Enhet 2 S…KANDE Meddelad i Linkšping Dok.Id 157868 Postadress Box 406 581 04 Linkšping Besšksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Fruktbudet i …rebro AB, 556653-6040 Ombud: Advokat Johanna NŠslund och Jur.kand. Carl Ryrberg Advokatfirman Lindahl KB Box 143 701 42 …rebro MOTPART Transportstyrelsen 601 73 Norrkšping SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING 2014-04-01 MŒl nr 1038-14 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 013-25 11 40 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1038-14 I LINK…PING Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Transportstyrelsen genomfšr en upphandling avseende fruktleveranser till Transportstyrelsens lokaler belŠgna i tolv geografiska delomrŒden, dŠr- ibland, och av intresse fšr detta mŒl, …rebro. Avtal tecknas med en leve- rantšr per geografiskt delomrŒde. Upphandlingen genomfšrs som ett šppet fšrfarande enligt LOU dŠr anbudet med lŠgsta pris ska antas. Av tilldel- ningsbeslut den 4 februari 2014 framgŒr att FšretagsvŠxter i Knivsta AB (FšretagsvŠxter) har tilldelats kontrakt i upphandlingen avseende bl.a. del- omrŒde …rebro. Fruktbudet i …rebro AB (Fruktbudet) ansšker om šverpršvning av upp- handlingen och yrkar att upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att Fšretags- vŠxters anbud diskvalificeras frŒn upphandlingen och nytt tilldelningsbe- slut, innebŠrandes att uppdraget tilldelas Fruktbudet, fattas. I andra hand yrkas att upphandlingen ska gšras om avseende delomrŒde …rebro. Transportstyrelsen motsŠtter sig bifall till Fruktbudets ansškan. FšretagsvŠxter har beretts tillfŠlle att yttra sig šver handlingarna i mŒlet, men har inte hšrts av. VAD PARTERNA ANF…RT Fruktbudet Vad avser delomrŒde …rebro var Fruktbudet och FšretagsvŠxter de enda tvŒ anbudsgivarna. BŒda fšretagen uppfyllde enligt Transportstyrelsen samtliga skall-krav. FšretagsvŠxter har dock inte uppfyllt samtliga skall- krav dŒ de inte angivit att de ska anvŠnda underleverantšr fšr att uppfylla uppdraget och dŒ de inte lŠmnat in fullstŠndiga uppgifter vad avser refe- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1038-14 I LINK…PING Enhet 2 renser. I och med att Fruktbudet rŠtteligen borde ha tilldelats uppdraget har de lidit skada dŒ uppdraget tilldelats FšretagsvŠxter. AngŒende frŒgan om underleverantšr Upphandlingen avser enligt fšrfrŒgningsunderlaget kšp av frukt samt leve- rans av denna till Transportstyrelsens lokaler. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att anbudsgivare har rŠtt att Œberopa annat fšretags kapacitet. Un- derleverantšrer definieras som Óleverantšr som levererar hela eller delar av uppdragetÓ. Av punkt 3.4.2 i fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr vidare att om en anbudsgivare ska utnyttja underleverantšr fšr uppdragets genomfšrande ska till ansškan underleverantšrs namn, adress och organisationsnummer, samt beskrivning i vilken del underleverantšren ska nyttjas, bifogas anbu- det. Av FšretagsvŠxters anbud framgŒr att de avser utnyttja tvŒ olika underle- verantšrer, i Visby samt i Skšvde. Ingen underleverantšr anges dock fšr delomrŒde …rebro. Med anledning av att FšretagsvŠxter i ett uppdrag som motsvarar nu aktuell upphandling anvŠnder underleverantšr fšr leverans av frukt ifrŒgasatte Fruktbudet till Transportstyrelsen det faktum att nŒgon underleverantšr inte angivits i FšretagsvŠxters anbud. Transportstyrelsen svarade enligt fšljande. ÓEnligt uppgift frŒn vinnande leverantšr anvŠnds inte underleverantšr och det Šr inte en uppgift vi har anledning att misstro. Leverantšren anlitar vid behov ren frakt av extern part, vilket enligt vŒr bedšmning inte innebŠr att underleverantšr anvŠnds i den mening som efterfrŒgas i underlaget.Ó Transportstyrelsen vitsordar fšljaktligen att un- derleverantšr avseende leverans nyttjas av FšretagsvŠxter, men menar att detta inte skulle vara en underleverantšr enligt upphandlingens definition. I och med att upphandlingen dock omfattar kšp av frukt och leverans av denna, Šr ren frakt i allra hšgsta grad en del av den upphandlande tjŠnsten. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1038-14 I LINK…PING Enhet 2 Av FšretagsvŠxters eget svar framgŒr fšljande. ÓVi utfšr tjŠnsten i egen regi, hela frukttjŠnsten utfšrs av FšretagsvŠxter och i de fall vi behšver hjŠlp vid vissa tillfŠllen av fraktbolag, ingen tjŠnst utfšres av dessa bolag fšrutom frakt.Ó FšretagsvŠxter delar fšljaktligen in tjŠnsten i en fruktdel och en fraktdel och verkar tro att den upphandlande tjŠnsten endast Šr fruktdelen. SŒsom ovan pŒpekats Šr denna uppdelning felaktig. Det fšre- ligger inget krav pŒ att en underleverantšr ska utfšra hela tjŠnsten eller alla leveranser fšr att anses som en underleverantšr. Att FšretagsvŠxter i sitt svar anger att de kommer att behšva hjŠlp med frakt vid vissa tillfŠllen (i de fall) har dŠrmed ingen betydelse i sammanhanget. FšretagsvŠxter upp- fyller dŠrmed inte skall-kravet i punkt 4.3.2 avseende uppgivande av un- derleverantšr och ska dŠrmed fšrkastas betrŠffande delomrŒde …rebro. AngŒende frŒgan om referenser Av fšrfrŒgningsunderlaget punkt 3.4.3 framgŒr att anbudsgivare ska vara verksamma inom det aktuella omrŒdet och ha erfarenhet av minst ett lik- nande uppdrag. Uppfyllandet av detta krav ska styrkas genom beskrivandet av ett referensuppdrag. Av beskrivningen ska referentfšretaget, inklusive organisationsnummer, framgŒ. FšretagsvŠxter har i sitt anbud angivit re- ferentfšretaget Skatteverket/kronofogden i Sverige, utan angivande av or- ganisationsnummer. Detta formella krav har fšljaktligen inte FšretagsvŠx- ter uppfyllt. Det Šr inte en obetydlig brist och innebŠr att principen om li- kabehandling har trŠtts fšrnŠr eftersom Fruktbudet och švriga anbudsgi- vare tvingats ange sina referenser med organisationsnummer. Dessutom Šr FšretagsvŠxters anbud mycket otydligt dŒ de angivit tvŒ av varandra obe- roende myndigheter som att de vore en. I svar frŒn Transportstyrelsen hŠvdar de att det Šr skillnad pŒ obligatoriska krav och beviskrav, samt att organisationsnummer tillhšr det senare. Att det Šr skillnad pŒ obligatoriska krav och beviskrav kan i viss mŒn vitsor- 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1038-14 I LINK…PING Enhet 2 das, men ett skall-krav Šr ett skall-krav oavsett om det Šr ett krav avseende en kompetens, eller ett krav avseende uppgifter fšr att bevisa denna kom- petens. Enligt principerna om likabehandling och transparens mŒste en anbudsgivare kunna lita pŒ att det krav som stŠlls i fšrfrŒgningsunderlaget gŠller fšr alla anbusgivare. Detta gŠller sŒvŠl beviskrav som andra krav. FšretagsvŠxters anbud ska Šven med hŠnsyn till denna brist dŠrmed dis- kvalificeras frŒn upphandlingen betrŠffande delomrŒde …rebro. Fšr det fall att den av Transportstyrelsen uppgivna tolkningen av fšrfrŒg- ningsunderlaget tillŠmpats, Šr fšrfrŒgningsunderlaget sŒ bristfŠlligt att an- budsgivare inte kunnat lŠmna konkurrenskraftiga anbud. Detta eftersom det saknas mšjlighet att veta vilka skall-krav som kan bortses ifrŒn. Frukt- bolaget har i sŒ fall lidit skada pŒ sŒ sŠtt att de inte kunnat inkomma med ett anbud som varit anpassat till Transportstyrelsens šnskemŒl. Transportstyrelsen AngŒende frŒgan om underleverantšr Tranportstyrelsen vitsordar inte att FšretagsvŠxter avser att anvŠnda under- leverantšr i …rebro. TvŠrtom har FšretagsvŠxter, efter direkt frŒga frŒn Transportstyrelsen med anledning av pŒpekande frŒn Fruktbolaget, svarat att man i …rebro kommer att utfšra tjŠnsten i egen regi. Transportstyrelsen har inte anledning att ifrŒgasŠtta det lŠmnade svaret, sŠrskilt med tanke pŒ att FšretagsvŠxter i sitt anbud uppvisat efterfrŒgad leveranskapacitet och dŠrmed inte har behov av att hŠnvisa till annan leverantšrs kapacitet fšr att uppfylla upphandlingens krav. Att FšretagsvŠxter inte lŠmnat uppgifter om underleverantšr innebŠr dŠrmed inte att de inte uppfyller aktuellt skall- krav. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1038-14 I LINK…PING Enhet 2 AngŒende frŒgan om referenser Transportstyrelsen hŠvdar i fšrsta hand att FšretagsvŠxters anbud inte bris- ter vad avser nŒgot skall-krav, eftersom de obligatoriska kraven pŒ erfaren- het och styrkandet av desamma Šr uppfyllda. Beskrivningen av hur erfa- renheten bevisas ska inte tolkas som ett obligatoriskt formellt krav ef- tersom brister i bevisningen inte har inneburit att kravet pŒ erfarenhet inte kunnat kontrolleras pŒ avsett sŠtt. Det aktuella kravet, punkt 3.4.3, innehŒller krav pŒ erfarenhet inom det upphandlade omrŒdet. Av de uppgifter som FšretagsvŠxter har lŠmnat i sitt anbud framgŒr att de levererar frukt till Skatteverket och Kronofogdemyn- digheten. Det angivna referensuppdraget har baserats pŒ ett avtal upphand- lat av Skatteverket gemensamt fšr Skatteverket, Kronofogdemyndighet och SkatterŠttsnŠmnden. Den referensperson pŒ Skatteverket som angivits i FšretagsvŠxters anbud har bekrŠftat uppdraget och att kravet pŒ kvalitet Šr uppfyllt. Om rŠtten finner att angivande av organisationsnummer ska anses utgšra ett obligatoriskt krav hŠvdar Transportstyrelsen att avsaknaden av detsamma i FšretagsvŠxters anbud inte innebŠr brott mot vare sig likabe- handlingsprincipen eller principen om transparens. I det aktuella fallet Šr det ostridigt att FšretagsvŠxter uppfyller det krav som stŠlls pŒ erfarenhet och att detta utifrŒn lŠmnade uppgifter kunnat kontrolleras av Transportsty- relsen. Det vore en orimlig tolkning av principerna, som har till syfte att tillfšrsŠkra affŠrsmŠssighet, att varje minimalt misstag i anbudslŠmnandet, som pŒ intet sŠtt pŒverkar den slutliga bedšmningen, skulle innebŠra att ett anbud mŒste fšrkastas. NŠr det gŠller eventuella brister i transparens i fšrfrŒgningsunderlaget, sŒsom otydlighet avseende om beskrivning av bevismedel ska tolkas som obligatoriska krav eller inte, hŠnvisas till R 2002 ref. 50, som fastslŒr att vissa brister kan accepteras sŒ lŠnge de grundlŠggande principerna inte 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1038-14 I LINK…PING Enhet 2 trŠds fšrnŠr. Eventuell otydlighet i underlaget avseende vilken information som Šr obligatorisk vad gŠller referenser har inte inneburit att Fruktbolaget eller annan leverantšr inte tydligt har kunnat fšrutse hur de ska lŠmna ett konkurrenskraftigt anbud eller hur tilldelningen av kontrakt kommer att gšras. