FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Enhet B SÖKA NDE DOM 2011-05-13 Meddelad i Luleå Mål nr 52-1 lE D2 Sida 1 (18) Servera R&S AB, 556233-2451 112 89Stockholm Ombud: Advokaten Björn Tude Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB Box 5747 114 87Stockholm MOTPART Norrbottens läns landsting 971 89 Luleå SAKEN KONKURRENSVERKET 2011 -05- 1 7 Doss Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan i den del den gäller tilldelning av kon­ trakt till Gunnar Dafgård AB avseende varukorgen färdigmat och beslutar att Norrbottens läns landstings upphandling "Upphandling 2010 Livsmedel NLL" får avslutas först sedan utvärderingen gjorts om och rättats, varvid Gunnar Dafgård AB:s anbud på färdigmat inte får beaktas. Förvaltningsrätten avslår ansökan i den del den gäller tilldelning av kon­ trakt till Menigo Foodservice AB avseende varukorgarna/artiklarna chark, kolonial, bröd djupfryst, morötter, panerad fisk, kaffe mellan 500 g (pos 25), good original cafit (pos 35), Goudaost (pos 80) samt fruktcoctail (pos 85). Det interimistiska beslutet från den 12 januari 2011 upphör därmed att gäl­ la. Avd Dnr Dok.Id 15949 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 ( BAKGRUND M.M. Norrbottens läns landsting (NLL) har genom öppet förfarande upphandlat "Upphandling 2010 Livsmedel NLL". Anbudsgivare var bl.a.Servera R&S AB (bolaget). Tilldelningsbeslut fattades den 3 januari 2011 enligt vilket Menigo Foodservice AB (Menigo) tilldelades kontrakt för bl.a. chark, ko­ lonial, bröd djupfryst, morötter, panerad fisk, kaffe mellan 500 g (pos 25), good original cafit (pos 35), Goudaost (pos 80), fruktcoctail (pos 85) och Gunnar Dafgård AB (Dafgård) tilldelades kontrakt för färdigmat. Den 12 januari 2011 beslutade förvaltningsrätten att aktuell upphandling vad avser chark, kolonial, bröd djupfryst, morötter, panerad fisk, kaffe mellan 500 g (pos 25), Good original cafit (pos 35), Goudaost (pos 80), fruktcoctail (pos 85), färdigmat och färskt bröd inte får avslutas innan för­ valtningsrätten beslutat något annat. Den del av beslutet som gäller "färskt bröd" rör dock inte nu aktuellt mål (se mål nr 62-11). Bolaget Bolaget har ansökt om överprövning och yrkat i första hand att upphand­ lingen rättas på så sätt att utvärderingen görs om varvid Menigos och Daf­ gårds anbud inte ska beaktas och i andra hand att upphandlingen görs om. Bolaget har anfört bl.a. följande. Av punkten 2.9 i förfrågningsunderlaget framgår att anbudsprövning och anbudsutvärdering ska genomföras i tre steg. 1. Kontroll av leverantören för eventuell uteslutning och/eller lämp­ lighet enligt 11 kap. 7 och 11 § LOU. 2. Prövning av obligatoriska krav, ska-krav. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 52-11 Enhet B I LULEÅ Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 52-11 I LULEÅ Enhet B 3. Utvärdering av anbud. I steg tre utvärderas endast de anbud som uppfyllt såväl kvalificeringsfasen (steg 1) som de obligatoriska kra­ ven (steg 2). I punkt 3.3 föreskrivs att anbudsgivaren ska acceptera villkoren i bifogad Mall Upphandlingskontrakt för ramavtal i sin helhet. Dafgård I punkt 8 i kravspecifikationen föreskrivs att leverans ska ske måndag­ fredag 07.00-09.00, dock med undantag för kiosksortimentet, glassen och färdigmat fisk och skaldjur som ska levereras två dagar i veckan. I punkt 15 i Mall Upphandlingskontrakt anges att leveransen ska ske fritt levererat enligt angiven leveransadress. Dafgård har i sitt anbudsbrev lämnat anbud på att leverera vid tre tillfällen i veckan (måndag, onsdag och fredag) till Luleå därSunderby sjukhus lig­ ger. Detta