LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN SÖKANDE Sida 1 (6) DOM 2009-05-18 Meddelad i Luleå Mål nr 904-09E Rotel 2 Piteå Pappersgross Aktiebolag, 556198-6786 Verkstadsgatan 10 941 39 Piteå MOTPART Kiruna kommun, Inköpsavdelningen 981 85 KIRUNA SAKEN ,.,.�,1 2009-05-22 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU YRKANDEN M.M. Kiruna kommun (kommunen) genomförde offentlig upphandling gällande "Papper-plast-engångs-09" för kommunen. Tillämpat upphandlingsförfa­ rande är förenklat förfarande. Enligt tilldelningsbeslut den 29 april 2009 beslutade kommunen att anta anbud från AMJ Papper Aktiebolag (AMJ). Piteå Pappergross Aktiebolag (PPG) har ansökt om överprövning, yrkat inhibition och att länsrätten ska ogiltigförklara upphandlingen. Som grund för ansökan har bolaget anfört bl.a. följande. Enligt punkt 1.2 i förfråg­ ningsunderlaget utvärderas de anbud som gått vidare från kvalificeringsfa­ sen. Prövning kommer att ske enligt principen "det ekonomiskt mest för­ delaktiga" med hänsyn till pris (60 procent) och lagerhållning/sortiment­ bredd/leveranstider/tillgänglighet (40 procent). Samtliga bedöms 1-10 p. PPG kan inte finna att någon ekonomisk utvärdering är gjord enligt de normer som anges i förfrågningsunderlaget i det tilldelningsbesked som skickats ut. PPG har tydligt delgivit i sitt anbud att alla leveranser är frakt­ fria oavsett orderstorlek. Leverans kan ske från både PPG och Kiruna Pap­ per, PPG:s samarbetspartner i Kiruna som finns på orten och kan leverera till kund samma dag som order lämnas. PPG:s uppfattning är att samman- Dok.Id 56696 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: lansratteninorrbotten@dom.se http://www.dom.se/lansratten_i_norrbottens_Ian/ 13:00-16:00 Expeditionstid måndag - fi:edag 09:00-12:-00 LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-05-18 ställningen inte överensstämmer med verkligheten. PPG har lika hög servi­ cenivå som AMJ. Vidare är det direkt fel att påstå att PPG endast är billi­ gast på "några förpackningar och plastpåsar". "PPG har bra priser på dessa men är dyrare på i stort sett allt annat". Efter egen kontroll har PPG funnit att i över45 procent av samtliga produkter i anbudet har PPG det billigaste produktpriset. PPG kan komma att lida skada eftersom det kan antas att PPG vid en korrekt genomförd anbudsutvärdering skulle ha antagits som leverantör. Kommunen har motsatt sig bifall till ansökan samt anfört bl.a. följande. PPG är endast billigast på40 procent av de specificerade artiklarna. AMJ har lämnat de bästa priserna på45 av 75 jämförbara artiklar. Det innebär att AMJ har de bästa priserna på 60 procent av de specificerade produkter­ na. Dessutom har AMJ lämnat högre rabatt på övrigt ej specificerat sorti­ ment vilket inte talar till PPG:s fördel (20 procent respektive15 procent). Den exakta förbrukningen kommande år kan inte mer än uppskattas men vilken metod som än används så har AMJ förmånligare priser än PPG. Kommunen avstod från att utvärdera enligt förfrågningsunderlaget efter­ som AMJ lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Det behöver inte vara ett alltför tränat öga för att se att PPG hamnar i skuggan på båda utvärderingskriterierna och därför aldrig kan vinna aktuell upphandling. Inga fel har begåtts vid utvärderingen. Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet har lämnats av AMJ. Den11 maj 2009 har länsrätten beslutat att aktuell upphandling, 1 avvaktan på att länsrätten avgör målet slutligt eller förordnar på annat sätt, tills vida­ re inte får avslutas. Sida 2 904-09E Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 904-09E NORRBOTTENS LÄN TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Enligt 1 kap. 2 § LOU ska endast 15 och 16 kap. tillämpas i fråga om upp­ handling som avser andra kontrakt vars värde understiger de tröskelvärden som anges i lagen. I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Enligt 15 kap. 2 § LOU ska vid offentlig upphandling enligt detta kapitel tillämpas även 1 kap., 2 kap., 5 kap., 11 kap. 6 §, 13 kap. och 16 kap. Enligt 15 kap. 3 § LOU ska offentlig upphandling enligt detta kapitel göras genom förenklat förfarande eller urvalsförfarande. Direktupphandling f'ar dock användas om kontraktets värd� är lågt eller om det finns synnerliga skäl. Enligt 15 kap. 16 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga , eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § 2 st. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kriterievikt­ ningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. K.riterieviktningen eller prioritetsordningen ska anges i annonsen om upp­ handling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunderlaget. 2009-05-18 Sida4 LÄNSRÄTTENI DOM 904-09E NORRBOTTENSLÄN 2009-05-18 Enligt12 kap.1 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedöm­ ningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myn­ digheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd.En upphandlande myndig­ het ska i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Enligt16 kap.1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf.Enligt andra stycket f'ar vid direktupphandling en ansökan enligt första stycket inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett avtal om upphandlingen. En­ ligt tredje stycket f'ar vid tillämpning av ett annat förfarande än som avses i andra stycket en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt. Den f'ar dock prövas till dess att tio dagar gått från det att1. den upphandlande myndigheten lämnat underrättelse enligt 9 kap. 9 § till anbudssökandena eller anbudsgivama, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Av16 kap. 2 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen sk.a göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 904-09E NORRBOTTENS LÄN DOMSKÄL 2009-05-18 Förfrågningsunderlagets innehåll i aktuell del Enligt punkt 1.2 utvärderas de anbud som gått vidare från kvalificeringsfa­ sen. Prövning kommer att ske enligt principen "det ekonomiskt mest för­ delaktiga" med hänsyn till följande kriterier: (Samtliga bedöms 1-10 p) • Pris 60 procent • Lagerhållning/sortimentbredd/leveranstider, 40 procent tillgänglighet Bedömningen kommer att ske utifrån anbudsgivarens skriftliga redogörel­ ser i anbudet. Länsrättens bedömning Vid upphandling genom förenklat förfarande gäller de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU, bl.a. principerna om transparens och likabehand­ ling. Transparens innebär att upphandlingen ska kännetecknas av förutsebarhet och öppenhet. Förfrågningsunderlaget ska vara klart och tydligt och inne­ hålla samtliga krav på det som ska upphandlas samt information om hur anbuden kommer att utvärderas. Principen om likabehandling innebär att alla leverantörer ska ges·så lika förutsättningar som möjligt. Av det aktuella förfrågningsunderlaget framgår att kommunen kommer att utvärdera anbuden via poängsättning och kriterieviktning på visst sätt. Det är ostridigt att kommunen inte har utvärderat anbuden på det sätt som den uppgett i förfrågningsunderlaget. Att inte genomföra utvärderingen i enlig­ het med förfrågningsunderlaget står i strid med 1 kap. 9 § LOU. Den ut- Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 9 04 - 09E NORRBOTTENSLÄN 2009-05-18 värdering av anbuden som tilldelningsbeslutet grundar sig på är inte kor­ rekt genomförd. PPG får därför anses riskera att lida skada på grund av felet. Eftersom felet är hänförligt till utvärderingsfasen ska utvärderingen göras om. Länsrätten noterar - till följd av utgången i målet - att domen även innebär ett omedelbart förbud för kommunen att fortsätta upphandlingen (ifr RÅ 2 0 05 r e f . 1 7 ) . DOMSLUT Länsrätten bifaller Piteå Pappersgross Aktiebolags ansökan om överpröv­ ning och upphäver tilldelningsbeslutet samt förordnar att Kiruna kommuns upphandling avseende "Papper- plast- engångs- 09 " ska rättas på så sätt att ny utvärdering ska genomföras i enlighet med förfrågningsunderlaget. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109 /IC) �&e( Eva Beselin HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND · Den som vill överklaga länsrättens beslut skall till länsrätten. överklagandet skall ha kommit in till liinsrätten Om sista dagen f'ör överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsomm;u:aftori, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivd­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i ·kammarrätten fordras att prövningstillstånd medddas. Kammarrätten Jämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit dler det annars finns syn­ Öm prövningstillstånd inte medd� står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varf'Or man anser:att prövning-s- tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överkla�ande skall fnnehil� nerliga skäl att pröva överklagandet. �et ��slut som öv� med uppgift oni länsr�ttens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de sk2l som kla.gånden angr..r. till stöd för. begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, ytke, postadress och tdc;iforuiummer. Dessutom skall adress och tdefonnummer till arbets­ platsen och eventudl annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning ]ämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ !et. 0� någon _P�on- eller adressuppgift .. andras ar det viktigt att anmälan $nataSt görs till kammarrätten, Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anUålr om­ bud skall denne säiida in fullmakt 1 original samt uppge sitt nan1';1, adress och tdefon­ numn:ier. , Bilaga www.domstol.se skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas fick dd av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag .inomtteveckor fråndendagdåklaganden beslutet meddelad�.