LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN SÖKANDE DOM 2009-06-18 Meddelad i Falun Målm 1754-09 E Rotel 6 Sida 1 (3) Sandå Sverige AB, 556467-7119 Box 732 182 17 Danderyd Ombud: Jur.kand. K.ristian Pedersen Advokatfirman Delphi & Co KB Box 1432 111 84 Stockholm MOTPARTER 1. Hedemora Energi AB, 556115-5226 Ivarshyttevägen 2 776 33 Hedemora 2. Hedemora kommun Box 201 776 28 Hedemora Ombud för 1 och 2: Upphandlingschefen Anna Grönblad Avesta kommun 774 81 Avesta SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: I 091) om offentlig upphandling (LOU) LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten ogiltigförklarar besluten den 19 maj 2009 av Hedemora kom­ mun och Hedemora energi AB att avbryta upphandling 09-042 Servicear­ beten-Måleri. fiäiiii-Wi.i1 I . 2009..06..22 !..I Dok.Id 652.50 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: lansrattenidalarna@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-06-18 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Hedemora kommun och Hedemora Energi AB (myndigheterna) har påbör­ jat en upphandling 09-042 Servicearbeten- Måleri. Genom beslut den 19 maj 2009 avbröt myndigheterna upphandlingen med motiveringen att inget av de inkomna anbuden uppfyller samtliga krav i förfrågningsunderlaget. Såvitt avsåg Sandå Sverige AB anförde myndigheterna att bolagets eko­ nomiska förmåga att klara uppdraget inte kan fastställas utifrån inhämtade uppgifter, varför bolagets anbud inte uppfyller kraven för kvalificering av leverantören och leverantörens ekonomiska ställning. Sandå Sverige AB (nedan bolaget) begär överprövning av beslut om avbry­ tande av upphandling och yrkar att länsrätten ska upphäva myndigheternas beslut att avbryta upphandlingen och förordna att bolagets anbud ska upp­ tas till utvärdering. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Myndigheterna har felaktigt förkastat bolagets anbud med motiveringen att myndigheterna inte kunnat fastställa bolagets ekonomiska förmåga att kla­ ra av det upphandlade uppdraget. Om myndigheterna, såsom de varit skyl-· diga att göra, hade genomfört en individuell bedömning av bolagets eko­ nomiska ställning skulle bolagets anbud inte ha förkastats. Myndigheterna har således salmat skäl för att avbryta upphandlingen med motiveringen att inget anbud uppfyllt samtliga ställda krav i upphandlingen. Det föreligger således inte sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. Myndigheternas agerande står i strid med LOU och har medfört att bolaget har lidit, eller i vaii fall riskerat att lida skada, eftersom bolaget skulle ha haft möjlighet att tilldelas ramavtal om upphandlingen inte avbrutits. Myndigheterna medger bolagets yrkande och anför fö�jande. En förnyad ekonomisk prövning av bolaget har företagits, varvid det har konstaterats att skäl att avvisa anbudet inte föreligger. Sida 2 1754"·09 E LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-06-18 SKÄLENFÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE För att en upphandlande myndighet ska kunna avbryta en upphandling krävs att det föreligger sakligt godtagbara skäl (jfr bl.a. RÅ 2008 ref. 35). En sådan situation då sakligt godtagbara skäl föreligger för att avbryta en upphandling är att inget av de anbud som lämnats in uppfyller de skall-­ krav som anges i förfrågningsunderlaget. Vad gäller den i målet aktuella upphandlingen är myndigheterna numera av den uppfattningen att Sandå Sverige AB uppfyller samtliga skall-krav och att dess anbud därmed inte borde ha avvisats. Myndigheterna medger att sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen inte förelegat. Länsrätten finner inte skäl att göra någon annan bedömning. Vad länsrätten har att göra vid dessa förhållanden är att ogiltigförklara beslutet att avbryta upphandlingen (ifr bl.a. EG­ domstolens dom den juni 2005 i mål m C-15/04, Koppensteiner och RÅ 2005 ref. 62). Hur man överklagar, se bilaga (Dv 3109/lc). ���· Sida 3 1754-09 E Helena Tyni länsrättsfiskal SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. 0 Q� OJu Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga l::l 0 -.. ert3 0N www.domstol.se