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser Av 1 kap. 9 ¤ LOU framgŒr att upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 ¤ fšrsta stycket LOU framgŒr att om den upphandlande myn- digheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 ¤ eller nŒ- gon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandling- en ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. FšrvaltningsrŠttens bedšmning AngŒende frŒgan om underleverantšr Av fšrfrŒgningsunderlaget punkt 1.1.4 framgŒr att upphandlingen Šr upp- delad i ett flertal geografiska omrŒden och att anbud kan inges pŒ ett eller flera delomrŒden samt att kontrakt kommer att tecknas med en leverantšr per omrŒde. Enligt samma punkt Šr anvŠndande av underleverantšrer tillŒ- tet. 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1038-14 I LINK…PING Enhet 2 I fšrfrŒgningsunderlaget, punkt 3.1.1, Underleverantšr, anges bl.a. fšl- jande. Med underleverantšr avses i denna upphandling leverantšr som levererar hela eller delar av uppdraget. Med underleverantšr fšr- stŒs samtliga juridiska personer som anbudsgivaren Œberopar, vil- ket innebŠr att Šven fšretag inom samma koncern inkluderas. Antagen leverantšr svarar fšr underleverantšrens arbete sŒsom fšr eget arbete. Krav som stŠlls pŒ anbudsgivaren ska uppfyllas i motsvarande grad av eventuell underleverantšr om inte annat anges. Bevis gŠl- lande underleverantšr ska bifogas dŠr det uttryckligen efterfrŒgas. I punkt 3.4.2, Underleverantšr, anges bl.a. fšljande. Om anbudsgivaren kommer att utnyttja underleverantšr fšr upp- dragets genomfšrande ska till ansškan bifogas: - underleverantšrs namn, adress och organisationsnummer - beskrivning av vilken eller vilka delar av uppdraget underleve- rantšr ska utfšra. I punkterna 3.4.1 och 3.4.3 i fšrfrŒgningsunderlaget uppstŠlls bl.a. nedanstŒende krav pŒ kapacitet och erfarenhet. NŒgot undantag avseende dessa krav fšr Œberopad underleverantšr anges ej. Anbudsgivaren ska ha tillrŠcklig leveranskapacitet fšr att kunna genomfšra uppdraget Œt Transportstyrelsen enligt de fšrutsŠtt- ningar som framgŒr av detta underlag med bilagor. Anbudsgivare ska vara verksam inom det aktuella omrŒdet och ha erfarenhet av minst ett (1) liknande uppdrag. Med liknande upp- drag avses leverans av frukt. 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1038-14 I LINK…PING Enhet 2 Fšr att FšretagsvŠxters anbud ska anses innehŒlla den brist avse- ende redovisning av underleverantšr som sškanden pŒstŒr krŠvs fšr det fšrsta att fšrfrŒgningsunderlaget ger stšd fšr att begreppet underleverantšr ocksŒ innefattar fšretag som anbudsgivare avser att nyttja fšr transporttjŠnst inom, beroende pŒ anbudets utform- ning, ett eller flera delomrŒden. Avseende denna frŒga kan fšl- jande sŠgas. I fšrfrŒgningsunderlaget har Transportstyrelsen gjort tydligt att de krav som myndigheten uppstŠller i upphandlingen, om inte annat anges, ocksŒ Šr gŠllande fšr underleverantšr i de fall sŒdan avses anlitas. Som framhŒllits ovan omfattar ett sŒdant krav bl.a. nŠr- varo inom det geografiska omrŒde som aktuellt kontrakt omfattar samt styrkande av erfarenhet av liknande uppdrag och kapacitet att genomfšra tjŠnsteleveransen. €ven om inte begreppet ÓuppdragÓ Šr definierat i fšrfrŒgningsun- derlaget ger ovan nŠmnd reglering stšd fšr tolkningen att den upphandlande myndigheten vid sin kravstŠllning av bl.a. relevant erfarenhet i upphandlingen har avsett den situationen att det Šr underleverantšren som, pŒ uppdrag av Transportsstyrelsens tillde- lade kontraktspart, sjŠlvt kommer att utfšra det helhetsŒtagande som anbudsgivaren genom sitt anbud Œtagit sig fšr ett eller flera delomrŒden. FrŒgan uppkommer dŠrmed om fšrfrŒgningsunderlaget i punkt 3.4.2 ršrande redovisning av tilltŠnkta underleverantšrer, trots det ovan angivna, kan anses ha en vidare