strider mot uppställda ska-krav eftersom leverans ska ske mån­ dag-fredag. Det undantag som görs i kravspecifikationen gäller enbart ka­ tegorin färdigmat fisk och skaldjur. Den gäller inte kategorin färdigmat. Dessutom ställer Dafgård upp ett krav på småorderavgift, vilket även det strider mot uppställt ska-krav om fritt levererat. Eftersom Dafgård inte har uppfyllt samtliga ska-krav kan inte dess anbud utvärderas i steg 3. Dafgård har felaktigt blivit antaget på varukorgen färdigmat. Denna varu­ korg borde bolaget tilldelats då bolaget offererat det näst lägsta priset. Vär­ det på denna varukorg är 673 692 kr. Bolaget har därigenom lidit skada. ( Meniga I instruktionen för ifyllnad av anbudsspecifikationen anges under rubriken "Anbudsgivaren ska fylla i följande uppgifter" vilka uttryckligen avser bl.a. annat "varumärke" och "artikelnummer". Det framgår dessutom av Fråga 1 i Frågor och svar att dessa uppgifter ska fyllas i. Menigo har tagit del av och accepterat Frågor och svar. Av Menigos anbudsspecifikation framgår att Menigo inte har fyllt i uppgif­ terna beträffande "varumärke". I kolumnen "atikelnummer" har Menigo angett sitt grossistartikelnummer, ett nummer som NLL påpekat sig inte ha något behov av. Eftersom Menigo inte uppfyllt uppställda ska-krav kan inte dess anbud utvärderas enligt steg 3. Upphandlingen består av totalt 26 varukorgar samt 17 enskilda artiklar, dvs. totalt 43 utvärderingsgrupper. Inget anbud inkom för kategorin fär­ digmat - fisk och skaldjur, varför 42 grupper har utvärderats. Menigo har felaktigt tilldelats 20 grupper. Tio av dessa grupper borde bolaget ha tillde­ lats eftersom bolaget offererat näst lägst pris. Dessa tio grupper har ett upphandlingsvärde på 9 542 198 kr. Bolaget har därigenom lidit skada. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 52-11 I LULEÅ Enhet B ( ( NLL NLL har motsatt sig bifall till ansökan. Dafgård NLL har anfört bl.a. följande. Det är riktigt såsom bolaget framför att NLL i förfrågningsunderlaget ställt ett obligatoriskt krav på leverans fem dagar i veckan undantaget kiosksortiment, glass, färdigmat fisk och skaldjur. Detta ska-krav gäller bl.a. för Dafgårds anbud. ( Dafgård har i sitt anbudsbrev inledningsvis under 2.2 Obligatoriska krav medgett att det "accepterar samtliga i förfrågningsunderlaget ställda krav, de kommersiella villkoren samt bifogad Mall Upphandlingskontrakt för ramavtal i sin helhet. Detta menar NLL innebär att Dafgård klart och tyd­ ligt angett att det uppfyller villkoren i bifogad mall Upphandlingskontrakt i sin helhet. Dafgård har i sitt anbudsbrev lämnat information om de leveransdagar som NLL har i dagsläget. Det uppger att en översyn kommer att göras vid an­ budsstart om andra önskemål finns. Att Dafgård lämnat information om nuvarande avtals leveranstider kan inte på något sätt tolkas som att Daf­ gård uppger att leveranserna under den nya avtalstiden enbart ska ske tre gånger i veckan. Utfästelsen att Dafgård accepterar samtliga i förfråg­ ningsunderlagets ställda krav medför att Dafgård godtar kravet på leverans fem dagar i veckan. NLL anser därför att Dafgårds anbud uppfyller ställt ska-krav på leveranstid. Vad gäller småorderavgift ställer sig NLL frågande till att småorderavgift är en avgift som påverkar leveranskostnaden. Leveransvillkoret anger att det inte får uttas någon kostnad för frakt, tull eller eventuella införselavgif­ ter. En småorderavgift kan inte jämställas med sådana avgifter. Av Dafgårds anbudsbrev framgår att Dafgård önskar en avgift för små or­ der understigande 500 kr. Enligt NLL är detta bara ett önskemål från Daf­ gårds sida och därmed inte något krav som strider mot kontraktsvillkoren. Dafgård har tydligt angett att det uppfyller och accepterar avtalsmallen. Sammanfattningsvis anser NLL att anbudet från Dafgård uppfyller alla obligatoriska krav. Dafgård har rätteligen antagits som leverantör för varu­ korgen färdigmat. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 52-11 ILULEÅ Enhet B Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 52-11 ILULEÅ Enhet B Meniga NLL har använt sig av en artikelspecifikation som anbudslämnarna ska lämna uppgifter om de offererade artiklarna i. I specifikationen finns ett antal ifyllda fält som anger NLL:s krav på artikeln. Dessutom finns det 19 kolumner som leverantören kan fylla i. Av dessa är endast åtta obligatoris­ ka för leverantören att fylla i. Övriga fält är valfria för leverantören att fylla i. NLL vill påpeka att det i denna upphandling finns ett obligatoriskt krav på att en ytterligare kolumn "dosering" ska ifyllas gällande vissa positioner beskrivna i kravspecifikationen. Det är dock inget som berör Bolagets an­ sökan. Kolumnen varumärke är ingen kolumn som har fet stil. Varken i Frågor och svar eller i det ursprungliga förfrågningsunderlaget stipulerar NLL ett obligatoriskt krav på ifyllande av denna kolumn. Detta medför att NLL anser att det i prövningen av de obligatoriska kraven saknar betydelse hu­ ruvida Menigo fyllt i denna kolumn eller inte. Vad gäller artikelnummer så är det anbudsgivarens eget artikelnummer som efterfrågas. Menigo har i sitt anbud lämnat sina egna artikelnummer och uppfyller därmed ställt ska-krav vad gäller artikelspecifikation. NLL vidhåller sitt beslut att Menigos anbud uppfyller alla obligatoriska krav och att Menigo, som har lämnat det lägsta priset, är vinnande anbud gällande de aktuella varukorgarna. Skäl för ingripande enligt LOU finns inte varför ansökan bör avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN ILULEÅ Enhet B DOM Sida 7 52-11 Bolaget Dafgård Bolaget har yttrat sig och anfört följande. Bolaget bestrider att ett generellt uttalande medför att Dafgård de facto har accepterat ställda ska-krav när man som i detta fall i det speciella fallet lämnat anbud som strider mot det generella uttalandet. Dafgård har uppgett att det levererar tre gånger per vecka till Luleå. Att Dafgård inte lämnar ett anbud i enlighet med ska­ kravet följer redan av att Dafgård uppgett att om "andra önskemål finns gällande leveransdagar och leveranstider gör vi en översyn vid anbuds­ start". Att det finns andra önskemål än leverans tre gånger per vecka är uppenbart eftersom det är ställt som ska-krav med leverans fem gånger per vecka. Dafgård har lämnat ett anbud som strider mot ska-kraven men förklarat sig berett att låta leveransfrågan bli en förhandlingsfråga om Dafgård tilldelas kontrakt. Detta förfaringssätt ska inte tillåtas eftersom det strider mot prin­ ciperna om likabehandling och transparens. När det gäller Dafgårds anbud avseende leveranser gör bolaget dessutom gällande att det strider mot det ska-krav som uppställs i kravspecifikatio­ nen, avsnitt 9. Där stadgas "Beställning av huvudkomponent till måltiderna ska kunna göras en vecka innan leverans". I Dafgårds anbudsbrev anges som leverantider/leveransfrekvens att normala ledtider för lagervaror vid egen distribution är order, dag 1 - expedition, dag 2 - leverans, dag 3. För anskaffningsvaror får man räkna med ytterligare 5-6 arbetsdagars ledtid. En vecka är sju dagar; läggs ordern en måndag ska leverans ske senast på måndagen i påföljande vecka. Dafgård behöver emellertid först den norma­ la ledtiden som är