( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 2329-12 Sida 1 (4) I FALUN 2012-10-09 Enhet 2 Meddelad i Förvaltningsrättsnotarien Falun Anna Borgs SÖKANDE Ricoh Sverige AB, 556228-8851 Box 1536 171 29 Solna Ombud: Advokat Carl Noren Kastell Advokatbyrå AB Box 7169 103 88 Stockholm MOTPART 1. Haglöf & Nordkvist AB, 556699-7663 Box 140 791 23 Falun 2012 -10- r, Ombud: Advokat Kristian Pedersen och Jur. kand. Sara-Li Olovsson Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm 2. Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Verksjurist Marika Adelmar Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att Trafikverkets upphandling avseende "Leve­ rans av skrivare, multifunktionsprodukter samt tillhörande tjänster" med ärendenummer TRV2012/15581 ska göras om. Dok.Id 68493 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2329-12 Enhet 2 J FALUN ( (\ BAKGRUND OCH YRKANDEN Trafikverket genomför upphandling av ramavtal avseende leverans av skrivare, multifunktionsprodukter samt tillhörande tjänster med ärende­ nummer TRV 2012/15581. Tilldelningsbeslut fattades den 16 maj 2012 varvid Haglöf & Nordkvist AB (Haglöf & Nordkvist) tilldelades kontrak­ tet. Ricoh Sverige AB (Ricoh) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att utvärderingen sker utan beaktande av Haglöf & Nordkvists anbud och i andra hand att upphand­ lingen ska göras om. Till grund för talan förs fram att upphandlingen är genomförd i strid med de grundläggande principerna i lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, och Ricoh har till följd av det lidit eller i vart fall riskerat att lida skada. Trafikverket och Haglöf & Nordkvist bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måste Ricoh visa att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 5 § LOU). De grundläggande principerna i LOU innebär att upp­ handlande myndighet ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). När en anbudsgivare som i förevarande fall gjort gällande flera skäl för ingripande enligt LOU bör förvaltningsrättens prövning i första hand göras av de grunder som hänför sig till upphandlingens konkurrensuppsökande ( Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2329-12 Enhet 2 IFALUN ( skede. Förvaltningsrätten prövar därför först om Trafikverket utformat för­ frågningsunderlaget i strid med LOU. Ricoh har i denna del fört fram att det är helt oklart vilken volym som ef­ terfrågas och anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Leverantörerna kan inte göra en bedömning av vilken vara eller tjänst som efterfrågas mest och i vilken utsträckning. I Bilaga 1 till förfrågningsunderlaget anges förvisso vissa "utvärderingsvolymer", men de är endast angivna i syfte för utvärde­ ring och avspeglar inte något verkligt förhållande. Uppgift om förväntad avropsvolym är nödvändig för att leverantörerna ska kunna upprätta kon­ kurrenskraftiga anbud och uppgiften måste lämnas vid upphandlingar av ramavtal. Underlåtenheten att lämna sådana uppgifter utgör ett brott mot de krav på transparens och förutsebarhet som gäller enligt LOU. Vidare för Ricoh fram att Trafikverket under punkten 1.3 i avropsavtalet angett att ytterligare artiklar och tjänster kan tillkomma under avtalsperioden. Avrop av ytterligare artiklar och tjänster som inte är definierade i det ursprungliga ramavtalet kommer att betraktas som en otillåten direktupphandling. Trafikverket bestrider att förfrågningsunderlaget utformats i strid med principerna om transparens och förutsebarhet. ICT är en egen resultatenhet inom Trafikverket och kan jämföras med ett bolag i en bolagskoncem. Ef­ tersom Trafikverkets resultatenhet ITC står inför omfattand� förändringar går det inte att uppskatta den volym som kommer att avropas. För att samt­ liga anbudsgivare skulle ha samma underlag att beräkna sina anbud på har Trafikverket i förfrågningsunderlaget angivit utvärderingsvolymer. Kravet på transparens måste därför anses vara uppfyllt. Förvaltningsrätten konstaterar att det vid upphandling av ramavtal inte finns något krav på att exakt eller ungefärlig mängd som senare kommer att avropas är fastställt redan vid upphandlingstillfället. Utformingen av Sida4 FÖ RVALTNINGSRÄTTEN DOM 2329-12 IFALUN Enhet2 förfrågningsunderlaget kan därför inte i detta avseende anses strida mot LOD. Vad gäller frågan om Trafikverkets uppgifter om att ytterligare artiklar och tjänster kan tillkomma under avtalsperioden strider mot LOU gör förvalt­ ningsrätten följande bedömning. Transparensprincipen, som gäller vid of­ fentliga upphandlingar, innebär att upphandlingar ska präglas av öppenhet och förutsebarhet. Detta förutsätter bland annat att den upphandlande myn­ digheten håller sig till det förfrågningsunderlag som den tagit fram. Den upphandlande myndigheten får inte ändra förutsättningarna under upp­ handlingens gång. Förvaltningsrätten konstaterar att Trafikverket genom vad som framgår av villkoret i punkten1.3 i avropsavtalet, som tillhanda­ hållits som en del av förfrågningsunderlaget, har uppgett att myndigheten under ramavtalstiden kan komma att avropa produkter och tjänster som inte omfattas av upphandlingen. Det uppställda villkoret strider därmed mot de grundläggande principerna enligt LOU. På grund av detta får bola­ get anses ha lidit eller kan komma att lida skada. Skäl för ingripande enligt LOD föreligger därmed. Med hänsyn till att bristerna i upphandlingen är hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet ska upphandlingen göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOD). '1/ 1/ [,f}J:J;,t/7/l� :\ v�Karlsson Helghe rådman ),,/ i,