FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 Enhet 12 SÖKANDE Mål nr 11692-14 11697-14 Sida 1 (15; 1.Conscriptor AB, 556557-3846 Box 1 473 21 Henån Ombud: Advokat Robert Liljeson Skarp Stockholm Advokatbyrå AB Box 7467 103 92 Stockholm 2. Dedicare AB, 556516-1501 Sankt Eriksgatan44 11234 Stockholm 2015 -05- 1 2 -. Dnr KSnr DOM 2015-05•12 Meddelad i Göteborg Ombud: Johan Bui-Quy och Karoline Lebzien Tenders Sverige AB Nygatan34 582 19 Linköping Ombud: Ida Otken Eriksson Advokatfinnan Öberg & Associes AB Box 2098 103 13 Stockholm MOTPART Västra Götalandsregionen Regionens Hus 462 80 Vänersborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökningarna om överprövning i båda målen. Dänned upphör fBrvaltningsrättens interimistiska beslut den 17 november 2014 att gälla, Avd Aktbil Dok.Id 335364 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Stutegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 03 l - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid män.dag - :fredag 08:00-l6:00 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG BAKGRUND Västra Götalandsregionen (VGR) genomför med forenklat förfarande en upphandling benämnd "Bemanning av Läkarsekreterare'', dur SN 420- 2011. Upphandlingen syftar till att VGR ska ingå ramavtal med högst fem anbudsgivare. Av tilldelningsbeslut den 24 september 2013 framgår att VGR avsåg att teclrna avtal med andra leverantörer än Dedicare AB (Dedicare) och Conscriptor AB (Conscriptor). Av tilldelningsbeslutet framgår även att Dedicare inte lämnade något anbud och att Conscriptor inte kvalificerade sig till prisutvärderingen av anbuden. Conscriptor uteslöts från utvärde­ ringen p.g.a. av att bolaget i sitt anbud inte ansågs ha visat att det uppfyllde kravet på två fus erfarenhet av bemanning av läkarselo:eterare till offentlig sektor. Oedicare och Conscriptor ansökte om överprö'VI!ing av upphandlingen hos förvaltningsrätten. Förvaltningsrätten beslutade i dom den 18 december 2013 (mål nr 10582-13 och 10759-13) att upphandlingen skulle göras om. Anledningen var att ett krav på sex månaders karens sedan en anställning hos VGR avslutats, skulle gälla för de läkarselcreterare som leverantörerna hade rätt att erbjuda. Förvaltcingsrätten ansåg att kravet stred mot proport­ ionalitetsprincipen och att det påverkat upphandlingens konkurrensuppsö­ kande skede och beslutade att upphandlingen skulle göras om. Pörvalt­ ningsrätten prövade inte öviiga invändningar mot upphandlingen som sö­ kande leverantörer åberopat. VGR överklagade förvaltningsrättens dom till Kammarrätten i Göteborg. Kammarrätten upphävde i dom den 6 november 2014 (mål nr 7603-7604- 13) förva11ningsrättens dom och visade målen åter till forvaltningsrätten för Silla 2 11692ft14 11697-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Siua3 11692-14 11697-14 prövning av de invändningar Dedicare framfört avseende kravet på försäk­ ringsskydd och Conscriptors yrkande om rättelse av upphandlingen. Dedicare överklagade kammarrättens dom till Högsta förvaltningsdomsto­ len (HFD). HFD beslutade den 30 april 2015 att inte meddela prövnings­ tillstånd, varftir kamman-ättens avgfäande står fast. YRKANDEN, M.M. Mål nr 11692-14 Vad Conscriptor yrkar och anftir Conscriptor yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att Conscriptors anbud ska tas med vid utvärderingen. I andra hand yrkar Conscriptor att upphandlingen ska göras om. Conscriptor anför i huvudsak följande. Conscriptors anbud ansågs inte visa att företaget uppfyller kompetenslcra­ vet på två års erfarenhet av bemanning av läkarsekreterare och anbudet uteslöts därför från utvärderingen. Conscriptor har i sitt anbud beskrivit fem års erfarenhet av bemanning av läkarsekreterare både till offentlig och privat sektor. Conscriptor uppfyller därmed ställt krav om två års erfaren­ het. För att bevisa detta har Conscriptor lämnat en omfattande redogörelse ftir bl.a. organisation, personal och ledning. Det framgår inte av förfråg­ ningsunderlaget att den efterfrågade beskrivningen skulle utformas på ett särskilt sätt. Enbart av referensen från Stockholms läns landsting (SLL) framgår att Conscriptor har mer än två ärs erfarenhet av bemanning till offentlig sektor eftersom uppdraget började år 2010 och fortfarande pågår. Conscriptor har även- i enlighet med ställt krav - lämnat två referenser. Det är således visat att Conscriptor uppfyller ställt krav. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Om anbudsgivarna lämnar en beskrivning i enlighet med förfrågningsun­ derlaget och beskrivningen inte visar det den upphandlande myndigheten avsåg är filrfrägningsunderlaget felaktigt utfonnat. Upphandlingsföremålet och kravspecifikationen ska enligt transparensprincipen vara klmt och tyd­ ligt beskrivna så att alla anbudsgivare kan få en klar uppfattning om vad som ska anges i anbudet. Beskrivningen avseende det aktuella kravet är inte heller mer omfattande i övriga rangordnade anbud än i Conscriptors anbud. Eftersom övriga leverantörer inte har uteslutits på grund av bris­ tande kravuppfyllelse avseende kompetenskravet har inte heller likabe� handlingsprincipen upprätthållits. Conscriptor är inget IT-föret.ag, vilket VGR :llirsöker göra gällande och att påstå att filretaget inte skulle ha erfarenhet av bemanning av läkarsekrete­ rare i minst två år är direkt felaktigt. Att Conscriptor explicit angett hur foretaget arbetar medjoumalhantering och tillhörande diktering beror på att dessa sysslor tillhör de viktigaste arbetsuppgifterna for läkarsekreterare. Det kan tilläggas att det inte är någon skillnad på privata och offentliga läkarsekreterares arbetsuppgifter. Läkarsekreteramas arbetsuppgifter styrs av samma regelverk. Om referenskravet ska tolkas som att endast o:ffent� liga referenser godtas strider kravet där:tor mot proportionalitetsprincipen. Vid en tolkning som överensstämmer med principen om proportionalitet enligt 1 kap, 9 § LOU, dvs. att kravet endast omfattar två referenser, upp­ fyller Conscriptors anbud kravet. VGR har dessutom godkänt ett annat anbud, Xtra Sverige AB:s, där VGR själv står ilir samtliga referenser. Det ska också särskilt noteras att det i Prime Care AB:s vinnande anbud varken anges vilken tid eller vad, upp­ dragen i de åberopade referenserna avsåg. Två av de godkända anbuden hat således godkänts trots bristande infonnation vid referenslänmandet. Sida4 11692-14 11697-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Conscriptor har lidit skada pä. grund av VGR:s agerande eftersom bolaget lämnat det lägsta anbudet och skulle ha blivit rangordnat som första leve­ rantör om dess anbud utvärderats med hänsyn till pris. O m V G R v älj e r a tt t o l k a k r a v e t p å r e fe r e n s er p å s å s ä tt a tt d e t s kul l e o m ­ fatta endast referenser från offentlig verksamhet strider kravet mot princi­ pema om transparens och proportionalitet. Upphandlingen skulle i så fall varabehäftadmedtvåfel somäratthänföratill upphandlingens konkur­ rensuppsökande skede. Upphandlingen borde då i enlighet med Conscrip­ tors andrahandsyrkande göras om. VGR:s inställn ing i målet VGR anser att Conscriptors ansökan ska a-qslås och anför i huvudsak fol­ j ande. VGR har inte brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i nämnda lag. Conscriptor kan dänned inte heller ha lidit eller kan komma att lida sådan skada som avses i LOU. VGR:s nu aktuella skall-krav innebär att anbudsgivaren ska han minst två års erfarenhet av bemanning av läkarsekreterare till offentlig sektor- Detta s ka enligt VGR:s uppfattning visas genom en beskrivning av anbudsgiva­ ren som innehåller placeringsort. personalresurser, ledningsorganisation, inriktning och affärside samt hur länge anbudsgivaren har arbetat med be­ manning av läkarsekreterare till offentlig sektor. Conscriptor anger i anbudet att företaget uppfyller kravet på minst två års erfarenhet av bemanningsuppdrag till offentlig sektor, VGR:s skall-krav anger emellertid att som bevis för påståendet att kravet uppfylls krävs att Sida 5 1 1692�14 1 1697-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG anbudet innehåller en beskrivning av arbetsgivaren. Det får anses uppen­ bart att denna beskrivning ska vara kopplad till upphandlingsobjektet - bemanning av läkarsekr:eterare. Conscriptor har visserligen lämnat en be­ skrivning av bolaget (innehållande uppgifter om organisation, personal och ledning). Beskrivningen synes emellertid närmast handla om digital jour­ nalhantering och inte om bemanning av läkarsekreterare. Inte heller av referenserna går att utläsa att kravet på två års erfarenhet av bemanning av l§karselcreterare uppfylls, vilket Conscriptor påstår. Kravet avseende referenser var endast att de skulle vara två till antalet och avse tidigare uppdrag (och med detta avses naturligvis tidigare beman­ ningsuppdrag). VGR har således inte haft något krav på att referenserna ska komma från offentlig verksamhet och har inte haft någon invändning mot Conscriptors anbud i det avseendet. Det kan dock konstateras att vad Conscriptoranförtunderrubrikenreferenserianbudetinteavserbeman­ ning utan j oumalh.antering. Referens 1 avser vårddokumentation och dilcte­ ringslösningar. Referens 2 avser, enligt beskrivning på Conscriptors hem­ sida, joumalföring. VGR har även tagit del av Conscriptors avtal med SLL och den anbudsinbjudan som avtalet bygger på. Av handlingarna framgår att nuvarande och tidigare avtal mellan Conscriptor och SLL avser skriv­ byråtjänster på distans. Det går således inte att av referens 2 att d:,;a någon slutsatsavattConscriptorskullehatvåårserfarenhetavbemanningav läkarsekreterare till offentlig sektor. Det är först nu i, Conscriptors andra yfuande till forvaltningsrätten, som bolaget anger att dess verksamhet skulle bestå i att bedriva bemanning, dvs. långt efter att anbudstiden gått ut. VGR har för övrigt inte ifrågasatt att Conscriptor har anställda läkarsekreterare. Skall-kravet har handlat om erfarenhet av bemanning av läkarsekreterare. Att Conscriptor accepterat avtalsmallen innebär inte att det aktuella skall-kravet uppfylls. Sida6 11692-14 11697-14 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Att utesluta Conscriptor från utvärderingen strider inte mot likabehand­ lingsprincipen. De anbudsgivare som gått vidare uppfyller skall-kravet i forfrågn:ingsunderlaget och deras beskrivningar är kopplade till kontrakts­ föremälet. Målnr 11697�14 VadDedicareyrkarochanfer Dedicare yrkar att förvaltningsrätten ska bestämma att upphandlingen ska göras om och a11fi>r i huvudsak fljljande, VGR har ändrat