13. OKT. 2016 10: 27 Forvaltningsratten GBG NR, 5857 S. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2016-10-12 Meddelad i Göteborg Mål nr 6382-16 2 Sida 1 (8) Avd.3 MOTPART Åmåls kommun Box62 66222Åmål SAKEN SÖKANDE "Mf- •-10- 1 3 l;:J l.; Kontorslösningar i Karls� 556491-8612 Kanikenäsbanken 6 652 26 Karlstad Avd' Dnr KSnr Aktil Dok.Id 428424 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax Expeditionstid måndag.-fredag 08;00-16:00 Övei:prövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp" handling, :forkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. 031 - 711 78 59 E-post: forvaltuin.gs,:attenigoteborg@dom.se www.forvaltningsra.tcenigoteborg.domstol.se 031 w 732 70 00 KONKURRENSVERKET 13. OKT. 2016 10:27 Forvaltningsratten GBG NR.5857 S. 3 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6382�16 I GÖTEBORG 2016-10-12 BAKGRUND Åmåls Kommun (Kommunen) genomför ett avrop från ramavtal Doku­ menthanterlng 2012 - Skrivare, multifunktionsmask:iner (MFP), programva­ ror och tjänster nr 96·16-2012-00x, dnr: KS2016/148. Av tilldelningsbeslut den 4 maj 2016 framgår att Kontorslösningar i Karl­ stad AB (Kontorslösningar) vann av.ropet. Av omprövat tilldelningsbeslut den 24 maj 2016 :framgår att Kontorslösningars anbud förkastats som ett orent anbud och att Hägg & Kristiansson AB istället vunnit avropet. Som förklaring uppgavs att det vid presentation av Kontorslösningars anbud framkommit att anbudet avsåg en version) Basic, som inte uppfyllde ställda krav, en reservation som inte framgått av anbudet och bifogade produk.tbe-­ skrivningar. Kontotslösningar hade dessutom förbehållit sig rätten att göra prisjusteringar genom att offerera två stycken andra versioner, Standard och Premium som kunde fas mot en tillägg;ssumma, Kontorslösningars anbud uppfyllde inte heller ska kraven som ställts på central printserver och gemensam utskriftshantering (Pull Print). Kommunen har efterfrågat en lös­ ning med gemensam printserver och printkö. Kontotslösningar har angett en begränsning på 50 samtidiga utskrifter. Av avropsförfrågan framgår att kommunen bar 1 200 medarbetare och 2 000 elever som skriver ut 2 900 000 utskrifter per år, dvs. mer än 10 000 utskrifter per arbetsdag. Det innebär att det är omöjligt att hantera dessa volym.er och att alla MFP:er inte kan gl:lra en utskrift samtidigt. En begränsning som uppenbart innebär att Kommunens behov inte tillgodoses enligt vad som anges i avropsför.frågan, Anbudet uppfyller inte heller ska kravet som ställts på pinkod. YRKANDEN M.M. Kontorslösningar attsöker om överprövning och yrkar att avropet får avslu­ tas forst sedan utvärderingen gjorts om varvid Kontorslösningar ska tilldelas 13. OKT. 2016 10:27 Forvaltningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6382-16 I GÖTEBORG 2016-10-12 kontrakt, alternativt att avropet görs om och att d� ska krav som Kommunen hänvisar till ska framgå av förfrågningsunderlaget. De anfilr i huvudsak föl­ jande.ViddetförstamöteteftertilldelningsbeslutetpresenteradeKontors­ lösningar ett förslag för Kommunen som de ansåg vara bättre l!hnpat än det som upphandlats� den upphandlade lösningen var inte optimal för Kommu­ nen. Det som Kommunen efterfrågade i förfrågningsunderlaget har de också svarat på och de uppfyller även ställda ska laav. Rim.syn kan inte tas till sådant som inte är specificerat i upphandlingen och inget annat än det som efterfrågas är V'edertaget. Skrivare typ A Två pappersmagasin ingår� det står inte specificerat att de ska sitta i maski� nen samtidigt. I frågor och svar har Kommunen tydligt svarat att på typ C ska maskinen automatiskt byta till nästa kassett, vilket inte står gällande typ A. Pull Print Kommunen hat i sitt förfrågniogsunderlag ställt ett antal krav för funktion­ aliteten av en så kallad Pull Print lösning vilka Kontorslösningar uppfyllt. En gemensam kö där Ko:mn1unen kan koppla in samtliga MFP maskiner efterfrågas. Det finns inga ska krav på antal användare eller antal sidor som ska skrivas ut genom denna lösning. Kommunen hänvisar till antaganden som skäl till att :forkasta Kontorslösningars anbud, inte till ställda ska krav, vilket strider mot LOU:s grundläggande p1inciper om transparens. Pinkod Kommunen han.visar till "vedertagna begrepp') gällande pinkoder men det finns inget krav ställt i upphandlingen gällande antal tecken i en pin.kod. Eftersom Kommunen förkastat Kontorslösningars anbud på grunder som inte är specificerade i förfrågningsunderlaget har de brutit mot de gru.ndläg- NR.5857 S. 4 Sida 3 13.OKT.2016 10:28 Forvaltningsratten GBG NR.5857 S. 5 Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 6382-16 I GÖTEBORG 2016-10-12 gande principerna om likabehandling och transparens. Till följd a-v de felak­ tigheter som begåtts kommer Kontorslösningar att lida skada, Kommunen anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Av den infonnation som Kontorslösningar presenterade efter tilldelningsbeslu­ tet framgår tydligt att Kon,munen skulle behöva göra prisjusteringar för att deras lösning skulle fungera i Kommunens miljö. Kontorslösningar har ett antal reservationer som gör det omöjligt för Kommunen att anta deras anbud utan att bryta mot upphandlingsregelverket Vid presentationen angavs att Kontorslösningars utrustning och funktioner kom i tre versioner, Basic, Standard och Premium. Trots att endast versionerna Standard och Premium skulle kunna uppfylla Konununens kravställning var det endast versionen Basic som erbjöds till detursprungliga offererade priset. För att få tillgång till Standard eller Premium behövdes anseliga tilläggsavgifter betalas, vilket skulle innebära en "Väsentlig och därför otillåten förändring av upphand­ lingen. Skrivare typ A Den skrivartyp som Kontorslösningar tänkt leverera för att täcka behovet av skrivare typ A har i sin Basic version endast ett inbyggt pappersmagasin trots att det i upphandlingen finns ett angivet ska-krav om två pappersmaga­ sin. Kontorslösningar erbjuder istället ett extra pappersmagasin fristående från skrivaren, ett konstlat upplägg som inte uppfyller Kommunens kravstal.lning. För att uppfylla kravställningen beträffande skrivare A skulle en uppgradering till version Standard att kosta 592 800 kr extra under avtalsperioden. Eftersom denna brist avser ett ska-krav måste anbudet förkastas. Pull Print Pull print är en funktion som är vedertagen och finns beskriven i det avro­ pade ram.avtalet. Kommunen har efterfrågat en lösning med en central print- 13. OKT. 2016 10:28 Forvaltningsratten GBG NR. 5857 S. 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG DOM 2016-10-12 �1aa5 6382-16 server och gemensam utskriftshantering vilket framgår av punkt 9 i avrops­ fotfrågan och i punkt 5.1 och 6.1 i kravspecift.kationen. Kontotslösningar h a r e n b e g r ä n sn i n g p å 5 0 j o b b i j ob b k ö n v i l k e t ä r h e l t o r iml i gt . O m m an barasertillantalskrivaresomomfattaravropeti 162st,innebärdetatt Kommunen endast kan skicka en utskrift från en tredjedel av de skrivare som om.fattas av avropet innan jobbkön är full. När jobbkön är full kan ingenanvändarelängre skrivaut.Detätuppenbartattska-kravetinteär uppfylltochanbudetmåsteförkasts. Tilläggskostnadenför attfå efterfrågadefunktionerskulleuppgå.till2293 920lo:underavtalsperioden. Pinkod Kontorslösningar har angett att pinkoden är 8 siffror� for att fä en 4 siffrig kod måste Kommunen köpa ett standardpaket. Kravet på pi:okod uppfylls inte eftersom pink.od är ett vedertaget begrepp med antingen 4 eller 6 siffror. S:KÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m. m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principexna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmel se i denna lag och detta har medfö1t att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Fönialtningsrättens prövning utgör en kontroll av orn det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten Forvaltningsraften GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6382�1 6 I GÖTEBORG 2016-10�12 har brutit mot degrundläggande principerna eller andra bestämmelser i l kap. 9 § LOU eller någon annanbestämmelse i den lagen. I mål om över­ prövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständig­ heterdennegrundarsintalanochattdomstolensprövningbörbegränsas till de grunder som parten åberopar Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgö­ randeRÅ2009ref.69). Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om det finns sådana brister i det aktuella awopet att det finns skäl for ingripande med stöd av bestämmelserna i LOU. För att kravet på förutsägbarhet ska vara uppfyllt måste det klart framgå av ilirfrågningsundedaget vad denupphandlande enheten efterfrågar. Pull Print Kommunen har i sitt förfrågningsunderlag ställt ett antal krav på funktiona­ liteten av en så kallad Pull Print lösning, en programvara för central print­ service och gemensam utskriftshantering, Konununen har efterfrågat en lösning med gemensam printserver och printkö. Av avropsförfrågan framgår att Kommunen har 1 200 medarbetare och 2 000 elever som skriver ut 2 900 000 utskiifter per år, dvs. mer än 10 000 utskrifter per arbetsdag, detta u p p d e l a t p å 1 6 2 s k r i v ar e . K o n t o r s lö s n i n g ar h ar a n g ett e n b e gr än s n i n g p å 5 0 samtidiga utskrifter. Kontorslösningars offererade lösning innebär att det blir omöjligt att hantera Kommunens utskriftsvolymer och att inte ens alla MFP:erkangöraenutskriftsamtidigt.Enbegränsningsomuppenbartinne­ bärattKommunensbehovintetillgodosesenligtvadsomangesiförfråg­ ningsunderlaget. Även om det inte är ställt som ett ska�krav att det inte ska finnas någonbegränsningpåantaletutskrifter, anserförvaltningsrättenatt det klart :framgår av fljrfrågningsunderlaget att en begränsning på så lite som 50 samtidautskrifter uppenbart inte är vad som efterfrågas, Kontorslös- NR.5857 S.7 Mda6 13.OKT.2016 10:28 Forvaltningsratten GBG s. 8l 7 NR. 5857 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 63 82- 1 6 I GÖTEBORG 2016-10u12 ningar har använt sig av en i anbudsstadiet inte prissatt reservation, som hat haft en inverkan på anbudssumm.an och som inte kan anses vara fotsumbar, vilket ha:r medfört att likabehandlingsprincipen åsidosatts. Tillägg som med­ för att den. upphandlande enheten saknar möjlighet att göra relevantajämfö­ relser mellan avgivna anbud kan utgöra en reservation och därmed vara ett orent anbud Gfr Kammarratten i Stockholm mål nr 6020"07 och Kammar� rätten i Göteborg mål nr 7735-05). Kommunen har därför, mycket riktigt, förkastat Kontorslösningars anbud som orent och istället tilldelat kontrakt till den som hade det näst lägsta anbudet. Skrivare typ A l kravspecifikationen har Kommunen angett att de i typ A skrivaren vill ha tvåpappersmagasinmedminst250ark80gr/m2.Underfrågor ochsvarhar Kommunen sedan vid en direkt fråga angående typ C skrivaren, som det for övrigt också står att det skavara två pappersmagasin vardera med minst 1 000 ark 80 gr./m:z, angett att det är tillåtet att lösa det med flera kassetter av mindrestorlekomdetärsvårtattfåtagpåsåstoramagasin) underförotsätt­ ning att pappersmatningen med automatik går över och matar från det andra facket. Kontorslösningar har, vad gäller skrivare typ A, a'V ovanstående dra­ gi t s l u t s a t s e n a tt d e t s k a r ä c k a o m d e t fi n n s e tt i n b y g g t p ap p e r s m ag a s i n o c h sedan ytterligare ett som står bredvid, men inte matas på automatiskt. Förvaltningsrätten anser att det klart framgår av lo:avspecifikationen att det är två pappersmagasin som efterfrågas. Av de frågor och svar som bifogats ansökan förtydligas ytterligare gällande typ C skrivaren att det är två pap­ persmagasin som gäller, har leverantörerna svårt att fä fram detta kan det accepteras separatamagasin ommaskinengår övertill dettaperautomatik. Förvaltningsrättenanserattdenendaslutledningsomkangörasavdenna förklaring ärattdeteventuelltkanvaraokattävenförtypA, somdåhar samma krav på två pappersmagasin som typ C, ha ett separat pappersmaga­ sin om maskinen automatisk går över och matar från detta :magasin nät det 13.OKT.2016 10:28 �1ua FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2016-10�12 Fo rvalt ningsratten GBG NR.5857 S. 9,3 �iua 8 6382-16 första är tomt Det framgår därmed, både av laavspecifikationen och sedan ytterligare genom :fortydligande i :frågor och svar, att det är en skrivare med två inbyggda p appersmagasin som efterfrågas vad gäller skrivare typ A. KontorslösningarharerbjuditKommunenattuppgraderatillversionStan­ dard, som inte är offererad från början, :för att få det som efterfrågas, vilket skulle innebära en betydande kostnadsökning för Kommunen. Även detta anses dänned vara ett orent anbud vilket ska förkastas. Pinkod Kommunen har i förfrågningsunderlaget och i kravspecifikationen uppgett att autentisering ska kunna göras med pinkod. Ingen ytterligare förklaring eller specificering gällande detta har angetts utan Kommunen i efterfoljande skriftväxlinghänvisattillattpinkodär ettvedertagetbegreppmed antingen 4 eller 6 siffror, Kommunen har inte framställt något stöd for denna teori. Fötvalt:oingsrätten anser inte att det någonstans i underlaget framgår att det skafinn.asenbegränsningpåantaletsiffroripin.koden.Kommunenhar dänned valt att tolka in något i begreppet pinkod som inte framgår av underlaget och Kontorslösningars offererade produkt med 8 siffror måste därfor godtas av Kommunen. Eftersom förvaltningsrätten kommit fram till att det var rätt att förkasta Kontorslösningars anbud de två ovanstående grunderna fora:nleder dock denna utgång inte någon ändring av den sam­ mantagnabedomningen; attdetvarriktigtavKommunenattförkastaKon­ torslösningars anbud som orent. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) FöredragandeimåletharvaritföredragandejuristenLouiseBerglund, 13.OKT.2016 10:29 Sv.BitI�gs· o6�sttitiit HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND .. ':, . NR.5857 S. 1O Den som vill överklaga förvalt:ningstittcns bc:slu.t ska skri:\l'a till �rmr:r:iitten i Göteborg­ Sktivclsen ska dock skickas elle.i: wunas till för-v�tningsrlltten. Överlrugan�t sim ha. kommit :in till fö,:valtniogsrltten inom ti:e -veckot frå:Q dc:o. dag di klagai,.den fick del av beslutet Om be.slutet humeddelats'<;lid,enmuntligfoliandling,dlcr de.t vid en sådan förhandling bar uigctts när beslutet kos:nmei: att meddelas, ska dock övcr.k:lagao.dethako1Xllll1.tininomtrevecko;c från den clgg domstokns beslut meddelades. Tiden för ÖV'ei::lligandet för offentlig part .rält:nas &in den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för övcddagandet inMler på lö.r;dag, söndag eller helgdag, midsomn:ui:r:afton, julafton eller nyå.-i:safton täclw: det att skri:velscn kommetinnästa"'1Udag. Fö.tattettövcrklagAAdesDkunnatasuppi bnu:riarriitten fordras att provningstiltsclnd meddc41t. Kmnroan:ätteo. läm.o.ar pröv:rungstillstbid om 1. det.fu:insl!Wedningattbetvivla. :dk.tlgb.eten av det slut so.m fö:i:valtningsriittco. baJ: lromtcit till, 2. det inte utan att sldant tillstånd ;med.del� gk att beqölllll riktigheten av ·t det slut som förvaltriitlgs:rättcn hat kon,.mit till. 3. detäravviktförle.dnkig11."9' rättstillätnpninger,. att överklagandet prövas av hög:i:e ;i:ii.� eller 4. det ann:ars finns syMcrliga skfil att ptöVll. överlcla.gandet.. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1 . Kbgandens pexson-/orgruusationsnurnmer, postadress, e-postadress ot:h telefonnumn;.e:i: tUI bostaden och mobiltdefoll. Adress och tclefonnumrne.i: till lclap,.dcns arbetsplats ska. ocksä anges samt e.venti;J.ell annan adress cw:klagandenhm ,:r.äs fö;r delgivning. Oi-.o. dessa �ppgi.ft& hu läconats tidiga:ce. i målet - och om de fortfarande ät aktu.ella. - behöver de in.te uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets na;.xm,, postad:ress, e­ postachess, telefono:umr.oa till arbetsplatsen och :inobil.telefottnummcr anges. Om nägori. pei:son- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjstnål a.-om.äw; till k:mttaan:littcn. 2. den dom/beslut 50ro överklagas med uppgift om förw.tningsräti:e.ns namn, m.åln\11llrlle:r samt dagen för beslutet, 3. deskälsor.o.klagmde:,:iangertill.stödföre,:i. be,gänu:t ot0- p:rö�t:illstånd, 4. de.n änd;;ing -a: