Dok.Id 495216 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksaclrcss Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2017-08-31 Meddelad i Göteborg Mål nr 3217-17 Avd. 3 SÖKANDE KONKURRENSVERKEI' MVB Astor Bygg AB, 556527-8198 Marieholmsgatan 44 415 02 Göteborg Ombud: Advokaten Martin Vildhede och Jur.kand. Johanna Alexandersson Setterwalls Advokatbyrå AB Box 11235 404 25 Göteborg MOTPART Färgelanda kommun 458 80 Färgelanda SAKEN ' 2017-09-04 Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Avd Dnr KSnr Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3217-17 I GÖTEBORG BAKGRUND 2017-08-31 Färgelanda kommun (kommunen) genomför en upphandling avseende om­ och tillbyggnad av Månvägensförskola, Högsäter, Färgelanda kommun, dnr 9709. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande. Av tilldelningsbeslut den 8 mars 2017 framgår att Martin & Germunds Bygg AB (M&G Bygg) vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. MVB Astor Bygg AB (MVB) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så vis att M&G Byggs anbud ska tilldelas 0 poäng med avseende på utvärderingskriteriet program för kvalitetssäkring och/eller O poäng med avseende på utvärderingskriteriet program för miljösäkring. MVB anför bl.a. följande. Av anbudsprotokollet framgår att MVB:s anbud hade lägst utvärderingspris och hamnade på andra plats i utvärderingen. Vad gäller utvärderings­ kriterierna program för miljösäkring samt program för kvalitetssäkring tillä111pas poängskalan I O poäng för "ISO-certifierat" system, 8 poäng för "Annat system" och O poäng för "Inget system". M&G Bygg har såsom program för kvalitetssäkring respektive miljösäkring tillhandahållit ett doku111ent med vad M&G Bygg uppger är en kvalitetspolicy, miljöpolicy och arbetsmiljöpolicy. Dessa har av kommunen bedömts utgöra "Annat system" varvid M&G Bygg erhållit 8 poäng för såväl program för kvalitetssäkring som program för miljösäkring. Det åberopade policydokumentet kan emellertid inte anses uppfylla det som krävs för att erhålla 8 poäng för dessa utvärderingskriterier. I de ad111inistrativa föreskrifterna anges att "Dessa Ad111inistrativa Föreskrifter ansluter till AF AMA 12". AF AMA 12 är administrativa 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-08-31 föreskrifter med råd och anvisningar för byggnads-, anläggnings-, och installationsentreprenader. Under begreppsbestämningar i AF AMA 12 framgår bl.a. följande. "Kvalitetssäkring alla inom ramen för ett kvalitetssystem planerade och systematiska aktiviteter, presenterade i nödvändig utsträckning, som skapar tillräcklig tilltro till att ett objekt kommer att uppfylla kvalitetskrav" "Kvalitetssystem organisatorisk struktur, rutiner processer och resurser som är nödvändiga för ledning och styrning av verksamheten med avseende på kvalitet" Genom hänvisningen i de administrativa föreskrifterna måste begreppet kvalitetssäkring, när inget annat uppges, anses ha samma betydelse i upphandlingen som i AF AMA 12. Eftersom begreppet miljösäkring saknas i AF AMA 12 får miljösäkring närmast anses ha samma betydelse som kvalitetssäkring, dock med utbyte av ordet kvalitet mot miljö i definitionen ovan. M&G Bygg har åberopat olika policys bestående av totalt tio korta punkter med mycket allmänt hållna och svepande formuleringar som samtliga ryms på en A4-sida. Formuleringarna inrymmer överhuvudtaget inga "planerade och systematiska aktiviteter" och särskilt inte några planerade och systematiska aktiviteter "som skapar tillräcklig tilltro till att ett objekt kommer att uppfylla kvalitetskrav". M&G Byggs policys utgör närmast allmänna mål och ambitioner. För att utgöra någon form av kvalitetssäkring krävs emellertid att även alla planerade och systematiska aktiviteter för att uppnå dessa mål presenteras i nödvändig utsträckning. Samma resonemang gäller för M&G Byggs miljöpolicy. 3 3217-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-08-3 I ! ljuset av hänvisningen till I SO-certifierat system som ger I O poäng kan kommunens hänvisning till annat system, som alltså endast ger 2 poäng mindre, inte förstås på annat sätt än att det system som efterfrågas är något typ av system som påminner om ett ISO-certifierat systern. Mot denna bakgrund kan M&G Byggs åberopade policys inte anses uppfylla kraven på "Annat system" avseende program för kvalitets­ respektive miljösäkring utan utgör i stället "Inget system". M&G Bygg skulle därmed rätteligen ha tilldelas O poäng för dessa utvärderingskriterier, i vart fall för kriteriet program för kvalitetssäkring. Därmed har kommunen agerat i strid med de grundläggande principerna i LOU, särskilt likabehandlingsprincipen. Om korrekt utvärdering skett skulle MVB ha kommit på första plats i utvärderingen och följaktligen tilldelats kontraktet. MVB har således lidit eller kan komma att lida skada. Ko111111une11 anser alt ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Av anbudsprotokollet framgår att kommunen följer de kriterier och poängskalor som angetts i de administrativa föreskrifterna. Någon bedömning av utförande och omfattning av respektive kvalitets- och miljösystem har inte gjorts eftersom det inte framgår av bedömningskriterierna hur en sådan viktning ska göras. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestä111111elser 111.111. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (I kap. 9 § LOU). 3217-17 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-08-31 Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i I kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar (jfr Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Utredning I de administrativa föreskrifterna anges bl.a. följande. AFB.53 Prövning av anbud Beställaren kommer att anta det ekonomiskt mest fördelaktiga utifrån: 3217-17 • Anbudssumma • Timlön 75 poäng 5 poäng 10 poäng 10 poäng 10 poäng 8 poäng • • System för miljöstyrning System för kvalitetssäkring 5 Program för kvalitetssäkring ISO-certifierat system ger Annat system ger FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Inget system ger DOM 2017-08-31 0 poäng 10 poäng 8 poäng 0 poäng 6 3217-17 Program för miljösäkring ISO-certifierat system ger Annat system ger Inget system ger Av M&G Byggs anbud kan utläsas bl.a. följande. Kvalitetspolicy • motiverad och kompetent personal Att uppnå hög servicegrad och kvalitet i alla åtaganden med • utveckla och förbättra vårt sätt att arbeta med byggprojekt Miljöpolicy • Vi skall i alla byggprojekt minimera negativ inverkan på den yttre miljön från vår verksamhet • Miljökraven i vår verksamhet är formulerade av våra beställare genom samhällskrav i lagar och författningar och av oss själva i vårt ledningssystem. Vi skall ständigt beakta och följa dessa krav • Som ett led i vårt miljöarbete ingår att ständigt vidta åtgärder för att förbättra vårt företags och vår personals miljömedvetande i produktionen för att minska den negativa inverkan på den yttre miljön Vi skall minst uppfylla beställarens krav och arbeta för att ständigt • alla våra samarbetspartners i byggprojekten Miljöpolicyn skall vara känd hos all vår personal samt vara känd hos Förvaltningsriitlens bedö11111ing MVB har bl.a. anfört att M&G Byggs anbud har tilldelas för hög poäng vid utvärderingen med avseende på kriterierna program för miljösäkring samt 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3217-17 I GÖTEBORG 2017-08-31 program för kvalitetssäkring. Mot denna bakgrund har MVB gjort gällande att kommunen brutit mot de upphandlingsrättsliga principerna i LOU, särskilt likabehandlingsprincipen. Förvaltningsrätten konstaterar härvid att det inte ankommer på domstolen att göra någon egen utvärdering av anbuden. Förvaltningsrättens prövning utgör i stället en kontroll av om det på grundval av det som sökanden har anfört finns grund för att ingripa mot upphandlingen. Kommunen har en skyldighet att värdera anbuden i enlighet med de administrativa föreskrifterna. Förvaltningsrätten kan konstatera att det i de administrativa föreskrifterna inte närmare beskrivs vad som avses med ett annat system för miljösäkring respektive kvalitetssäkring. Det uppställs således inte några särskilda krav på t.ex. omfattning, uppbyggnad och beskrivning för att ett system ska anses utgöra ett annat system och därmed tilldelas 8 poäng i utvärderingen. Av utredningen i målet framgår att M&G Bygg till sitt anbud bifogat ett dokument där bl.a. bolagets kvalitets- och miljöpolicy beskrivs i punktform. Enligt förvaltningsrättens mening framstår M&G Byggs beskrivning av den egna kvalitetspolicyn och miljöpolicyn som tillräcklig i förhållande till vad som, utifrån de administrativa föreskrifterna, krävs för att erhålla 8 poäng för de aktuella utvärderingskriterierna. Även om de administrativa före­ skrifterna hänvisar till AF AMA 12 anser förvaltningsrätten att begrepps­ definitionerna i AF AMA 12 inte kan anses medföra att kommunen har uppställt högre krav än vad som tillämpats vid utvärderingen. Inte heller den omständigheten att det endast skiljer två poäng mellan poängnivån "1S0- certifiering" och "Annat system" visar att det har uppställts högre krav i de administrativa föreskrifterna. Förvaltningsrätten anser därmed att MVB inte har visat att kommunen har utvärderat M&G Byggs anbud i strid mot de administrativa föreskrifterna. 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3217-17 I GÖTEBORG 2017-08-31 MVB har inte heller visat att kommunen på ett godtyckligt sätt har tilldelat de utvärderade anbuden olika poäng vid utvärderingen. Även om de administrativa föreskrifterna hade kunnat vara tydligare i denna del har det inte framkommit annat än att samtliga anbudsgivare har utvärderats på ett likabehandlande sätt. Det har inte heller framkommit att utvärderingen på något annat sätt strider mot LOU. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att MVB inte har visat att kommunen har överträtt någon av de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Mot denna bakgrund har MVB inte heller visat att bolaget på grund av några brister i den aktuella upphandlingen har lidit eller riskerat att lida någon skada. Det saknas således skäl för ett ingripande enligt LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Maria Jolfors Detert Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen lngeli Lindell. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrättcn fran1går av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från elen dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har mcclclclats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meclclelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet 1ned­ clelacles. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från elen dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kmnmer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut s01n förvaltningsrättcn har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets na1nn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnumtner anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller aclressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål ann1älas till katntnarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättcns namn, mål­ numtner samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. ndsta sida onaga 1 www.domstol.se 2. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa n1ål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller 111ål 0111 överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • 0111rådcna vatten, energi, transporter och posttjänstcr, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhctsområdct, lagen (2011:1029) om upphandling på • lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningsscktorcrna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall fär avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnän1ncla lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar 0111 hur n1an överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rättcn. \nnv.Jomswl.sc