FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2017-04-07 Mål nr 5044-17 20t7 -04- 0 7 Dnr KSnr Aktbll Avdelning 30 SÖKANDE Meddelad i Stockholm 1 Gullikssons El AB, 556562-2551 Nyponvägen 2 191 44 Sollentuna MOTPART Stockholms konstnärliga högskola, 202100-6560 Box 24045 104 50 Stockholm SAKEN Ansökan om överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVG ÖR ANDE Avd Dok.Id 835526 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 Förvaltningsrätten avslår Gullikssons El AB:s ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5044-17 ISTOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms konstnärliga högskola (SKH) genomför en upphandling av utbyte av trådlöst nätverk (dnr SKH 2016/1060/2.6.1) genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Av tilldelningsbeslut den 17 februari 2017 framgår att annan anbudsgivare än Gullikssons El AB (Gullikssons El) har tilldelats uppdraget. Gullikssons El yrkar att upphandlingen ska göras om. SKH anser att ansökan ska avslås. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan då endast besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Högsta förvaltningsdomstolen har uttalat att för att grund för ett ingripande ska föreligga är det inte tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kunna 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5044-17 I STOCKHOLM komma lida skada, utan sökanden ska visa att han har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats (HFD 2013 ref. 53). Vad parterna anför Gullikssons El anför bl.a. följande. SKH har frångått likabehandlings­ principen genom att använda sig av otydliga kriterier i utvärderingsmetoden, vilket har resulterat i en subjektiv bedömning av anbuden. Det framgår inte av utvärderingen om anbuden har uppfyllt skall-kraven som uppställts. Det saknas även information om hur och på vilka grunder utvärderingen av anbuden har skett. SKH anför bl.a. följande. SKH har valt det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet som tilldelningsgrund. Bedömningen görs utifrån utvärderingen av det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Gullikssons El har inte lidit skada eller riskerat att lida skada som en följd av SKHs utvärdering av anbuden. Gullikssons El har offererat ett betydligt högre pris än flertalet andra anbud och skulle därför inte kunna vinna upphandlingen även om Gullikssons Els anbud fick full poäng avseende de kvalitetsrelaterade utvärderingskriteriema. Gullikssons El kan därför inte anses ha lidit skada och kan inte heller komma att lida skada på grund av SKHs utvärdering. Förfrågningsunderlaget SKH upphandlar trådlös nätverksutrustning inklusive installation, drift­ sättning samt option på underhåll/supportavtal. Av förfrågningsunderlagets avsnitt 2 framgår att det anbud som uppfyller kraven och är det ekonomiskt mest fördelaktiga kommer att antas. De utvärderingskriterier som uppställs är pris och de kvalitetsrelaterade kriterierna lösningsförslag och genom­ förande/metod/tidsplan. Utvärderingen av de kvalificerade anbud som inkommit i tid och som uppfyller de krav på lösningen som ställts, kommer att utvärderas enligt en 3 4 FÖRVALTN INGSRÄTTEN DOM 5044-17 ISTOCKHOLM mervärdesmodell där de utvärderingskriterier, utöver pris, som bedöms i utvärderingen ges ett mervärde i form av en viss procent av en poängsumma. Utvärderingskriteriet pris poängsätts i förhållande till det lägsta offererade totalpriset. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att Gullikssons El inte har klargjort på vilket sätt utvärderingsmetoden eller den genomförda utvärderingen av anbuden har medfört skada eller risk för skada för bolaget. Ansökan om över­ prövning ska därför avslås. Mot denna bakgrund saknas det anledning att göra någon prövning av om_ SKH har frångått likabehandlingsprincipen i utformningen av utvärderingsmodell och den faktiska utvärderingen av anbuden. HUR MAN ÖV ERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Ulrika Melin Chefsrådman Förvaltningsrättsnotarien Rebecka Vingstedt Edh har föredragit målet. • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. www.domstol.se Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1