FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I UPPSALA 2013-05-28 Advokaterna von Ahn AB, 556636-5465 Östra Norrlandsgatan 51 903 31 Umeå 1 SÖKANDE MOTPART Västerås kommun 721 87 Västerås SAKEN Meddelat i Uppsala Mål nr 1631-13 Enhet 1 Verkställighetsförbud enligt lagen (2007:1090) om offentlig upphandling, LOU BESLUT Förvaltningsrätten avvisar Advokaterna von Ahn AB:s yrkande om verk­ ställighetsförbud. KONKURRENSVERKET 2013 -08- 2 1 � Avd Dnr KSnr Aktb\l Dok.Id 91691 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se 018-16 73 00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 1631-13 I UPPSALA .••. 1 :- : '~1 � / ·" �t\ , 1 �• I \1(, 1}/1 )',J• , ..- - ..} 1 1 BAKGRUND Förvaltningsrätten ogiltigförklarade genom dom den 28 mars 2013 i mål nr 70-13 Västerås kommuns avtal om köp av juridiska tjänster av Gärde Wesslau Advokatbyrå i Göteborg AB (avtalet). Genom dom den 22 maj 2013 i mål nr 2504-13 avslog Kammarrätten i Stockholm kommunens överklagande av förvaltningsrättens dom. YRKANDEN M.M. Advokaterna von Ahn AB (von Ahn) ansöker nu om verkställighetsför­ bud av avtalet enligt 16 kap. 16 § LOU. Till stöd för ansökan anförs hu­ vudsakligen följande. Kommunens numera ogiltigförklarade avtal med Gärde Wesslau tillämpas för närvarande fullt ut mellan parterna. Då ett beslut om ogiltighet av avtal inte äger giltighet förrän lagakraftvunnet av­ görande föreligger sätts särskilt fokus på att möjligheten till löpande verk­ ställighetsförbud tillämpas fullt ut. I annat fall riskerar rättsverkan av den beslutade ogiltigheten att allvarligt förmenas eller helt utebli. Av beaktan- desats.en 13 till det s.k. ändringsdirektivet (2007/66/EG) framgår att otillå- "1'1,•'� i ; ;· :. ! �kapsfagstiftningen om offentlig upphandling som en upphandlande myn- ten direktupphandling utgör den allvarligaste överträdelsen av gemen- 1 dtghe� kan begå. Det måste därför enligt beaktandesatsen införas effektiva, ,- ., .- ! prnpoftionella och avskräckande sanktioner i medlemsstaternas nationella ,. ·, " .... s�ijkUbnssystem. Bestämmelsen i 16 kap. 16 § LOU innehåller en möjlig- het till interimistiskt verkställighetsförbud vilken syftar till att hindra att ett otillåtet direkttilldelat avtal ändå hinner fullgöras under den tid det är fö­ remål för rättens prövning. Detta för att säkerställa att en eventuell senare ogiltigförklaring får åsyftad effektiv verkan. Kommunen har en egen ju­ ristavdelning som tills vidare kan ta över Gärde Wesslaus arbete med att tillvarata kommunens intressen i pågående överprövningsprocess. Kom­ munen riskerar således inte att lida någon skada av att yrkandet om inte­ rimistiskt verkställighetsförbud bifalls. I vart fall måste vid skadeavväg­ ning mellan 16 kap. 16 § andra stycket LOU sökandens skada av att någon FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 1631-13 I UPPSALA upphandling inte har genomförts och att sökanden därmed har gått miste om möjligheten att lämna anbud, väga tyngst. Kommunen yrkar i första hand att von Ahns ansökan avvisas. I andra hand yrkar kommunen att den lämnas utan bifall. Till stöd för sitt första­ handsyrkande anför kommunen i huvudsak följande. Förvaltningsrätten har genom domen i mål 70-13 har skiljt målet ifrån sig. Ett yrkande om inte­ rimistisk åtgärd kan endast framställas i samband med att ett yrkande i hu­ vudsaken framställs. Det framgår inte av von Ahns talan på vilken grund det framställda yrkandet kan ställas utan att ett yrkande i huvudsaken fram­ ställs. SKÄL Förvaltningsrätten har enligt 16 kap. 16 § LOU möjlighet att interimistiskt besluta att ett avtal inte får fullgöras till dess något annat har bestämts. Ett sådant beslut kan enligt förvaltningsrättens mening bara meddelas i det mål som rör huvudsaken. Förvaltningsrätten har genom dom den 28 mars 2013 i mål 70-13 skiljt sig från målet i huvudsaken och det saknas därmed förut­ sättningar att nu pröva ett interimistiskt yrkande. Inte heller finns det i öv­ rigt någon bestämmelse i LOU som ger förvaltningsrätten möjlighet att förordna i fråga om verkställigheten. Det saknas därför möjlighet att nu pröva von Ahns ansökan verkställighetsförbud. von Ahns yrkande ska så­ ledes avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Peter Lif rådman Målet har handlagts av Erik Edström. 3 Bilaga 1 ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU