FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 24186-12 Sida 1 (5) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE 2012 -12 -13 Meddelad i Stockholm ABC tolk och översättning AB, 556796-8317 Frihetsvägen 41 BV 177 53 Järfälla MOTPART Nynäshamns kommun 149 81 Nynäshamn Ombud: Viktor Morawski Södertörns upphandlingsnämnd 136 81 Haninge SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE rmN�{urmra�sVJ:Jm!Er _ · 1 ,.,,l . ' . ___-_.;;·�-.e:.,·=- L,,afti"' · , •.i . - ,, Förvaltningsrätten avslår ansökan från ABC tolk och översättning AB om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling. , . ; -�:"cs=.=�cf;t::i�-��=-J Dok.Id 302107 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 24186-12 Nynäshamns kommun (kommunen) genomför en upphandling av tolk­ ningstjänster, nr 269/2011. Upphandlingen genomfördes som ett förenklat förfarande. Enligt tilldelningsbeslut meddelat den 7 november 2012, nr 31/2012 dnr SUN, har kommunen antagit andra anbud än anbudet från ABC tolk och översättning AB (ABC tolk). ABC tolk yrkar att anbudsprövningen ska göras om och att bolagets anbud ska utvärderas på ett korrekt sätt. Till stöd för sin talan anför ABC tolk i huvudsak följande. Kommunen betraktar ABC tolks anbud som ej kvalifi­ cerat och som orsak uppges "ej korrekt ifylld prisbilaga". ABC tolk anser att det är fel att diskvalificera dess anbud med denna motivering eftersom prisbilagan är utformad på felaktigt sätt då den innehåller självmotsägelser och otydligheter. I instruktionerna i prisbilagan står att "priser ska anges i samtliga grönmarkerade celler för att anbudet ska vara giltigt!". Pristabel­ lens konstruktion tillåter emellertid inte att man anger priser i samtliga grönrnarkerade celler såsom instruktionen kräver. Av totalt 39 stycken grönrnarkerade celler i prisbilagan visar det sig att hela 19 celler egentligen inte är avsedda att bli ifyllda med priser; detta trots att instruktionen kräver det. ABC tolk har använt sig av logik, uteslutningsprincipen och tagit hän­ syn till existerande branschpraxis för att kunna fylla i prisbilagan. Att blint följa instruktionerna i den motsägelsefulla prisbilagan skulle leda till kraf­ tig ökning av anbudspriset orsakad av det inbyggda konstruktionsfelet i pristabellen. En objektiv och korrekt utvärdering kan därför omöjligtvis göras med hjälp av en sådan prisbilaga. Tillämpningen av godtyckliga me­ toder leder till felaktigt resultat vid utvärderingsprocessen vilket strider mot lagen om offentlig upphandling (2007:1091)- LOU. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24186-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Kommunens inställning är att upphandlingen genomförts på ett korrekt och lagenligt sätt och att utvärderingen genomförts enligt förutsättningarna i förfrågningsunderlaget. Kommunens utvärdering strider inte vare sig mot LOU eller mot någon av de grundläggande principerna för offentlig upp­ handling. ABC tolk hävdar att kommunen borde ha godkänt den av ABC tolk felaktigt ifyllda prisbilagan. ABC tolks argument för detta är att prisbi­ lagan var svår att förstå och att ABC tolk inte visste i vilka rutor det skulle fylla i sina priser. Under annonseringstiden fanns möjlighet att komma in med frågor på förfrågningsunderlaget. Syftet med möjligheten att komma in med frågor är att klargöra eventuella frågetecken eller konstigheter i underlaget. Under annonseringstiden inkom ett antal frågor till kommunen men ingen av dessa frågor handlade om-prisbilagan. Om kommunen skulle valt att godkänna ABC tolks felaktigt ifyllda prisbilaga så hade kommunen agerat i strid med likabehandlingsprincipen. Ett sådant agerande hade orsa­ kat skada hos de anbudsgivare som skickat in korrekt ifyllda prisbilagor. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten anser att den i målet aktuella prisbilagan till förfråg­ ningsunderlaget inte är utformad i strid med de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. ABC tolks ansö­ kan om överprövning ger därför inte anledning till något ingripande enligt LOU. Skälen till att förvaltningsrätten anser detta framgår nedan. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU första stycket framgår att om den upphandlande Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24186-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen myndigheten·har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. Upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet, transp�ens och likabehandling. Ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt att samtliga anbudsgivare ges insikt i hur bedömningen av deras anbud kom­ mer göras. Den upphandlande myndigheten får inte göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits i underlaget och har därför en skyldig­ het att från utvärderingen utesluta leverantörer vars anbud inte uppfyller ett eller flera skall-krav. För:frågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får dock godtas under förutsättning att de prin­ ciper som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för när Gfr Högsta för­ valtningsdomstolens avgörande RÅ 2002 ref . 50). Av EU-domstolens av­ görande i Siac-målet (Mål C-19/00) framgår att kriterierna i ett förfråg­ ningsunderlag ska vara så pass tydligt utformade att alla rimligt informe­ rade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt. I den i målet aktuella prisbilagan till förfrågningsunderlaget har kommunen angett bl.a. följande: "priser ska anges i samtliga grönmarkerade celler för att anbudet ska vara giltigt!". Det framgår vidare av punkten 1.1 i förfrågningsunderlaget och punkten 1.11 i dess "Skallkravs"-bilaga, att ett korrekt ifyllande av prisbilagan är ett skallkrav och att anbud som inte uppfyller samtliga skallkrav inte kan läggas till grund för upphandlingskontrakt. Av punkten 3.2 i förfrågningsunderlaget framgår följande. "Om någon An­ budsgivare upplever Förfrågningsunderlaget som otydligt i något avseende Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24186-12 är det viktigt att Anbudsgivaren påtalar eventuell otydlighet genom att ställa frågor. Frågor gällande upphandlingen ska ställas elektroniskt via det registrerade.kontot på e-avrop. Nynäshamns kommun besvarar gärna frå­ gor från Anbudsgivare gällande Förfrågningsunderlaget. Frågor måste stäl­ las senast2012-10-02 för att bli besvarade". Enligt vad som framgått i målet har ABC tolk inte fyllt i prisbilagan på ett korrekt sätt och därmed inte uppfyllt samtliga skallkrav i förfrågningsun­ derlaget vilket lett till att bolaget inte kvalificerats till anbudsutvärdering­ en. ABC-tolk har inte ställt någon fråga till kommunen om hur prisbilagan skulle ifyllas under anbudstiden trots att det hos bolaget rådde osäkerhet kring detta. Enligt förvaltningsrättens bedömning är prisbilagan så pass tydligt utformad att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla an­ budsgivare bör kunna tolka kriterierna på samma sätt. Vad ABC tolk har anfört i målet gör därför inte att förvaltningsrätten anser att prisbilagan är utformad på ett så otydligt sätt att den är i strid mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOD eller någon annan bestämmelse i LOD. Med hänsyn till det ovan anförda ger ABC tolks ansökan om överprövning inte anledning till något ingripande enligt LOD. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/ l A LOU). Maria D er_g__ I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ��_ Rådman Föredragande har varit Cindra Lindblom. .I ,.. �..A-� SVERIGES DOMSTOLAR .HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga. fö�al�ttens beslut ska skriva till Kamm217?:tten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller fämnas till rorvai:ttfrogsrätten. ÖVe:tk1agandet ska ha kommit in till förvaltrungsrätten inom tre veckor ftån den dag då klagand� fick del av beslutet. Tiden för öve:tkh..gandet för offentligpart räJmas emellertid från den dag beslutet meddclades. Om sista dagen för överklagandet :infiller på lördag, söndag eller helgdag, :tnidsnmm-arafto� juhfton eller nyfu:safton räck.er det att skrivelsen kom.to.er m nästa vardag. För att ett överkkgande ska kanna tas upp i katornarr;j_tten fordras att p:tövningstillstln.d meddelas. Kamroarr;:itten lämrn prövmngstill.stånd om det it av v:ikt för ledning av rättstilli.mpnfugen att öve:tk1agandet prövas, arued:ning förekommer till ändting i det slut vartill förvaltrungsritten kommit eller det annars finns synnerliga skål att pröva överklagandet. Om p:tövningstillstånd inte meddelas stfu: förvaltn:ingsrä.ttens beslut fast Det it därför vili:igt att det kmt och tydligt framgår a:v öve:tklagandet till karnmarrätten varför m anser att prövi:Lingstillståd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska :innehålla 2. det beslut som överkhgas med uppgift namn, 1. den klagand� D21Dn., personnum.tner, yrke, postadress och. telefonnummer. Dessutom ska ad:tess· och teleforu::ru:tn!D.er till arbetsplatsen och · eventueil.anD2D.platsdärklagandenkan nås för delgivrun.g1fu:nnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras it det -viktigt åtl: 2nro2lan snarast görs till hmroamtten, 3. om förvaltnings:tättens målmttnmer saro.t dagen för beslute1⁄2 4. deili1somkkgandeo.angertillstödför begäran om p:tövningstillstlnd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som khganden v.iil få till stlnd, 6. de bev.is som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje sä:tskilt bevis. Skrivelsen ska vara underteckrutd av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltnmgs:tätten ftamgåt av beslutet. Om khganden aruitå.r ombud ska denne sända in fuilm.aJrtiorigjrulsamtuppge sittnamn, adress och telefonnum.tner. Om någon person- eller adressuppgift 2ndras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till karn:tnattätten. I ttill om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentngupphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom ororåde:oa vatten, energi, transporter och. posttjänste:t far avtal slutas innan tiden för öve:tkh.gan.de av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fill får avtal slutas nät tio dagar har gått ftån det atträtten avgjort målet eller upphävt ett mtemo.istisk:t beslut. I vissa faJl får avtal slutas omedelbart. Ett öve:tkh.gan.de av rättens avgörande får mte p.rövas sedan avtal hår slutits. Fullständig :info:tmat:ion finns i 16 kapitlet i de ovan angivru.� :Behöver Ni fler upplysningar om hor man äverkhgarkanNivändaErtill förvalmingsrätten. DY3109/1ALOU