forfrågningsun­ derlaget i väsentlig omfattning. I förfrägningsunderlagets avtalsvillkor anges följande obligatmisk:t krav: Leverantören ska under hela avtalspe­ rioden vidmakthålla erforderligtförsäkringsskyddfer sina åtaganden. Efter en fråga i funktionen Frågor och svar uppgav VGR att; Försäkrings­ skyddetfår ej understiga 10 miljoner. Förfrågningsunderlaget innehöll inte vid annonseringen av upphandlingen något krav om försäkringsskyddets omfattning. VGR:s svar innebär att ett nytt skall-krav har tillkommit efter den tidpunkt då upphandlingen annon­ serades. Förän&.ingen i förfrågningsunderlaget innebär en betydande kost­ nadsdrivande faktor för anbudssununan. Den aktuella förändringen bör därmed anses utgöra en förändring av väsentlig karaktär. I de fall en vä­ sentlig forändring av förfrågningsunderlaget är nödvändig måste upphand­ lingen avbrytas och göras om. Dedicare har till följd av forfrågningsunderlagets utfonnning inte kunnat utforma ett optimalt konkurrenskraftigt anbud och har dänned avstått från att lämna anbud. Dedicare lider därför skada till följd av förfrågningsun­ derlagets utfomming i aktuellt avseende. Sida 7 11692-14 1 1697-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG VGR:s inställning i målet DOM Sida 8 1 1692-14 11697-14 VGR anser att Dedicares ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Frågan och svaret som Dedicare hänvisar till har i enlighet med infonna­ tionen i filrfrågningsundedaget redovisats till samtliga leverantörer som begärt förfrågningsunderlaget. Även Dedicare har härigenom fått del av frågan och svaret före anbudstidens utgång. Några reaktioner eller frågor har VGR inte mottagit vare sig från Dedicare eller från någon annan av leverantörerna, VGR bestrider att svaret på frågan skulle utgöra en väsent­ lig förändring av förfrågningsunderlaget. Det har varken tagits bort eller tillförts något obligatoriskt krav. VGR anser inte heller att svaret skulle v ar a e n b e t y d a n d e k o s tn a d s d r i v a n d e fakt o r fö r a n b u d s s umm a n . S v ar e t h ar inte inneburit någon avgörande skillnad för leverantörerna i förhållande till infonnationen i anbudsinbjudan. Informationen i svaret utgör ett förtydli­ gande av förfrågningsunderlaget som är helt i enlighet med de grundläg­ gande principerna i LOU. VGR kan under inga omständigheter se att informationen om att :forsäk­ ringsskyddet inte fick understiga 10 miljoner kronor kan ha avhållit Dedi­ care från att lämna anbud. Dedicare har dänned inte riskerat att lida sådan skada som avses i LOU. Interimistisktbeslutimålnr11697-14 Förvaltningsrätten har den 17 november 2014 interimistiskt beslutat att Västra Götalandsregionen inte fär ingå avtal i upphandlingen innan något annat bestämts. FÖRVALTNINGSRÄTTEN Sida 9 11692�14 11697-14 I GÖTEBORG DOM SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Efter ansökan frän en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada far allmän förvaltningsdomstol överpröva 1 . en upphandling, och 2. giltighetenavettavtalsomharslutitsmellanenupphandlande myndighet och en leverantör (16 kap. 4 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har med.fort att leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada. ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten har att ta ställning till om VGR i den aktuella upphand­ lingen, i något av de avseenden som Conscriptor eller Dedicare påstått, och som inte prövats av kammarrätten, har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller mot andra bestämmelser i LOU och om det därför finns grund för att ingripa mot upphandlingen. För ett ingripande krävs också att någon av sökandena har lidit eller kan komma att lida skada till följd av förfarandet. FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG M å l nr l 1 6__2 ,2 - 1 4 I förfrågningsunderlagets avsnitt 5 Krav på leverantören anges i punkt 5.1 Kompetenskrav (tekniskformåga och kapacitet) följande. Anbudsgivaren ska styrka sin tekniska förmåga och kapacitet. Anbudsgivau ren ska ha minst två (2) års erfarenhet av bemanning av läkarsekreterare till offentlig sektor. Som bevis ska anbudet innehålla en beskrivning av an­ budsgivaren som innehåller placeringsort� personalresurser. ledningsorga­ nisation, inriktning och affärside samt hur länge anbudsgivaren har arbetat med bemanning av läkarsekreterare. Anbudsgivaren ska lfunna minst två (2) referenser från tidigare uppdrag. Vi förbehåller oss dock rätten att själva söka referenser. Conscriptor har gjort gällande att dess anbud visar att bolaget uppfyller kravet på två års erfarenhet av angivet slag och att uteslutningen av anbu­ det från prisutvärderingen därför strider mot likabehandlingsprincipen. För det fall förvaltningsrätten anser att Conscriptors anbud inte uppfyller erfa­ renhetskravet gör bolaget gällande att kravet var felaktigt utformat och därför strider mot principen om transparens. Conscriptor gör också gäl­ lande att de utvärderade anbudsgi-v-arnas 8Ilbud inte i större utsträckning än Conscriptors anbud visade att de b�lagen uppfyllde erfärenhetslcravet och att uteslutningen av Conscriptor även av den anledningen strider mot lika- behandlingsprincipen. Conscriptor hai· även anfört att bolagets anbud uppfyller kravet om två re­ ferenser från tidigare uppdrag och att VGR inte uteslutit två av de utvärde� rade anbuden vars referenser enligt Conscriptor inte uppfyllde de ställda kraven. Sida10 1 1 692�14 11697-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 1 1 11691-14 11697-14 Frågan om referenser Av tilldelningsbeslutet i upphandlingen och vad VGR anfört i målet fram­ går att Conscriptors anbud inte uteslöts från utvärderingen p.g.a. de i anbu­ det angivna referenserna. Det saknas dätfor anledning att närmare pröva den frågan i målet. Conscriptor har också angripit två av de utvärderade anbuden för att de inte ansågs uppfylla de ställda kraven på referenser. Det återstår emellertid tre utvärderade anbud vars referenshänvisningar Conscriptor inte har haft några invändningar mot. Oavsett hur kravet på referenser var utfonnat har Conscriptor därmed inte lidit skada eller riskerat att lida skada med anled­ ning av VGR:s förfarande i det avseende som nu diskuteras. Någon grund för ingripande med stöd av 16 kap. 6 § LOU har således inte framkommit i denna del. Frågan om utformningen av erfarenhetskravet Principen om öppenhet, som anges i 1 kap, 9 § LOU, innebär bl.a, att för­ frågningsunderlaget ska vara så klart och tydligt utformat att berörda leve� rantörer inte helt eller delvis fråntas möjligheten att utforma konkurrens­ kraftiga anbud. Vidare följer av principen att den modell för kvalificering och utvärdering av anbud som den upphandlande myndigheten använder ska överensstämma med den modell som har angetts i forfrågningsun­ derlaget. Av andra meningen i föm:ågningsundetlagets punkt 5. 1 framgår klart ett obligatoriskt krav på att anbudsgivaren ska ha minst två års e:rfarenenhet av "bemanning av läkarsekreterare till offentlig sektor". I punktens första me­ ning anges att anbudsgivaren ska "styrka sin tekniska fonnåga och kapa� citet''. Syftet med pmtlct 5. 1, nämligen att anbudsgivaren i sitt anbud ska FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG styrka att den uppfyller det ställda kravet på erfarenhet, f"ar anses klart framgå av den sammantagna fonnuleringen i .forsta och andra meningen. Punktens tredje mening innehåller en instruktion om vad som ska beskrivas i anbudet som be'Vis for att eifarenhetskravet är uppfyllt. Bl.a. anges att anbudsgivaren ska lämna en beskrivning av hur länge anbudsgivaren har arbetat med bemanning av läkarsekreterare. I begreppet beskrivning far enligt förvaltningsrattens mening anses ligga mer än bara en angivelse av en viss tid. Därtill kommer att syftet med den begärda beskrivningen är klart angiven och att avsikten är att denna ska tjäna som bevis för att exfa­ renhetskravet är uppfyllt. Det far då också anses framgå att det är e1faren­ h e t e n a v b e m anni n g a v l ä k ar s e kr e t e r ar e t i l l offe n t l i g s e kt o r s o m s k a b e s lcr i ­ vas. Sammantaget anser forvaltningsrätten att utformningen av punkt 5 . 1 är tillräckligt tydlig för att en nonnalt in.formerad leverantör ska förstå att det av anbudet ska framgå att anbudsgivaren uppfyller kravet på 2 års erfaren­ het av bemanning av läkarsekreterare i offentlig sektor. Kravets utfonnning strider således inte mot principen om öppenhet eller transparens. Frågan om erfarenhetskravet är uppfyllt Den fråga förvaltningsrätten har att ta ställning till är om Conscriptor i sitt anbud har lämnat en beskrivning som visar att bolaget uppfyllde det upp­ ställda erfarenhetskravet. I så fall har VGR inte haft fog för beslutet att utesluta Conscriptor från den fortsatta utvärderingen. Frågan om Conscrip� tor faktiskt uppfyllde kravet är däremot inte foremål för rättens prcivning. I sin kommentar till förfrågningsunderlagets punkt 5.1 uppger Conscriptor bl.a. följande. Conscriptor erbjuder sina kunder inom privat och offentlig sjukvård effek­ tivatjänstelösningarfrämstavseendejouroalhantering. /.../Conscriptorhar över 5 års erfarenhet av bemanningsuppdrag både till privat och offentlig sektor. I•• ./ Conscriptors läkarsekreterare finns lokaliseringsmässigt Sida 12 11692-14 11697-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Sida 13 DOM 11692-14 1 1 697-14 spriddaöverstoradelarav Sverige�menstörstakoncentrationenärinom VästraSvedge./.../EnläkarsekreterarehosConscriptorskahaminst5 års arbetslivserfarenhet från yrket samt en vårddokumentationsutbildning eller motsvarande, vilket är en grundfiirutsättning för att leverera en hög kvali­ tet, I övrigt är Conscriptors beskrivning närmast att betrakta som en allmän redogörelse för företagets struktur och organisation. Någon redovisning av genomförda eller pågående bemanningsuppdrag av läkarsekreterare till offentlig sektor framkommer inte i beskrivningen. Enligt for-valtnings­ rättens uppfattning visar inte Conscriptors redogörelse att bolaget vid den tidpunkt då anbudet lämnades uppfyllde kravet på två års erfarenhet av bemannings verksamhet avseende läkarsekreterare för offentlig sektor, Forvaltningsrätten konstaterar att det inte heller av den i anbudet angivna referensen till SLL framgår att Conscriptor hade den efterfrågade erfaren­ heten av bemanning av läkarsekreterare till offentlig sektor. Som VGR anför visar också Conscriptors avtal den 10 oktober 2013 med SLL att det åberopade uppdraget inte avsåg bemanning av läkarselcreterare utan sloiv­ byråtjänster som skulle utföras på distans. Av SLL:s anbudsforfrågan framgår attäven det avtal som löpte dessftirinnan avsåg skrivbyråtjänster. Förvaltningsrätten fömer sålunda att Conscriptor inte visat att företaget hade den efterfrågade erfarenheten av den typ av tjänster som var upphand­ lingens föremål. VGR har följaktligen haft godtagbara skäl att utesluta Conscriptors anbud från fortsatt utvärdering. Fl'ågan om övriga anbud uppfyllde erfarenhetskravet Förvaltningsrätten har gått igenom de utvärderade anbud som Conscriptor åberopat. Förvaltningsrätten kan dock inte finna annat än att i vart fall tre av anbuden klart uppfyller det uppställda kravet på två års erfarenhet av FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM 11692ul4 IGÖTEBORG 11697-14 bemanningavläkarsekreteraretilloffentligsektor.Ävenomfleranbud hade uteslutits från utvärderingen hade åtminstone dessa tre anbud rätteligu en blivit föremål för utvärdering och avtal. Conscriptors anbud hade följaktligen inte heller i denna situation blivit foremål för utvärdering och hade därmed inte fatt möjlighet att ingå avtal med VGR. Oavsett om VGR genom sitt förfarande kan ha brutit mot likabehandlingsprincipen eller inte har detta följaktligen inte medfört att Conscriptor lidit eller kan komma att lida skada. VGR:s förfaringssätt i denna del utgör därmed inte grund för ingripande med stöd av 1 6 kap. 6 § LOU. Sammanfattande bedömning Med hänvisning till det ovan sagda finner föivaltningsrätten att Conscrip­ tors ansökan ska avslås. Mål 11697-14 Frågan o m väsentlig förändring av förfrågningsunderlaget VGR har innan anbudstiden gick ut i :funktionen Frågor och svar precise­ rat det försäkringsskydd, som var ett obligatoriskt krav enligt forfrågnings­ underlaget, till minst 1 0 miljoner kronor. Dedicare har gj ort gällande att detta utgjorde en väsentlig torändring av förfrågningsunderlaget som - tillsammans med det i målet inaktuella skall-ktavet på viss karenstid- medfört att bolaget inte kunnat lämna ett optimalt konkurrenskraftigt an­ bud. Den ändring av förfrågningsunderlaget som VGR gjorde genom sitt svar på fråga från en potentiell anbudsgivare får ses som ett förtydligande och pre" cisering. Det kan inte närmare avgöras om det var fråga om en ökning eller en minskning av vad som kunde förväntas utifrån den tidigare tämligen oprecisa formuleringen. Enligt förvaltningsrättens uppfattning kan denna ändring inte betraktas som någon väsentlig förändring av förfrågningsun� Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG derlaget. Förvaltningsrätten noterar också att ändringen gjordes innan an­ budstiden gått ut och fanns tillgänglig for alla leverantörer som begärt ut förfrågningsunderlaget. :Potentiella anbudsgivare hade således möjlighet att � om så behövdes � anpassa sitt anbud med hänsyn till förändringen. För­ valtningsrätten kan inte finna att VGR genom förtydligandet av det aktu­ ella skall-kravet bröt mot någon grundläggande princip i 1 kap. 9 § LOU eller mot någon annan bestämmelse i samma lag. Dedicare har inte lämnat något anbud i den aktuella upphandlingen. Dedi­ care har inte närmare förklarat på vilket sätt förtydligandet av kravet på fdrsäkringsskydd omöjliggjorde eller i vart fall allvarligt försvårade för bolaget att lämna ett konkurrenslcraftigt anbud. Även om VGR:s ändring av förfrågningsunderlaget i något avseende skulle anses strida mot någon bestämmelseiLOUhar:lliljaktligeninteframkommitattDedicarelidit eller kwmat komma att lida skada p.g.a. av förfarandet. Av det sagda följer att vad som framkommit i målet i denna del inte utgör grund for ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Dedicares ansökan ska därfor avslås. HUR MAN ÖVERIU,AGAR, se bilaga l (DV 3109/1 B LOU) Råd.man Föredragande jurist i målet har varit Per Olofsson. Sida15 1 1 692-14 1 1 69'!-14 - i'::_,,_·-. ..-.. 0 A •Ir�I••■ •I ••* '· HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 Densom�öveiklaga.fo�t:te:nsbwrt: sb.skcivatillK,wma:o:itteQ.iGöteborg. tclcliwnuttJm.eJ;tillk:Iagandcosatbc15plats Sktlveh:eo. sim dock skickas dict lwinAA till ska också. anges samt iwe:ntnell annan adrc:ss fiirndtoingsiittcn. dukl:agandenhin�rordelgivning.Om till bos� och m.obiltt:lcfo.n. A�s ocll dess11.'1k'Pgi&i;kJ.ämna.13�i:m.elet­ ac:b.omdefartfuandcfu:«ktu.elk�behöver: deio.teuppgesigen.Omklagandenan1itru: ombud,skaombudets:ruu:nn,post:adtcss�c­ post2dres:s. telefonnwrunct till. m:betsplatseo. och :a;i,obDt,:,Je:fumrnrow,et �- Om någon person-c:llct:ad.tcssuppgifi:lindras,ska. �sb.J».k:oJ;ll1T;ltt.intill fo,;valtniagsmttcninomttc'f'CCll:o:rfuan.den� dåklå.gandeniick.delavb�OlD.be.slmet mu:meddekts�en:mnntligfnrba11d)in�dkt detv.id en sidan förhandlingbar angetts nät br.slutctkCJJ:nmetattniedd.eks,shdock ö�hakommit.inlnOID.treveckor . �deo.dagdomstolensbcsbitmeddelades. Tiden.förövt:drlag-mdctforoffentligpartli1mas :&åndendagbeslutctmeddelades- Om.�dage;a.fÖi:öveddagand.ctinfiillccpå lördag, söndag cilcr helpig, midsomma:rafton, julaftonclle.rnyb:safr.onnckf:rdetattskm'clse:a kommerm.;o.ii.sm.vndng. begäranomptövningsti!Iständ, Förattett�ska.kanna.tasuppi 4. deniJJ.c1riJ,g1IVfö�ttens kamrou:titten.fumrnatt�t:illständ dom/beslnt.somklagandenvill.fltillswi.d, .i;.,A..,:.,,,,_, ..,._ ,T..;t;-.1'1· ä] �-u..................,TMa.nm as till 2 dc:ndom/beslutsom.äve.t:k1agasmed ka:o:m:,auätten.. uppgiftomffuvaltningsrittea.snam.n. :tn!lnumo:teeSll:0ltdagenförbeslnmt:, 3. deskil.s001kbgarule:nni.gettillstödfot:C11 meddelas. j{amn;ia:trattmwxu:i.a:r; ptövningst:ilhtind om 1. detfinnsaniedmngqttb�la :tikcighete:n'11-V"dctslutsom fömiltniagsratloi1wkommittill. 2 detintemanattså.danttilktmd :rneddclasgärutbedöma:t:iktighetei,.�V kommittill,, 3. detäta:v\Tiktfödedning�v �til.lämp,iliigen att öveclrlsgwdct: p:tövl1sa.vhögre:Iitt,eller 4. detll.!lIDilISful.ossynnetligai:kälattprim. övctldagsndet. O:trJ.prlmlingstillståndintemeddelas&titt föw.ut:ningstiittens beslut ful:. Detir: ditl"oi; 5. debev.issom.klagm:i.deo.villåbe.i:opaoch'9ad !w,./honvillsty:tlmmedvarjesm:skiltbevis. .Adrc:sscntill.�fuJ:ogl-tii.v domrn/bcslu.tct rJilfilo.tn&c:q,rovni-ageoligt1agco.(2001:1on) omoffentligupphmdliogdk:rlagen(2007:1092) Q!Il.upphandlingmom.omddeoawttei:i,ei:tei:gi, mimportctochposttjli:n.ste:i:.w:avtalslumsinnan tidenfru:överklagmrieavriittcnsdomcllc:r besluthailöptu.tIdeflestafiillfå.:tll."W1.sln:IRs ;119r-tiodaga.tha,:gåttfrändetattrli:ttenavgjort nw.etelktUJ?11hi.vtettll:l.te.åmistisktbeslut. X vissa. fall St �vta1 shmts omedclbart. Ett övem:Iagandcav;rim:ns�defru:inte provas s edmi avt:al hru: slutit:s. Fulls� imo.tm.atlonfinnsi16bpitlctideavin:mgima lag.itna. viktigtattdetklartoc-htydligt:framgfu:a:v Bi:h6vccNifl.e;cupplysningarota.hurman �dettill.mmam.tte:o.vm:f"orman an.setattpramingstillstlindbö.tmed.d.clz. Skrivelsen med c"verklag.lnde ska innehålla l. Klagu,.dens pi::rson-/o.rganisations:o,unun.c:i:;. p o s ta&r.s s � c-p o s tadra s o ch tcld'cmnlllllm,el; �bo.Nivfuida.Er1ill förnlto5ngstlttcn. ,._dcnrutPb: SVERIGES .-O�Mit6� detslutsomfö,;va]tnings;ci:t:!:l,ihm: