FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-12-16 Meddelad i Stockholm Mål nr 21709-11 Enhet 17 Sida 1 (5) Arbetsmarknadsutbildningar i Väst AB, 556852-5363 Ålandsgatan 2 504 41 Borås Ombud: Johan Bui-Quy Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping MOTPART Arbetsfönnedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning enligt LOU. Dok.Id 191281 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholrn@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-1.5:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida2 21709-11 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen har upphandlat en riksomfattande arbetsmarknads­ utbildning för lastbils-, buss- och taxiförare. Genom en uppdelning för geografiska områden och trafikslag har Arbetsförmedlingen genomfört sammanlagt66upphandlingar.Upphandlingarnahargenomf'kc tsgenomett förenklat förfarande med annons. Arbetsmarknadsutbildningar i Väst AB (bolaget) ansöker om över­ prövning enligt LOU och yrkar att domstolen ålägger Arbetsförmedlingen att vidta rättelse, innebärande att bolagets anbud ges maximal poäng (tre) för utvärderingskriteriet upplägg och genomförande avseende anbuds­ område lastbilsförare delområde 15 samt bussförare delområde 14. Som grund för yrkandet anges att Arbetsförmedlingens utvärdering är godtycklig och inte visar att det finns någon grund för att ge bolaget en lägre poäng på utvärderingskriteriet upplägg och genomförande än de övriga kvalificerade anbudsgivarna. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolagets beskriv­ ning för utvärderingskriteriet upplägg och genomförande omfattar ca23 sidor text. Mot bakgrund av detta ger Arbetsförmedlingens motivering till att bolagets anbud erhållit två poäng för detta kriterium ett intryck av att- utvärderingen innehåller stora inslag av skönsmässiga bedömningar och i det närmaste inslag av godtycklighet. Bolaget har i detalj beskrivit upplägg och genomförande. Beskrivningen är tillräcklig även avseende effektivitet och minimering av dötid och väntetider till Trafikverket samt prioriterade grupper. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21709-11 Allmänna avdelningen Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan om ingripande och anför bl.a. följande. Arbetsförmedlingens beslut att inte sluta avtal med bolaget har skett enligt de i förfrågningsunderlaget angivna kriterierna och har även genomförts i överensstämmelse med reglerna i LOU. Utvärderingen av kriteriet upplägg och genomförande har skett helt enligt de förutsätt­ ningar som angivits i förfrågningsunderlaget. För tre av fem särskilda punkter kunde anbudet ha utvecklats mer för att på så sätt övertyga Arbets­ förmedlingen om att utbildningsmålet kommer att uppnås. Exempelvis är bolagets beskrivning av åtgärder för anpassning till prioriterade grupper ganska allmänt hållen och det framgår inte med önskvärd tydlighet att man har den kunskap och förståelse för problematiken som finns inom området. Arbetsförmedlingen har bedömt att anbudet inte fullt ut redovisar en tjänst om leder till att utbildningsmålet uppnås och har som följd av detta ställ­ ningstagande helt korrekt satt betyget två i denna del. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet i iakttas. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansökan om åtgärd enligt bl.a. 5 § (ansökan om överprövning). Av 16 kap. 5 § LOU framgår att om den upphandlade myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21709-11 Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten bedömning Frågan i målet är om Arbetsförmedlingens förfarande att ge bolaget två poäng av tre för utvärderingskriteriet upplägg och genomförande avseende anbudsområde lastbilsförare delområde 15 samt bussförare delområde 14 strider mot bestämmelserna i LOU. Det är bolaget som har att visa att Arbetsförmedlingen brutit mot någon bestämmelse eller grundläggande princip för offentlig upphandling. Av förfrågningsunderlagets punkt2.3.1 respektive 3.3.1 framgår bl.a. följande. Anbudet ska innehålla en utförlig beskrivning av utbildningens upplägg och genomförande. Vid utvärderingen kommer särskild, dock inte uteslutande, hänsyn tas till bl.a. anbudsgivarens förmåga att genomföra utbildningen så att tiden utnyttjas optimalt och förekomsten av dötid minimeras, hur anbudsgivaren kommer att tillse att väntetider i samband med prov hos Trafikverket undviks samt anbudsgivarens förmåga och möjligheter att anpassa utbildningen till deltagare från Arbetsförmed­ lingens prioriterade grupper. Anbudsgivarens beskrivning kommer att utvärderas enligt en skala från noll till tre. Av förfrågningsunderlaget framgår vidare att betyg tre ges anbud som för det aktuella kriteriet mycket väl, tydligt och målinriktat redovisar en tjänst som leder till att utbildnings­ målet uppnås och att betyg två ges till anbud som för det aktuella kriteriet inte fullt ut redovisar en tjänst som leder till att utbildningsmålet uppnås. Bolaget har gjort gällande bl.a. att Arbetsförmedlingens utvärdering är godtycklig. Arbetsförmedlingen har anfört att utvärderingen har skett helt enligt de förntsättningar som angivits i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 1 § LOU. Det ankommer inte på I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 21709-11 domstolen att i övrigt pröva lämpligheten av den upphandlande myndig­ hetens beslut. Förvaltningsrätten, som inte kan ikläda sig upphandlande enhets roll när det gäller utvärdering av anbud, konstaterar vidare att Arbetsförmedlingens motivering till varför bolaget på utvärderingskriteriet upplägg och genomförande fått betyget två istället för tre är saklig och utgår från Arbetsförmedlingens uppställda krav. Mot den bakgrunden och det faktum att upphandlande enhet kan anses ha tolkningsföreträde vid utvärderingen av de anbud som mottagits anser förvaltningsrätten inte att Arbetsföm1edlingen i sin betygsättning av bolagets anbud brutit mot några bestämmelser eller grundläggande principer för offentlig upphandling. Det har således inte i målet visats att någon av de gemenskapsrättsliga principerna eller bestämmelserna i LOU har åsidosatts. Skäl för ingripande enligt LOU saknas därmed varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1a LOU). Terese Danielsson Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Johannes Dahlman. �I HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND �w��� SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kam.millitten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller iämnas till förvaitningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överkhgandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaJler på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen ko1Ilmer in .nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.amm.arrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att över.klagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eJler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövn.ingstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventue11 annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, S. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/bon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltn.ingsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till ka1Il.marrätten. I mål om överprövning enligt l en (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling :inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal. slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har sluti.ts. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivrui. lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltn.ingsrätten. DV 3109/1A LOU ag