FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-09-16 Sida 1 (10) 2015 -09· 1 6 Avd Dnr KSnr Aktbit Avdelning 33 SÖKANDE Lemminkäinen Sverige AB, 556297-5143 Svetsarvägen 24 171 41 Solna Ombud: Anne Kangasniemi Fondia Oy/Fondia Legal Services AB Box 5216 102 45 Stockholm MOTPART Stockholm Vatten VA AB, 556175-1867 106 36 Stockholm Meddelad i Stockholm Mål nr 15579-15 Ombud: Advokaterna Natalie Bretz, Sven Vaxenbäck ochjur.kand. Lisa Rylander Mannheimer Swartling Box 1711 111 87 Stockholm SAKEN Upphandling enligt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster 115 76 Stockhohn E-post: FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 644282 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockhohn@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon KONKURRENSVERKEr Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 15579-15 I STOCKHOLM BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Stockholm Vatten VA AB (Stockholm Vatten) genomför en upphandling . benämnd "Bygg- och anläggningsentreprenad Henriksdals reningsverk, diarienr 14SV976". Upphandlingen genomförs som ett förhandlat förfarande enligt lag (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF. Den 22 maj 2015 tilldelades Lemminkäinen Sverige AB det aktuella uppdraget. Efter att en annan anbudsgivare ansökt om överprövning förordnade Förvaltningsrätten i Stockholm i dom den 12 juni 2015 Lmål nr 11649-15 om rättelse. Stockholm Vatten har därefter genom nytt tilldelningsbeslut den 7 juli 2015 beslutat att anta anbud från annan anbudsgivare än Lemminkäinen Sverige AB. Lemminkäinen Sverige AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen. Bolaget yrkat· i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse av upphandlingen har gjorts med resultatet att bolaget tilldelas uppdraget. Bolaget yrkar i andra hand att upphandlingen ska göras om. Stockholm Vatten bestrider yrkandet om att upphandlingen ska rättas men medger yrkandet om att upphandlingen ska göras om. VAD PARTERNA ANFÖR Bolaget anfår bl.a. följande till stöd för sin talan. Stockholm Vatten har agerat i strid med 1 kap 24 §, 4 kap 1 § och 12 kap 1 § LUF när Stockholm Vatten inte har tagit hänsyn till de förhandlade entreprenörsarvodena. Stockholm Vatten har därmed tilldelat kontraktet i strid med de grunder för tilldelning av kontrakt som har angetts i upphandlingsföresla:ifterna. Stockholm Vatten har i utvärderingen ändrat det entreprenörsarvode som Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15579-15 I STOCKHOLM bolaget angett i det förhandlade förfarandet. Stockholm Vatten har samtidigt omförhandlat eller ändrat de faktorer som har varit av betydelse för mervärdet pch som därmed har vadt av betydelse för jämförelsepriset. Stockholm Vatten har inte behandlat anbudsgivare enligt likabehandlingsprincipetl utan har gynnat de andra anbudsgivarna på bolagets bekostnad. Stockholm Vatten har grundat sitt beslut på förvaltningsrättens dom den 12 juni 2015 i mål nr 11649-15. Stockholm Vatten har oavsett domen en skyldighet att agera i enlighet med LUF.. Förvaltningsrättens dom grundar sig på felaktiga premisser. I förfrågningsunderlaget punlct AFB.31 har Stockholm Vatten ställt ett villkor som kan anses vara ett skall-krav. Entreprenörsarvodet måste anges inom ett spann på 8-12 %. Innan förhandlingarna inleddes hade alla anbudsgivare, inklusive bolaget, angett och haft priserna inom d_et ursprungliga spannet. Det är helt i enlighet med LUF och gällande rätt att förhandla om priset. Att det i detta fall förhandlats om entteprenörsarvodet är inte någonting som ändrat de så kallade skall-kraven på ett oförutsebart sätt. Det framgår inte av upphandlingsföreskrifterna att priset inte skulle förhandlas. Alla anbudsgivare som har deltagit i förhandlingen har fått en fråga och en möjlighet att ange ett förhandlat pris som ligger inom ett nytt spann, alltså från 7,5 %. Bolaget har angett nytt förhandlat pris. Att andra anbudgivare inte har ändrat entreprenörsarvodet är inte någon grund för att ändringen skulle vara väsentlig eller otillåten eller att anbudsgivare skulle ha behandlats orättvist. Att spannet ändras nedåt är inte en sådan ändring som kan anses som väsentlig. Huruvida en ändring anses väsentlig ska avgöras med hänsyn till om någon entreprenör som inte deltagit skulle ha deltagit på grund av en lägre gräns i spannet. Om ändringen skulle ha varit uppåt skull det möjligen ha kunnat påverka någon anbudsgivares möjlighet att vilja delta. Om ändringen påverkat på ett sådant sätt skulle det ha varit omöjligt för förvaltningsrätten att förordna om rättelse, vilket förvaltningsrätten gjorde i den tidigare domen. Det har inte varit en Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN · DOM 15579-15 förutsättning att ange ett lägre pris under förhandlingen. Entreprenörsarvodet har inte varit den enda faktom som påverkat jämförelsepriset. Förhandlingarna har skett även med hänsyn till andra faktorer.som har påverkat anbudsgivarens mervärde samt anbudsgivarens val att ändra entreprenörsarvodet. Entreprenörsarvodet som angetts i fö rhandlingarna kan inte ändras utan att även andra faktorer och därmed jämförelsepriset påverkas. Genom att endast ändra arvodet bryter Stockholm Vatten mot likabehandlingsprincipen. En rättelse ska göras på så sätt att inte andra fel skapas eller så ska upphandlingen göras om. Utvärdering och beräkning av priset ska göras enligt den modell som har beskrivits i förfrågningstmderlaget. Om entrep��nörsarvodet skulle ändras på sådant sätt som Stockholm Vatten har gjort borde Stockholm Vatten även ha ändrat alla de andra faktorer som påverkar jämförelsepriset och boitsett från allt som under förhandlingarna uppkommit och ändrats av alla anbudsgivare och även av Stockholm Vatten själv. Stockholm Vattens agerande har medfölt att bolaget har eller kommer att lida skada, vilket framgår av det ursprungliga tilldelningsbeslutet. Bolaget har lämnat det mest fötdelaktiga anbudet enligt de grunder som angetts i upphandlingsföreskrifterna. Bolaget skulle rätteligen ha tilldelats konttaktet. För att kunna välja påföljd måste det undersökas om ett fel överhuvudtaget har skett då entreprenörsarvodet har förhandlats. Förvaltningsrättens val av påföljd får inte begtänsas av att Stockholm Vatten medger andrahandsyrkandet. Bolaget anser att det skulle strida mot den grundläggande principen att få saken - dvs. huruvida förhandlande om priset utgjort ett fel - prövad av domstol. Bolaget har rätt att få även förstahandsyrkandet prövat. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15579-15 Stockholm Vatten anför bl.a. följande till stöd för sin talan. En förvaltningsdomstol bör i princip kunna utgå ifrån att en ansökan om överprövning ska bifallas om den upphandlande myndigheten i egenskap av motpart anser att domstolen ska bifalla ansökan. De� enda lämpliga åtgärden är att upphandlingen ska göras om. Genom det första tilldelningsbeslutet tilldelades bolaget kontraktet i upphandlingen. Beslutet föregicks av en förhandling på Stockholm Vattens initiativ som omfattade såväl priset som andra delar ·av anbudet. Under förhandlingen erbjöd Stockholm Vatten samtliga leverantörer som förhandling fördes med att sänka sina entreprenörsarvoden från 8 % ner till 7,5 %. Endast bolaget gick med på detta. Skanska begärde överprövning av det första tilldelningsbeslutet. I korthet var grunden för ansökan om överprövning att upphandlingen stod i strid med 1 kap 24 § LUF då det entreprenörsarvode som bolaget slutligen offererat låg under 8 %, vilket var det lägsta arvode som fick offereras enligt förfrågningsunderlaget. Stockholm Vatten medgav Skanskas andrahandsyrkande, vilket innebar att upphandlingen skulle göras om. Anledningen till detta var att Stockholm Vatten ansåg att en rättelse av endast priset bedömdes strida mot LUF och likabehandlingsprincipen. Förvaltningsrätten biföll emellertid Skanskas förstahandsyrkande och förordnade att upphandlingen skulle rättas på så sätt att utvärderingen skulle utgå ifrån de entreprenörsarvoden som respektive anbudsgivare lämnat ursprungligen i sina anbud. Detta innebär att bolagets entreprenörsarvode höjdes till 8 % men samtliga övriga parametrar förblev ojusterade. Mot bak.grund av förvaltningsrättens dom gjordes en ny utvärdering och Skanska Sverige AB (Skanska) tilldelades uppdraget. I likhet med överprövningen i anledning av det första tilldelningsbeslutet anser Stockholm Vatten att upphandlingen är felaktigt genomförd och att denna därför nu måste göras om. Fel som är hänförliga till det I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 15579- 1 5 konkurrensuppsökande skedet, dvs. fel som legat till grund för leverantörers beslut om de vill eller kan delta i en upphandling eller hur dessa ska utfo1ma sina anbud, ska leda till att upphandlingen ska göras om. Stockholm Vatten vill särskilt framhålla att sänkningen av bolagets entreprenörsarvode skedde på Stockholm Vattens initiativ och i ett skede då anbuden inte slutligen tagit form. De fel som har begåtts i upphändlingen är därför hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet av upphandlingen. Upphandlingen hat i förfrågningsunderlaget föreskrivit ett obligåtoriskt krav av innebörd att entrepnmörsaiyodet ska ligga i spannet 8- 1 2 %. Stockholm Vattens avsikt var att anbuden (inklusive nivån på entreprenörsarvodet) skulle komma att förhandlas. Stockholm Vatten inser emellertid att detta inte framgått tillräckligt tydligt av förfrågningsunderlaget. För det fall förvaltningsrätten skulle finna att det är fråga om fel i både det konkurrensuppsökan \ i''·'·_.,,...,,,,\..,.'....,.,