FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-07-20 Meddelad i Stockholm Mål nr 9675-12 Enhet 12 Tylömarks Trädgårdsanläggningar AB, 556203-4149 Box 14048 167 14 Bromma Ombud: Advokat Liselott Fröstad ochjur. kand. Eleonore Gustafsson Andersson Gustafsson Advokatbyrå KB Box 3124 103 62 Stockholm 1 MOTPART AB Stockholmshem, 556035�9555 Box 9003 102 71 Stockholm KONKURRENSVERKET 2012 -07- 2 3 Avd Dnr Ombud: Advokat Peter Thors Doss Advokatbyrån Hellgren Linander KB Box 24053 104 50 Stockholm SAKEN Aktbil � .�..' ..�,..___.. Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling -LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen inte får avslutas innan rät­ telse har skett genom att en ny utvärdering gjorts. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 8 februari 2012 upphör därmed att gälla. Dok.Id 251883 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Telefon Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9675-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND AB Stockholmshem (Stockholmshem) har genomfört upphandling avse­ ende skötselentreprenad (Nr 9702 Blackeberg 2012-2014). Upphandlingen har genomförts som en öppen upphandling. Stockholmshem har i tilldel­ ningsbeslut som är daterat den 31 januari 2012 beslutat anta anbud från RS. Grönvård HB (RS). Tylömarks Trädgårdsanläggningar (Tylömark) kom vid anbudsutvärderingen på andra plats. Tylömark ansökte den 7 februari 2012 om överprövning av upphandlingen vid Förvaltningsrätten i Stockholm och yrkade rättelse genom ny anbuds­ utvärdering. Förvaltningsrätten förordnade genom interimistiskt beslut den 8 februari 2012 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Förvalt­ ningsrätten förordnade i dom den 9 mars 2012 att upphandlingen får avslu­ tas först sedan rättelse gjorts. Stockholmshem överklagade förvaltningsrättens beslut till Kammarrätten i Stockholm. Kammarrätten upphävde förvaltningsrättens dom i beslut den 4 maj 2012 (mål nr 1741-12) och återförvisade målet till förvaltningsrätten för ny prövning, eftersom förvaltningsrätten vid prövning av om ett ingri­ pande enligt LOU skulle göras beaktat en omständighet som Tylömark inte åberopat. YRKANDENM.M Tylömark yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse har vidtagits genom ny anbudsutvärdering. TiH stöd för sin talan anförs bl.a. följande. Stockholmshem har i samband med att tilldelningsbeslutet skickats ut, i särskilt e-postmeddelande till Tylömark, förklarat att Stockholmshem vid utvärderingen beslutat att särskilja de båda anbuden genom att titta på kriterierna Kvalitet i utförda uppdrag och Organisation och utbildning/erfarenhet. Som skäl angavs att dessa kriterier 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9675- 1 2 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen väger tyngst i upphandlingen. Det framgår emellertid inte av förfrågnings­ underlaget hur anbud som vid utvärderingen får lika poäng ska särskiljas och förfarandet har därmed inte varit förutsebart för anbudsgivama. Det kan inte uteslutas att Tylömark, om det varit känt att priset helt skulle komma att förbises vid utvärderingen, skulle ha utformat anbudet an­ norlunda. En upphandlande myndighet har vid val av det ekonomiskt mest fördelakt­ iga anbudet förvisso en frihet att välja vilka kriterier som ska utvärderas men detta förutsätter att den upphandlande myndigheten inte får en obegränsad valfrihet och att de grundläggande gemenskapsrättsliga princi­ perna enligt 1 kap. 9 § LOU iakttas. Stockholmshem har genom förfaran­ det fått en alltför stor valfrihet att välja det anbud man faktiskt ville ha och inte det som var det ekonomiskt mest fördelaktiga. Med beaktande av att det är det anbud som är ekonomiskt mest fördelakt­ iga som ska antas och att, såvitt avser övriga kriterier endast 0,05 poäng skiljer de båda anbuden åt, ligger det närmast till hands att anta att Stock­ holmshem skulle få mest nytta för pengarna genom att välja det anbud som har lägst pris. Om Stockholmshem hade valt att särskilja anbuden genom att titta på det lägsta priset hade Tylömark vunnit upphandlingen. En av bevekelsegrunderna för Högsta förvaltningsdomstolens (dåvarande Regeringsrätten) avgörande RÅ 2009 ref 60 att lottning är godtagbart för att särskilja anbud åt, är att metoden inte gynnar någon av deltagarna på någon annans bekostnad. Avgörandet avser visserligen en upphandling där anbudet med lägsta pris skulle antas och det kan således inte uteslutas att en annan bedömning skulle göras i en upphandling där det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet skulle antas. Emellertid är en förutsättning för en annan bedömning att LOU:s principer inte åsidosätts. Stockholmshem har utvärderat anbuden på ett sätt som inte framgått av förfrågningsun- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9675-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen