FÖRVAL TNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 Sune Wennerberg SÖKANDE CS Kyla & VVS AB, 556568-7604 Hammarsmedsgatan 7B 286 3 2 Örkelljunga MO TPART Bostad AB Klockaren Box 18 280 63 Sibbhult ÖVRIG BERÖRD Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB, 556087-6418 Box 117 280 64 Glimåkra SAKEN Mål nr 7342-12E Sida 1 (6) DOM 2012 -10- 1 5 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Avd Dnr Doss ·" Aktbil ~- --= 201Z -10- 1 7 -- Dok.Id 128073 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten bifaller CS Kyla & VVS AB:s begäran om ingripande enligt LOU och förordnar att Bostad AB Klockaren inte får avsluta upp­ handlingen "Värmeinstallation Glimåkra/Sibbhult", dnr 6-2012, förrän rättelse har vidtagits genom förnyad utvärdering i vilken anbudet från Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB inte får delta. KONKURRENSVERKETf FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida2 7342-12E ·• •I Bostad AB Klockaren genomför upphandlingen "Värmeinstallation Glimåkra/Sibbhult", dnr 6-2012. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU och omfattar objekten Marknadsvägen12 och Högsmavägen 3 i Glimåkra samt Brobyvägen 11 i Sibbhult. Efter ut­ värdering har Bostad AB Klockaren beslutat att anta anbudet från Glimå­ kra Värme- & Sanitetstjänst AB. BAKGRUND OCH YRKANDEN CS Kyla & VVS AB, nedan bolaget, ansöker om överprövning av upphand­ lingen och yrkar att den vinnande anbudsgivarens anbud ska förkastas. Som grund för sin ansökan anför bolaget följande. Den entreprenör som fått upp­ draget har inte följt förfrågningsunderlaget då de lämnat reservation på asbest och delar av elinstallation som enligt förfrågningsunderlaget ska vara med. När det gäller elarbeten har bolaget inte fått några skriftliga eller muntliga besked på att man endast ska räkna från elcentral. Vidare har den vinnande anbudsgivaren offererat värmepumpar, IVT Greenline F plus 43 samt 36, som enligt produktblad innehåller 5,7 - 5,6 kg gas. Enligt förfrågningsunderlaget ska fyllnadsmängden vara under 3 kg gas. Vidare har inte någon anläggning beskrivits för Högsmavägen 3 i Glimåkra. Enligt förfrågningsunderlaget ska alla handlingar även skickas in på USB/diskett vilket inte skett. Vidare har den vinnande anbudsgivaren friskrivit sig från asfaltering vilket klart och tyd­ ligt ska ingå. Enligt rambeskrivningen kan det vid ny elkabel bli asfaltering på alla anläggningar. Bostad AB Klockaren bestrider bifall till ansökan och anför följande. Upp­ handlingen är rätt genomförd och myndigheten har använt sig av korrekt till­ lämpning av förfrågningsunderlagets obligatoriska krav. När det gäller asbest är förekomst av sådan okänd varför det inte har ställts något krav på att det ska ingå i entreprenadsumman. Vidare gäller elinstallation för entreprenaden från elcentral. Uppgradering av mätare och ny ledning fram till elcentralen Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 734 2-1 2E I MALMÖ Avdelning1 ingår inte i entreprenaden. Detta har i samband med visning av arbetsområ­ dena meddelats anbudsgivarna inklusive bolaget. När det gäller kravet på fyll­ nadsmängd för värmepumpsaggregaten framgår inte av vinnande anbud att detta krav inte är uppfyllt. När det gäller Högsmavägen 3 i Glimåkra anges i det vinnande anbudet att värmepump NIBE F 2300-20 offereras. Vidare nämns USB-minne och CD-skiva endast i en checklista i anbudsformuläret och är inget obligatoriskt. Vidare ingår inte asfaltering i objekten Marknads­ vägen 1 2 och Högsmavägen 3 i Glimåkra. Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB som har beretts möjlighet att yttra sig över bolagets ansökan har inte svarat. DOMSKÄL En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. För att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Samtliga krav som ställs på det som ska upphandlas ska finnas med i förfrågningsunderlaget och det ska framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upp- Sida 4 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 7342-12E Avdelning 1 IMALMÖ rätthållas och ett anbud som inte uppfyller dessa krav måste läggas åt si­ dan. Bolaget gör gällande att Bostad AB Klockaren brutit mot LOU genom att utvärdera och anta anbudet från Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB trots att detta enligt bolaget inte uppfyller samtliga ställda skall-krav. Fråga om anbudet från den vinnande anbudsgivaren uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget avseende anläggning för Högsmavägen 3, asbest­ sanering, elinstallation och anbudshandlingarpå USB-minne/CD-skiva. När det först gäller vad bolaget anfört om att den vinnande anbudsgivaren inte har beskrivit någon anläggning för Högsmavägen 3 i Glimåkra kan förvaltningsrätten konstatera att det av utredningen i målet framgår att värmepump