FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Lina Levin SÖKANDE DOM 2013-03-15 Meddelad i Falun Mål nr 45-13 Enhet 2 Sida 1 (4) � Dok.Id 80288 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 G4S Security Services (Sverige) AB, 556095-6772 Box49017 10028Stockholm MOTPART 1. Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun 2. Securitas Sverige AB, 556108-6082 Box 125 16 10229Stockholm SAKEN Ansökan om överprövning FÖRVALTNINGSRÄTTENS A VGÖRANDE 1 KONKURRENSVERKfJ" Avd 2013 -D3- 1 8 Dnr KSnr Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att Landstinget ska genomföra en ny anbudsutvär­ dering avseende uppdraget i Avesta utan beaktande av Securitas Sverige AB:s anbud. Aktbll Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 45-13 Enhet 2 IFALUN BAKGRUND Landstinget Dalarna (i det följande Landstinget) genomför genom förenk­ lat förfarande en upphandling av "Bevakningstjänster till Avesta och Lud­ vika", diarienummer LD12/02960. Tilldelningsbeslut fattades den 20 de­ cember2012, varvid Securitas Sverige AB (Securitas) tilldelades kontrak­ tet avseende uppdragen i både Avesta och Ludvika. YRKANDEN M.M. G4S Security Services (Sverige) AB (i det följande Bolaget) ansöker om överprövning såvitt avser uppdraget i Avesta och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att Securitas anbud diskvalificeras och uppdraget tillde­ las Bolaget. Till stöd för sin talan anför Bolaget i huvudsak följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att priserna ska inkludera samtliga kostna­ der förenade med tjänsten. Securitas har i sitt anbud lämnat en anmärkning på att OB-priser tillkommer vid eventuella beställningar. De har således lämnat ett orent anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven i för­ frågningsunderlaget och ska därmed förkastas. Vidare har Landstinget i upphandlingsrapporten skrivit att Bolaget lämnat anbud avseende uppdra­ get i Ludvika. Detta är felaktigt eftersom Bolaget endast har lämnat anbud avseende uppdraget i Avesta. Landstinget bekräftar felskrivningen i upphandlingsrapporten, men bestri­ der Bolagets ansökan med hänvisning till att Securitas anbud uppfyller samtliga obligatoriska krav och att felskrivningen inte påverkat utgången av upphandlingen. Securitas bestrider Bolagets ansökan och anför i huvudsak att dess anbud uppfyller de obligatoriska krav som framgår av avsnitt 5.1 i anbudsformu­ läret och avsnitt 8.1 i de administrativa föreskrifterna. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 45-13 IFALUN Enhet 2 SKÄLENFÖR A VGÖRANDET För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måste Bolaget visa att Landstinget brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU eller någon annan be­ stämmelse i LOU och att detta medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Principen om likabehandling innebär att alla leverantörer ska behandlas lika och ges lika förutsättningar. För att alla leverantörer ska kunna anses ha haft lika förutsättningar vid en offentlig upphandling måste utvärdering­ en göras efter de krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget. Den upp­ handlande myndigheten får inte anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. I anbudsformuläret avsnitt 5.1 uppställs ett obligatoriskt krav på att "priser ska anges i svenska kronor (SEK) exkl. mervärdesskatt och inkludera samtliga åtaganden enligt detta förfrågningsunderlag". Vidare framgår av uppdragsbeskrivningen avsnitt 7 att leverantörens åtaganden bl.a. består i att väktare efter avrop ska vara behjälpliga vid avspärrning vid diverse uppdrag som exempelvis helikoptertransporter och allvarlig händelse (av­ snitt 7.1.5). Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund att det är ett ob­ ligatoriskt krav i upphandlingen att offererade priser ska inkludera samtliga kostnader inklusive eventuella OB-tillägg som bl.a. hänför sig till leveran­ törens åtaganden att tillhandahålla väktare efter avrop. Securitas har såvitt avser avsnitt 5.1. i anbudsformuläret kryssat i att det aktuella kravet på att priser inkluderar "samtliga åtaganden enligt detta FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet2 DOM Sida 4 45-1 3 förfrågningsunderlag" är uppfyllt. Som kommentar har Securitas emellertid lagt till att "vid beställning av ordningsvakt eller avrop av väktartjänster tillkommer OB (tider enligt gällande kollektivavtal)". Securitas har därmed enligt förvaltningsrättens mening lämnat en otillåten reservation i sitt anbud och har inte uppfyllt det aktuella kravet avseende de redovisade anbudsprisemas omfattning. Securitas anbud har därför inte kunnat jämföras med de övriga anbuden på ett rättvist sätt. Med beaktande härav anser förvaltningsrätten att Landstinget agerat i strid med likabe­ handlingsprincipen då Landstinget utvärderat och antagit Securitas anbud såvitt avser uppdraget i Avesta. Bolaget får till följd av detta anses ha lidit eller riskerat att lida skada. Redan på denna grund finns skäl för ingripande enligt LOU. Det saknas därför anledning för förvaltningsrätten att pröva vad Bolaget anfört om bristerna i upphandlingen i övrigt. Eftersom brister­ na i upphandlingsförfarandet inte är hänförliga till det konkurrensuppsö­ kande skedet, är rättelse en tillräckligt ingripande åtgärd Gfr RÅ2005 ref. 47). Upphandlingen ska därför rättas på så sätt att Landstinget ska genom­ föra en ny anbudsutvärdering såvitt avser uppdraget i Avesta utan beak­ f_tande av Securitas anbud. UEtGAR, se bilaga (3109/1C LOU) Karin Forslund Johansson rådman