FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-10-23 Meddelad i Stockholm Mål nr 19053-12 Enhet 14 Sida 1 (5) NT-Mediaprint Aktiebolag, 556052-6203 Box 19 571 21 Nässjö MOTPART Österåkers kommun 184 86 Åkersberga SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT KONKURRENSVERKET 2012 -10- 2 4 Avd Dnr Doss Aktbil Förvaltningsrätten avslår NT-Mediaprint Aktiebolags ansökan. Dok.Id 286952 Postadress Besöksadress Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19053-12 I STOCKHOLM Allmänna avd�lningen YRKANDENM.M. Österåkers kommun (kommunen) genomför en upphandling benämnd Utdataproduktionfakturor, dnr 2012-61. Upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling. Av tilldelningsbeslut den 10 september 2012 fram­ går att kommunen beslutat att anta anbud från annan anbudsgivare än NT­ Mediaprint Aktiebolag (NT-Mediaprint). NT-Mediaprint ansöker om överprövning av upphandlingen enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, och yrkar att beslutet att dis­ kvalificera bolagets anbud ska ogiltigförklaras och att bolagets anbud ska behandlas vidare i upphandlingen. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. NT Mediaprints anbud har diskvalificerats på oriktiga grunder. De frågor som har skickats ut till referenser är ställda på ett sätt som gör att de lätt - kan misstolkas. En av frågorna hade följande lydelse. "Referensuppdrag ska avse liknande uppdrag, dvs Utdataproduktion fakturor?" NT­ Mediaprint har i sitt anbud angett att bolaget printar kallelser för Svensk Bilprovning, vilket motsvarar en faktura eftersom denna innehåller ett in­ betalningskort. Flöden och funktioner är att jämställa med en fakturarutin. Eftersom frågan innehåller ordet faktμror blev svaret från Svensk Bilprov­ ning till kommunen "Nej". En annan fråga som ställdes vid referenstag­ ningen hade följande lydelse. "Är du som referent anställd i ce;l n organisa­ tion där uppdraget utförts?" Denna fråga kan tolkas som om den svarande är anställd på det företag där printtjänsten utförs, i detta fall NT­ Mediaprint. Den person som besvarade frågan på Länsförsäkringar tolkade frågan på detta sätt och svarade därför "Nej" på frågan, eftersom han är anställd på Länsförsäkringar. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19053-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen NT Mediaprint har tidigare i offentliga upphandlingar uppgett exakt samma referenser och har aldrig blivit ifrågasatta kring deras trovärdighet eller de tjänster som bolaget utför för dem. Kommunen anser att ansökan ska avslås. Till stöd för sin inställning anför kommunen bl.a. följande. I förfrågningsunderlagets punkt3.1.8 "Referenser" anges bl.a. följande. Anbudsgivaren ska redovisa kontaktuppgifter (e-postadress) på nuva­ rande eller tidigare kunder (referensuppdrag får inte vara utfört längre tillbaka i tiden än 12 månader räknat från denna upphandlings annons­ datum). Handläggande upphandlare kommer att kontakta två (2) refe­ renser per e-post under veckorna35 och36. Det är viktigt att anbudsgi­ varen försäkrar sig om att referenten både vill och kan delta. Vidare är det viktigt att referenten har sådan kännedom om referensuppdraget att referenten kan bedöma detta. Referenserna ska avse externa uppdrag. _Interna uppdrag hos anbudsgivande företag eller underleverantör till an­ budsgivande företag samt uppdrag mellan parterna får ej lämnas som re­ ferens. För att anbudsgivaren ska kvalificera sig ska: - referenten ska vara anställd i den organisation där uppdraget utförts. - referensuppdraget avse_liknande uppdrag som denna förfrågan gäller. - referenspersonen ska vara nöjd med hur anbudsgivaren utfört uppdra- get, dvs. vitsorda att anbudsgivaren utfö1t eller utför motsvarande/lik­ nande tjänster med god kvalitet och samarbetsförmåga. Det av kommunen uppställda skall-kravet avseende referenstagning är klart och tydligt formulerat och samma villkor gäller för alla anbudsgivare. Det framstår inte heller som oförutsägbart eller oproportionerligt. Det upp­ ställda kravet uppfyller de grundläggande principerna som ställs på en upphandling enligt 1 kap 9 § LOU samt de gemenskapsrättliga principerna. NT-Mediaprint har inte uppfyllt ställda krav i enlighet med punkt3.1.8 och ska därmed inte gå vidare till utvärdering. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § samma lag anges bl.a. följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1t att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gj01ts. Förvaltningsrättens bedömning NT-Mediaprint har gjort gällande att bolagets anbud har diskvalificerats på oriktiga grunder. Enligt bolaget har vissa frågor som ställts till i anbudet angivna referenspersoner lätt kunnat misstolkas, vilket lett till att referens­ personerna felaktigt svarat nekande på två av frågorna. I fö1frågningsunderlaget (punkt3.1.8) anges att kontaktuppgifter ska läm­ nas på nuvarande eller tidigare kunder och att kommunen kommer att kon­ takta två referenser per e-post. Av förfrågningsunderlaget framgår vidare att för att en anbudsgivare ska kvalificera sig ska referensuppdraget avse liknande uppdrag som förfrågan avser och referenten vara anställd i den organisation där uppdraget utfö1ts. Av de svar som kommunen fått av NT­ Mediaprints referenser framgår att en av referenspersonerna svarat att NT­ Mediaprint inte behandlar företagets fakturor och att en svarat nekande på fråga om referenspersonen är anställd i den organisation där uppdraget utfö1ts. Förvaltningsrätten finner att det i förfrågningsunderlaget på ett tillräckligt tydligt sätt angetts på vilket sätt referenstagningen skulle komma att ske Sida 4 19 053-12 Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 19053-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen och att de frågor som kommunen ställt inte är ägnade att orsaka missför­ stånd. Med hänsyn till de svar som kommunen fått vid referenstagnD?.gen kan NT-Mediaprint inte anses uppfylla förfrågningsunderlagets krav på referenser. Kommunen har därför inte agerat felaktigt genom att inte låta NT-Mediaprints anbud gå vidare till utvärdering. Det saknas därför grund för ingripande enligt LOU och ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). David Brandell förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Carina Westin. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga föi-valtningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick .del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,- 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnU1I11ner samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ·ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, . adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas .innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig info11nation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lALOU