Dok.Id 45687 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Stora Torget Telefon Telefax 054-14 81 00 054-14 81 30 E-post: lansrattenivarmland@domse Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN Per Danielsson SÖKANDE DOM 2008-10-06 Meddelad i Karlstad Mål nr 1154-08 Rotel 1 Sida 1 (5) Deje Husplåt AB, 556577-0707 Dömlevägen 2 669 91 D�je Ombud: Jur. kand. Daniel Samnerud Andersson Gustafsson Advokatbyrå KB Box 3124 103 62 Stockholm MOTPART Karlstads Energi AB, 556071-6085 651 84 Karlstad Ombud: Förste stadsjurist Bengt Kjellberg Juridikstaben Karlstads Kommun 651 84 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling ·-KON�ffif Karlstad Energi AB har infordrat anbud enligt förfrågningsunderlag avse­ ende skorstenshuvar. Offert ingavs bl.a. av Deje Husplåt AB. Karlstad Energi AB beslöt att sluta avtal med annan leverantör (VHT Byggplåt AB). I ansökan om överprövning yrkar Deje Husplåt AB (bolaget) i första hand att länsrätten beslutar om rättelse i form av att en ny anbudsutvärdering ska göras, där bolagets anbud tas med men inte VHT Byggplåt ABs och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till utveckling av sin talan anför Deje Husplåt AB sammanfattningsvis följande. Karlstad Energi AB har som grund för att förkasta bolagets anbud angett att bolaget inte i enlighet med ett uppställt skall-laav har offererat ett skorstensskydd av typen "prä­ rievagn med vikhuv". Det synes vara det faktum att den av bolaget offere­ rade huven inte öppnas uppåt och med l�jälp av gångjärn, utan istället skjuts åt sidan med hjälp av stag och därmed inte anses vara en "vikhuv" som va- 21nn9. 1,,.,. uu -10- . Dnr 07 LÄNSRÄTTEN I DOM VÄRMLANDS LÄN 2008-10-06 rit avgörande. Någon annan invändning mot huvens utformning synes inte ha legat till grund för att förkasta bolagets anbud. Skrivningen i förfråg­ ningsunderlaget att huven ska vara av typen "prärievagn med vikhuv" har inte utgjort ett skall-krav. Skrivningen i underlaget har inte varit placerad på sådan plats, i sådant sammanhang och uttryckt på sådant sätt att den kan göras gällande som ett skall-krav. Den aktuella skrivningen är i prin­ cip intetsägande och i allt fall alltför otydlig för att kunna göras gällande Sida 2 1154-08 E som ett skall-krav. Det av Karlstad Energi AB hävdade skall-laavet står inte i proportion till syftet, om ett sådant överhuvud finns, med kravet och har försvårat för bolaget att deltaga i upphandlingen. Med en rimlig tolk­ ning - gjord med beaktande av principerna om tydlighet, förutsebarhet, transparens och proportionalitet- av termen "prärievagn med vikhuv", kan man inte komma fram till annat än att den av bolaget offererade hu­ ven under alla omständigheter faller in under skrivningen. VHT Byggplåt ABs anbud har inte uppfyllt uppställda skall--krav och borde därmed ha förkastats. Om termen "prärievagn med vikhuv" ska anses vara ett skall­ krav är det vidare så att man av de av VHT Byggplåt AB ingivna hand­ lingarna inte kan dra slutsatsen att VHT Byggplåt ABs huv är en sådan huv. Bolaget har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utifrån den utvärderingsmodell Karlstad Energi AB har angett och skulle därmed ha fått kontraktet. Bolaget har därmed lidit skada Karlstads Energi AB yrkar att länsrätten avslår bolagets yrkanden och fastställer tilldelningsbeslutet. Till utveckling av sin talan anför K arlstad Energi AB bl.a. följande. Det ankommer helt på den upphandlande enheten att avgöra vad man vill upphandla och vilka karaktäristiska produkten ska ha. Denna upphandling är en förenklad upphandling enligt LOU under trös­ kelvärdet. I förfrågningsunderlaget anges förutsättningarna för upphand­ lingen. Dessa innehåller ett antal skall-krav, som leverantören måste upp­ fylla. Endast de anbudsgivare som uppfyller samtliga skall-krav får sina anbud prövade materiellt. När det gäller skorstenshuvarnas utseende och LÄNSRÄTTENI DOM VÄRMLANDS LÄN 2008-10-06 Sida 3 1154-08 E konstruktion får anbudsgivarna själva ange sin offererade huvs konstruktion och utseende inom ramen för de principer, som anges i förfrågningsunder­ laget. Ett av skall--kraven är att "Skorstensskyddet skall vara av typen prä­ rievagn med vikhuv". Detta är en i branschen vedertagen beskrivning av en skorstenshuv som är försedd med gångjärn och kan fällas upp vid t.ex. sot­ ning. Något alternativt utförande ger förfrågningsunderlaget inte utrymme för. Samtliga anbudsgivare, utom bolaget, har lämnat anbud på huvar med efterfrågat utseende och konstruktion. Bolaget har offererat en konstruktion, som salmar gångjärn och i stället har en skjutkonstruktion. Den konstruk­ tionen uppfyller inte skall-kravet. Därför har bolagets anbud diskvalificerats och alltså underkänts vid kvalificeringsprövningen. Anbudet har inte prö­ vats materiellt dvs. beträffande pris och andra villkor. Länsrätten har den 22 februari 2008 beslutat att Karlstads Energi AB tills vidare inte får avsluta upphandlingen. DOMSKÄL I förevarande mål ska bestämmelserna i lagen (1992:1528; LOU) om of­ fentlig upphandling tillämpas. Den aktuella upphandlingen är en förenklad upphandling enligt 6 kap. LOU Enligt 1 kap. 4 § LOU ska en upphandling göras med nyttjande av de kon­ kmTensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud ska behandlas utan ovidkormnan­ de hänsyn. Om en upphandlande enhet brutit mot huvudregeln om affärsmässighet i 1 kap. 4 § LOU eller mot någon annan bestämmelse i lagen och detta medför att en leverantör (anbudsgivare) har lidit eller kan komma att lida skada ska LÄNSRÄTTEN I DOM VÄRMLANDS LÄN 2008-10-06 länsrätten enligt 7 kap. 2 § LOU besluta att den klandrade upphandlingen ska göras om eller att den få avslutas förs sedan rättelse gjorts. Det i 1 kap. 4 § LOU uppställda kravet på affärsmässighet får ses som ett utflöde av EG-rätten gällande principerna om likabehandling, ickediskrimi­ nering, öppenhet (transparens) , förntsebarhet, ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Principen om likabehandling innebär att anbudsgivare och de produkter de har att erbjuda ska behandlas lika. Länsrätten gör följande bedömning. Sida 4 1154-08 E Det är den upphandlande enheten som bestämmer vad som ska upphandlas och som därför också har stor frihet att bestämma de krav som ska ställas på anbuden. I det aktuella förfrågningsunderlaget punkten 7.3 anges bl.a. att skorstensskyddet ska vara av typen prärievagn med vikhuv. Detta är enligt länsrättens mening ett godtagbart skall-krav som anger vilken typ av skor­ stensskydd som Karlstad Energi AB önskat. Det kan vidare noteras att övri­ ga anbudsgivare har offererat den typ av produkt som Karlstad Energi AB efterfrågat, vilket talar emot att det skulle röra sig om ett otydligt skall-krav. Länsrätten instämmer således inte i bolagets uppfattning att den aktuella skrivningen inte utgjort ett skall-krav. Vad gäller den av bolaget offererade produkten har den en konstruktion som saknar gångjärn och har istället en skjuthuv istället för vikhuv. Länsrätten anser därför lika med Karlstads Energi AB att produkten inte uppfyller det ovannämnda skall-kravet i för­ frågningsunderlagetspunkt7.3. KarlstadsEnergiABsbeslutattutesluta bolaget ur utvärderingen har därmed inte inneburit att Karlstads Energi AB har brutit mot de grundläggande principerna i LOU. Enligt länsrättens me­ ning har det inte heller i övrigt framkommit några omständigheter som medför grund för ingripande enligt bestämmelserna om överprövning. Bo­ lagets ansökan ska därför avslås. LÄNSRÄTTEN I DOM VÄRMLANDS LÄN 2008-10-06 Länsrättens interimistiska beslut upphör i och med denna dom att gälla. DOMSLUT Länsrätten avslår Deje Husplåt ABs ansökan om överprövning. Det erinras om den sk. tiodagars fösten i LOU. HUR MAN (f�LAGAR, se bilaga (Dv 3109/1B). Sida 5 1154-08 E �(1\;k,UA