter, bl.a. i form av lätt demonterbara ramar med transparent mikro­ väv i dubbla lager för skapande av intakt nedåtriktad vertikal laminär luftströmning. I ett förtydligande den 18 mars 2010 har landstinget angett att samtliga laminärflödestak ska vara med duk. Landstinget har därmed i förfrågningsunderlaget valt ett visst utförande av laminärflödestaken och har i förvaltningsrätten motiverat kravet med funktion, estetiska skäl och underlättad rengöring. En upphandlande myndighet kan enligt kammar­ rättens mening inte åläggas en skyldighet att i förfrågningsunderlaget motivera valet av utförande. Airsonett har i sitt anbud erbjudit ett utförande i form av luftfördelare med luftduschar vilket således inte uppfyller det angivna kravet på mikrovävsduk. Då Airsonetts anbud inte levt upp till det ställda skall­ kravet har landstinget haft att förkasta anbudet. Det uppställda kravet på mikrovävsduk är enligt kamman-ättens mening ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kravet får anses vara både lämpligt och effektivt för att uppnå det eftersträvade syftet. Den negativa effekt som kravet kan antas ha för leverantörer som tillhanda­ håller ett annat utförande kan inte anses oproportionerligt. Kravet på utförande med duk kan inte heller anses strida mot likabehandlings­ prmc1pen. Sammanfattningsvis saknas grund för ingripande med stöd av LOU i anledning av de omständigheter som Airsonett åberopat. Överklagandet ska därför avslås. KAMMARRJ\.TTEN DOM Sida 5 I .JÖNKÖPING Avdelning 1 Mål nr 1932-10 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IVXXJÖ 2010-,07-09 BILAGA A l Föredraganden Helene Larsson Vi:!xjö SÖKANDE Airsonett AB, 556593-8775 Metallgatan 33 262 72 Ängelholm Ombud: Jur.kand. Jessica Eijvergård Adokatfuman Llndahl KB Box 1065 101 39 Stockholm Ombud: Advokat Sofia Mårtensson Advokatfinnan Lindahl KB Boic: 1065 tO1 39 Stockholm MOTPART Landstinget i Kalmar län Box 601 391 26 Kalmar SAKEN Meddelad i Mål nr 2833-10 Begäran om överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRkITENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Airsonett ABs ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 18 juni 2010 upphör att gälla. Dok.Id 8246 Postadress Box42 351 03 Växjö Be.söksadr� Ktmgsgar.m 8 Telefon Telefax Exped.itlonstid månt.lag - fredag 08:00-16:30 04-70-8,58 co 0470-%9 50 E-post: forvaltningsran:eniva.,jo@dom.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN D01\il 2833-10 I VÄXJÖ YR.K.At"IDEN 1\-fM Landstinget i Kalmar län (landstinget) har genomfört en upphandling av larninärflödestak till länssjukhuset i Kalmar och Oskarshamns sjukhus. I tilldelningsmeddelande den 10 juni 2010 har CRC medical tilldelats upp­ handlingskontraktet. Enligt meddelandet har sex anbud inkommit varav två förkastats. Airsonett AB (Airsonett) begär överprövning och yrkar i första band att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse vidtagits, innebärande att ny utvärdering av anbuden görs och att bolagets anbud upptas till utvärdering samt tilldelas kontraktet. I andra hand yrkas att upphandlingen avbryts och görs om. Landstinget i Kalmar lä.u motsä.tter sig bifall till ansökningen. I andra hand anser Landstinget att upphandlingen ska göras om. Förvaltningsrätten beslutade den 18 juni 2010 att upphandlingen tills vida­ re inte får avslntas. BAKGRUND Som grund för sin talan anför Aixsonett i huvudsak följande. Syttet med upphandlingen är att skapa ultraren luft i angivna operationssalar. De offe­ rerade lamioärllödestaken med luftfördelare uppfylle1 samtliga funktionel­ la krav inklusive minimal mängd bakteriebärande partiklar. Den offererade lösningen är likvärdig kravet på mikroduk som uppställts i upphandlingen. De a.1