tre dagar. Därutöver menar Dafgård att man får räkna FÖRVALTNINGSRÄTTEN ILULEÅ DOM Sida 8 52-11 Enhet B med "ytterligare 4-5 arbetsdagar"; märk väl inte kalenderdagar. Dafgårds anbud såvitt gäller huvudkomponenter innebär att leverans kan ske 8-9 dagar efter lagd order. Till detta ska läggas 2 helgdagar. I realiteten åtar sig Dafgård att leverera I 0-11 dagar efter lagd order för anskaffningsvaror. Dafgård har med detta berättat att i sitt anbud finns "anskaffningsvaror". Dessa varor klarar ej ledtiden och av den anledningen klarar ej Dafgård de uppställda kraven för kvalificering. Även detta strider mot ställt ska-krav som är sju kalenderdagar. När det gäller småorderavgift vidhåller bolaget vad som tidigare sagts. Meniga Bolaget vidhåller även att de krav som anges vara ska-krav men inte har markerats med fet stil också är ska-krav. Hur ska man annars förstå att le­ verantören ska fylla i kolumnen såvitt avser till exempel "Dosering", se Instruktionen, sid 2. Att leverantören ska lämna vissa uppgifter eller att det är obligatoriskt att lämna uppgifterna är i vart fall enligt bolagets läsart synonymt; bolaget anser inte att ska är synonymt till bör. Kolumnen Va­ rumärke ska fyllas i och så har inte Menigo gjort. Att bolagets uppfattning i vart fall till viss del delas av NLL visas av det förhållandet att leverantören Svensk Cater AB inte anses ha uppfyllt ska­ kravet att ange doseringspris avseende Inlagd fisk kolonial. Därför har inte Svensk Cater AB ansetts vara kvalificerat. När det gäller artikelnummer uttalar NLL i Frågor och svar att NLL inte ser något behov av att även inhämta "grossisternas artikelnummer". Gros­ sisterna är bland andra Menigo och bolaget. NLL har alltså uttalat att NLL inte har något behov av Menigos artikelnummer. När NLL svarar att det vill att leverantören ska "ange ert art.nr" kan det inte förstås på annat sätt ( ( än att det rör sig om producentens artikelnummer, dvs. till exempel Findus artikelnummer.Skälet härtill är att det endast är med ledning av grossister­ nas leverantörers artikelnummer, t.ex. Findus artikelnummer som NLL via den offentliga databasen DABAS kan kontrollera varifrån varan kommer och vilka ingredienser den innehåller. Om Meniga hade uppgett producentens artikelnummer hade NLL kunnat upptäcka att två av de produkter som Meniga lämnat anbud på inte uppfyl­ ler de produktspecifika ska-kraven. Bland annat ska inte ketchup eller se­ nap innehålla konserveringsmedel. Meniga har i position 9435 Ketchup plastflaska cirka 500 gram offererat Unilever, ketchup 490 gram, som in­ nehåller konserveringsmedel. Meniga har dessutom i position 9475Senap plastflaska cirka 500 gram offererat Druvan, senap 500 gram, som också innehåller konserveringsmedel. Eftersom Meniga i strid med den enda möjliga lösningen av ställda ska­ krav inte angett producenternas artikelnummer ska utvärderingen göras om utan beaktande av Menigos anbud. Om rätten anser att angivande av producentens artikelnummer inte är ett ska-krav gör bolaget gällande att det strider mot principen om öppenhet eftersom det i så fall blir omöjligt att kontrollera om leverantörer uppfyller produktspecifika ska-krav. Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 52-11 I LULEÅ EnhetB NLL Dafgård NLL har yttrat sig och anfört bl.a. följande. Ett generellt uttalande att alla obligatoriska krav uppfylls är giltigt såvida det inte finns motstridiga upp- Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 52-11 I LULEÅ Enhet B gifter eller reservationer som klart strider mot kraven. I Dafgårds anbud finns inga reservationer eller krav som strider mot de obligatoriska kraven. De leveranstider som Dafgård angett är i dagsläget. Dafgård har endast informerat om hur leveranserna sker nu. De uppgifter som Dafgård lämnat är inte ett uttalande om antal leveransdagar i kommande avtal. Dafgårds skrivning angående översyn vid anbudsstart är ett förtydligande av lämna­ de uppgifter och inte en reservation mot kraven. Dafgård visar tydligt att de inte ställer laav på att de nuvarande leveranstiderna är något som måste följas i det nya avtalet. Att Dafgård vill gå igenom rutiner och gällande krav efter avtalstecknande innan leveransstart kan inte likställas med en förhandling. NLL brukar som regel träffa antagen leverantör efter avtalstecknande, i vart fall då det gäller större och mer omfattande kontrakt. Detta för att säkerställa att kommande leveranser sker i enlighet med de krav som NLL har samt för att upprätta rutiner. Alla de av Dafgård offererade varorna till NLL i denna upphandling blir automatiskt en "lagervara" vid avtals tecknande. Utvärderingen görs på de artiklar som NLL efterfrågat och som Dafgård lämnat anbud på (så kallade "lagervaror". Den leveranstid om åtta/nio-tio/elva dagar som bolaget påstår gäller för Dafgård är således hänförlig till anskaffningsvaror. Den informa­ tion som Dafgård lämnat kring anskaffningsvaror är endast generell infor­ mation om rutiner vid beställning av varor utanför avtal. Dessa rutiner är något som NLL inte utvärderar då de är hänförliga till köp utanför avtal. Bolaget anmärker således på ej relevanta detaljer i Dafgårds anbud. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 52-11 Enhet B I LULEÅ Meniga Vad gäller anbudsspecifikationens kolumner så måste ska-krav vara mar­ kerade med fetstil för att vara ska-krav, med undantag för kolumnen Dose­ ring. Vad gäller artikelnummer så är det anbudslämnares/leverantörens egna artikelnummer som efterfrågas. I Frågor och svar har ordet "grossist" an­ vänts. Med det har NLL avsett anbudslämnarens underleverantör. NLL:s svar och underlag visar sammantaget att de uppgifter som ska lämnas avser anbudslämnarens artikelnummer. Det finns inget krav på att en upphandlande myndighet vid prövning av anbud och utvärdering måste utföra kontroller av om uppgifter lämnade av anbudsgivare är riktiga. De uppgifter som anbudsgivare lämnat i anbudet förutsätts vara riktiga. I NLL:s förfrågningsunderlag finns dock möjlighet till kontroll av uppfyllelse av krav och NLL har också gjort kontroller via varuprover. Inte heller bolaget uppfyller ställda krav på senap. Bristerna påverkar inte slutresultatet för varukorgen. Bolaget Självfallet omfattas även anskaffningsvaror av leveransvillkoren och det är svårt att tänka sig att köp av detta sker utanför avtal. När det gäller an­ skaffningsvaror är det tydligt att Dafgårds i sitt anbudsbrev lämnar uppgif­ ter som strider mot de obligatoriska kraven. ( Bolaget bestrider att NLL får tillföra nya omständigheter angående bola­ gets uppfyllelse av ska-krav på senap på det sätt som skett. Dessa kan inte bli föremål förprövning i förvaltningsrätten. FÖRFR ÅGNINGSU N DERLAGET M.M. Förfrågningsunderlaget 2.2 Obligatoriska krav (ska-krav) Förfrågningsunderlaget med bilagor innehåller ett antal obligatoriska krav (ska-krav). Dessa är markerade med fetstil "ska". Av anbudet ska framgå att samtliga krav i förfrågningsunderlaget är uppfyllda. Förutsättningen för att ett anbud ska kunna antas är att ska-kraven är uppfyllda. 