omfattning och inkludera ocksŒ rena transportšrer av inkšpt gods. €ven i detta fall gšr dock fšrvaltningsrŠtten bedšmningen att det fšrhŒllandet att samma krav som huvudregel stŠlls i underlaget pŒ anbudsgivare som un- 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1038-14 I LINK…PING Enhet 2 derleverantšr leder till slutsatsen att de i detta sammanhang rele- vanta begreppen Óuppdragets genomfšrandeÓ samt Óvilken eller vilka delar av uppdragetÓ bšr anses innefatta krav pŒ redovisning av den/de underleverantšr/-er som sjŠlvt ska utfšra helhetsŒtagan- det fšr en eller flera av de kontrakt som anbudsgivaren offererar i upphandlingen. Detta innebŠr i sin tur att det inte kan anses fšre- ligga nŒgot krav pŒ redovisning i anbudet av underleverantšrer som utfšr enstaka deltjŠnster inom ett enskilt kontrakt fšr visst delomrŒde. Vid sŒdan bedšmning och dŒ kravet ifrŒga inte heller kan anses sŒ otydligt utformat att nŒgon ŒtgŠrd enligt LOU Šr befogad i švrigt finns inte grund att bifalla ansškan till fšljd framfšrd invŠndning ršrande redovisning av underleverantšr. AngŒende frŒgan om referenser Av fšrfrŒgningsunderlagets punkt 3.4.3, Erfarenhet, framgŒr bl.a. fšljande. Anbudssškande ska beskriva minst ett referensuppdrag. Av be- skrivningen ska framgŒ fšljande: referensfšretag inklusive orga- nisationsnummer, uppdragets omfattning och karaktŠr, tidsperiod fšr genomfšrandet, referentperson, telefon och e-post. Med begreppet skall-krav avses krav som Šr obligatoriska, dvs. mŒste vara uppfyllda fšr att ett anbud ska kunna utvŠderas. I och med att det av fšr- frŒgningsunderlaget framgŒr att det i beskrivningen av referensuppdrag ska framgŒ bl.a. referensfšretag inklusive organisationsnummer, finner fšr- valtningsrŠtten att detta utgšr ett obligatoriskt krav. Att Transportstyrelsen anger att sŒ inte skulle vara fallet fšranleder ingen annan bedšmning. 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1038-14 I LINK…PING Enhet 2 Det Šr i mŒlet ostridigt att FšretagsvŠxter inte angett nŒgot organisations- nummer fšr Œberopad referens. FrŒgan i mŒlet Šr dŠrmed om denna brist ska fšranleda att vinnande anbud ska fšrkastas eller om bristen kan anses vara sŒ pass marginell att den inte hotat de underliggande principerna i LOU. Det nu aktuella obligatoriska kravet har stŠllts mot bakgrund av att leve- rantšren ska kunna visa att denna har erfarenhet frŒn minst ett liknande uppdrag. I sitt anbud har FšretagsvŠxter fšrutom en kort beskrivning av tidigare uppdrag angett referensperson, telefonnummer, e-postadress samt aktuell myndighet, men fšrsummat att ta med organisationsnummer. De uppgifter som lŠmnats har varit fullt tillrŠckliga fšr att kunna bekrŠfta att FšretagsvŠxter har den i upphandlingen efterfrŒgade erfarenheten. Avsak- naden av organisationsnummer fŒr mot den bakgrunden anses vara av end- ast marginell betydelse. Att Transportstyrelsen dŠrmed godtagit anbudet trots konstaterad avvikelse frŒn fšrfrŒgningsunderlaget utgšr dŠrmed inte ett sŒdant brott mot upphandlingsreglerna att det i sig motiverar ett ingri- pande enligt LOU. Vid en sŒdan bedšmning saknas vidare anledning till- mštesgŒ kravet pŒ omgšrande till fšljd av bristande transparens i fšrfrŒg- ningsunderlaget i aktuellt hŠnseende. Sammanfattningsvis finner sŒledes fšrvaltningsrŠtten att skŠl fšr ingri- pande enligt LOU ej fšreligger varfšr ansškan ska avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU) Tomas Kjellgren Fšredragande har varit Eric Elander Duque. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket