LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN SÖKANDE TecnoVISION S.p.A. DOM 2009-07-11 Meddelad i Västerås Målm 973-09 E Rotel 3 Sida 1 (10) Ombud: Christer No1Tvall Tecno Vision Sweden/Noxab i Malmö AB Svansjögatan 29 217 66 Malmö MOTPART Sala kommun Box 304 733 25 Sala SAKEN Övei1Jrövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU BAKGRUND OCH YRKANDEN Sala konunun har inlett upphandling avseende elektroniska infartstavlor. Upphandlingen omfattar leverans och montering av elektroniska infartstavlor till Sala k01m1111n. Upphandling har skett genom förenklat förfarande. Ett av de bolag som läim1at anbud äi· TecnoVISION S.p.A. (bolaget). Enligt kommunens beslutsprotokoll har k01mnunen beslutat att anta LEDtec International AB:s anbud. Bolaget har begäii överprövning av kommunens tilldelningsbeslut och yrkar att rättelse sker på så sätt att anbuden som inte uppfyller skall-kraven förkastas och en ny poängbedömning görs. Som grund för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Poängbedömningen är vilseledande och strider bl.a. mot likabehandlingsprincipen. Anbudets utvärderingskriterier har inte jämfö1is på ett rättvist sätt. Vidare uppfyller flera anbud inte de krav som Vägverket ställer, bl.a. det krav från Vägverket att den horisontella betraktningsvinkeln på denna typ av skyltar får vara ca 30 grader åt höger respektive vänster. De anbudsgivare som uppger en horisontell Dok.Id 41081 Postadress Box 1001 721 26 Västerås Besöksadress Sigw-dsgatan 22 Telefon Telefax 021-19 56 00 021-13 20 25 E-post: lansrattenivastmanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-11 Sida 2 9,./3-09 betraktningsvinkel på ca 35 grader får anses uppfylla kraven. Vissa av anbuden, och däribland vinnande anbudet, uppfyller inte detta skall-krav. Sala kommun (k01mnunen) bestrider bifall till bolagets yrkanden och anför i yttrande bl.a. följande. Samtliga anbud uppfyller de i anbudsförfrågan uppsatta skall-kraven och har därmed gått vidare för ··· utvärdering. Anbuden har värderats utifrån uppsatta kriterier i anbudsförfrågan. Prövning har skett enligt principen det för k01mnunen ekonomiskt mest fördelaktiga med värderingskriteriema pris 50 procent, teknik 25 procent, service och leverans 20 procent och miljö 5 procent som grund. Kommunen har även med stöd av 9 kap. 8 § LOU begärt in kompletteringar i förekommande fall. Poängen som anbuden har erhållit är baserade på den information som fanns i respektive anbud. De i anbudsförfrågan ställda värderingskriterier och skall-krav var fastställda från böijan samt hur poängbedömningen skulle komma att göras. Därmed har kommunen behandlat anbudslämnarna och anbuden på ett likvärdigt sätt då alla har erhållit samma information och fått saimna förutsättningai· för att lämna anbud. Kommunen har i anbudsförfrågan bilaga 2 s. I beskrivit att Vägverkets handbok och föreskrifter i vägvisning ska följas i tillämpliga delar. Handboken utgör inte skall-krav utan är enbart rekommendationer. Regler för diodens spridning gäller bara skyltar med variabla budskap vilket inte skyltarna som denna förfrågan avser. Bolaget anför i yttrande bl.a. följande. Saintliga anbudslämnare har behandlats lika men felaktigt. Kommunen har brutit mot de affärsmässiga grnndema enligt LOU då kommunen inte följer sina egna satta skall-krav. Det vinnande anbudet uppfyller inte skall--kravet på två textrader med minst 300 mm teckenhöjd. Med bolagets skyltar hade teckenhöjden blivit 296,88 mm (som med diodens koronaeffekt blir minst 300 rmn) alternativt 312,50 mm och därmed är skall-kravet uppfyllt. Om kommunen skulle acceptera vinnande ai1bud skulle det innebära att kormnunen handlat· i strid med propo1iionalitetsprincipen i LOU. Ko1mnunen kräver en typ av display (fullgrafisk) och köper en annan. Det vinnande anbudet uppfyller LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLAND§ LÄN DOM 2009-07-11 Sida 3 973-09 heller inte Vägverkets krav på horisontell betraktningsvinkel för VMS-­ skyltar(variabla medelade skyltar), vilket avser den nedre delen av den aktuella skylten. Kommunen bekräftar att Vägverkets handbok ska fö\jas, men att den endast är en rekommendation. Något om rekommendationer finns inte i förfrågningsunderlaget. När bolaget talat med Vägverket var svaret angående handboken att den ska ses som absolut krav när det, som i detta fall, är Vägverket som är väghållare. Bolaget har vid ett fleiial tillfällen, både via telefon och e-post, begäJ.i ut de kompletta anbuden från samtliga anbudsgivare. Kommunen bestrider bolagets anförande angående betraktningsvinklar och vidhåller att vinnande anbud uppfyller de i anbudshandlingarna angivna skall-krav. De regler som bolaget hänvisar till gäller inte denna typ av skylt som äJ.· en "Välkommen till..."-skylt utan reglerna gäller bara för vägmäJ.-lcen med variabla budskap som bolaget benäJ.m1er VMS-skylt och som regleras enligt Vägmärkesförordningen. Enligt Vägverkets publikation 2003:19 ingår inte "Välk01mnen till..."-skylt i Vägmärkesförordningens trafikmärken och är att betrakta som anslag, reklam och info1mation. En "Välkommen till..."--skylt är inget vägmärke utan en reklamskylt som presenterar och välkorm1ar trafikanter till en ort. Budskapet eller bilden på skylten är inte reglerad. Det som äJ.· reglerat äJ.· placering av skylt, material på skylt, fundament och stolpe efter Vägverkets regler. Om skylten har ett variabelt budskap äJ.· budskapet inte kopplat till en trafikföreskrift och behöver inte synas tydligt eller vara läsbaii. Enda kravet är att det inte får vai·a bländande och att placeringen efter vägen ska beslutas av väghållaren så den inte stör trafika11tema. Alla anbudsgivares dioder varierade ljusstyrka11 efter Uusförhålla11det på dygnet. BläJ.1dningsrisken är undanröjd. Handboken nänmer också under kapitlet trafikinformationsskylt (som också tillhör saimna typ av infonnationsskylt som "Välk01mnen till..."-skylt) och anordning med varierande budskap. Tecknen får då utgöras av \jusdioder eller liknande som avger vitt eller gult sken mot svaii botten. Någon uppgift om spridningsvinklar finns inte. Vidare i ha11dboken under "Välk01mnen till..."-skylt nänms textstorleken i förhållande till LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2009-07-11 hastigheten på vägen. Vid tillåten hastighet på väg är lämplig texthöjd 200 - 250 mm vid 70 - 90 km/tiin och vid 90 km/tim 250 - 400 mm. Sala kommun har valt en höjd på ca 300 mm som lämplig storlek i anbudsförfrågan. För att upphandlande myndighet ska kunna göra en objektiv utvärdering är det upp till anbudsgivaren att bifoga det underlag samt ge en utförlig beskrivning av vad som efterfrågas i anbudsförfrågan. Bolaget anför vidare att kommunen inte har kontroll på vad som är beslcrivet i anbudsförfrågan. Skrivningen "minst 300 mm" är gjord för att tydliggöra att bokstäverna inte får vara mindre då det inte går att läsa vid en hastighet på 90 km/tirn. Det betyder inte att bokstäverna ska vara större än 300 mm för då hade formuleringen varit "minst 300 mm eller större". Bilddelens storlek ska inte minskas. Den enda anledningen till att kommunen önskar en fullgrafisk display är att möjligheten till olika teckensnitt samt kursiv stil ska vara möjlig. Utifrån de krav som angivits i bilaga 2 omfattning/beskrivning bedöms anbudens information om hur de tänkt sig att skylten ska se ut. Enligt värdering av kriteriet teknik kommer bedömningen att göras på hur anbudet har beskrivit teknisk prestanda, kvalitet och lösning med utgångspunkt enligt ställda krav i förfrågan. Kommunen gör bedömningen på vad som beskrivits i anbudet. Bolaget har i yttrande bl.a. uppgivit följande. I Vägverkets publikation 2003:19 skiljer man mellan "trafikinformationsskyltar" och "Välkommen till"-skyltar. Det im1ebär att allt det som handlar om "trafikinforrnationsskyltar" inte på något sätt kan liknas vid det som ska visas på kommunens skyltar. Därför är bl.a. kormnunens skrivning "texten får utgöras av lysdioder eller liknande... " inte relevant i målet. Det är helt andra regelverk som styr hur en skylt med lysdioder ska kravsättas. När det gäller "Välkommen till"--skyltar delas vaije skylt upp i två delar. En överdel som kallas "Välkommen till"-del och en "evenemangsdel". Allt som står om i publikationen om "Välkommen till"-skyltar gäller båda delruna. Till VMS-skyltar finns speciella krav som specificeras i Vägverkets handling VU94 Supplement 5, kapitel 12.4 under rubriken Sida 4 973-09 LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-11 Sida 5 973-09 "Omställbara vägmärken". Där står att en VMS-skylt definieras som "vägmärke som kan visa alternativa märkesbilder eller budskap". Den visar att evenemangsdelen i en "Välk01mnen till"-skylt är att betrakta som en VMS-skylt, dänned gäller reglerna även för dessa. Allt som skrivits av kmmnunen när det gäller "Välkmmnen till"-skyltar stä1m11er bara när det gäller den övre "Välkommen till"-delen. K01mmmen bryter mot kraven/rekommendationerna i handboken om Vägvisning genom aii ha för avsikt att montera en "Välk01m11ei1 till"-skylt som är ca 150 procent större än vad den bör vara enligt handboken. Dessutom är evenemangsdelen ca hälften så stor som kraven i handboken. Vid samtal med konununen har flera felaktigheter framk01mnit som förklarar den kraftiga övervärderingen som gj01is i poängsaimnanställningen till det vimiande a11budets fördel när det gäller teknik men också när det gäller service och leverans. Efter att ha läst igenom det vinnande anbudet borde poängen för telmik vara 2,5 poäng istället för 4,5 poäng då vinnande anbud har en pixelpitch på 20 nun jämfört med bolagets 15,625 m.m. Vad gäller service och leverans står i förfrågningsunderlaget ett skall-krav att "beräknadprognos.för elförbrulmingper skylt uttryckt i kWh/år ska anges i anbudet". Detta skall­ krav är inte uppfyllt av det vinnande anbudet. Saimnanfattningsvis yrkas att eftersom det vinna11de a11budet på tre punkter inte uppfyller skall­ kraven, ska anbudet förkastas och en ny poängsaimnanställning ska göras med dessa anbud b01iiagna. Konununen har inte avgivit något ytterligare yttrande. Länsrätten har den 15 maj 2009 beslutat att upphandlingen inte får avslutas genom att avtal inte får ingås (inhibition) i1man länsrätten avgör målet slutligt eller annat förordnar. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandla11de myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt sa111t genomföra LÅNSRÄTTEN I VÅSTMANLANDS LÅN DOM 2009-07-11 Sida 6 973-09 upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 2 § LOU ska rätten om den upphandlande myndigheten har brutit mot 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av kommunens förfrågningsunderlag bilaga 1 punkt 1.7 med rubrik "bedömningsgrunder" framgår bl.a. att kvalificering och anbudsutvärdering kommer att ske i två olika moment, dels om leverantören uppfyller grundkraven för deltagande enligt 10 och 11 kap 7 - 15 § § LOU och dels om leverantören uppfyller ställda skall-krav enligt anbudsförfrågan. De anbud som är lämpliga utifrån uppställd kvalificering går vidare till utvärdering. Under rubriken skall-krav under samma punl<.t framgår att leverantören, utöver minimikraven i 10 kap 1 - 2 § § LOU, ska uppfölja krav på skattestatus och miljö- och kvalitet. I bilaga 1 under punl<.t 1.7.1 med rubrik "anbudsprövning" framkommer bl.a. följande. Prövning/utvärdering kommer därefter att ske enligt principen det för kommunen mest fördelal<.tiga anbudet. Det anbud som bedöms vara ekonomiskt mest fördelal<.tigt och som är särskilt lämpligt och med hänsyn tagen till angivna kriterier som avser väga samman kvalitet och ekonomi kommer att antas. Värderingskriterier 50 % pris 25 % teknik 20 % service och leverans 5 % miljö Beskrivning Pris för skyltarna Beskrivning av teknisk prestanda, kvalitet och lösning i enlighet med ställda laav i förfrågan Tillgänglighet till service och leveranstid Leverantörens interna miljöarbete, med utgångspunl<.t från bilaga 3, anbudsfonnulär som bifogas LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-11 Sida 7 973-09 Ovan näim1da värderingskriterier konuner var och en att väi·deras och poängsättas efter en fallande poängskala mellan O - 5 med poängbedönmingen lägst poäng näi· underlag saknas för bedömning och högst poäng när kriteriet uppfyllts mycket bra. Priset är 01m·äknat till prispoäi1g där lägsta pris erhåller 5 och omräknas enligt berälmingsformel "lägsta pris/offererat pris x 5 poäi1g". Av bilaga 2 s.1 i förfrågningsunderlaget angående omfattning/ havspecifikation under rubriken utfornming framgår bl.a. att skyltarna ska utformas som en "Välkommen till Sala" - skylt och att dessa ska placeras på Vägverket anvisade platser. Den totala storleken ska vara ca 6x5 m bestående av överdel med bild, logo och fast text. Överdelen ska vara utformad så att det möjliggör byte av bild och logo. Underdelen består av en elektronisk fullgrafisk display. Teckenhöjd ska vara minst 300 1mn höga i två rader med en totallängd av ca 6 000 1mn och med en pitch på 20 nun. Texten ska krnma bytas med jämna intervall och ilmehålla totalt fem olika budskap. Stolparna och fundament ska ligga på sådan höjd att skyltarna blir väl läsliga från riksväg med hastighetsbegränsningen 70 - 100 lan/tim. Infonnationsskyltarna ska monteras eller ha sådan telmisk funktion att störande reflexer undviks för förbipasserande trafikanter. Vägverkets handbok och föreskrifter i vägvisning ska i tillämpliga delar följas. Av s. 2 under rubriken drift, underhåll och service framgår att berälmad prognos för elförbrulming per skylt uttryckt i kWh/år ska anges i anbudet. Av beslutsprotokoll avseende upphandling av elektroniska infa1istavlor framgår bl.a. föUande. Åtta anbudssvar inkom enligt öppningsprotokoll. Samtliga anbud godkändes för fo1isatt utväi·dering enligt angivna kriterier. För att ko1mnunen skulle krnma göra en objektiv väi·dering av inkomna anbud har dialog förts med anbudsgivarna. Frågor har ställts för att göra anbuden jäinförbara och anbudsgivarna bar inkommit med svar, fö1iydligande och kompletteringar av läim1at anbud. Däi·efter har kriterier var och en väi·derats i en betygskala med poängbedömningen lägst poäi1g när underlag saknas för bedömning och högst poäng när kriteriet uppfyllts LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2009-07-11 mycket bra. Det anbud som erhåller högst värderingspoäng och är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kormner dänned att antas. Bolaget har efter utvärdering k01mnit på andra plats. I det vinnande anbudet anges att LED-skylten är uppbyggd av flera moduler till en enhet på 4,8 kvm (6080*800*160rmn). Bildytan är 304*40 pixlar med 20mm fysisk. På denna yta kan kommunen producera texter och bilder, antingen en stor textrad eller flera mindre rader. Diodernas spridningsvinklar är H 120 grader / V60 grader.- - Max strömförbrnkning är 1200W (full gul färg). Länsrätten gör följande bedömning. För all offentlig upphandling gäller att vissa grundläggande EG-rättsliga principer måste iakttas. Dessa kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU och innebär att bestämmelserna i lagen ska tolkas mot bakgrund av dessa principer. De grundläggande principerna är principen om likabehandling, icke-diskriminering, transparens (öppenhet), förutsebarhet, ömsesidigt erkännande och propmiionalitet. Principerna innebär att alla leverantörer ska behandlas lika, att upphandlingsprocessen ska känneteclmas av att processen är förutsebar och öppen. För att anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara klaii och tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Kvalifikationskrav och krav i laavspecifikationen måste ha ett naturligt san1band med det som upphandlas och även stå i rimlig propmiion med det som upphandlas. Det är vidai·e förbjudet att direkt eller indirekt diskriminera leverantörer. I LOU saknas detaljerade regler för hur ett förfrågningsunderlag ska vara utformat liksom bestämmelser om ändring, förtydligande och komplettering av förfrågningsunderlag. Utgångspunkten är dock att alla leverantörer ska ha samma infonnation för att kunna behandlas rättvist. För att anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste Sida 8 973-09 LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-11 Sida 9 973-09 förfrågningsunderlaget dessutom vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Kraven ska vara prop01iionella och uppfylla övriga relevanta gemenskapsrättsliga principer. Bolaget gör särskilt gällande att kommunen har brutit mot de affärsmässiga grunderna i LOU då kommunen inte följer sina egna satta skall-krav. Vidare gör bolaget gällande att det vinnande anbudet inte uppfyller skall­ kravet på två textrader med minst 300 1m11 teckenhöjd, att skall-kravet att man ska presentera el-förbrukningen i kWh per år och skylt inte är uppfyllt samt att det vinnande anbudet inte uppfyller Vägverkets krav på betraktningsvinkel. Av förfrågningsunderlaget framgår vad gäller teckenhöjd att den ska vara minst 300 mm höga i två textrader med en totallängd av ca 6 000 1m11 och med en pitch på 20 mm. Av det ovan redovisade vilmande anbudet kan således inte direkt utläsas att det uppfyller skall-kravet om minst 300 1m11 hög teckenhöjd i två rader. Med hänsyn häiiill och då bolaget kommit med en detaljerat telrnisk invändning att det vinnande bolaget inte uppfyller 11fum1da teckenhöjd och denna invändning inte bemötts av den upphandlande enheten fim1er länsrätten att skall-kravet inte är uppfyllt. Av förfrågningsunderlaget framgår vidare att det i anbuden ska presenteras elförbrulming i kWh/år och skylt. Visserligen är en wattförbrukning angiven. Såsom bolaget anfö1i kan dock det inte utläsas av det vinnande anbudet någon tillfredsställande presentation av elförbrukning i kWh/år och skylt, varför detta skall-krav inte heller kan anses uppfyllt av det vinnande anbudet. Vad slutligen gäller betraktningsvinklama har konmmnen uppgett att de regler som bolaget hänvisar till inte gäller denna typ av skylt som fu· en "Välko1m11en till..."-skylt utan att reglerna endast gäller för vägmärken med variabla budskap som regleras enligt Vägmfu·kesförordningen. Bolaget i sin tur har uppgett att det till VMS-skyltar finns speciella krav LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-11 Sida 10 9,3-09 som specificeras i Vägverkets handling VU94 Supplement 5, kapitel 12.4 under rubriken "Omställbara vägmärken". Där står att en VMS-skylt definieras som "vägmärke som kan visa alternativa märkesbilder eller budskap". Den visar att evenemangsdelen i en "Välkommen till"-skylt är att betrakta som en VMS-skylt, därmed gäller reglerna även för dessa. Allt som skrivits av kommunen när det gäller "Välkommen till"-skyltar stämmer bara när det gäller den övre "Välkommen till"-delen. Med hänsyn till skyltens syfte och ändamål finner lä.nsrätten dock att ett skall-krav, utifrån en hänvisning till vägverkets föreskrifter och råd, inte innefattar ett krav på en viss betraktningsvinkel. Av vad som ovan anförts finner lä.nsrätten sammanfattningsvis att det vinnande anbudet inte uppfyllt två av de av kommunen uppställda skall­ kraven. Annat har inte :frarnkommit än att bolaget härigenom lidit skada. Framställningen ska därför bifallas och upphandlingen ska göras om. DOMSLUT Lä.nsrätten bifaller framställningen och förordnar att upphandlingen ska göras om. I följd härav ska länsrättens interimistiska beslut den 15 maj 2009 inte längre gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) /f��/.,# , Bemt Åkerblom � rådman sp