2.9 Prövning och utvärdering av anbud Prövning och utvärdering av anbud sker i tre steg: 4. Kontroll av leverantören för eventuell uteslutning och/eller lämp­ lighet enligt 11 kap. 7 och 11 § LOU. 5. Prövning av obligatoriska krav, ska-krav. 6. Utvärderingavanbud.Istegtreutvärderasendastdeanbudsom uppfyllt såväl kvalificeringsfasen (steg 1) som de obligatoriska kra­ ven (steg 2). 3.3 Mall för ram.avtal Anbudsgivaren ska acceptera villkoren i bifogad Mall Upphandlingskon­ trakt för ram.avtal i sin helhet. Kravspecifikationen 8. Leverans 1. Sunderby sjukhus. Leverans ska ske måndag-fredag 07.00-09.00. Un­ dantaget kiosksortimentet, glassen och färdigmat fisk och skaldjur som ska ske 2 dagar i veckan. 9. Beställning Beställning av huvudkomponent till måltiderna ska kunna göras en vecka innan leverans. Övriga beställningar ska kunna göras i upp till två dygn innan leverans. Mall för ramavtal 15. Leveransvillkor Leverans ska ske enligt Incoterms 2000, DDP (fritt levererat) enligt angi­ ven leveransadress. FÖRVALTNINGSRÄTTEN ILULEÅ DOM Sida 12 52-11 Enhet B ( Instruktion.för i.fyllnad av bilaga Anbudsspecifikation Anbudsgivaren ska fylla i följande uppgifter Följande fält ska fyllas i av leverantören. Kolumnerna som är markerade med fetstil är obligatoriska att fylla i...Varumärke - Varumärke eller fab­ rikatpåoffereradprodukt/vara...Artikelnummer-Anbudslämnarens artikelnummer för produkten/varan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En av huvudprinciperna inom offentlig upphandling är att anbud som inte uppfyller ska-kraven inte får beaktas. Frågan i målet är om vinnande anbud från Dafgård och Menigo uppfyller vissa av ska-kraven. Dafgård Uppfyller Dafgårds anbud ska-kravet om leveransdagar? Enligt förfrågningsunderlagets kravspecifikation, 8, ska leverans tillSun­ derby sjukhus ske måndag-fredag kl. 07.00-09.00. Undantaget är kiosksor­ timent, glass samt färdigmat fisk och skaldjur som ska ske två dagar i veckan. Dafgård har i sitt anbud 2.2 och 3.3 angett "Vi accepterar samtliga i för­ frågningsunderlaget ställda ska-krav, de kommersiella villkoren samt bifo­ gad Mall Upphandlingskontrakt för ramavtal i sin helhet. Vad gäller leve­ ransdagar har dock Dafgård särskilt angett, 3.4, att leveransdagarna till enheter i Luleå i dagsläget är måndag, onsdag och fredag samt att om andra önskemål finns gällande leveransdagar så görs en översyn vid anbudsstart. I det avsnitt i anbudet som specifikt handlar om leveransdagar uttrycker således inte Dafgård att kravet är uppfyllt, vilket vore det naturliga, utan redogör för leveransdagarna i nuläget (som inte uppfyller de nya kraven) och anger att en översyn kommer att göras vid avtalsstart om andra önske- Sida 13 FÖRVALTN I NGSRÄTTEN DOM 52-11 I LULEÅ Enhet B ( mål finns. Att NLL har andra önskemål framgår redan av förfrågningsun­ derlaget varför Dafgårds uttalande är märkligt. Att "se över" något är inte detsamma som att acceptera. Enligt förvaltningsrättens mening kan det därför med fog ifrågasättas om Dafgård reservationslöst accepterat kravet på leveransdagar. I vart fall framstår dess anbud som tvetydigt i denna del. Enligt förfrågningsunderlaget, 2.2, ska det av anbudet framgå att samtliga krav i förfrågningsunderlaget är uppfyllda. Detta får även anses följa av de allmänna principerna för upphandling i 1 kap. 9 § LOU. Mot bakgrund av vad som anförts ovan anser förvaltningsrätten att det inte framgår av Daf­ gårds anbud att ska-kravet på leveransdagar är uppfyllt. Dafgårds anbud borde därför inte ha beaktats. Att så ändå skett står i strid med LOU. Efter­ som bolagets anbud ostridigt kommit på andra plats i utvärderingen av ak­ tuell varukorg lider eller riskerar bolaget att lida skada på grund av felet. Grund för ingripande enligt LOU föreligger följaktligen. Uppfyller Dafgårds anbud ska-kravet om leveranstider? Enligt förfrågningsunderlagets kravspecifikation, 9, ska beställning av hu­ vudkomponent till måltiderna kunna göras en vecka innan leverans. Som angetts ovan har Dafgård i sitt anbud angett att alla ska-krav accepte­ ras. Vad gäller leveranstider har Dafgård dessutom angett, 3.4, att normala ledtider för lagervaror för egen distribution är leverans dag tre men att man för anskaffningsvaror får räkna med ytterligare 5-6 arbetsdagars ledtid. Leveranstiden tre dagar har också angetts i artikelspecifikationen. NLL har gjort gällande att samtliga av Dafgård offererade varor kommer att utgöra lagervaror och att anskaffningsvaror är sådana varor som ligger utanför avtalet. Av handlingarna i målet framgår också att det finns ett "öv­ rigt sortiment" som ligger utanför avtalet. Bolaget har inte visat att vad FÖRVALTNINGSRÄTTEN ILULEÅ DOM Sida 14 52-11 Enhet B Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 52-11 ILULEÅ Enhet B NLL anfört angående lagervaror är fel. Annat har således inte framkommit än att Dafgårds anbud uppfyller aktuellt ska-krav. Skäl för ingripande en­ ligt LOU föreligger därför inte i denna del. Uppfyller Dafgårds anbud ska-kravet omfritt levererat? Enligt Mall för ramavtal, 15, ska leverans ske enligt Incoterms 2000, DDP (fritt levererat) enligt angiven leveransadress. DDP (Delivered, Duty Paid) betyder leverans inklusive tull betald. Som angetts ovan har Dafgård i sitt anbud angett att alla ska-krav accepte­ ras. I dess anbud under rubriken "Småorderavgift" sägs emellertid att för att undvika alltför små order per leveranstillfälle så önskar Dafgård av mil­ jöskäl en avgift på 250 kr som debiteras för order understigande 500 kr. Uttag av en småorderavgift anser förvaltningsrätten står i strid med för­ frågningsunderlagets krav på fritt levererat då ju tanken med detta är att leveranserna ska ske kostnadsfritt. Om man måste betala 250 kr är det inte kostnadsfritt. Även om Dafgård använt uttrycket "önskar" så kan det enligt förvaltningsrättens mening med fog ifrågasättas om Dafgård reservations­ löst accepterat aktuellt krav. Som redovisats ovan så ska det av anbudet framgå att samtliga krav i för­ frågningsunderlaget är uppfyllda, vilket även får anses följa av de allmänna principerna för upphandling i 1 kap. 9 § LOU. Mot bakgrund av vad som anförts ovan anser förvaltningsrätten att Dafgårds anbud inte uppfyller ska­ kravet på fritt levererat. Dafgårds anbud borde därför inte ha beaktats. Att så ändå skett står i strid med LOU. Eftersom bolagets anbud ostridigt kommit på andra plats i utvärderingen av aktuell varukorg lider eller riske­ rar bolaget att lida skada på grund av felet. Grund för ingripande enligt LOU föreligger därmed. FÖRVALTNINGSRÄTTEN ILULEÅ DOM Sida 16 52-11 Enhet B Förvaltningsrätten har i denna del noterat att det i kravspecifikationen, 9, finns en bestämmelse som ger leverantören rätt att debitera NLL för extra kostnader för så kallade kompletteringsbeställningar. Det har dock inte framkommit i målet att småorderavgiften avser kompletteringsbeställning­ ar. De fel som förvaltningsrätten ansett föreligga är inte hänförliga till upp­ handlingens konkurrensuppsökande skede utan till kvalificeringen av an­ buden. Den åtgärd som då blir aktuell är rättelse. Ansökan ska således bi­ fallas på så sätt att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse av utvär­ deringen har gjorts, varvid Dafgårds anbud ska förkastas i den del det avser varukorgen färdigmat. Menigo Frågan o m i.fyllnad av ko lumnen varumärke utgör ett ska- krav I