Sida 1 (10) i·- ! :•A Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Byggnadsekonomen i Höllviksnäs Aktiebo­ lags ansökan om ingripande enligt LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-07-15 Meddelad i Stockholm Målm 29572-10 Enhet 12 Byggnadsekonomen i Höllviksnäs Aktiebolag, 556250-5262 Limavägen 17 B 236 31 Höllviksnäs , MOTPART SAKEN Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm � ,, ·,·,,, <2%:\1⁄2'·A�•f±i:t"':;,A140:v:>h/z�"4. 2010 ·07- 1 6 [' Dok.Id 33145 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen l 08-561 680 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29572-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsfönnedlingen har genomfört en upphandling av utbildning "Reparation, om- och tillbyggnad för arbetsledare", med diarienummer Af- 2010/010460. Upphandlingen har genomfö1is som ett förenklat förfarande. I tilldelningsbeslut daterat den 9 april 2010 beslutade Arbetsförmedlingen att anta ett annat anbud än anbudet från Byggnadsekonomen i Höllviksnäs Aktiebolag (Byggnadsekonomen). Information om tilldelningsbeslutet skickades den 14 april 2010. Arbetsförmedlingen har ännu inte tecknat kontrakt med det vinnande bolaget. YRKANDEN M.M. Byggnadsekonomen ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att utvärderingen i upphandlingen ska göras om av en extern sakkunnig person och att Byggnadsekonomen tillde­ las uppdraget och Hermods underkänns eftersom dess anbud inte avser den efterfrågade utbildningen. Dessutom yrkar Byggnadsekonomen att den upphandlande enheten snarast lämnar ut alla handlingar i målet. Till stöd för sin ansökan anför Byggnadsekonomen sammanfattningsvis följande. Upphandlingen avser en kvalificerad utbildning för tjänstemän som ska arbeta inom ombyggnadssektorn. För dem som blir rätt utbildade finns goda möjligheter att få anställning. I förfrågningsunderlaget finns en mall som den upphandlande myndigheten har att följa vid utvärderingen men utvärderingen har inte utförts fackmässigt, vilket har lett till ett totalt felak­ tigt resultat. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29572-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Tidigare samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Hermods inom yrkes­ utbildningen kan ha påverkat utvärderingen och frågan är om det föreligger delikatessjäv. Utvärderingen omfattar delarna pris, yrkesutbildning och praktik. Pris Byggnadsekonomen har inget att erinra mot denna del av värderingen men måste påpeka att skillnaden i pris oftast i stor del beror på skillnad i leve­ rans på det som tillhandahålles. Det betyder att utvärderingen av leveran­ sens innehåll blir särskilt viktig då det gäller utbildningsuppdrag och krä­ ver fackmässighet och kompetens. Yrkesutbildning Byggnadsekonomen levererar utbildning med "outstanding" kompetens i förhållande det som Hermods kan erbjuda. Hermods uppfyller absolut inte de teoretiska och pedagogiska minimikrav, som kan ställas på en postgym­ nasial utbildning. Hermods tillhandahåller gamla träarbetare, som har varit lärare i tolv till tjugo år och ska undervisa erfarna arbetsledare och tjänste­ män i planering och drift av ombyggnadsarbete. De personer för vilka CV redovisas är närmast att betrakta som administratörer och har ingen erfa­ renhet av undervisning på postgymnasial nivå. Hermods saknar redovis­ ning av vilka lärare ska ha ansvar för de olika momenten, vilket Byggnads­ ekonomen tydligt redovisar. Byggnadsekonomen tillhandahåller personer som har undervisat sedan mitten av 1970-talet med gedigna teoretiska kun­ skaper (professor) och praktik i konsultföretag för tjänstemän och blivande ingenjörer. Kursadministrationen leds av en person som varit förste om­ budsman på tjänstemannaförbund SALF och varit personalchef, jurist och utbildningschef på stora byggföretag. Byggnadsekonomens anbud har mycket tydlig beskrivning av innehåll, genomförande och upplägg. Enligt Byggnadsekonomen är Hermods mervärde på kunskapstester och uppfölj- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida4 29572-10 ning något som självklart ingår i Byggnadsekonomens utbildning. Bygg­ nadsekonomen har en unik hälsotest och hälsoplan som ett mervärde, vil­ ket är särskilt värdefullt i en bransch som är väl känd för att ha mycket pressade arbetssituationer. Byggnadsekonomen anser att verkstad inte kan tillföra något nämnvärt utan satsar istället på utbildningspass i verkligheten i samarbete med sina partners; det är ju inte yrkesarbetare som utbildas. Kursens ändamål är inte att lära deltagarna att installera avvattningssystem eller sätta golvbrunnar utan veta hur det ska gå till, vilka branschregler och liknande som ska följas och hur arbetet ska följas upp. Kursdeltagarna kommer att få behålla kursdatorer med kursmaterial, vilket inte är fallet i Hermods förslag. En korrekt och fackmässig värdering skulle ge föUande betyg: Byggnadsekonomen 105 poäng, Hermods O poäng. Praktik/praktikanskaffning De vidtalade företagen kommer att ge en mycket god praktik men Bygg­ nadsekonomens lärande moment inlagd under praktiken gör att dess anbud bör ges högre poäng. Byggnadsekonomen45 poäng och betyg 3, Hermods 0 poäng, eftersom praktiken inte handleds på ett adekvat sätt och av kom­ petent personal. Hermods personal kan varken planera eller ställa upp en ombyggnadskalkyl, ännu mindre ge en erforderlig teoretisk bakgrund. Totalt skulle en faclanässig utvärdering resultera i att Byggnadsekonomen tilldelas 245,6 poäng och att Hermods anbud läggs åt sidan, eftersom an­ budet inte avser den efterfrågade utbildningen. Uppdraget bör tilldelas Byggnadsekonomen. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till Byggnadsekonomens ansökan och anför sammanfattningsvis följande. Arbetsförmedlingen vidhåller den bedömning som framgår av tilldelnings­ beslutet om att Hermods har uppfyllt i förfrågningsunderlaget uppställda Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29572-10 Allmänna avdelningen skalllaav på utbildningen och därmed krav som ställs på lärarnas kompe­ tens. Hermods har offererat en utbildning som motsvarar det som efterfrå­ gas i förfrågningsunderlaget. Arbetsförmedlingen anser att utvärderingen är korrekt gjort utifrån de i förfrågningstmderlaget redovisade utvärde­ ringslaiterierna samt de i anbuden lämnade uppgifterna. Yrkesutbildning Arbetsförmedlingen vidhåller sin bedömning av Hermods anbud och anför att de i tilldelningsbeslutet angivna momenten utgör mervärden. Bygg­ nadsekonomen erbjuder mervärden i form av en unik hälsotest och hälso­ plan samt utbildningspass i verkligheten. Byggnadsekonomens anbud in­ nehåller emellertid inte någon beslaivning av kunskapstester och uppfölj­ ning och denna uppgift har därför inte legat till grund för poängsättningen. Arbetsförmedlingen har endast att ta hänsyn till de i anbudet redovisade uppgifterna och får inte ta hänsyn till eller tolka in andra uppgifter i sin utvärdering. Verkstadspass anses, mot bakgrund av utbildningens syfte, utgöra ett mervärde. Hermods beskrivning av kursim1ehåll och hur utbild­ ningsmålet uppnås är vidare så utförlig och välmotiverad att anbudet enligt Arbetsförmedlingen ska ha betyg tre. De kursmoment som Byggnadseko­ nomen framför som mervärden i sin begäran om överprövning har beaktats vid utvärderingen. Oavsett om dessa bedöms vara mervärden kan bolaget emellertid inte få högre betyg än två. För att få betyg tre krävs även att anbudet innehåller en utförlig redovisning av innehåll, upplägg och genom­ förande av utbildningen. Den lista över kursmoment som Byggnadseko­ nomen bifogat anbudet anses inte uppfylla det kriteriet fullt ut. Det betyg som Byggnadsekonomen erhållit är således korrekt. I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29572-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Praktik/praktikanskaffning Arbetsförmedlingens bedömning av detta kriterium är att båda anbuden innehåller tjänster med mervärden. De är i denna del välmotiverade och utförligt beskrivna, vilket motiverar betyg tre. Arbetsförmedlingen konstaterar att det inte har framkommit någon som helst grund för att jäv skulle ha förelegat vid handläggningen av aktuell upphandling. Arbetsförmedlingen vidhåller att upphandlingen har genom­ fö1is i enlighet med LOU:s bestämmelser. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare princi­ perna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 15 kap. 16 § LOU ska en upphandlande myndighet anta anting­ en 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upp­ handlande myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelakti­ ga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallande prio­ ritetsordning. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämp­ lig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen ska anges i annonsen om upphandling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunderlaget. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår följande. Om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rät­ ten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Utredningen DOM Sida 7 29572-10 I förfrågningsunderlaget anges under punkten 1.2 att: Utbildningen syftar till att ge kursdeltagarna goda kunskaper om hela ombyggnadsprocessen (från inventering till förvaltning) och därige­ nom skapa goda förutsättningar för arbete inom ombyggnadssektorn. Utbildningens mål är att 100 % av kursdeltagarna ska vara anställ­ ningsbara som arbetsledare inom ombyggnadssektorn efter avslutad utbildning. I förfrågningsunderlaget angesunder punkten 1.3 bl.a. att: Målgrupp är arbetslösa arbetsledare och tjänstemän från byggsektorn inskrivna vid Arbetsförmedlingen, med intresse för ett framtida arbete inom utbildningsområdet. Även personer som riskerar arbetslöshet är en aktuell målgrupp. I förfrågningsunderlaget under punkten 3.1.4 anges bl.a. att Anbudsgivare ska tillhandahålla lärare med erforderlig pedagogisk kompetens, vilket skall redovisas i anbudet. Anbudsgivaren skall i anbudet lämna uppgifter om vem som är hu­ vudlärare/kursansvarig (med namn) och redovisa den samlade kompe­ tensen hos lärarna som tillhandahålls under avtalstiden, t.ex. genom CV/meritförteckningar som bekräftar att ovan nämnda krav är upp­ fyllda. Presentationen skall innehålla uppgifter om respektive lärares undervisningsämne. I förfrågningsunderlaget anges under punkten 4 bl.a. att: Arbetsförmedlingen kommer att tillämpa ett tregradigt betygssystem enligt följande skala: Betyg 3 får anbud som för det aktuella kriteriet erbjuder en tjänst med mervärde och som mycket väl och tydligt och målinriktat redovisar att och hur denna leder till att utbildningsmålet uppnås. Betyg 2 får anbud som för det aktuella laiteriet erbjuder en tjänst med mervärde och som leder till att utbildningsmålet uppnås. Betyg 1 får anbud som för det aktuella kriteriet i mindre utsträckning har ett innehåll och upplägg som leder till att utbildningsmålet uppnås Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29572-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen eller där informationen är så knapphändig att bedömning ej kunnat göras. Förvaltningsrättens bedömning Arbetsförmedlingen har i kontakt med förvaltningsrätten uppgett att kopian på anbudet från Hermods har skickats till Byggnadsekonomen. Prövningen i förevarande mål utgör en kontroll av om det på grundval av de klagomål som Byggnadsekonomen har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. Det är däremot inte förvaltningsrättens uppgift att göra en ny utvärdering eller utse någon att genomföra utvärderingen. Allmänt gäller att det inte heller är en uppgift för förvaltningsrätten att vid en överprövning av en upphandling pröva de subjektiva kriterier som lig­ ger till grund för en upphandlande enhets slutsatser beträffande poängsätt­ ning av enskilda anbudsgivare. Förvaltningsrätten har dock att ta ställning till om det som angetts i förfrågningsunderlaget har följts, om den utvärde­ ringsmodell som använts kan godtas och att det vinnande bolaget inte ha gynnats otillbörligt på grund av tidigare samarbete. Byggnadsekonomen har gjort gällande att tidigare samarbete mellan Ar­ betsförmedlingen och Hermods inom yrkesutbildningen kan ha påverkat bedömningen av anbuden och utvärderingen. Det finns emellertid inte nå­ got generellt förbud i LOU mot tidigare samarbete mellan det vinnande bolaget och den upphandlande myndigheten. Den omständigheten att Her­ mods tidigare har haft uppdrag från Arbetsförmedlingen innebär därför inte i sig att ett jävsförhållande förelegat. Dock gäller enligt 1 kap. 9 § LOU att den upphandlande myndigheten ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt och genomföra upphandlingar på ett öppet och förutsebart sätt. Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29572-10 Allmänna avdelningen Skallkravet om lärarnas pedagogiska kompetens Byggnadsekonomen har gjort gällande att vinnande anbudsgivare inte upp­ fyllde skallkravet i kravspecifikationen under punkten 3.1.4 i förfrågnings­ underlaget om att anbudsgivare ska tillhandahålla lärare med erforderlig pedagogisk kompetens. Så som det kan förstås medger Byggnadsekono­ men att Hermods personal har viss pedagogisk erfarenhet men gör gällande att denna erfarenhet inte är tillräcklig för att uppnå utbildningens mål och syfte enligt förfrågningsunderlaget. Arbetsförmedlingen har genmält att Hermods har angett att det kravet är uppfyllt. Vad Byggnadsekonomen har anfört och åberopat i denna del är mot Ar­ betsförmedlingens bestridande inte av sådan art och tyngd att det visar att Hermods inte uppfyller det aktuella skalllaavet. Förvaltningsrätten finner alltså inte visat att den upphandlande myndigheten inte har hållit sig inom ramen för förfrågningsunderlaget. Att viss personal inom Hermods främst påstås ha erfarenhet inom administration medför inte en annan bedömning. Utvärderingsprocessen I förfrågningsunderlagets utvärderingsmodell anges att betyg 3 får anbuds­ givare som erbjuder en tjänst med mervärde och redovisar mycket väl och tydligt och målinriktat att och hur utbildningsmålet uppnås. Arbetsförmed­ lingen bedömde att Hermods erbjudande av verkstadspass samt kunskaps­ tester och uppföljning utgör mervärden i upplägget av utbildningen och att Hermods beskrivning av kursinnehåll och hur utbildningsmålet uppnås var utförlig och välmotiverad. Såvitt gäller Byggnadsekonomens anbud ska Arbetsförmedlingen visserligen ha beaktat det som Byggnadsekonomen åberopat som mervärden vid bedömningen men samtidigt ansett att dess beslaivning av innehåll, upplägg och genomförande av utbildningen inte varit tillräckligt utförlig. Förvaltningsrätten finner inte skäl att ifrågasätta Arbetsförmedlingens bedömning. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 10 29572-10 Den aktuella utvärderingen får därmed anses ha genomförts i överens­ stämmelse med förfrågningsunderlaget. Den modell som använts vid ut­ värderingen får också anses godtagbar. Det är inte visat att det vid poängsättningen har tagits några ovidkomman­ de hänsyn. Hermods har alltså inte gynnats otillbörligt på grund av tidigare samarbete. Det har inte heller annars visats att förfarandet strider mot de krav som ställs i LOU. Förvaltningsrätten finner därmed att upphandlingen inte genomförts i strid mot principerna i LOU eller gemenskapsrätten på ett sådant sätt att den ska rättas eller göras om. Byggnadsekonomens ansökan om överprövning ska därför avslås. �R MAN ÖVER�AGAR, se bilaga (DV 3109/1a) C-J�,Y / - Rich;}J jungqv·st Chefsrådman Handläggare har varit M rion Norrby. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsr. ättens be­ slut ska skriva till Kammattätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit :in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. IG.rrunarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövrungstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tyclligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger- till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vru.ie särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända :in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. co0 0N www.domstol.se görs till kammarrätten,