FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 20 SÖKANDE DOM 2018-04-09 Meddelad i Stockholm Sida 1 (6) KONKURRENSVERKET 201e -04� o 9 Mål m 5508-18 Kidde Sweden AB, 556262-9260 Box 90120 120 21 Stockholm MOTPART Järfälla kommun 177 80 Järfälla SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 961397 Postadress I 15 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-561 680 00 08-56 I 680 0 I E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5508-18 I STOCKHOLM BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. ... .. Järfälla kommun (kommunen) genomförde en upphandling av ramavtal avseende årlig översyn och service av brandskyddsutrustning (dm Ten 2017/598). Upphandlingen genomfördes som ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). I tilldelningsbeslut den 27 februari 2018 tilldelades Presto Brandsäkerhet AB kontrakt i upphandlingen. Kidde Sweden AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. följande. Kravet som ställs på leverantörer avseende celiifierad brandskyddskoordinator enligt CFPA Europe är högre och mer långtgående än vad som är nödvändigt och den höga kostnaden för utbildningen riskerar att otillbörligt missgynna mindre ekonomiskt starka aktörer. Upphandlingen bryter därmed mot 4 kap. 1 och 2 §§ LOU. Brandskyddsföreningen beskriver bland annat att utbildningen Brandskyddskoordinator är avsedd för "Alla som är ansvariga för brandskyddet eller arbetar med brandskyddsfrågor. Utbildningen är även avsedd för dig som ska bli behörig ingenjör (brandlann eller sprinkler) eller instruktör för Heta Arbeten." Andra delar som ingår i denna utbildning är riskhantering, försäkringslära, automatiska brandlarm och släckanordningar, byggnadstekniskt brandskydd etc. Vid en jämförelse av utbildingens innehåll samt de tjänster/kontroller som omfattas av upphandlingen är det tydligt att de ställda kraven inte går att härleda till det som kommunen angett i upphandlingsdokumentet. Bolaget har en mångårig erfarenhet av att delta i upphandlingar avseende brandskydd och känner inte till att kompetenskrav på denna nivå har ställts någon gång tidigare. De krav som brukar ställas är att leverantören ska tillhandahålla SEBRA-certifierade brandskyddstekniker, alternativt Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5508-18 I STOCKHOLM servicetekniker med motsvarande kunskap. Erfarenheten av upphandlingar med dessa krav har visat att ställda krav har varit fullt tillräckliga för att utföra efterfrågade tjänster/kontroller. Det finns ett stort antal brandsskyddsleverantörer inom Stockholms­ regionen. Trots det har endast tre leverantörer lämnat anbud till kommunen vilket är att betrakta som ett lågt antal. De tre leverantörerna är också de största inom regionen. Bolaget hävdar att antalet anbudsgivare och dess positioner på marknaden ytterligare motiverar att kravet om certifierad brandskyddskoordinator är oproportionerligt eftersom kravet har förhindrat andra brandskyddsleverantörer från att delta i upphandlingen och de har således kunnat lida skada av kravet. Kravet har begränsat bolagets prissättning vilket har resulterat i att bolaget endast hade näst lägsta pris vid utvärderingen av dess anbud. Följaktligen tilldelades kontraktet en annan brandskyddsleverantör och bolaget har därför lidit skada av detta krav. Kommunen bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Kommunen har genomfö1i en upphandling i enlighet med de grnndläggande principerna i 4 kap. 1 och 2 §§ LOU och upphandlings­ lagstiftningen i övrigt. Bolaget har inte lidit någon skada i den bemärkelse som avses i 19 kap. 6 § LOU eftersom bolagets anbud rätteligen inte har utvärderats och grund för ingripande saknas därmed. Kravet på CFPA Europe har ställts utifrån att kommunen behöver en strategisk pmtner med hög kompetens. Kommunen har därför ställt höga krav på tilltänkt leverantör, dels för att tjänstens la-av är i sig höga, dels för att kommunen saknar sådan kompetens. Kompetensen är avgörande då kommunens fastighetsportfölj inrymmer verksamheter som spänner över flera olika verksamhetsklasser vilket i sin tur ställer högre krav på kompetens så att brandskydd utformas på ett sådant sätt att brandsäkerheten blir tillfredsställande. Rollen behövs för att säkerställa att kommunen Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5508-18 uppfyller och genomför de myndighetskrav som kommunen har på sina verksamheter. I takt med att kommunen växer så sker förändringar som kräver att ansvarig kan organisera, planera och följa upp brandskyddsarbetet i det löpande arbetet men också i och vid förändring. Bolaget anser att kostnaden för utbildningen som uppgår till 27 000 kr per deltagare är för hög. Kommunen kan inte, i sin upphandling, ta hänsyn till vad bolaget anser utan krav ställs utifrån kommunens behov. Av de tre anbud som lämnades in i upphandlingen har två bolag uppfyllt kravet avseende CFPA Europe varför kravet inte kan anses orimligt. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser 111.111. I4 kap. 1 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. I4 kap. 2 § LOU anges att en upphandling inte får utfo1mas i syfte att undanta den från lagens tillämpningsområde och får inte heller utformas i syfte att begränsa konkurrensen så att vissa leverantörer gynnas eller missgynnas på ett otillbörligt sätt. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlande myndigheten har brntit mot någon av de grundläggande principerna i4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5508-18 I mål om offentlig upphandling gmndar rätten sin prövning på de omständigheter som sökanden har åberopat (RÅ 2009 ref. 69). Frågan i målet är därför om det föreligger skäl för ingripande enligt LOU på de grunder som bolaget har anfört. Förvaltningsrättens bedömning Upphandlingen avser ett ramavtal för årlig översyn och service av brandskyddsutrustning i Järfälla kommuns olika verksamheter. I punkten 3.5. i kravspecifikationen, som utgör en del av upphandlingsdokumentet, anges vilka krav som ställs avseende utbildning, certifikat och kompetens. Av denna punkt framgår att Järfälla kommun ställer krav på att anbudsgivama ska tillhandahålla brandskyddstekniker som är ceitifierade brandskyddskoordinatorer enligt CFPA Europe. Bolaget gör gällande att detta krav är högre och mer långtgående än vad som är nödvändigt och att den höga kostnaden för utbildningen riskerar att otillbörligt missgynna mindre ekonomiskt starka aktörer. Förvaltningsrätten konstaterar att en upphandlande myndighet är fri att ställa de krav den finner nödvändiga i en upphandling. Detta gäller under förutsättning att haven inte strider mot gällande principer och bestämmelser i LOU (se tex. RÅ 2010 ref. 78). Propo1tionalitetsprincipen innebär att den upphandlande myndigheten i en upphandling inte får ställa stöITe krav på leverantören än vad som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för upphandlingen (prop. 2006/2007:128 s. 132). Kommunen har uppgett att syftet med det aktuella kravet är att säkerställa att anbudsgivarna har den kompetens som behövs för att brandsäkerheten ska bli tillfredställande samt för att se till att kommunen uppfyller de myndighetskrav som finns för kommunens verksamheter. Av handlingarna I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 6 5508-18 framgår att översynen omfattar ca 14 000 kontrollpunkter fördelade över kommunens verksamheter och fastigheter. Verksamheterna avser bl.a. skolor, vård & omsorg och fritidslokaler. Enligt förvaltningsrättens mening är det fråga om en relativt omfattande upphandling. Mot bakgrund av den typ av verksamhet som upphandlas, upphandlingens omfattning samt de höga luav som ställs på den leverantör som tilldelas kontrakt anser förvaltningsrätten att det aktuella utbildningskravet framstår som både lämpligt och effektivt för att uppnå det eftersträvade syftet. Kravet får anses relevant för att bedöma och säkerställa anbudsgivarnas fö1måga att hantera det aktuella uppdraget. Sammantaget anser förvaltningsrätten att kravet inte kan anses opropo1iionerligt högt för att tillgodose det avsedda ändamålet. Inte heller anser förvaltningsrätten att enbaii det faktum att utbildningen är kostsam innebär att kravet är konkurrensbegränsande på så sätt att vissa leverantörer gynnas eller missgynnas på ett otillbörligt sätt. Förvaltningsrätten gör sammanfattningsvis bedömningen att bolaget inte har visat att kommunen har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 och 2 §§ LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag genom att uppställa det aktuella kravet i upphandlingen. Det saknas därmed skäl för ingripande enligt LOU på de grunder som bolaget anfö1i. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). �dersson Rådman Louise Ljöstad har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överl.hand­ •;��ag· 07:1092) om upphandling inom "l'l,'I,områ ena vatten, energi, transporter och posttjänster, • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal ·slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol se