FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA Enhet 1 DOM 2018-11-09 Meddelad i Uppsala Sida 1 (6) KONKURRENSVER� V ,:·J 2orn<:..r-. 0 Avd Dnr KSnr Ekdalens Maskinstation AB, 556742-8783 Gruvgatan 32 265 50 Nyvång MOTPART Uppsala Vatten och Avfall AB, 556025-0051 Box 1444 751 44 Uppsala SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Mål nr 2152-18 E SÖKANDE '. Aktbll Dok.Id 25 8491 Postadress Box 1853 75 1 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 0034 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 2 2152-18 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Uppsala Vatten och Avfall AB (Uppsala Vatten) har genomfört upphandling av transport av biogödsel, dnr 2018-0049. I tilldelningsbeslut den 28 mars 2018 har anbudet från Haralds Maskinstation antagits. Ekdalens Maskinstation AB (Ekdalens Maskinstation) ansöker om över­ prövning och yrkar att antagandet av anbudet upphävs med anvisning om förnyad handläggning av antagningsförfarandet. Till stöd för ansökan anför bolaget bl.a. följande. Nivån för Haralds Maskinstations anbudsbelopp är inte marknadsmässigt lönsamt vilket framgår av en jämförelse med övriga anbud. Haralds Maskinstation har inte heller tillräcklig erfarenhet för att utföra uppdraget. Uppsala Vatten bestrider bifall till ansökan och yrkar att ansökan ska avslås. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I 20 kap. 6 § LOV anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I mål om offentlig upphandling grundar rätten sin prövning på de omstän­ digheter som sökanden åberopar och parterna får som huvudregel själva bära ansvaret för utredningen. Det är sökanden som har bevisbördan för om det finns grund för att ingripa mot upphandlingen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2152-18 I UPPSALA Har Haralds Maskinstation lämnat ett onormalt lågt anbud? Ekdalens Maskinstation har anfört att nivån för Haralds Maskinstations anbudsbelopp inte är marknadsmässigt lönsamt. Som förvaltningsrätten förstår det anförda anser Ekdalens Maskinstation att Haralds Maskinstation lämnat ett onormalt lågt anbud. I 16 kap. 7 § LOU anges att om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, ska den upphandlande myndigheten begära att leverantören förklarar det låga priset 1. 2. 3. 4. 5. eller kostnaden. En sådan begäran om förklaring kan gälla om leverantören kan utnyttja särskilt kostnadseffektiva metoder för att fullgöra kontraktet, om leverantören kan utnyttja tekniska lösningar eller ovanligt gynn­ samma förhållanden för att fullgöra kontraktet, egenarten hos de varor, tjänster eller byggentreprenader som föreslås av leverantören, hur leverantören avser att fullgöra kontraktet med avseende på till­ lämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter, om leverantören kan få statligt stöd, eller skyldigheterna som avses i 17 kap. 6 eller 7 §. Myndigheten ska förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfreds­ ställande sätt har förklarat det låga priset eller kostnaden. Uppsala Vatten har uppgett att då Haralds Maskinstations anbud är något lägre än priset i tidigare avtal har man begärt att bolaget lämnar en förkla­ ring till det låga priset. Enligt Uppsala Vatten har Haralds Maskinstation lämnat en tillfredsställande förklaring till det låga anbudet och anser att det därmed inte finns någon skyldighet att förkasta anbudet. I sin förklaring har Haralds Maskinstation anfört att de gjort noggranna kalkyler och vet vad bolaget har för kostnader, att uppdraget skulle vara till 6. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 4 2152-18 fördel för övrig verksamhet, att bolaget har bra förutsättningar att fördela sina resurser, att bolaget har tillgång till egen verkstad och kompetens inom service och underhåll samt att bolaget redan har en fullgod tvätt- och rengö­ ringsanordning. Ekdalens Maskinstation har inte yttrat sig över Haralds Maskinstations förklaring. Förvaltningsrätten anser att Haralds Maskinstations förklaring är affärsmässig och att bolaget på ett tillfredsställande sätt har förklarat det låga anbudet. Det saknas enligt förvaltningsrätten anledning att anta att bolaget inte har för avsikt att leverera i enlighet med avtalet. Något skäl för ingripande med anledning av det som Ekdalens Maskinstation anfört i denna del föreligger därför inte. Uppfyller Haralds Maskinstation de obligatoriska kraven i förfråg­ ningsunderlaget? I 4 kap. 1 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Likabehandlingsprincipen kräver att samtliga anbud uppfyller kravet i ett förfrågningsunderlag för att garantera en objektiv jämförelse mellan de anbud som lämnats. Anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget ska som huvudregel inte beaktas vid utvärderingen. Haralds Maskinstation har enligt Ekdalens Maskinstation inte redovisat något innehav av registrering av bil och trailer att utföra angivna transporter. Enligt Uppsala Vatten är kravet att anbudsgivama ska ha tillgång till det redovisade fordonet senast vid avtalsstart och att Haralds Maskinstation i Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2152-18 I UPPSALA anbudet har lämnat en redovisning av det fordon som bolaget planerar att använda vid utförande av uppdraget. I punkt 5.8 i förfrågningsunderlaget anges att fordon med utrustning/ på­ byggnad, som planeras användas i uppdraget, ska redovisas i anbudet. Eftersom kravet avser fordon som planeras användas anser förvaltnings­ rätten att det inte är ett krav att anbudsgivare redan innan avtalsstart ska inneha fordonet. Haralds Maskinstation har i sitt anbud lämnat en redovis­ ning av det fordon som kommer att användas. Kravet är därmed uppfyllt. Ekdalens Maskinstation har även anfört att Haralds Maskinstation saknar erfarenhet av transporter med lastbil och trafiktillstånd. Vidare har bolaget anfört att då Haralds Maskinstations firma registrerades först i november 2017 och bolaget endast har en anställd saknar Haralds Maskinstation till­ räcklig erfarenhet. Uppsala Vatten anser att det antagna anbudet uppfyller de ställda kraven i förfrågningsunderlaget. Enligt punkt 3.3 i förfrågningsunderlaget ska anbudsgivaren ha teknisk för­ måga och kapacitet att utföra uppdraget. Anbudsgivaren ska bl.a. ha minst tre års erfarenhet av liknande transporter samt ha tillstånd för transport av avfall av de slag som uppdraget kräver. Nystartade företag yngre än tre år ska ha personer i anbudsgivarens driftsledning med minst tre års erfarenhet av liknande transporter. Till anbudet ska anbudsgivaren som bevis på att kraven uppfylls bifoga bl.a. förteckning över liknande uppdrag och kopior på aktuella tillstånd för transport av avfall. Förvaltningsrätten konstaterar att Haralds Maskinstation har bifogat tillstånd till transport av avfall avseende biogödsel och flytgödsel från nöt och gris och att kravet på tillstånd därmed är uppfyllt. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2152-18 I UPPSALA I Haralds Maskinstations förteckning över uppdrag har bolaget angett att bolaget transporterat biogödsel, flytgödsel och rötslam i egen regi sedan företagsstarten för drygt tre år sedan, som egenföretagare sedan år 2015 och som registrerat bolag sedan år 2017. Därtill har de personer som arbetar i bolaget efterenhet från samma typ av uppdrag. Det framgår bl.a. att ägaren och verksamhetsledaren har tillräcklig erfarenhet. Haralds Maskinstation har också lämnat uppgifter om flera utförda uppdrag. Mot bakgrund av det som framkommer i Haralds Maskinstations anbud anser förvaltningsrätten att det Ekdalens Maskinstation anfört inte visar att Haralds Maskinstation saknar tillräcklig erfarenhet för att utföra uppdraget. Kravet på minst tre års erfarenhet ska därmed anses uppfyllt. Något skäl för ingripande mot upphandlingen har inte framkommit. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Lina Törnqvist rådman Målet har handlagts av föredragande juristen Charlotta Fröhammar. I., beslut kan överklaga. Här framgår hur det går t!ll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande �äs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Sida 1 av 2 www.domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. ,.___________________________________________J 2 Sida 2 av 2 www.domstol.se