KONKURRENSVERKET 2015 -07- 1 4 SÖKANDE Avd Dnr KSnr Aktbll Stora Åvägen21 436 34 Askim MOTPARTER 1 . Trelleborgs kommun Rådhuset 231 83 Trelleborg 2. Skurups kommun 274 80 Skurup 3 . Tomelilla kommun Gustafs Torg16 273 80 Tomelilla SAKEN mål nr5498 -15 målnr5502-15 mål nr5503-15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ A v d e l n i n g 1 DOM Mål nr 5498 -15 5 5 02 -1 5 5503-15 Sida1 (4) 2ffldi?;d t3 Malmö SLK- SvenskLarm& KamerabevakningAB,556951-5918 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår SLK - Svensk Larm & Kamerabevakning AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 262435 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kansli l .fma@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning1 DOM Sida2 5498-15 5502-15 55031- 5 BAKGRUND OCH INSTÄLLNINGAR Trelleborgs kommun, Skurups kommun och Tomelilla kommun (nedan Kommunerna) genomför en gemensam upphandling av stöldskyddsmärk­ ning. U pphandlingen genomförs som en direktupphandling och av tilldel­ ningsbeslutet framgår att annan anbudsgivare än SLK - Svensk Larm & Kamerabevakning AB (nedan SLK) tilldelats kontraktet. Det framgår även att Kommunerna har valt att iaktta en frivillig avtalsspärr. SLK har ansökt om överprövning av direktupphandlingen och anfört i hu­ vudsak följande. SLK:s anbud uppfyller samtliga ska-krav. I säkerhetsda­ tabladet finns ingen information om att produkten är farlig. SLK har en liknande produkt som den som vann upphandlingen. Efter samtal med upphandlare fick SLK klart för sig att priset är det avgörande, så välj den billigaste och man fick bara presentera en produkt. Upphandlingen är ogil­ tig p. g. a. vilseledande information och att hela upphandlingen är skriven för den vinnande produkten. Pris var den avgörande faktorn som SLK fick råd att satsa på. Det skiljer i pris och vinnande anbudsgivare har offererat 6,33 per märkning mot SLK:s 0 7, 8 kr per märkning. SLK ifrågasätter att Kommunerna valt lägst pris. Kommunerna har ansett att vidare handläggning kring begäran om över­ prövning ska avslås och anfört i huvudsak följande. Upphandlingen är ge­ nomförd som en direktupphandling och värdet per kommun beräknas uppgå till10-15 000 kr per år. Kommunerna har i förfrågningsunderlaget framställt ett antal ska- krav, vilka ovillkorligen ska vara uppfyllda för att ingivet anbud ska få delta i utvärderingen. Ett av ska- kraven är att offere­ rad märkning ska vara ofarlig för hälsa och miljö, att intyg om detta ska bifogas samt att försiktighetsprincipen enligt miljöbalken bör bestämma valet av produkt. Av de av SLK ingivna säkerhetsdatabladen framgår att den offererade produkten innehåller ämnen som är reproduktionstoxiska FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ DOM Sida3 5498 -15 5502-15 5503-15 Avdelning1 och fosterskadande och därmed farliga för hälsan. SLK:s anbud brister även avseende ska- kravet om att anbudet ska innehålla ett intyg om offere­ rad produkts hållbarhet i minst fem år. Anbudet uppfyller inte heller ska­ kravet om att det till anbudet ska bifogas en utförlig beskriv­ ning/presentation av stöldskyddsmärkningsdekaler och det saknas även bekräftelse/intyg om att databasen är ISO27001-certifierad. Med utgångs­ punkt från detta har SLK inte uppfyllt ställda krav och därför har Kommu­ nerna diskvalificerat SLK:s anbud från deltagande i utvärderingen. SLK:s påpekande att deras pris skulle vara lägre än vald leverantörs saknar därför relevans och det finns inget i förfrågningsunderlaget som pekar på någon speciellprodukt. DetärirrelevantattSLKnuupplysteromattbolagethar en liknande produkt som den som vann upphandlingen. Det är upp till varje anbudsgivare att inkomma med sitt bästa och mest konkurrenskraf­ tiga anbud. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av2 kap. 23 § LOU följer att med direktupphandling avses en upphand­ ling utan krav på anbud i viss form. Enligt15 kap. 3 § LOU får direktupphandling användas om kontraktets värde uppgår till högst28 procent av det tröskelvärde som avses i3 kap.1 § första stycket2 och andra stycket. Av15 kap.3 a § följer bl.a. att värdet av kontraktet ska uppskattas till det totala belopp som ska betalas enligt kontraktet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN !MALMÖ Avdelning1 DOM Sida4 5498-15 5502-15 5503-15 Av16 kap.4 och6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Upphandlingen har genomförts som en tillåten direktupphandling eftersom värdet per kommun understiger det värde som gäller :för denna upphand­ lingsform. Det finns inga formkrav på hur en leverantör ska anlitas vid direktupphandlingar. Dock måste de grundläggande principerna iakttas. När en upphandlande myndighet valt att utforma ett förfrågningsunderlag med ska- krav måste kraven iakttas, annars skulle upphandlingen strida mot principerna om transparens och likabehandling. Det är i första hand Kom­ munerna som har att kontrollera att ställda krav i förfrågningsunderlagt är uppfyllda och att utvärdera anbuden. Det är vidare SLK som har att visa att SLK uppfyller de krav som uppställts i upphandlingen. Förvaltningsrätten anser att SLK inte förmått visa att anbudet uppfyller samtliga i förfråg­ ningsunderlaget uppställda ska- krav. Kommunerna har mot denna bak­ grund haft fog för att utesluta SLK:s anbud ur upphandlingen. Förvalt­ ningsrätten finner det inte heller visat att upphandlingen brutit mot1 kap. 9 § LOU i något annat avseende. SLK har således inte lidit någon skada och grund för ingripande enligt LOU föreligger inte. SLK:s ansökan om över­ prövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109 /IB LOU) HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor &ån den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer 2. 3. 4. 5. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagande11s arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. WWW•dnmstol se Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått &ån det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 1.