NIBE F 2300-20 har angetts i Glimåkra Värme- & Sanitets­ tjänst AB anbud. Skäl för utesluta anbudet från utvärdering på denna grund föreligger således inte. Vidare har bolaget anfört att Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB i sitt anbud har angett att eventuell asbestsanering inte är med i anbudet. I ram­ beskrivningen avseende installationer i förfrågningsunderlaget anges under punkten BDV.5, Sanering av VVS, kyl- och processmedieinstallationer, att rörisolering innehåller asbest samt att gällande skydds- och säkerhetsföre­ skrifter vid sanering ska beaktas i entreprenaden. Vidare anges i anbuds­ formuläret att samtliga kostnader för arbete, material, ställningar etc. ska ingå i anbudssumman för entreprenaden. Enligt förvaltningsrättens mening kan det emellertid härigenom, såsom bolaget anfört, inte anses i förfråg­ ningsunderlaget vara ett krav på att asbestsanering ska redovisas och ingå i anbudssumman. Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB:s anbud får därmed anses uppfylla förfrågningsunderlaget i denna del. Sida 5 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 734 2-1 2E Avdelning 1 IMALMÖ När det gäller vad bolaget anfört om elinstallationer kan förvaltningsrätten konstatera att det i rambeskrivningen anges att elarbeten med material för en komplett fungerande anläggning ska ingå i entreprenaden. Det råder emellertid i målet motstridiga uppgifter om anbudsgivama erhållit inform­ ation om att uppgradering av mätare och ny ledning fram till elcentral inte ingår i entreprenaden. Med hänsyn härtill kan förvaltningsrätten inte finna att det enbart på de grunder som bolaget anfört i detta avseende finns skäl att utesluta Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB:s anbud från utvärde­ rmgen. Bolaget har vidare anfört att Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB:s anbud inte innehåller anbudshandlingar på USB-minne/CD-skiva. I förfrågnings­ underlaget anges under punkten AFB.31 att anbudet ska innehålla samtliga efterfrågade handlingar och uppgifter för att vara fullständigt. Det är i må­ let inte visat annat än att Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB:s anbud uppfyller detta. Enbart den omständigheten att anbudet, i enlighet med checklista i anbudsformuläret, inte lämnats in på USB-minne eller CD­ skiva utgör enligt förvaltningsrätten inte skäl för ingripande enligt LOU. Fråga om anbudet från den vinnande anbudsgivaren upp_(yller kraven i förfrågningsunderlaget avseende (yllnadsmängden i kylkrets i värmepump­ saggregaten samt asfaltering. När det gäller fyllnadsmängden i kylkrets i värmepumpsaggregaten anges under punkten PAK.53 i rambeskrivningen att denna inte ska överstiga 3,0 kg per enhetsaggregat. Förvaltningsrätten kan härvid konstatera att det i målet inte är visat annat än att de av Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB offererade aggregaten enligt produktblad har en fyllnadsmängd på 5,6- 5,7 kg. Anbudet från Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB uppfyller således inte förfrågningsunderlaget avseende detta krav. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7342-12E I MALMÖ Avdelning 1 Bolaget har vidare anfört att Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB i sitt anbud friskrivit sig från asfaltering. Av rambeskrivningen framgår att åter­ ställande av markytor efter schaktning såsom asfaltering och grässådd ska ingå i entreprenaden. Dock har den upphandlande myndigheten anfört att asfaltering inte ingår i objekten Marknadsvägen 12 och Högsmavägen 3 i Glimåkra. Av utredningen i målet framgår emellertid inte annat än att as­ faltering ingår i objektet Brobyvägen 11, varför Glimåkra Värme- & Sani­ tetstjänst AB:s anbud inte kan anses uppfylla kraven i förfrågningsunderla­ get i denna del då man angett att asfaltering inte ingår anbudet. Förvaltningsrätten finner således att Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB:s anbud inte uppfyller samtliga ställda krav i förfrågningsunderlaget och att anbudet därför rätteligen skulle ha förkastats. Bostad AB Klockaren har genom att utvärdera och anta ett anbud som inte uppfyller ställda skall­ krav brutit mot LOU och principerna om transparens och likabehandling. Bolaget har därigenom lidit eller riskerat att lida skada. Skäl för ingripande mot upphandlingen föreligger och upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering ska genomföras, i vilken Glimåkra Värme- & Sanitetstjänst AB:s anbud inte får delta. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) 01t?L�� Madeleine Westberg HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock ·skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, · den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganäen vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU