FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Ann-Louice Jonsson DOM 2018-10-18 Meddelad i Falun Mål nr 4227-18 SÖKANDE --OK _N 1 0 _KU-:-R:-::::-RE-NSij__RE _KEr_1 1 Mellansvenska Städ AB, 556068-8300 Ombud: Monica Lundin c/o Mellansvenska Städ AB Brynäsgatan 85 802 88 Gävle MOTPART AB Gavlegårdarna, 556487-5937 Box 456 801 06 Gävle SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. ·•-''l O,-- Avd lonr i.,,r,J q;0:, Dok.Id 233469 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4227-18 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. AB Gavlegårdarna (Gavlegårdarna) genomför, genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU), en upphandling avseende "Städning av Vinddraget m.fl."(ärendenummer 7707). Gavlegårdarna beslutade den 17 september 2018 att anta anbudet från Samhall Aktiebolag AB (Samhall). Mellansvenska Städ AB (Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs alternativt att Samhalls anbud ska förkastas. Bolaget anför till grund för sin ansökan i huvudsak följande. Utvärderingen har inte genomförts i enlighet med de kravspecifikationer och särskilda föreskrifter som gäller i upphandlingen. Samhall har inte grundat sitt pris på vad som anges i kravspecifikationen (punkt 3.0 - 3.7) där det klart anges vad som ska utföras vid nollställning inom två månader från avtalsstart. Samhall har i anbudsformuläret angett O :- för att utföra nollställningen. Efter begäran om förtydligande från Gavlegårdarna uppgav Samhall följande: "Samhall har uppdraget idag och vi känner till det mycket väl varför vi anser att det inte behövs någon nollställning. Om det på något enstaka ställe skulle behövas så anser vi att det är vår plikt att utföra det innan vi avslutar nuvarande avtal.". Det framgår inte av upphandlingsdokumenten att nollställningen ska utföras av den nuvarande entreprenören (Samhall) under nu gällande avtal. Bolaget har vid besiktningen utgått ifrån att nollställningen ska göras av den vinnande anbudsgivaren vid den nya avtalsstarten. Det stämmer inte heller att nollställning inte skulle behövas. Då det är fråga om en prisdumpning och inte ett seriöst, sunt konkurrerande anbud, bör Samhalls anbud förkastas. Bolagets anbud har inte bedömts utifrån likvärdiga förutsättningar och det felaktiga förfarandet har inneburit skada för Bolaget. Gavlegårdarna bestrider bifall till ansökan och framför bl.a. följande. Utvärderingen har utförts på det sätt som anges i upphandlingsdokumenten. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4227-18 IFALUN Gavlegårdarna ansåg att summan noll kronor för utförande av nollställning ansågs var låg och Samhall ombads därför, i enlighet med 16 kap. 7 § LOU att förklara det låga priset. Samhall förklarade då att man anser att det inte behövs nollställning och om det skulle behövas så ska de utföra detta till en kostnad av noll kronor. Samhall har kännedom om den omfattning som nollställning av entreprenadområdet kräver i och med att det bolaget har antagits som leverantör på ett annat område med samma krav som i den förevarande upphandlingen. Samhall bedöms ha förklarat det lämnade priset på ett tillfredsställande sätt. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Gavlegårdarna brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att det har medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genoföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, ska den upphandlande myndigheten begära att leverantören förklarar det låga priset eller kostnaden. Myndigheten ska förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfredsställande sätt har förklarat det låga priset eller kostnaden. Myndigheten ska också förkasta en leverantörs anbud om den finner att det onormalt låga priset beror på att anbudet inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter (19 kap. 27 § LOU). 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4227-18 IFALUN Förvaltningsrättens bedömning. I de särskilda föreskrifterna (SF 2) anges bl.a. följande. Nollställningen ska vara utförd senast efter två månader efter avtalsstart. Leverantören meddelar beställaren när nollställning är utförd så kontroll/besiktning kan ske. Om nollställningen ej är utförd inom två månader efter avtalsstart reduceras ersättningen efter hur mycket som ej är klart. Av utredningen i målet framgår att Samhall har godkänt de särskilda föreskrifterna och avtalsvillkoren (ifr Anbudsformuläret avsnitt 5 och 6) samt åtagit sig att utföra uppdraget enligt kravspecifikationen (ifr Anbudsformuläret avsnitt 3.7). Av anbudsformuläret framgår vidare att anbudsgivare haft att ange pris för nollställning av entreprenadområdet, månadskostnad för utförande av entreprenaden samt städning av fekalier vid avrop vardagar 07.00- 16.00. Samhall har lämnat ett totalt anbudspris på 75 814 kr, vilket kan jämföras med Bolagets anbudspris på 247 456 kr. Samhall har, såvitt gäller posten nollställning, angett O kr. Förvaltningsrätten konstaterar att den generella utgångspunkten vid bedömning av anbudspriser är att leverantören själv har att avgöra vilka priser bolaget kan och vill offerera i en upphandling. Det finns vidare inget krav på att lämnat anbud ska leda till vinst för anbudsgivaren och det är tillåtet för anbudsgivare att pressa sina vinstmarginaler. Ett anbud kan till och med innehålla negativa priser, dvs. gå med förlust, som ett led i en medveten strategi att vinna marknadsandelar (se EU-domstolens avgörande i de förenade målen C-147/06 och C-148/06 samt Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande HFD 2016 ref. 3). Syftet med bestämmelsen om onormalt låga anbud är att skydda upphandlande myndigheter så att de kan förkasta anbud som inte är seriösa. Den upphandlande myndigheten har en stor frihet att avgöra om en anbudsgivares förklaringar till ett lågt anbud ska anses tillräckliga för att anbudet ska utvärderas. Bedömningen av om en 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4227-18 IFALUN anbudsgivares förklaringar är godtagbara och anbudet trots det låga priset är seriöst menat ska göras i varje enskilt fall med hänsyn till upphandlingsföremålet (prop. 2006/07:128 sid. 407). Av utredningen i målet framgår att Samhall innehar det nuvarande avtalet gällande städning av entreprenadområdet. Samhall torde därför ha god insyn i vad uppdraget omfattar och innebär, vilket man också gett uttryck för i sin förklaring till lämnat nollpris. Den omständigheten att Samhall uttryckt att man anser att det är dess plikt att utföra eventuell nollställning redan innan nuvarande avtal avslutas, kan enligt förvaltningsrättens mening inte tolkas som att Samhall har andra avsikter än att utföra nollställning i enlighet med kravspecifikationen och de särskilda föreskrifterna. Förvaltningsrätten anser att den förklaring som Samhall lämnat framstår som rimlig. Med hänsyn härtill och då det inte framkommit omständigheter som visar att anbudet är oseriöst menat eller att det råder tvivel om Samhalls leveransvilja eller leveransförmåga, finner förvaltningsrätten inte att Gavlegårdarna har förfarit i strid med bestämmelsen i 19 kap. 27 § LOU då man antagit anbudet från Samhall. Det har inte heller på någon annan grund framkommit skäl att ingripa mot upphandlingen. Sammanfattningsvis ska ansökan om överprövning därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (FR-05). Hanna Berglund rådman t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. I., beslut kan överklaga. Här framgår hur det går t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Sida 1 av 2 www.domstol.se � ?i Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se