FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-07-03 Meddelad i Stockholm Mål nr 11260-12 Enhet 13 TRP Teknik AB, 556563-2543 Ombud: Advokat Wiggo Lindgren Advokatfirman Wiggo Lindgren AB Vidarvägen 1 B 182 67 Djursholm MOTPART Locum AB, 556438-7909 Box 17201 104 62 Stockholm SAKEN l Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 250780 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11260-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Locum AB (Locum) genomför upphandling av smågodstransportör på Danderyds sjukhus. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt 4 kap. LOU och tjänsten som upphandlas är en A-tjänst på totalent­ reprenad. Upphandlingen syftar till att träffa avtal med leverantören som erbjuder det mest ekonomiskt föredelaktiga anbudet. Den 22 maj 2012 av­ sändes att tilldelningsmeddelande som uttryckte att Locum avser att sluta avtal med annan leverantör än TRP Teknik AB (bolaget). Bolaget ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltnings­ rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om och att den ska rättas på så sätt att bolagets anbud ska tas upp till utvärdering. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Locum hävdar att bolaget saknar for­ mell certifiering enligt ISO 9001:2008 varför ställt skall-krav inte är upp� fyllt. Bolaget menar att man i och för sig saknar den formella certifieringen som efterfrågats men att man har likvärdiga kvalifikationer vilket även, enligt skall-kravet, skulle godkännas. För att få ISO 9001:2008 certifiering krävs att åtta principer ska vara uppfyllda. I huvudsak bör därför rimligtvis anbudsgivaren följa dessa krav/principer för att kunna anses ha ett motsva­ rande system. Det är dock inte något krav att dessa åtta principer ska vara uppfyllda. Bolaget kan erbjuda samma program som det som finns i ISO 9001:2008 även om man inte formellt har denna behörighet. Bolagets leve­ rantör Sumetzsberger är en av de världsledande rörposttillverkarna och utvecklar och förbättrar systemet löpande. Bolaget har lidit eller riskerar att lida skada på grund av att Locum trätt LOU förnär. Bolaget har arbetat under en månad med anbudet och inte ens blivit utvärderade varför de re­ dan lidit skada. Med ansökan har bolaget ingivit leverantören Sumetzber­ gers certifikat enligt ISO 9001:2008. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11260-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Locum bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Locum har tydligt redovisat i både tilldelningsbeslutet och i efterföljande brev var­ för bolaget inte kvalificerat sig vidare till utvärdering. Enligt AFB.51, 2c Kvalitetssäkring och 2d Miljösäkring ska anbudsgivaren antingen in­ komma med ett certifikat som visar att anbudsgivaren arbetar enligt ett vedertaget kvalitets- respektive miljöledningssystem eller uppvisa ett do­ kumenterat kvalitetsarbete som uppfyller vissa redovisade minimikrav. Det certifierade systemet behöver inte vara ett ISO-system utan behöver endast bedömas likvärdigt för att godkännas. Bolagets anbud innehåller varken certifikat gällande deras, eller för den delen deras samarbetspartners kvali­ tetsledningssystem eller miljöledningssystem. Vid bedömning av om bola­ get har uppfyllt kraven i AFB.51 2c respektive 2 d har Locum värderat den informationen som bolaget lämnat i sitt anbud gentemot den miniminivå som Locum krävt då certifiering saknas. Vad Locum kommit fram till framkommer både i tilldelningsbeslut och efterföljande brev till bolaget. Bolaget har inte heller hävdat att det framgår av deras anbud att de uppfyll­ ler de krav som framgår av AFB.51 då certifikat saknas varför det får anses · ostridigt att bolaget inte uppfyller samtliga krav som krävs för att kvalifi­ cera sig för vidare utvärdering. Bolaget har heller inte kunnat visa att de lider eller riskerar att lida skada då de varken uppfyller kravet i AFB.51 2c eller kravet i 2d. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 5 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta ha medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11260-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Utredning i målet Av förfrågningsunderlaget framgår följande under AFB.51 2c och 2c. 2c) Kvalitetssäkring Anbudsgivaren ska arbeta enligt ett kvalitetsledingssystem som följer SS-EN ISO 9001:2008 eller annat likvärdigt kvalitetsledningssystem. Bevis på uppfyllelse utgörs genom certifikat alternativt uppvisande av ett dokumenterat systematisk kvalitetsarbete, dvs. sina kvalitetsledningsrutiner. Detta ska minst omfatta nedanstående: • • • • • 2d) Miljösäkring Anbudssökande ska arbeta enligt ett miljöledningssystem som följer SS-EN ISO 14001:2004 eller annat likvärdigt miljöledningssystem. Bevis på uppfyllelse utgörs genom certifikat alternativt ska anbudssökande redovisa följande delar av sitt miljöledningssy­ stem:• Miljöpolicy • Rutiner för internrevision och egenkontroll • • Namn på miljöansvarig anges i anbudsformuläret Förvaltningsrättens bedömning I 1 kap. 9 § LOU anges bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Kravet på att upphandlingar ska genomfö­ ras på ett öppet sätt ger uttryck för principen om transparens och öppenhet, som bl.a. innebär att upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutse­ barhet. Av likabehandlingsprincipen följer att den upphandlande myndig­ heten inte får efterge eller bortse från förfrågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste såle­ des vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska utvärdera och pröva anbudet Gfr t.ex. Kammarrätten i Jönköpings dom 2011-05-17, mål nr 3454-10 och Kammarrätten i Stockholms dom 2010-04-20, mål nr 768-10). Partena är ense om att bolaget inte har de i förfrågningsunderlagt AFB.51 2c och 2d efterfrågade ISO-certifieringarna beträffande kvalitetslednings- Kvalitetspolicy för verksamheten Rutiner för internrevision och egenkontroll Rutiner för förebyggande åtgärder, avvikelsehantering och ständiga förbättringar Beskrivning hur man systematisk arbetar med att hålla en hög kundnöjdhet Namn på kvalitetsansvarig anges i anbudsformuläret Betydande miljöaspekter samt mål, åtgärder och uppföljning för dessa Organisation, ansvar och befogenheter 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11260-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen system och miljöledningssystem. Frågorna som förvaltningsrätten har att ta ställning till är ifall bolaget har ett likvärdigt kvalitetsledningssystem och ett likvärdigt miljöledningssystem. I AFB.51 2c och 2d anges ett antal punkter vilket är vad anbudsgivaren ska redovisa för att anses nå upp till likvärdiga kvalifikationer som ISO-certifieringarna beträffande kvalitets­ ledningssystem och miljöledningssystem. I anbudsutvärderingsprotokollet har Locum angett att bolaget inte uppfyller kraven enligt AFB.51 2c och 2d eftersom bolaget inte har beskrivit hur man följer kraven eller andeme­ ningen i ISO 9001:2008. Vidare beskriver man heller inte egna motsvarade krav/rutiner/dokument etc. Även om bolaget tar upp flera relevanta ämnes­ områden så saknas viktiga delar så som rutiner för informationshantering, dokumenterade ledningsprocess/ledningssystem och dokumenterade ruti­ ner för ständiga förbättringar. Förvaltningsrätten finner att de aktuella skall-kraven i AFB.51 2c och 2d får anses vara klara och tydligt utformade, speciellt med tanke på att man redovisar krav som ska vara uppfyllda om anbudsgivaren saknar certifie­ ringen. Förvaltningsrätten har tagit del av bolagets anbud och kan konsta­ tera att skall-kraven i AFB.51 2c och 2d inte var uppfyllda när anbudet lämnades. Locum har därmed haft fog för beslutet att förkasta bolagets anbud. Det som bolaget anfört medför således inte att det kan anses visat att Locum brutit mot transparensprincipen, likabehandlingsprincipen eller någon av de andra principerna som bär upp LOU. Ansökan ska därför av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la LOU) Robert Johansson Tf rådman Föredragande har varit Elin Vidlund. 5 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till I