förfrågningsunderlaget, 2.2, anges att underlaget med bilagor innehåller ett antal obligatoriska krav (ska-krav) och att dessa är markerade med fet­ stil "ska". I instruktion för ifyllnad av bilaga Anbudsspecifikation anges att "följande fält ska fyllas i av leverantören" samt att "kolumnerna som är markerade med fetstil är obligatoriska att fylla i". Ordet "ska" är inte markerat med fetstil, inte heller kolumnen varumärke. Det är ostridigt att Meniga inte fyllt i kolumnen varumärke. Eftersom kolumnen varumärke inte är markerad med fetstil gör förvalt­ ningsrätten bedömningen att ifyllnad av nämnda kolumn inte är obligato­ riskt och således inte utgör ett ska-krav. Att NLL i utvärderingen av bl.a. FÖRVALTNINGSRÄTTEN ILULEÅ DOM Sida 17 52-11 EnhetB Svensk Cater AB:s anbud angett att ska-kravet på "doseringspris" inte är uppfyllt ändrar inte denna bedömning, bl.a. eftersom ska-kraven avseende dosering specificerats på annan plats i förfrågningsunderlaget, 3.2. Att Me­ nigo inte fyllt i kolumnen varumärke strider därför inte mot något ska-krav. Grund för ingripande enligt LOU föreligger följaktligen inte i denna del. Vad åsyftas med artikelnummer, leverantörens artikelnummer eller produ­ centens artikelnummer? Står det i strid med principen om öppenhet att inte kräva producentens artikelnummer? I instruktion för ifyllnad av bilaga Anbudsspecifikation anges att "följande fält ska fyllas i av leverantören" samt att "kolumnerna som är markerade med fetstil är obligatoriska att fylla i". Kolumnen artikelnummer är marke­ rad med fetstil. Av kolumnen framgår att det är "anbudslämnarens artikel­ nummer för produkten/varan" som efterfrågas. I frågor och svar har en leverantör ställt frågan om NLL kommer att föra in ytterligare en kolumn i artikelspecifikationen avseende producentens arti­ kelnummer. NLL har svarat att NLL vill att leverantören anger "ert" arti­ kelnummer på varan i kolumnen samt att NLL inte har något behov av grossisternas artikelnummer, varför kolumnerna inte kommer att utökas eller ändras. Enligt förvaltningsrättens mening är det tydligt att NLL frågat efter an­ budslämnarens/leverantörens eget artikelnummer och inte producentens artikelnummer. Det är ostridigt att Menigo fyllt i sitt eget artikelnummer. Menigos anbud uppfyller därmed aktuellt krav. Principen om öppenhet medför inte att NLL varit skyldigt att kräva produ­ centens artikelnummer. ( Grund för ingripande enligt LOU föreligger följaktligen inte i denna del. Förvaltningsrätten har inte uppfattat bolagets resonemang angående senap och ketchup som att bolaget gör gällande att detta utgör grund för ingri­ pande enligt LOU. Bolaget har nämligen inte anfört detta. Då resultatet av utvärderingen för aktuell varukorg inte påverkas finner förvaltningsrätten hur som helst att skäl för ingripande enligt LOU inte har framkommit i detta avseende eller med anledning av vad bolaget i övrigt har anfört i må­ let. Bolagets ansökan om överprövning i den del den avser chark, kolonial, bröd djupfryst, morötter, panerad fisk, kaffe mellan 500 g (pos 25), good original cafit (pos 35), Goudaost (pos 80) samt fruktcoctail (pos 85) ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR se bilaga (DV 3109/1C) Sida 18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 52-11 I LULEÅ Enhet B ( HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. - 0 ,.... "' Cl Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1 . 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. t�t, . -t'i Cl� . 0 . Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppg� sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se