FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 Föredragande Ann Liljedal SÖKANDE 1 Dok.Id 145502 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Dala Depån AB, 556490-3226 Box20 793 21 Leksand MOTPART Leksands kommun 793 80 Leksand SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 201s -oa� o 1 DOM 2015-09-01 Meddelad i Falun Mål nr 2199-15 Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att an­ budsprövningen görs om. KONKURRENSVERKET Avd Dnr , KSnr Aktbll FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2199-15 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Leksands kommun genomför upphandling av ramavtal avseende inköp av rengöringsmedel, städredskap och engångsartiklar, referensnummer 2014/1297, genom öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 26 maj 2015 varvid anbudet från Ocay Sverige Il AB antogs. Dala Depån AB (Dala Depån) yrkar att upphandlingen ska rättas varvid Ocay AB:s anbud ska förkastas och Dala Depåns anbud antas. Leksands kommun yrkar i första hand att Dala Depåns ansökan ska avslås och i andra hand, för det fall utvärderingen bedöms som felaktig, att upp­ handlingen ska göras om. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Dala Depån har anfört är visat att Leksands kommun har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Dala Depån lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndig­ heter ska genomföra upphandlingar på ett öppet sätt, behandla leverantörer likvärdigt och icke-diskriminerande samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande. 1.4 Krav på varan 1.4.1 Omfattning och sortiment /.. .I Det är upp till anbudsgivaren att erbjuda ett sortiment som i kvalitet och miljöhänseende samt andra förutsättningar minst motsvarar de krav som angivits i Prisbilagan och förfrågningsunderlaget. Offereras en annan pro­ dukt än den som angivits i Prisbilagan får den produkten alltså inte ha t ex sämre funktion eller högre miljöpåverkan än efterfrågad produkt. /...I 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2199-15 I FALUN Enhet 2 Anbudsgivaren ska kunna erbjuda samtliga varor i Prisbilagan. Anbuds­ givare som inte offererar samtliga varor antas ej. /...I I Frågor och svar återfinns bland annat följande. 21. Publik fråga /...I Hur mycket får offererade produkter avvika i storlek från referensartiklar? /.. .I Publikt svar När det kommer till vätskor godkänns inga avvikelser i volym. /.../ Dala Depån anför i huvudsak följande. Ocay har offererat artiklar som inte kan anses uppfylla produktkraven. I förfrågningsunderlaget står det att an­ budsgivare som inte offererar samtliga varor antas ej. I frågor och svar har Leksands kommun svarat att när det kommer till vätskor godkänns inga avvikelser i volym. Trots det har kommunen godkänt Ocays offererade produkter avseende position 5, 27, 38 och 46 som avviker från efterfrågad volym. I och med att Ocay inte uppfyller kravet att 100 % av offererade artiklar ska vara godkända bör deras anbud förkastas och inte gå vidare till slutlig utvärdering. Dala Depåns anbud borde antas som det vinnande. Leksands kommun anför i huvudsak följande. Dala Depån kan inte utses till vinnare då deras anbud inte utvärderats och i dagsläget inte med säker­ het kan sägas uppfylla alla ställda krav. Vad gäller tre av de fyra positioner där Dala Depån anför att vinnande anbudets offererade artiklar avviker i förpackningsvolym från den efterfrågade referensartikeln, position 27, 38 och 46, så uppfyller produkterna efterfrågad funktion men har en avvi­ kande förpackningsvolym. Förpackningsstorleken har bedömts godtagbar. Vad gäller den offererade artikeln i position 5 så överensstämmer den med vad som efterfrågas. Kommunen har i Frågor och svar angett att ingen av­ vikelse på vätskor kommer att godkännas. Det kan i efterhand vara ett nå­ got olyckligt svar då det skiljer från produkt till produkt vad som kan vara acceptabelt eller inte. I den nu aktuella prövningen är det fråga om tre pro- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2199-15 IFALUN Enhet 2 dukter av totalt 243 efterfrågade, det vill säga 1,23 % av sortimentet. Kommunen har bedömt att det är acceptabelt att 1,23 % avviker i förpack­ ningsstorlek då det ändå är fråga om att de offererade produkterna faktiskt är likvärdiga i funktion och prestanda. Det har inte förelegat någon risk för särbehandling då utvärderingspriset bygger på den offererade volymen och hur den prissats. För det fall förvaltningsrätten skulle finna att upphand­ lingen står i strid med LOU och de grundläggande principerna så yrkas att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om, då felet :far anses ligga redan i det konkurrensuppsökande skedet. Förvaltningsrätten konstaterar att Leksands kommun ställt upp krav att samtliga i förfrågningsunderlaget angivna artiklar ska offereras och avse­ ende vätskor :far ingen avvikelse från angiven volym göras. Det är ostridigt att Leksands kommun trots detta har godtagit avvikelse och tilldelat en leverantör kontraktet vars anbud inte uppfyllde kraven. Det är ett agerande som står i strid med likabehandlingsprincipen och skäl finns att ingripa mot upphandlingen. Då kravet som sådant är tydligt formulerat finner förvalt­ ningsrätten att aktuell brist hänför sig till själva prövningen av anbuden och inte till upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Förvaltningsrät­ ten, som ska förordna om den minst ingripande åtgärden, finner i föreva­ rande fall att det är tillräckligt att upphandlingen rättas på så sätt att an­ budsprövningen görs om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Karin Forslund Johansson rådman 4 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se