Dok.Id 1020275 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2018-10-02 Mål nr 19849-18 Avdelning 30 SÖKANDE JS Bygg & Entreprenad AB, 559128-1760 Tempelriddarvägen 25 127 60 Skärholmen Ombud: Patrik Ideståhl Tempelriddarvägen 25 127 60 Skärholmen MOTPART Danderyds kommun Tekniska kontoret Box 74 182 11 Danderyd SAKEN Offentlig upphandling KONKURRENSVERKET_,_/ ,,•. ,...,.., FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Meddelad i Stockholm � ,; ,,., Dnr �; .. Avd KSnr Aktbil 'i'��:� FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19849-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Danderyds kommun (kommunen) har genomfört en upphandling av målning av Tallgårdens tak, FN 2018/0082. Av upphandlingsprotokollet framgår att anbudet från JS Bygg & Entreprenad AB (bolaget) inte har bedömts uppfylla samtliga kvalificeringskrav eftersom bolaget inte har påvisat hur arbetsledaren klarar ställda krav samt eftersom avvikelsehantering för såväl miijö- som kvalitetsledningssystem saknats. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. följande. Enligt dateringen fattades tilldelningsbeslutet den 17 augusti 2018, vilket var tre dagar innan utvärderingen gjordes. Det är felaktigt att göra utvärderingen först efter att tilldelningen hade skett. Kommunen har även felaktigt beräknat tidsfristen för överprövning från den 17 augusti 2018. Av det CV som har skickats in framgår att Patrik Ideståhl har 19 års erfarenhet av lackering, sprutmålning, processblästring, blästring, lätt och tung rostskyddsmålning samt brandskyddsmålning. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget hur CV:t ska vara utformat. Bolagets miljö- och kvalitetsledningssystem skiljer sig inte anmärkningsvärt från handlingarna som vinnande anbudsgivare bifogade till sitt anbud. Kommunen har därmed brutit mot likabehandlingsprincipen samt mot huvudprincipen om affärsmässighet rörande offentlig upphandling. Kommunen anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Slutlig utvärdering av upphandlingen genomfördes den 17 augusti 2018. Den 20 augusti 2018 upprättades upphandlingsdokumentet enligt de rutiner som kommunen har. Detta protokoll ska inte förväxlas med en utvärdering utan har som syfte att förtydliga hur kommunen har kommit fram till tilldelningsbeslutet. Samtliga dokument var avsedda att skickas ut så att kontrakt skulle kunna tecknas tidigast den 31 augusti 2018, dvs. efter den avtalsspärr som gäller. På grund av ett misstag i intern hantering kunde 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19849-18 I STOCKHOLM tilldelningsbeslutet och upphandlingsprotokollet inte signeras och skickas ut i tid. Kommunen missade beklagligt att ändra datum för avtalsspärrens utgång och kommer att se över sina rutiner. Det går inte att utläsa av det anbud som bolaget har lämnat att Patrik ldeståhl har någon erfarenhet av arbetsledning av takmålning. Detta då relevanta poster i hans CV inte innehåller någon beskrivning av befattningen, vilket var ett ska-krav. De uppgifter om Patrik ldeståhls yrkeserfarenhet som har angetts i ansökan om överprövning framgår inte någonstans i det lämnade anbudet. I dokumenten "organisation" och "organisation kvalitetssystem miljösystem" som bolaget har lämnat in, saknas avvikelsehantering. Det kan utläsas att vinnande anbudsgivares anbud uppfyller samtliga ställda krav. Kommunen anser att det bolaget har angett avseende "miljömål" inte kan tolkas på annat sätt än att bolaget inte uppfyller kraven avseende miijöledningssystem. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 4 kap. 1 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i den nu nämnda lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19849-18 I STOCKHOLM Av 20 kap. 1 § första stycket LOU framgår bl.a. att om en underrättelse om tilldelningsbeslut skickas med ett elektroniskt medel, får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal förrän 10 dagar har gått från det att underrättelsen skickades. Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis konstaterar förvaltningsrätten att det inte har framkommit annat än att anbudsutvärderingen var genomförd när tilldelningsbeslutet meddelades. Det saknas därför anledning att ingripa mot upphandlingen med anledning av det som bolaget har anfört om att kommunen meddelat tilldelningsbeslutet innan den utvärderat inkomna anbud. Det är utrett att det datum avseende avtalsspärrens längd som angetts i tilldelningsbeslutet infallit innan den frist på tio dagar som föreskrivs i 20 kap. 1 § LOU löpt ut. Enligt förvaltningsrättens bedömning har det emellertid inte framkommit att bolaget skulle ha lidit skada till följd av den felaktigt angivna uppgiften om avtalsspärrens längd. Det saknas därmed skäl att ingripa mot upphandlingen på denna grund. Under rubriken "Organisation" i anbudsformuläret anges bl.a. att arbetsledaren ska ha minst fem års praktisk erfarenhet av fackområdet och minst två års erfarenhet av arbetsledning vid takmålning samt att det tydligt ska framgå när och var anställning innehafts samt att en beskrivning av befattningen ska lämnas. Förvaltningsrätten konstaterar att det inte framgår av det CV som bolaget har gett in tillsammans med sitt anbud att Patrik Ideståhl har innehaft någon befattning som gör att han uppfyller kravet på att ha minst två års erfarenhet av arbetsledning vid takmålning. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19849-18 I STOCKHOLM Under rubriken "Miljö och kvalitet" i anbudsformuläret anges bl.a. följande. Anbudsgivaren ska ha och arbeta enligt ett dokumenterat kvalitetssystem som motsvarar kraven för SS-EN ISO 9001:2000. Certifikat eller kortfattad beskrivning ska bifogas. Redovisning ska minst bestå av: kortfattad beskrivning av systemet inkl. avvikelsehantering, kvalitetspolicy och kvalitetsansvarig. Anbudsgivaren ska ha och arbeta enligt ett dokumenterat miljöledningssystem som motsvarar kraven för SS-EN ISO 14001. Certifikat eller kortfattad beskrivning ska bifogas. Redovisning ska minst bestå av: kortfattad beskrivning av systemet inkl. avvikelsehantering, miljöpolicy och miljöansvarig. Förvaltningsrätten konstaterar att bolagets anbud inte innehåller någon redovisning av avvikelsehantering, vilket anges som ett obligatoriskt krav i upphandlingsdokumentet. Därutöver konstaterar förvaltningsrätten att bolaget angett som ett miljömål att under innevarande år arbeta fram ett miljöledningssystem som i stort ska följa ISO 14001. Enligt förvaltningsrättens bedömning kan den aktuella skrivningen inte uppfattas på något annat sätt än att bolagets miljöledningssystem vid tidpunkten för anbudet inte motsvarat kraven enligt ISO SS-EN ISO 14001. Bolagets anbud har således inte uppfyllt de obligatoriska krav som angetts i upphandlingsdokumentet. Något annat har inte heller framkommit än att vinnande anbudsgivare har uppfyllt samtliga obligatoriska krav. Kommunen har därmed inte överträtt någon av de grundläggande principerna enligt LOU eller någon annan bestämmelse i den nu nämnda lagen när den förkastade bolagets anbud. Ansökan om överprövning ska därför avslås. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19849-18 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Maria Norman Amanatidou Förvaltningsrättsfiskal Andreas Thömroos har föredragit målet. 6 ?i 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. I'l beslut kan överklaga. Här framgår hur det går t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Sida 1 av2 www.domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. Sida2av2 www.domstol.se