FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-02-08 Mål nr 27403-12 Sida1 (5) Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 16 Stockholm 115 76 Stockholm E-post: SÖKANDE AB Bäckaskog Media, 556169�1485 Sjölyckevägen 2 290 34 Fjälkinge Ombud: Advokat Peter Olofsson Kristianstad Advokatbyrå AB Box·24 291 21 Kristianstad MOTPART Totalförsvarets Forskningsinstitut 164 90 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE /'·'' ., Förvaltningsrätten· avyisar Totalförsvarets Forskningsinstituts yrkande om att förvaltningsrätten ska avbryta upphandlingen. Förvaltningsrätten bifaller AB Bäckaskog Medias ansökan och förordnar att Totalförsvarets Forskningsinstituts upphandling av data/video­ projektorer (FOI-2012-1531) får avslutas först sedan en ny anbuds­ utvärdering har genomförts i enlighet med förfrågningsunderlaget. Dok.Id 317970 Postadress Besöksadress Telefon · 08-561 680 01 for valtningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax Expeditionstid. måndag - fredag 09:00-15:00 -.-�-=--::--�·-�c. - -�---j---;--,��-:.:::-�1 .,>- Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DÖM 27403-12 · I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN TotalförsvaretsForskningsinstitut (FOI) genomför en upphandling av27 data/videoprojektorer (FOI-2012-1531). Upphandlingen rör en leverans och anbud lämnas på hela leveransen. Upphandlingen genomförs genom förenklat förfararande.FOI har i tilldelningsbeslut den 18 december2012 meddelat att man antagit ett annat anbud än anbudet från AB Bäckaskog Media ( bolaget). Bolaget ansöker om överprövning enli&,t LOU och yrkar att upphandlingen ska få avslutas först sedan rättelse vidtagits på så sätt att anbuden från den vinnande leverantören och två andra leverantörer förkastas och att en ny anbudsutvärdering genomförs, varvid bolagets anbud ska antas. Som grund för sin talan anger bolaget följande. Upphandlingens utvärderingskriterium är lägst pris. I kravspecifikationen för projektorerna framgår, såvitt nu är i fråga, under punkten2.1;1 i förfrågningsunderlaget att ljusstyrkan ska vara > 3 000 ANSI, underförstått lumen. Rubriken2.1 anger att detta är ett-obli­ gatoriskt krav, ett s.k. skall-krav. Tecknet> är ett universellt matematiskt tecken och betyder "större än". Med angivandet av detta tecken harFOI . ' . . markerat att de efterfrågade projektor_e�a måste ha en ljusstyrka som är större än 3 000 lumen. Enligt en utvärderingsmatris harFOI angett att sex leverantörer har lämnat anbud. De tre först angivna leverantörerna har er­ bjudit projektorer vilkas ljusstyrka uppgår till 3 000 lumen. På grund av att ljusstyrkan således inte är större än 3 000 lumen avviker projektorerna från_ vad som efterfrågats. De tre därefter angivna leverantörerna har h9rsammat tecknet> och erbjudit projektorer med ljusstyrka som överstiger 3_000 lumen. Enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling­ LOD - ska den upphandlande myndigheten behandla leverantörer på ett· likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Av likab��andlingsprincipen följer att de anbud som inte uppfyller förfrå�gsunderlagets obligatoriska krav ska förkastas och inte beaktas vid utvärderingen. Genom att i förfrågningsunderlaget särskilt !Il-ed tecknet> stipulera att efter?-"ågade Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN - DOM 27403-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen projektorer ska ha en ljusstyrka som överstiger 3 OÖO lumen har FOI stakat ut gränserna för vilk:1;t produkter so·m kan komma i fråga. Om FOI hade önskat acceptera även projektorer med en ljusstyrka om 3 000 lumen hade detta kunnat uttryckas exempelvis med "minst 3 00 0 lumen" eller med det matematiska tecknet::::, soin betyder "större än eller lika med". Genom att ändå ta upp anbuden från de leverantörer som erbjudit projektorer med en ljusstyrka på 3 000 lumen har FOI brutit mot likabehandlingsprincipen och orsakat bolaget skada. Rättelse av felet kan ske genom.att en ny utvärderiI?-g görs efter att dessa tre leverantörers anbud förkastats. Det finns för övrigt inga skäl för att avbryta upphandlingen. Det upphandlingskrav . som är i fråga är matematiskt otvetydigt och helt förutsebart för såväl upphandlaren som leverantören. Det kan inte tolkas på något annat sätt än enligt definitionen "större än". FOI:s argument att anbudsgivare "tolkat" kravspecifikationen pi\ olika vis är följaktligen inte relevant. De anbuds­ givare som inte har lämnat korrekta anbud ska uteslutas. FOI yrkar att upphandlingen ska avbrytas och göras om på nytt. FOI anrdr bland annat följande. FOI avsåg att de angivna kraven skulle vara minimi­ krav i kravspecifikationen, men missade att skriva det matematiska tecknet för "större än eller lika med" ( :::: ) under kraven på kontrast och ljusstyrka._ På grund av att anbudsgivarna tolkat kravspecifikationen på olika sätt bör upphandlingen göras om. SKÄLENFÖRAVGÖRANDET Förvaltningsrätten konstaterar att frågan oni upphandlingens avbrytande inte kan avgöras av förvaltningsrätten, utan av upphandlande myndighet. FOI:s yrkande om att upphandlingen ska avbrytas ska därför avvisas. I 1 kap. 9 § LOU anges bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla _ leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra · upphandlingar på ett öppet sätt. Kravet på att upphandlingar ska genom- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCJ(HOLM Allmänna"avdelningen Sida4 27403-12 föras på ett öppet sätt ger uttryck för principen om transparens och öppen­ het, som bl. a. innebär att upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet. Av likabehandlingsprincipen följer att den upphandlande myndigheten inte får efterge eller bortse från förfrågningsunderlagets obligatoriska krav, skall-krav. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska utvärdera och pröva anbudet. Bolaget yrkar att upphandlingen ska fä avslutas först sedan rättelse har vidtagits vilken ska bestå i att en ny utvärdering av anbuden genomförs vid vilken det tidigare vinnande anbudet samt ytterligare två leverantörers anbud ska förkastas och att den nya utvärderingen av anbuden ska innebära att bolagets anbud ska antas. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det på grundval av det som sökanden har anfört finns grund för att ingripa mot upphandlingen enligt 16 kap. 6 § LOU. Det ankommer inte på förvaltningsrätten att göra någon egen utvärdering av anbuden. Som: bolaget har angett uppfyller de tre anbud som värderats högst i anbudsutvärderingen, och som placerat sig före bolagets anbud, inte det obligatoriska kravet på projektorernas ljusstyrka såsom det har angetts i förfrågningsunderlaget. Detta innebär att bolaget har lidit eller i vart fall riskerar ått lida skada. Det finns därför grund för att ingripa mot upphand­ lingen enligt 16 kap. 6 § LOU. Anbudsgivare måste kunna utgå från att det som anges i förfrågnings­ underlaget kommer att ligga till grund för den kommande utvärderingen. Bristerna i nu aktuell upphandling rör inte upphandlingens konkurrens­ uppsökande skede, utan tillämpningen av ställda skall-krav. Det saknas därmed skäl för att besluta om att upphandlingen ska gör� om varvid rättelse av upphandlingen ska väljas som påföljd (RÅ 2005 ref. 47) . _Upp- handlingen ska därför rättas på så sätt att den får avslutas först sedan FOI genomfört en ny anbudsutvärdering i enlighet med. förfrågningsunderlaget. •r FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida5 27403-12 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur mån överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Kirsi Laakso Utvik ·Radman Marit Carlsson har föredragit målet.