Dok.Id 238294 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Ann-Louice Jonsson DOM 2018-12-12 Meddelad i Falun Mål nr 4861-18 Sida 1 (6) ,.,,,.,lf SÖKANDE Hushållstjänst i Sverige AB, 556996-0932 Ombud: Mikael Rendahl Upphandlingsjuristen i Sverige AB Box 1241 131 28 Nacka Strand MOTPART AB Gavlegårdarna, 556487-5937 Box 456 801 06 Gävle SAKEN Offentlig upphandling v,0 •···" i 2 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr Aktbil 2flf'.' ..�""'- ., 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se ,vww.forvaltningsrattenifalun.domstol.se KONKURRENSVERKET, FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 4861-18 AB Gavlegårdarna genomför, genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU), en upphandling avseende städning av Gavlegårdarnas bestånd på Öster och Gävle strand (ärendebe­ teckning 7713). Tilldelningsbeslut meddelades den 22 oktober 2018 varvid anbudet från Mellansvenska Städ AB antogs. Hushållstjänst i Sverige AB (Hushållstjänst), vars anbud förkastades i kva­ lificeringsfasen, ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upp­ handlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering genomförs varvid dess anbud beaktas. I andra hand yrkas att upphandlingen görs om. Hushålls­ tjänst anför till stöd för sin ansökan i korthet följande. Gavlegårdarna har brutit mot transparens- och likabehandlingsprincipen genom att utesluta bo­ laget från upphandlingen trots att anbudet uppfyller samtliga obligatoriska krav. För det fall förvaltningsrätten skulle finna att Hushållstjänst inte upp­ fyller det aktuella kravet på liknande referensuppdrag, måste förfrågnings­ underlaget anses brista i transparens. Gavlegårdarna bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterför rättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Hushållstjänst anfört är visat att Gavlegårdarna brutit mot någon av de grundläggande prin­ ciperna eller någon annan bestämmelse i LOU och att det har medfört att Hushållstjänst lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4861-18 I FALUN En huvudprincip enligt LOU är att anbud som inte uppfyller upphandlings­ dokumentens obligatoriska krav som regel inte ska beaktas vid utvärde­ ringen. Krav som anges i upphandlingsdokumenten måste därmed vara upp­ fyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Den upphandlande myndigheten får vid anbudsprövningen inte heller frångå uppställda krav, eftersom förfarandet då skulle strida mot likabehandlings­ principen. Transparensprincipen innebär att man i varje enskilt fall måste bedöma om en upphandling har genomförts tillräckligt öppet och förutsebart för rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer Ufr C-19/00, SIAC Con­ struction). Upphandlingsdokumenten I anbudsförfrågan, 2.7 Referenser, anges bl.a. följande: För att säkerställa att anbudsgivaren har genomfört minst tre likvärdiga upp­ drag med gott resultat, så måste tre referenspersoner från tre olika uppdrags­ givare bekräfta att uppdraget har utförts till avtalade villkor och förväntad kvalitet för att anbudet ska utvärderas. [...]. Med liknande uppdrag menas att uppdragen ska vara liknande det aktuella vad gäller karaktär, leverans och omfattning [...]. Vad parterna anför Hushållstjänst anför bl.a. följande. Bolagets tre redovisade referensuppdrag uppfyller samtliga krav på liknande uppdrag enligt punkten 2.7. Referens­ uppdrag 1 (Gävle idrottsbingo) avser städning sju dagar i veckan, totalt 21 timmar/vecka, av allmänna utrymmen som nyttjas frekvent av många män­ niskor. I uppdraget ingår städning av lokaler, källare, entreer, toaletter samt personalutrymmen såsom kök, duschar och omklädningsrum. Referensupp- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 4 4861-18 drag 2 (Ramudden AB) avser städning fler gånger i veckan, totalt 25 tim­ mar/vecka, av ett stort kontorsutrymme som nyttjas frekvent av många män­ niskor. I städuppdraget ingår kontor, depå, entre, verkstad med tillhörande personalmatsal, toaletter, duschar, omklädningsrum samt tvättstuga för per­ sonalens bruk. Referensuppdrag 3 (Mediatemplet AB) avser städning, varie­ rande beroende på årstid, av olika typer av lokaler som nyttjas frekvent av många människor. I uppdraget ingår städning av kontor och festlokaler som hyrs ut till olika tillställningar. Huset består av tre våningar där även städ­ ning av entre, toalett och trappor ingår. De angivna referenserna kan intyga att bolaget har den erfarenhet som behövs för att utföra uppdraget. Gavle­ gårdarnas agerande strider mot de grundläggande principerna om öppenhet och likabehandling eftersom det inte framgår av upphandlingsdokumenten att referensuppdragen måste ha innefattat städning av trapphus med tillhö­ rande tvättstuga samt vinds- och källargångar. Av punkten 2.7 går inte att utläsa vad som avses med begreppen "karaktär", "leverans" eller "omfatt­ ning". I avsaknad av redogörelse för hur begreppet "omfattning" ska bedö­ mas, får antalet arbetstimmar anses vara en lämplig måttstock. Kravet på liknande "leverans" kan inte uppfattas på så sätt att referensuppdraget ska ha innefattat just trapphus samt vinds- och källargångar. I avsaknad av andra definitioner, får upphandlingsdokumenten tolkas på så sätt att referensupp­ dragen ska avse städning i en fastighet. Gavlegårdarnas anbudsprövning har skett på ett godtyckligt sätt som medfört en fri prövningsrätt. Gavlegårdarna anför å sin sida bl.a. föijande. De referensuppdrag som Hushållstjänst lämnat kan inte anses som likvärdiga uppdrag. Med begrep­ pet "karaktär" avses arten och slaget av den städning som utförs. Det är inte samma sak att städa ett kontor eller en lokal som att städa fle1ialet trapphus och övriga tillhörande lokaler. Städning av trapphus medför flertalet förflytt­ ningar mellan olika fastigheter och våningsplan, vilket vid kontorsstädning inte är aktuellt i samma utsträckning. Inte heller återfinns alla städmoment Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4861-18 IFALUN som krävs i ett trapphus, tvättstuga, vinds- eller källargång i utförandet av kontorsstädning. Kravet på "leverans" kan därmed inte anses uppfyllt ge­ nom de av Hushållstjänst åberopade uppdragen. Inte heller kan "omfatt­ ningen" av uppdraget med flertalet trapphus, tvättstugor, källargångar och vindsgångar jämställas med att städa ett kontor eller en lokal. Tidsaspekten kan inte likställas med begreppet omfattning. Förvaltningsrättens bedömning Den nu upphandlade tjänsten avser städning av Gavlegårdamas fastigheter i bostadsområdena Öster och Gävle strand. Av upphandlingsdokumenten kan utläsas att entreprenaden omfattar städning av trapphus och tvättstugor samt vissa andra gemensamma utrymmen såsom källare och vindsutrymmen samt att avtalet bl.a. innefattar städning av sammanlagt ca 85 st. trapphus, vilka omfattar en yta på totalt ca 5 500 kvm. Mot denna bakgrund och vad som i övrigt framkommer i upphandlingsdokumenten om den nu upphandlade tjänsten, de krav som ställs på densamma och entreprenadens omfattning, anser förvaltningsrätten att en rimligt informerad och normalt omsorgsfull leverantör bör ha förstått att skrivningen "liknande uppdrag" i punkten 2.7 i anbudsförfrågan tar sikte på städning av trapphus med tillhörande lokaler. Förvaltningsrätten anser inte att kravet på referensuppdrag är bristfälligt ut­ format eller att Gavlegårdarna kan sägas ha tillskrivit sig själva en fri pröv­ ningsrätt genom att ställa upp det ifrågasatta kravet. Då de tre referensupp­ drag som Hushållstjänst har åberopat i anbudet avser städning av lokaler och kontor, och inte huvudsakligen städning av trapphus, bedömer förvaltnings­ rätten att uppdragen inte kan anses vara liknande det nu aktuella vad gäller karaktär och leverans. Hushållstjänst kan därmed inte anses uppfylla det ob­ ligatoriska kravet avseende referenser och Gavlegårdarna har vid dessa för­ hållanden haft fog för att förkasta anbudet på det sätt som skett. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4861-18 I FALUN Det saknas sammanfattningsvis skäl för ingripande enligt LOU på de av Hushållstjänst åberopade grunderna, varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Lennart Andersson rådman It.!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. - För myndigheten räknas tiden alltid från Bilaga 'I FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. X beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. ·········································-----···························---� Sida 2 av 2 www.domstol.se