LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM 2009-01-18 Meddelad i Stocld1olm Mål nr 26725-09 Enhet 14 Sida 1 (7) SÖKANDE Manpower AB, 556348-1588 Ombud: advokaten Carl Bokwall och jur.kand. Per-Owe Arfwedson Advokatfinnan Cederqvist KB, Box 1670 111 96 Stockholm MOTPART f Länsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om avseende yrkesområde omsorg. Länsrättens interimistiska beslut av den 23 december 2009 att upp­ handlingen tills vidare inte får avslutas avseende yrkesområde omsorg upphör därmed att gälla. Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm 5:2010 -01- 1 9 -iI Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU SAKF,N DOMSLUT Dokld 489942 Postadress Bcsöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expcditionstid måndag - fredag 09:00-15 00 t----- 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen I LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 2 26725-09 BAKGRUND, YRKANDE M.M. Arbetsfönnedlingen genomför en upphandling av Personaluthyrningstjäns­ ter inom den statliga inköpssamordningen, dm Af 2.3-2009/077393. Upp­ handlingen har genomförts som en urvalsupphandling. , Upphandlingen är uppdelad på sju yrkesområden; kontorsadministration, ekonomi, IT, information, organisation/HR, omsorg och juridik. Leveran­ törer inom ramavtalet antas för varje yrkesområde. Arbetsförmedlingen har i tilldelningsbeslut meddelat att man antagit bl.a. Manpower AB (Manpower) som leverantör för samtliga områden enligt viss rangordning. Länsrätten beslutade i dom (mål m 22091-09) den 15 december 2009 att upphandlingen ska göras om avseende yrkesområdena kontorsadministra­ tion, ekonomi, IT, information, organisation/HR och juridik. Domen har vunnit laga kraft. Manpower ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska gö­ ras om i sin helhet alternativt avseende yrkesornråde omsorg. Till stöd för sin talan anför Manpower bl.a. följande. Arbetsförmedlingens förfråg­ ningsunderlag saknar vägledning om vad Arbetsförmedlingen kommer att premiera vid sin betygssättning av utvärderingskriteriet "Uthyrning av per­ sonal". Först när utvärderingsprotokollet kommunicerades blev det känt vilka betygskriterier Arbetsförmedlingen tillämpat vid graderingen av an­ buden i den femgradiga betygsskalan. Arbetsförmedlingen har således inte i förfrågningsunderlaget lämnat samtliga uppgifter som tillmäts betydelse vid utvärderingen. Detta har allvarligt försvårat för anbudsgivarna att läm-­ na konkurrenskraftiga anbud och strider därför mot transpararensprincipen. Det vaga utvärderingskriteriet, de utelämnade betygshiterierna samt det LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 3 26725-09 förhållande att utvärderingslaiteriet "Uthyrning av personal" har getts samma vikt som "Pris" har medfört att Arbetsförmedlingen skaffat sig ett otillåtet st011 utrymme för fritt skön vid utvärdering av anbuden. Manpower vidhåller dfu1ill att Arbetsförmedlingens sätt att utvärdera "Pris" strider mot transpararensprincipen samt likabehandlingsprincipen och har otillbörligt gynnat Proffice på bekostnad av övriga anbudsgivare. Hfuutöver hai- Arbetsförmedlingen tillämpat en relativ utvärderingsmodell, vilket typiskt sett inte är förenligt med principerna om transparens och li­ kabehandling. Arbetsförmedlingen anför att Arbetsförmedlingen är bunden att teclma avtal angående yrkesområde omsorg om inte annat beslutas av domstol. För övriga sex yrkesområden kommer Arbetsförmedlingen att göra om upphandlingen. Länsrätten har i beslut den 23 december 2009 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas avseende yrkesområde omsorg. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och ickedislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkfumande och prop011ionalitet iakttas. 16 kap. 2 § första stycket LOU har följande lydelse. Om den upphandlande myndigheten har brntit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjo11s. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen Utredningen i målet DOM Sida 4 26725-09 Av förfrågningsunderlaget kan utläsas bl.a. följande. 