FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Antonia Eriksson SÖKANDE DOM 2017-07-14 Meddelad i Falun Mål nr 2814-17 KONKURRENSVERKET ,,_,. ,.! ' .' Aktbil Norlin & Partners AB, 556776-3494 Box 49 115 100 28 Stockholm MOTPART Smedjebackens kommun 777 81 Smedjebacken SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE '--- Avd Dnr KSnr .. -. ". Dok.Id 198053 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avvisar Norlin & Partners yrkande om skadestånd. Förvaltningsrätten avslår Norlin & Partner AB:s ansökan om överprövning. f"r,": FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM 2 2814-17 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Smedjebackens kommun genomför upphandling avseende Konsulttjänster för ledarutveckling (ärendenummer 2017-129). Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling. Tilldelningsbeslut fattades den 16 juni 2017 varvid annan leveran­ tör än Norlin & Partners AB antogs som vinnande leverantör. Norlin & Partners AB (Norlin & Partners) yrkar att förvaltningsrätten ska besluta om rättelse så att vinnande leverantör utesluts eftersom vinnande anbud som inte lever upp till uppsatta skakrav, alternativt att upphandlingen ogiltigförklaras då Smedjebackens kommun godkänt anbudet. Norlin & Partners yrkar även ersättning för den tid som lagts ner på att ta fram anbu­ det och för överprövningen. Smedjebackens kommun bestrider Norlin & Partners yrkanden. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) har upphöti att gälla med verkan från och med den I januari 2017 och har såvitt nu är av intresse ersatts av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt övergångsbe­ stämmelserna ska 2016 års lag tillämpas på upphandlingar som har påbör­ jats efter den I januari 2017. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på (RÅ 2009 ref. 69). Förvalt­ ningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Norlin & Part­ ners anfört är visat att Smedjebackens kommun brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfött att Norlin & Partners lidit eller kan komma att lida skada 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2814-17 IFALUN (20 kap. 6 § LOV). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOV). Upphandlingsdokumenten Av kravspecifikationen framgår såvitt är av intresse i detta mål följande. 2.1 ;4.3 Kompetens och erfarenhet Kursansvariga/kursledare som utför utbildningen bör upplevas som goda pedagoger, ha praktisk erfarenhet, gärna som chef och ha god förmåga att stärka cheferna i sin ledarroll. ► Till anbudet redovisas kursansvarigas/kursledares utbildning och yrkesmässiga kvalifikationer, som stärker bilden av att kunna leda utb'ildningen, gärna genom CV. ► Minst en kursledare ska ha behörighet att utbilda i UGL, för att antas. ► Minst en kursledare ska ha erfarenhet av att arbetat tidigare som chef, för att antas. ► Minst en kursledare ska ha högskoleutbildning inom beteendevetenskap, för att antas. Vad parterna anför Norlin & Partners anför i huvudsak följande. I förfrågningsunderlaget uppställs som skakrav att minst en av leverantörens konsulter ska ha en hög­ skoleutbildning inom beteendevetenskap. Norlin & Partners menar att det är Universitets- och högskolerådets definition av en högskoleutbildning som ska gälla för att inte illojal konkutTens ska uppstå genom att prisbilden kan sänkas med mindre kompetensnivå på offererade konsulter. Enligt Universi­ tets- och högskolerådet är en akademisk utbildning en utbildning på minst två år som är erkänd som högre utbildning i utbildningslandet. Utbildningen är avslutad med en akademisk examen. Den aktuella konsulten i vinnande anbud lever inte upp till utbildningskravet. Hade vinnande leverantörs an­ bud ogiltigförklarats hade Norlin & Partners varit med i kvalificeringsfasens andra omgång, dvs. intervjuerna, och haft goda förutsättningar att tilldelas ramavtalet. Eftersom Smedjebackens kommun brustit i upphandlingen och Norlin & Partners lidit eller kan komma att lida skada av detta begär Norlin 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 28 I 4-17 !FALUN & Partners även skadestånd för den tid som lagts ner för att ta fram anbudet och för överprövningen. Smedjebackens kommun anför i huvudsak följande. Upphandlingen har genomförts utan att de grundläggande principerna för offentlig upphandling har åsidosatts. Kommunen har inte efterfrågat en examen i beteendeveten­ skap, utan att kursledaren ska ha genomgått högskoleutbildning inom bete­ endevetenskap. Exempel på högskoleutbildningar inom beteendevetenskap kan vara arbetsvetenskap, arbetsliv, företagsekonomi, informatik, organisat­ ion eller andra samhällsvetenskapliga utbildningar. Vinnande anbud har uppfyllt detta krav genom att kursledaren har genomfört utbildningar så som 40 högskolepoäng arbetsvetenskap och 20 högskolepoäng företagsekonomi, vilket kan styrkas genom kursintyg/betyg. Att Norlin & Partners menar att det är Universitets- och högskolerådets definition som ska gälla är inget som Smedjebackens kommun kan stå bakom. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att rätten inte inom ramen för överprövning av en offentlig upphandling kan pröva ett yrkande om skade­ stånd. Norlin & Partners yrkande om skadestånd ska därför avvisas. I offentliga upphandlingar är det den upphandlande myndigheten som har att identifiera sitt behov och utforma upphandlingsdokumenten utifrån detta. Den upphandlande myndigheten har stor frihet att utforma kraven i upp­ handlingsdokumenten, förutsatt att de inte strider mot LOU och de gemen­ skapsrättsliga principer som ligger till grund för lagstiftningen (se Högsta förvaltningsdomstolens avgöranden RÅ 2010 ref. 78 och HFD 2012 ref. 48). I förevarande fall uppställs som krav i ett av upphandlingsdokumenten att minst en av konsulterna som ska utföra de för upphandlingen aktuella tjäns­ terna ska ha högskoleutbildning inom beteendevetenskap. Norlin & Partners 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2814-17 IFALUN har anfört att Universitets- och högskolerådets definition av en högskoleut­ bildning ska användas, medan Smedjebackens kommun har anfört att så inte är fallet. Enligt förvaltningsrättens bedömning finns det inget i upphand­ lingsdokumentet som tyder på att den högskoleutbildning som avses i kom­ petenskravet ska definieras så som Universitets- och högskolerådet definie­ rar en akademisk utbildning. Det uppställs inte heller något krav i LOU av­ seende hur en högskoleutbildning ska definieras. Mot bakgrund av detta föreligger inte skäl för förvaltningsrätten att pröva Norlin & Partners övriga invändningar. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C/LOU). Veronica Eriksson förvaltningsrättsfiskal SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrättcn framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen ko1nmer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning a\" rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets nan1n, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kamtnarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ numn1er san1t dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida iS www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom lagen (2011:1029) om upphandling på lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, försvars- och säkerhetsområdet, • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\Vw.domstol.se