FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 IT Consi.tlting Network Nordic AB, 556821-3903 Drottninggatan 108 113 60 Stockholm MOTPART. Kammarkollegiet Statens··inköpscentral, 202100-0829 Box 2218. 103 15 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Mål nr 3544-15 -Sida 1 (5) SÖKANDE 2015 -05- 2 8 DOM 2015-05-28 Meddelad i ·Stockholm KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr Aktbll Förvaltningsrätten avslår IT ConsultingNetworkNordic AB:s ansökan. Dok.Id 590335 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockhölm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm 08-561680 01 Tegeluddsvägen 1 Telefax FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen _ YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 3544-15 Statens inköpscentrf11 vid Kammarkollegiet (Kammarkollegiet) genomför en upphruidling av IT-konsulttjänster, Resurskonsulter 2013, till Region · Stockholm .och Gotland (dnr 96-76-2012). Upphandlingen genomförs som .. ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, . LOU. Av tilldelningsbeslut och utvärderingsrapport d1::n 12 februari 2015 framgår att Kammarkollegiet valt att tilldela ramavtal till andra leverantörer än I� C�msulting Network Nordic AB (ITC). ITC yrkar att upphandlingen ska göras om, eftersom Kammarkollegiet har brutit mot prihcipema om transparens och likabehandling enligt LOU. Till följd av detta har ITC inte erhållit ram.avtal och lidit eller riskerat att lida skada i anbudsområdena 2, 4 och 5. Till stöd för sin talan anför ITC följande. Den information som Kammarkollegiet tillhandahållit i såväl upphandlingens förstudie som i förftågningsunderlaget är inte tydlig avseende prissättningen. I förfrågningsunderlaget anges att prisutvärdering sker på konsulternas kompetensnivåer 3-5, men även prisvärde ska lämnas för kompetensnivå 2. Det anges vidare att prisvärde för kompetensnivå 2 inte omfattas av utvärderi1rnslaiteriet pris, vilket gör variabelns syfte otydlig och lätt att missförstå med anledning av att värdet för kompetensnivå 2.i realiteten är en avgörande faktor för särski]jning, dvs. värdet på kompetensnivå 2 är helt avgörande för tilldelningsbeslutet. Frånvaron av tydliga anvisningar från Kammarkollegiet i förfrågningsunderlaget om möjligheten att få ange nollpris eller onormalt lågt anbudspris i syfte att gagna egen ranking har inneburit. att ITC inte fått möjlighet att teckna ramavtal på anbudsområdena 2, 4 och 5. Vidare är timpriset för konsulter understigande två la per timme varken att betrakta som seriösa eller normala oavsett vilken typ av förklaring anbudsgivaren lyckas prestera. .Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3544�15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen· Kammarkollegiet bestrider ansökan och menar att upphandlingen har genomförts i enlighet med de grundläggande principerna i LOU. SKÅLEN FÖR ÅVGÖRANDET Vad förvaltningsrätten ska pröva Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av att den upphandlande myndigheterrhar följt de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU och övriga bestämmelser i lagen. Frågan är om det utifrån vad ITC framför i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska blir aktuellt krävs att ITC kan visa att det har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot de grnndläggande principerna i LOU. ITC har uppgett att det lidit eller riskera att lida skada vad gäller anbudsområdena, 2, 4 och 5. Mot den här bakgrunden tolkar förvaltningsrättens ITC:s ansökan som en ansökan om överprövning av dessa tre anbudsområden. Förvaltningsrättens bedömning Förfrågningsunderlaget utgör ramen för upphandlingen och innehåller samtliga krav på anbudsgivare och på det som ska upphandlas. Vad ITC anför om Kammarkollegiets uttalande i en förstudtefas eller i media saknar därför betydelse för bedömningen av om upphandlingen strider mot LOU. Av punkt 2.1.16 i förfrågningsunderlaget framgår att priser som ingår i utvärderingskriterium Pris är den totala summan for samtliga ifyllda priser för kompe�ensnivå 3, 4 och 5 i ett anbudsornråde. Att priser för .. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3544-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen kompetensnivå 3, 4 och 5 ingår i utvärderingskriterium Pris anges även i punkterna 5.2.13, 7.2.14 och 8.2.13 i för:frågningsunderlaget. I punkterna· 5.2.13, 7.2.14 och 8.2.13 anges bl.a. att anbudsgivaren ska ange timpriser för kompetensnivå 2 samt att kompetensnivå 2 inte omfattas av utvärderingskriteriet Pris och inte har något golvpris. .Av punkten 2.1.16 ...:.. framgår det vidare att omtvå eller.flera anbud efter utvärdering behöver särskiljas för att avgöra vem som ska erhålla ramavtal kan en särskiljning komma att göras genom att berörda anbuds snittpriser jämförs beräknat på samtliga lämnade timpriser inom hela det aktuella anbudsområdet, d.v.s. angivna; timpriser för kompetensnivå 2-5. Det har inte heller kommit fram att Kammarkollegiet behandlat anbudsgivarna olika. Det framgår enligt förvaltningsrätten klart och tydligt i förfrågnings- underlaget att anbudsgivaren får sätta vilket pris som anbudsgivaren vill vad gäller kompetensnivå 2, att priserna i kompetensnivå 2 inte ingår i utvärderingskriteriet Pris, men att priserna i kompetensnivå 2 kan påverka vem som ska erhålla ramavtal om utvärderingen medför att flera anbud ·behöver särskiljas på grund av att de erhållit samma slutpoäng för anbuden. Under upphandlingens annonseringstid har dessutom Kammarkollegiet i Tendsign vid fråga om det finns prissättning som Kammarkollegiet anser vata onormalt lågt, svarat att golvpris är satt fö; kompetensnivå 3-5, men inte för kompetensnivå 2. Förvaltningsrätten anser därför att förfrågnings­ underlaget inte brister i sin transparens. När det gäller vad ITC anför om att allt för låga priser i ap.bud inte är seriösa anbud oavsett vilken typ av förldaring anbudsgivaren ger konstaterar förvaltningsrätten att en upphandlande myndighet enligt 12 kap. 3 § LOU får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Det föreligger emellertid. ingen skyldighet för upphandlande myndighet att förkasta ett onormalt lågt anbud. Det_ har inte kommit fram att Kammarkollegiet inte följt LOU i detta avseende. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3544-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sammantaget anser förvaltningsrätten att det inte kommit fram att Kammarkollegiet har brutit mot likabehandiingsprincipen, transparensprincipen eller någon annan princip eller bestämmelse i LOU. ITC:s ansökan om överprövning ska_ därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Infonnation om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Ulrika Sandell Rådman Mia Svärd har föredragit målet. \�Ll�JJ_) ,Å_ Den som vill överklaga förvaltningsrättet1.s beslut ska.skriva till Kammattätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas elle.t lämnas tili förvaltn:ingsrätten. överklagandetskaha.kommitintill förvaltningsrätten inom. tte veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet hat meddelats vid en muntlig fö�dling, ellerdetvidenså.dao.förhandling hat angetts när beslutetkommer att meddelas, ska dock överkl.;i.gandet ha kommit in inom tre vecko.t från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för öve.rk:lagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet · meddelades. Om �ista dagen föt överklagandet .infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton', julafton eller nyårsafton täcker det att skrivelsen komm� in nästa vatdag.. Förattettc'.?verklagandeskakunnatasuppi kammarrätten fordras attprövningstillstånd meddelas. Karom0trii.tten lämnar prövniugstillstånd om .·IJ·.SVERIGES DoMSToLAR . HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND 2. 3. 4. riktigheten av det slut som det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma .riktigheten av det slut som förvaltningsrätten hat kommit till, det är av vfu för ledning av .rättstillämpningen:att överklagandet prövas av högre :tätt, ell� det aru:w:s finns synnerliga skäl att ptöva öv�det 3. deslciilsomklagandenaogettillstödföten begäran om pröVDingstillstånd, 4. den ändring a.v förvalmingsriittens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad hru:i/hon vill styrka med vatje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offeatlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, tcansporte.r och posttjiinster tar avtal slutas innan tiden för överklagande av rittens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slums ·när tio daga! hat gått från det att :rätten avgjort ·målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I . vissa fall :får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens·avgötandetarinte prövas sedan avtal hat slutits. Fullständig �ormation finns i 16 _kapitlet i de ovan angivna J.agama.. Behöver Ni fler upplysningar om hur man. · överlda.ga:tkanNivända.Ei:till · förvaltningsrätten. Om p.rövningstillståndmte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det ät därför vfrti.gt att; det klart och tydligt framgår av öv�det till ksmroawtten varför man anser att pröv:ningstillstånd bör meddelas. . www.domstoi.se Skrivelsen med överklagande ska innehalla ·1. Klagand�s person-/organisatlonso.umm�. postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifte.i; hru: l.imnats �cligal:e i målet­ och om de fortfarande är aktuella - behö�er de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets .namn,. postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- elJ.er adressuppgift ändras, ska ändringen utan d:töjsmål anmäla.s till kammarr: