FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE DOM 2014-04-23 Meddelad i Stockholm Mål nr 30522-13 Sida 1 (6) Medieskolan i Stockholm AB, 556397-2925 Tulegatan 41 113 53 Stockholm MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning av offentlig upphandling KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr Aktbil _rL. 2 3 Z'"'t'q v•{- t.i;{� FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 454301 Postadress Besöksadress 115 76 Stockhohn Telefon Telefax Expeditionstid måndag- fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30522-13 Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av arbetsmarknadsutbild­ ning avseende Videoproduktion i Göteborg och Stockholm, (Af2013/319132). Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt15 kap. lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU. I tilldel­ ningsbeslut den 10 december2013 meddelade Arbetsförmedlingen att en annan anbudsgivare änMedieskolan i Stockholm AB (Medieskolan) tillde­ lats kontrakt. Av utvärderingsprotokoll den10 december2013 framgår bl.a. att anbudet från Medieskolan inte uppfyllde alla skall-krav och därför inte gick vidare till utvärdering. Arbetsfö1medlingens motivering var att Medieskolan refererat till ett uppdrag som genomförts av dem själva. För att ett referensuppdrag ska kunna godkännas ska uppdraget vara utfört för någon, det ska finnas en beställare, tillika en referensperson. Medieskolans anbud saknar detta och därav kan uppdraget inte godkännas. Medieskolan ansöker om överprövning av den del av upphandlingen som avser utbildningsort Stockholm. Till stöd för sin ansökan anför Mediesko­ lan bl.a. följande.Medieskolan har i punkt 1.3 .5. ( c) i sitt anbud angivit en beställare, tillika referensperson. Arbetsförmedlingen har vid samtal angett att det inte framgår av deras anbud att referenspersonen utgör en extern beställare, d.v.s. tillhör en extern organisation. Det stämmer att detta inte framgår explicit men detta har inte heller efterfrågats. I förfrågningsun­ derlaget efterfrågas endast namn och telefonnummer till en person som representerar uppdragsgivaren. En enkel kontroll med referenspersonen hade bringat klarhet. Syftet med referensuppdraget är att styrka anbudsgi­ varens förmåga att genomföra uppdraget. De har refererat till en yrkeshög­ skoleutbildning (YR-utbildning) som de genomför sedan nio år tillbaka. För utbildningen är staten genomMyndigheten för yrkeshögskolan betalare och formell beställare. Den verklige beställaren är dock branschen genom sin ledningsgrupp. Ledningsgruppen består av externa ledamöter och deras I STOCKHOLM DOM Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN 30522-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen referensperson är ordförande i ledningsgruppen. I ledningsgruppen repre­ senteras högskola, det alhnänna skolväsendet, studerande och branschföre­ trädare. Branschföreträdarna är alltid i majoritet och deras uppgift är att genom insyn säkerställa kvaliteten på utbildningen. En person som repre­ senterar uppdragsgivaren i en YR-utbildning och är ordförande i lednings­ gruppen är den som är mest lämpad att ange som referens. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till Medieskolans ansökan om över­ prövning med hänvisning till att Arbetsförmedlingen handlat korrekt enligt LOU och inte brutit mot de grundläggande principerna. Arbetsförmedling­ en anför bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget, avsnitt 13. .5., efterfrågas ett tidigare utbildningsuppdrag med likartad inriktning och omfattning. Anbudsgivaren ska lämna namn och telefonnummer till en person som representerar uppdragsgivaren för referensuppdraget, d.v.s. beställaren för uppdraget. Syftet med att ta in uppgifter från en referensperson är att någon ska kunna uttala sig objektivt gällande utbildningen. Medieskolans refe­ rensperson är medlem i referensutbildningens ledningsgrupp. Det ifråga­ sätts att referenspersonen kan vara både beställare och medlem i referens­ uppdragets ledningsgrupp. Medieskolan har inte genom sitt anbud påvisat att de uppfyller de krav som ställs i förfrågningsunderlaget och därav ska anbudet förkastas och inte tas upp till prövning. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Allmänt I målet är fråga om upphandling genom ett förenklat förfarande enligt 2 kap.24 § jämfört med 15 kap.3 § LOU. Tillämplig lag är därför i första hand 1S kap. LOU och de bestämmelser som det hänvisas till i 15 kap. 2 §, bl.a. hela första och sextonde kapitlena. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30522-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enligt 1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av praxis följer att det strider mot likabehandlingsprincipen att utvärdera och anta ett anbud som inte uppfyller skall-kraven, set.ex. EU-domstolens avgörande C-243/89, Stora Bält. Även om EU-direktivet inte är direkt till­ lämpligt på 15 kap. LOU, utgör EU-domstolens praxis en tolkningshjälp. I 16 kap. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit . mot de grundläggande principerna i 1 kap.9 § LOU eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är omMedieskolan kan anses ha uppfyllt det i förfrågnings­ underlaget uppställda kravet att ange en referensperson som representerar uppdragsgivaren, tillika beställaren, av ett likvärdigt utbildningsuppdrag eller om Arbetsförmedlingen brutit mot LOU genom att inte ta upp Medie­ skolans anbud till utvärde1ing. Av punkt 1.3 .5. i förfrågningsunderlaget ställs bl.a. krav på att anbuden ska innehålla en kortfattad beskrivning av ett utbildningsuppdrag med likartad imiktningochomfattning.Enligt1.35. .(c)skaanbudsgivarenlämnanamn och telefonnummer till en person som representerar uppdragsgivaren för referensuppdraget, d.v.s. beställaren för uppdraget. r -.- ••• ··:-·_,-- .... -• .,.. --···-·;- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30522-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Av likabehandlingsprincipen följer bl.a. att ett anbud som inte uppfyller för:frågningsunderlagets obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvärde­ ringen. De krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Det är anbudsgivarna som i sitt anbud ska visa att de uppställda laaven är uppfyllda. Medieskolan har i sitt anbud refererat till en genomförd utbild­ ning och angett namn samt kontaktuppgift till en person som uppges vara medlem i referensuppdragets ledningsgrupp. Medieskolan anför att det är branschen genom referensutbildningens led­ ningsgrupp som är den verklige beställaren av utbildningen och att refe­ renspersonens roll.i förhållande till beställaren hade kunnat klargöras om Arbetsförmedlingen kontaktat referenspersonen. Enligt förvaltningsrättens mening har en upphandlande myndighet emellertid inte någon skyldighet att frångå det anbudsgivaren själv angett i sitt anbud och försöka efter­ forska referenspersonens egentliga ställning i förhållande till en tidigare beställare. Förvaltningsrätten konstaterar att den referens som ska lämnas ska repre­ sentera uppdragsgivaren för referensuppdraget, d.v.s. beställaren. Medie­ skolan har anfört att den formella beställaren av referensutbildningen är staten genom Myndigheten för yrkeshögskolan. Medieskolan har vidare uppgett att ledningsgruppen för referensutbildningen, i vilken lämnad refe­ rens ingår, utgörs av externa representanter :från högskola, det allmänna skolväsendet, studerande och branschföreträdare. Enligt förvaltningsrättens mening har Medieskolan inte visat att ledningsgruppen och lämnad refe­ rens skulle företräda Myndigheten för yrkeshögskolan som är den formella uppdragsgivaren och beställaren av uppdraget. Att det är branschen genom en ledningsgrupp som är den verklige beställaren föranleder ingen annan bedömning. Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30522-13 Förvaltningsrätten delar således Arbetsförmedlingens bedömning att namn och telefonnummer till en person som representerar uppdragsgivaren, till­ lika beställaren av referensuppdraget, inte har lämnats avMedieskolan i anbudet. Ordföranden i referensutbildningens ledningsgrupp kan inte god­ tas som en sådan referens. Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att Medieskolan, med beak­ tande av vad som anförts, inte har visat att Arbetsförmedlingen har över­ trätt de grundläggande principerna eller någon annan tillämplig bestäm­ melse i LOU genom att inte ta uppMedieskolans anbud till utvärdering. Det hade däremot kunnat utgöra ett brott mot likabehandlingsprincipen att utvärdera Medieskolans anbud då detta inte innehöll samtliga av de efter­ frågade uppgifterna avseende tidigare referensuppdrag. Ansökan om över­ prövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga ( DV3109/lA LOU). Sophia Häggmark Svensson Förvaltningsrättsfiskal Katharina Samuelsson har föredragit målet. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Den so:rp. vill överkla förvaltcingsrätt�s beslut · ga Skrivelsen i:ned överklagande ska innehålla ska_ skriva till 10immaträtten i Stockholm. ·skrivelsen _skå do�k skickas -eller lämnas till . .postadress,telefonnummertilla.rbetsplatsen ochmobiltelefo=ummeranges:Omnågon ·· person� eller adressuppgift ändras, ska iindringen utan dröjs:tnål anmälas till . förvaltningsrätte:n.. · · ÖVei:khgandet ska ha kommit in till· förv:altningsi:ätten inom tre v�ckor från den dag dåklagand�.fickdelavb�slutet Om. b eslutet har meddelats v.id en m�tU.g . förhandling, dl.ex det vid en _sådan :förhandling har .angetts när beslu!et Ji:omm�r att medde,Jas, . skadocköverkl;i.gru:idetha.kommitininomtte ·postadress,e-pös_tadress och·telefonnumm:e.r tillbostaden oclimobiltelefon:Adrais och - telefonn�er till klagandens arb�tsplats · • · ska_ocksåangessamteventuellannanadress· d:i:r klaganden kan_nås för delgivcing. Öm dessa uppgiftei; ha.r lämnats tidigare i målet. - ochom.defortfarandeäraktuella-behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress;e- veckor p:ån den dag domstolens beslut meddelades� Tiden för överltlagandet för offentlig part räknas fui.n den dag beslutet · meddelades. Om sista dagen för överklagandetinfaller på lördag, söndag e.Uer helgd midsommaraft:011, · julafton eller nyårsafton täcker det att skrivelsen kommer in nästa. vardag._ Fö� att ett_överklagande skakunnatas UEJP i kammattätten fordras attprövningstillstånd meddelas- Kammattiittrn liim.nar prö-vniogstillstånd om 1 . det finn s anledrung att betvivla riktigheten av det slut som föivalt:oingsratten har kommit till, 2. detinteut1lllattsådanttillstånd .. meddelas går att; bedöma iiktigheten av det slut som förvaltndngsrätten har kommit till, 3. detäravv:ik:tförleduiagav rättstilliimp:oingen·1J.tt_överklagandet p : r ö v a s a.v h ö gr e r ä t t, e l l e r : � · ·,,·· ,.- .·-··----····�----· . . ..:.· , .. ·SVERIGES DOMSTOLAR ·•HUR MAN ÖVERKLAGAR. .,.-PRÖVNINGSTILLSTÅND · · . 1. · I<1 andens .person-/organisationsnuti:u:ner, ' ag kammarrätten. · · . . .! ag, 2. 3. 4. d�n dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltmn rättens namn, 4. det lllll!al:S finns syooerliga skil att pröva - · - överklagandet . Om p.rövrun.gstillstånd inte nieddclas står förvrutmngsrättens b�slut fast. D et är dii.:r:för- · . · · öve:rkh!gandet till"kammarrätten vatlör man anserattprövufu.gstillstlndbörmeddelas. lagarna, . · fiden för överklagande av rittens dom. eller b e s l u t h a r l ö p t u t . I d e fl e s ta f aJl f år a v t a l s l u tas �är tio dagar har g�tt från det att rätten avgjort . målet eller upphävt ett inte:cimistlskt beslut I vissa f:all får avtal slutas omedelbart Ett överklagan.de av .täp.ens avgorande får inte ·prövas sedan avtalha.r slutits_ J::.i;illst.ändig · . · . .gs :målnummer samt d en förbeslute� deskälsomkhgandenangertillstödfören begäran oro.prövningstillstånd, den ändring av fö:r:valtnin.gs:cättens . dom/beslut som klaganden vill få till stånd, · informa.rion finns i 16 kapitlet i de ovan angivn� amg· viktigtattde:tklartochtydligtfr årav · www.domstol.se · B�överNifler.upplysningar omhurn:ian· överklagarkanNivändaErtill förvaltningsrätten. ag s: debevissomklagandenvillåberopao�hvad han/hon vill styrka �ed varje särskilt bevis. Adressen 1ill förv�tningsriitten ftato.gå:c av domen/beslutet., · . I mål om överprövning enligtlagen (2007:1091) om offentligupphandlingeller"lage:n (2007:1092) 01n: upphmdliag ino� o.tilrådena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas iriruin