3 Uthyrning av personal När en statlig myndighet avropar mot ramavtalet ser naturligtvis behoven olika ut beroende på den aktuella situationen och vilken yrkeskategori som efterfrågas. Gemensamt är dock att personal efterfrågas med både yrkes­ och social kompetens. Därutöver tillmäter man korta leveranstider och konkurrensmässiga priser stor betydelse. Samtliga leverantörer som inbjuds att lärmia anbud har redan i anbudsan­ sökan (steg 1) lämnat en beskrivning av sin ekonomiska och tekniska för­ måga samt i varierande omfattning beskrivit sin organisation, resurser och kvalitet. Nu skall anbudsgivaren i anbudet närmare beskriva hela processen från det att en myndighet avropar en tjänst till uppföljning. (I vissa delar kan det bli en upprepning av uppgifter från ansökan). Beskrivningen bör omfatta: 0 0 0 0 Tillgång till personal med rätt kompetens. Personalens tillgänglighet. Matchningsprocessen. Leveranstider från avrop till personal på plats. Introduktion av personal på aktuell arbetsplats. Uppföljning inklusive hantering av reklamation. Övrigt som anbudsgivaren anser är av vikt för uppdragets genomförande och för att få en nöjd kund - "den avropande myndigheten". Arbetsförmedlingen vill att beslaivningen uppgår till maximalt två (2) A4- sidor. Anbudsgivaren skall därutöver bifoga en avidentifierad kandidatpresenta­ tion som är representativ för vad man tillhandahåller den avropande myn­ digheten. Välj ett yrkesområde och en den kompetensnivå, Student, Junior eller Senior, där ni ser ert företag som en konkurrenskraftig Leverantör. 5.1 Berälmingsgrunder Arbetsförmedlingen kommer att anta de anbud som uppfyller samtliga skall-krav och får högsta sammanlagda poäng vid prövning utifrån utvär­ deringskriterierna. Arbetsförmedlingen kommer att anta och rangordna 3-4 leverantörer inom varje yrkesområde samt var för sig inom kompetensom­ rådena Student/Junior och Senior. Vid lika poäng rangordnas anbud med lägsta pris högst. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmälma avdelningen DOM Sida 5 26725-09 Arbetsförmedlingen tillämpar ett femgradigt betygssystem där anbuden erhåller ett betyg på skalan 1-5 utifrån hur väl de uppfyller utvärderingskri­ teriet. Betyget multipliceras sedan med krite1iets viktning. Poängbedömningen av anbudens priser går till så att anbudsgivarens priser inom respektive yrkesområde samt var för sig inom kompetensnivåerna Student/Junior och Senior adderas. Anbudet med lägsta adderade pris inom respektive yrkeso1måde och kompetensnivå erhåller betyget fem (5) multi­ plicerat med kriteriets viktning. Övriga anbud får poäng enligt följande formel: Anbud med lägsta pris/anbudets pris x 5 x viktningen Ett anbud kan få maximalt 500 poäI1g. 5.2 Utvärderingskriterier Varje yrkesområde utvärderas var för sig. Kompetensnivåerna utvärderas på så sätt att Student/Junior utvärderas för sig och kompetensnivå Senior för sig. Utvärdering;skriterium Vikt i procent 1. Uthyrning av personal 50 2. Pris 50 Utvärderingskriterium Bedömning 1. Uthyrning av personal Poängbedömningen av anbudets beskrivning enligt avsnitt 3 "Uthyr- ning av personal" 2. Pris Som beskrivits ovan under avsnitt 5.1, "Beräkningsgrunder" får anbud med lägsta adderade pris betyget 5 som multipliceras med viktningen vilket ger maximal poäng under detta kriterium. Priserna för kompetensnivå Student och Junior adderas för sig och pri- serna för kompetensnivå Senior för sig. Övriga anbud får poäng enligt for- meln ovan under avsnitt 5.1 "Be- räkningsgrunder'' Länsrättens bedömning Regeringsrätten har i RÅ 2002 ref. 50 uttalat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 6 26725-09 och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Det ställs dock mycket höga krav på både förfrågningsunderlag och utvär­ deringsrnodeller för att de inte ska komma i konflikt med principerna i 1 kap. 9 § LOU. EG-domstolen uttalade bl.a. följande i C-19/00 Siac "Till­ delningskriteriema ska vara fonnulerade, i kontraktshandlingama eller i meddelande om upphandling, på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt." Av förfrågningsunderlaget, avsnitt 5, framgår att poängbedömning av an­ budets beskrivning enligt avsnitt 3 ska ske. Det saknas dock helt infmma­ tion om hur värderingen ska gå till. Det kan även tilläggas att den sista bör•· satsen i avsnitt 3: "Övrigt. som anbudsgivaren anser är av vikt för uppdra­ gets genomförande och för att få en nöjd kund" i sig är synnerligen vagt utformat. Förfrågningsunderlaget ger, enligt länsrättens mening, inte någon egentlig ledning för vad Arbetsförmedlingen ska väga in för att en anbudsgivare enligt beskrivningen i avsnitt 3 ska anses vara värd en hög respektive låg poäng. Det kan vidare noteras att kriteriet är viktat till 50 procent, det vill säga är lika viktigt som kriteriet "Pris" och är därmed avgörande för ut­ gången i upphandlingen. Med beaktande av det ovan anförda finner länsrätten att det sätt på vilket Arbetsförmedlingen utformat utvärderingskriteriet "uthyrning av personal" och den vikt kriteriet tilldelats lämnar ett så stort utrymme för godtycklig­ het att leverantörerna saknat möjlighet att förutse vad som skulle komma att tillmätas betydelse vid anbudens prövning. Manpower får anses ha lidit LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmä1ma avdelningen DOM Sida 7 26725-09 skada på grund av Arbetsförmedlingens agerande och därmed föreligger förutsättningar för ingripande enligt LOU. Då felet ligger inbyggt i för­ frågningsunderlaget får det anses ha påverkat upphandlingens konkunens­ uppsökande fas och det saknas därför möjlighet att tillgripa en mindre in­ gripande åtgärd. Länsrätten har tidigare förordnat att upphandlingen avse­ ende övriga yrkesområden ska göras om. Därmed kan ingripandet begrän­ sas till att enbart avse yrkes01måde omsorg. Vid detta förhållande saknas skäl att pröva de övriga grunder som Manpo­ wer har åberopat till stöd för sin talan. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lA) //Jaftllltl.· Ulrika Melin Rådman Föredragande har varit Mathias L. Jansson. SVERIGES OMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överltlagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnununer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. _den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.domstol.se :tIlit'i ���filN I STOCKHOLMS LÄN Domstolen informerar länsrätten blir Förvaltningsrätten i Stockholm Den 1.5 februari 2010 förändras länsrätternas organisation. Landets 23 länsrätter läggs samman till tolv förvaltningsrätter. Länsrätterna i Gotlands län och Stock­ holms län läggs samman till en gemensam domstol och byter namn till Förvalt­ ningsrätten i Stockholm. För dig som är part i ett mål i Länsrätten i Stockholms län, innebär det att ditt mål kommer att handläggas av Förvaltningsrätten i Stockholm från och med den 15 februari 2010. Bakgrund Omorganisationen av länsrätterna sker efter ett riksdagsbeslut. Syftet är att lång­ siktigt kunna garantera en hög kvalite i den dömande verksamheten samt att sä­ kerställa att domstolarna drivs effektivt. Utgångspunkten för sammanläggningarna är att skapa domstolar som är tillräck­ ligt stora för att ge goda möjligheter till specialisering, kompetensutveckling och en väl fungerande betedningsorganisation. Eftersom de nya domstolarna inte kommer att vara knutna till ett visst län, kommer de att byta namn till "förvaltningsrätter". Mer information hittar du i regeringens proposition 2008/09:165. Förändringar från den 15 februari 2010 Omorganisationen kommer inte att innebära någon förändring i handläggningen av målen. • sam domstol och byter namn till Förvaltningsrätten i Stockholm. e Alla pågående mål kommer att få ett nytt målnummer, detta kommer att meddelas i skriftväxlingen. Länsrätterna i Gotlands län och Stockholms län läggs samman till en gemen­ • Ny hemsida: www.forvaltningsrattenistockholm.domstol.se Ny e-post adress: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Ny adress till hemsida/e-post. (Övriga kontaktuppgifter är oförändrade) Vill du veta mer? Har du frågor om förändringen - är du välkomna att kontakta oss per e-post: lrbd-information@dom.se 115 76 Stockholm • Besöksadress: Tegeluddsvägen 1 • Telefon: 08"561 680 00 • Fax: 08"561 680 01 • lansraltenislockholm@dom se • www..lansrattenislockholm.domstol se Expeditionstid: Mändag"lredag 08 00·16 40 •,-> �' ,·�·