FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ 2013 -09- 0 3 Sida 1 (6) Avdelning 1 SÖKANDE Meddelad i Malmö GustafDahlqvist Måleri AB, 556508-6690 Höstbruksvägen 12 D 226 60 Lund MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad SAKEN 2013 -09- 0 4 Avd Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Mål nr 6294-13 FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår GustafDahlqvist Måleri AB:s yrkande om ingripande enligt LOU. Dok.Id 169911 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET '. ;i�iHt� YRKANDE OCHINSTÄLLNING M.M. : Region Skåne genomför en upphandling av Ramavtal entreprenörer, dnr ;99190000-999906/Dl 7103, med öppet förfarande enligt LOU. Av Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6294-13 I MALMÖ Avdelning 1 . . •� tilldelningsbeslut framgår att Sandå Måleri AB (Sandå) har placerat sig på n�/..\ ( tfJ, , , { första plats i rangordningen avseende områdena Malmö, Lund och -,�11,,,: 1 Kristianstad. G ustafDahlgvist MåleriAB (Dahlqvist Måleri) ansöker om över­ prövning av upphandlingen avseende kategori målning och yrkar i första hand att upphandlingen ska göras om. I andra hand yrkar bolaget att Sandås anbud ska förkastas då anbudet är onormalt lågt. Som grund för sin talan anför bolaget följande. I\ Lägsta pris Av förfrågningsunderlaget framgår att timpriset är en variabel i utvärderingen men att även faktorer som referenser och andra mjuka faktorer ska vägas in. Tilldelningsbeslutet baseras i sin helhet på lägsta timpris, vilket inte är i enlighet med förfrågningsunderlaget. Onormalt lågtpris Sandå har offererat det lägsta timpriset,264 kr per timme. I förfrågnings­ underlaget anges följande: "Onormalt låga anbud kan komma att förkastas. Med onormalt låga anbud menas bland annat timpriser som inte medger att arbetsgivaren betalar löner i nivå med för aktuell kategori gällande kollektivavtal". Sandås timpris på 264 kr understiger självkostnaden för att kunna betala avtalsenlig tidlön och sociala avgifter enligt lagar och avtal. Därtill har bolaget arbetsledare som ska fä avtalsenlig lön samt sociala avgifter, vilket inte ryms inom det offererade timpriset. Bolaget har även FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 6294-13 andra fasta kostnader för administration. Den förra upphandlingen som också blev överklagad hade en annan viktning av priset där det framgick vilken nivå som regionen ansåg vara onormalt låg. Efter denna upphandling har man en indikation på vad regionen anser vara onormalt lågt pris. RegionSkåne bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Lägsta pris I den aktuella upphandlingen sker tilldelning till det anbud som innehåller det lägsta priset. Att detta inte skulle vara förenligt med förfrågnings­ underlaget är felaktigt. I punkt AFB.53 anges att "den anbudsgivare som har lägst pris fördelas område enligt sin prioriteringsordning som man har angett i sitt anbud, i den mån det finns tillgängliga kvalificerade arbetsledare". Den omständigheten att referenser inhämtas i kvalificerings­ fasen har ingen inverkan på valet av grund för tilldelning enligt 12 kap. 1 § LOU. Tilldelning har skett i enlighet med förfrågningsunderlaget. Onormalt lågt pris Bestämmelsen i 12 kap. 3 § LOU är fakultativ, dvs. myndigheten får i vissa fall förkasta ett anbud förutsatt att man uppfyller de förutsättningar som redogörs för i bestämmelsen. Någon skyldighet att förkasta ett anbud finns alltså inte enligt LOU. Det timpris som anbudsgivama offererar i den aktuella upphandlingen är det pris som läggs till grund för utvärdering. Under avtalstiden genomförs därefter avrop på tecknade ramavtal, såväl avrop enligt rangordning som enligt förnyad konkurrensutsättning. Vid dessa avrop tillämpas olika modeller för prissättning, däribland prissättning enligt i förväg FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ DOM Sida4 6294-13 Avdelning 1 överenskommet fast pris. Regionen har mot denna bakgrund gjort bedömningen att Sandås pris inte är onormalt lågt. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Relevanta bestämmelser Enligt 16 kap.4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid en sådan prövning gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Av detta följer att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. Av 12 kap. 3 § LOU följer att en upphandlande myndighet får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock förkastas först sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbudet och inte fått ett tillfredsställande svar. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 5 6294-13 Relevanta delar av förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlaget anges i punkt AFB.53 under rubriken Prövning av anbud att den anbudsgivare som har lägst pris fördelas område enligt den prioriteringsordning som man har angett i sitt anbud. Under rubriken Utvärderingskriteriet pris sägs att timpris ska anges enligt förutsättningarna i AFC.61 och AFD.61 i anbudsformuläret. Vidare framgår följande. Onormalt låga anbud kan komma att förkastas. Om det i anbudet angivna priset bedöms vara onormalt lågt och anbudsgivaren inte, efter en skriftlig begäran om förklaring kunnat ge ett tillfredsställande svar kan Region Skåne komma att förkasta anbudet i enlighet med 12 kap. 3 § LOU. Med onormalt lågt anbud menas bland annat timpriser som inte medger att anbudsgivaren betalar löner i nivåer med för aktuell kategori gällande kollektivavtal. Förvaltningsrättens bedömning Lägsta pris Enligt förvaltningsrätten framgår det klart och tydligt av förfrågnings­ underlaget att det anbud som har det lägsta priset kommer att antas. Att referenser beaktas i kvalificeringsfasen är i det sammanhanget ovidkommande. Förvaltningsrätten finner att inget har framkommit som visar att regionen inte har tillämpat den utvärderingsgrund som angetts i förfrågningsunderlaget, dvs. det lägsta priset. Onormalt lågt pris En upphandlande myndighet/år förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Myndigheten har emellertid ingen skyldighet att vidta FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 6 6294-13 sådana åtgärder. I förevarande fall har regionen bedömt att Sandås pris inte varit onormalt lågt. Förutsättningarna för varje upphandling fastställs i respektive förfrågnings­ underlaget. Anbud ska således bedömas utifrån förutsättningarna i den aktuella upphandlingen. Om det i en av regionens tidigare upphandlingar angetts en nivå som betraktades vara en onormalt låg timkostnad, kan det inte läggas till grund för någon bedömning i den förevarande upp­ handlingen; Sammanfattning Förvaltningsrätten finner att Dahlqvist Måleri inte har visat att Region Skåne brutit mot bestämmelserna i LOU. Det finns därmed inte skäl för ingripande enligt 16 kap. 4 och 6 §§ samma lag. Dahlqvist Måleris yrkande om sådant ingripande ska därför avslås. Peder Liljeqvist Maria Persson har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. · det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadtess, telefon.nummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, mål.nummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inoin områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 4. det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Om pröv.ningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ga www-domstol.se •E•r,-•n_.,.., ,'� ·; ';" �. '