FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2019-03-29 Mål nr 786-19 Sida l (7) Föredragande Meddelad i Falun Matilda Ståhl SÖKANDE RGS Nordic AB, 556609-2085 Ombud: Advokat Mattias Wiklund och Biträdande jurist Johanna Tel1 Setterwalls Advokatbyrå Box 4501 203 20 Malmö MOTPART Gävle Kraftvärme AB, 556527-3512 Box 783 801 29 Gävle SAKEN Upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET 20!S -C4- G 1 Avd Dnr KSnr Ak\bil Dok.Id 246609 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se \V\'iw.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 2 786-19 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Gävle Kraftvärme AB (Gävle Kraftvärme) gör en upphandling av ramavtal för skötsel av bränsle på bränsleplan på Johannes KVV samt sönderdelning, virvelströmsseparering och övrig hantering av returträ (8054). Upphand­ lingen genomförs genom ett förhandlat förfarande enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna. Tilldelningsbeslut meddela­ des den 6 februari 2019 varvid ett anbud från Valbo Entreprenad Aktiebolag antogs. Av tilldelningsbeslutet framgår även att ett anbud från RGS Nordic AB (RGS) inte ansetts uppfylla kravet på referens avseende hantering av virvelströmsseparator och därmed uteslutits. RGS ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att RGS anbud tas upp till utvärdering och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Gävle Kraft­ värmes agerande har medfört att RGS lidit eller kan komma att lida skada. RGS anför i huvudsak följande. Gävle Kraftvärme har uteslutit RGS anbud utan att grund för detta har förelegat. RGS har i sitt anbuclsformulär angett att bolaget utfört virvelströmsseparering av skrot, bottenaskor m.m. för IL Recycling AB (IL). RGS har genom angiven referens visat att bolaget har elen tekniska och yrkesmässiga kapacitet som krävs för att utföra det kon­ trakt som ska tilldelas. RGS har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, om RGS anbud hade utvärderats hade det därför haft goda möjlig­ heter att tilldelas kontraktet i upphandlingen. Om förvaltningsrätten finner att de obligatoriska kraven i upphandlingen ska förstås på det sätt som Gävle Kraftvärme gjort gällande är dessa oproportionerliga och utformade i strid med principen om öppenhet. Bristerna i utformningen av kravet på re­ ferens avseende hantering av virvelströmsseparator har påverkat RGS möj­ lighet att lämna ett godtagbart anbud i upphandlingen och RGS har därmed lidit skada. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 786-19 I FALUN Gävle Kraftvärme yrkar att begäran om överprövning ska avslås. Gävle Kraftvärme har haft grund för att utesluta RGS anbud eftersom ett tydlig ob­ ligatoriskt kvalificeringskrav inte uppfyllts, upphandlingen ska således inte rättas. De obligatoriska kraven i upphandlingen är proportionerliga och ut­ formade i enlighet med LUF och upphandlingen ska således inte göras om. Gävle Kraftvärme anför i huvudsak följande. Bränslehanteringen och kvali­ ten i denna är av yttersta vikt då hanteringen har direkt påverkan på såväl tillgängligheten i anläggningen som kostnader för driften. Ett stopp i anlägg­ ningen på grund av bristfällig hantering av virvelströmsseparatorn eller i öv­ rigt på grund av allmänt bristfällig bränslebearbetning kan innebära en kost­ nad om mer än en miljon kronor per dygn. Det har därför varit självklart att visad relevant branscherfarenhet med relevant teknisk och yrkesmässig ka­ pacitet skulle vara ett obligatoriskt krav i upphandlingen samt att det skulle finnas krav på erfarenhet av hantering av bl.a. virvelströmsseparator. Dessa krav är objektivt utformade, diskriminerar ingen leverantör och har tydligt framgått av upphandlingsdokumenten. Kraven kan inte heller framstå som godtyckliga eller osakliga. Vid kontakt med IL som RGS angivit som refe­ rens visade det sig att RGS påstående om att man utfört virvelströmssepare­ ring var felaktigt. Av referensens svar framgår att RGS har en enda person, Johan Holm, som anges ha sådan bakgrund som efterfrågas, dock från ett helt annat bolag och dessutom har denna person av svaret att döma inte egen praktisk erfarenhet av virvelströmsseparering utan har varit säljare. Den ak­ tuella personen arbetar idag, enligt RGS, som marknadsansvarig och deltar i projektet som projektledare och han synes således inte vara en person som kommer att vara med på det praktiska hanterandet eller ha sådan erfarenhet som efterfrågats. RGS uppfyller därför inte kravet. RGS har därefter i huvudsak anfört följande. Gävle Kraftvärme har inte ställt några detaljerade krav på vilken roll anbudsgivaren ska ha haft i de åberopade referensuppdragen för att de ska kunna tillgodoräkna sig erfaren­ heten. Johan Holms tjänst har förvisso varit kundtillvänd med "säljinslag" FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 4 786-19 men att beskriva honom som säljare är missvisande. Han har, vilket också framgår av referensens svar, haft en aktiv roll i produktutvecklingen, vilket bland annat innefattat utvecklandet av IL:s virvelströmsmagnet. Han har därmed utan tvivel branscherfarenhet innefattande erfarenhet av hantering av virvelströmsseparator och detta har framgått av uppgifterna som lämnats av referensen. Hanteringen av en virvelströmsseparator är inte avancerad utan sköts typiskt sett i den dagliga driften av en operatör utan särskilda kvalifikationskrav utöver utbildning i hur maskinen fungerar på platsen. Särskilda erfarenhetskrav har inte ställts på de enskilda operatörerna av vir­ velströmsseparatorn på sätt som för förarna av hjullastare. RGS har därmed utgått från att det är tillräckligt att en person i arbetsledande ställning har den efterfrågade erfarenheten. Johan Holm har offererats som projektledare för uppdraget och kommer att utöva arbetsledning över operatörerna som sköter virvelströmsseparatorn. Det är hans uppdrag att se till att RGS har en fullgod bemanning med rätt utbildning för utförandet av uppdraget. Att det krävs att entreprenören skulle ha haft teknisk och praktisk erfarenhet av han­ tering och drift av virvelströmsseparator har inte framgått av upphandlings­ dokumenten, men kunde med lätthet ha angetts av Gävle Kraftvärme. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterförförvaltningsrättens bedömning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Detsamma gäller mål enligt LUF. Av 20 kap. 6 § LUF följer att det förvalt­ ningsrätten har att pröva är om det på grundval av vad RGS anfört är visat att Gävle Kraftvärme brutit mot någon av de grundläggande principerna el­ ler någon annan bestämmelse i LUF och att detta har medfört att RGS har lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna framgår av 4 kap. 1 § LUF och innebär att upphandlande myndighet ska behandla le- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 786-19 I FALUN verantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkän­ nande och proportionalitet. RGS har anfört flera olika grunder som skäl för ingripande enligt LUF. För­ valtningsrätten tar först ställning till de grunder som hänför sig till upphand­ lingens konkurrensuppsökande skede Gfr Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nr 1225-12). Upphandlingsdokumenten Av punkt 2.6.2 framgår bl.a. följande 2 6 2 Referenser Anbudsgivaren ska ha brnmcl1crfän:i1hct. )vk