FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ SÖKANDE DOM 2016-01 -25 Meddelad i Växjö Mål nr 3490-15 KONKURRENSVERKET Dok.Id 125560 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Colligo Vård.kompetens AB,556984-5778 Hälsingegatan49 113 31 Stockholm MOTPARTER 1. Växjö kommun Upphandlingsenheten Box1222 351 12 Växjö 2.Lessebo kommun Box1 3 360 50 Lessebo 3 . Ljungby kommun 341 83 Ljungby 4. Markaryds kommun Box74 285 22 Markaryd 5. Tingsryds kommun Box88 362 22 Tingsryd 6 . Uppvidinge kommun Box59 360 70 Åseda 7 . Älmhults kommun Ekonomienheten ( upphandling) Älmhults kommun, Box500 343 23 Älmhult SAKEN 20ft -01- 2 5 Avd Dnr KSnr Aktbil -- -.,.. Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091 ) om offent­ lig upphandling (LOU) 1 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3490-15 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Lessebo kommuns, Ljungby kommuns, Markaryds kommuns, Tingsryds kommuns, Uppvidinge kommuns, Växjö kommuns och Älmhults kommuns omsorgsförvaltningar (nedan kommunerna) har genomfört en upphandling avseende bemanningstjänster av sjuksköterskor. Upphandlingen har admini­ strerats av Växjö kommuns upphandlingsenhet och genomförts genom ett förenklat förfarande enligt LOU. Det inkom totalt tio anbud och i tilldel­ ningsbeslut den 15 oktober 2015 antogs de fem som bedömts som ekono­ miskt mest fördelaktiga. Anbuden utvärderas enligt följande kriterier. Auktoriserat bemanningsföretag, viktning 50 procent. Möjliga svar var Ja eller Nej, där Ja gav 100 poäng och Nej O poäng. Referenser,viktning30procent. 10frågorskickadesmede-posttill två av leverantörernas egenutvalda referenser. Referenserna kunde sätta mellan 0-10 poäng på varje fråga. Snittpoängen räknades sedan ut från referensernas svar, vilket kunde ge minst O poäng och som 3. Nöjdkundindex, viktning 20 procent. Möjliga svar var Ja eller Nej, där Ja gav 100 poäng och Nej O poäng. Colligo Vårdkompetens AB (nedan Colligo) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om eller rättas på så att dess anbud får full poäng för auktorisation och därmed tas med som leverantör. Som grund anges att upphandlingen strider mot principerna om transparens, likabehand­ ling samt proportionalitet och att den därmed är konkurrensbegränsande. Kommunerna anser att ansökan om överprövning ska avslås. 1. 2. mest 100 poäng. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3490-15 I VÄXJÖ Vad parterna i huvudsak har anfört Colligo Kommunerna har brutit mot transparensprincipen då det av förfrågningsun­ derlaget inte framgår hur utvärderingsmodellen återknyter till ekonomi och vilken leverantör som är ekonomiskt mest fördelaktig framgår inte. Kommunerna har angett under utvärderingskriteriet "Auktoriserat beman­ ningsföretag" att "Anbudsgivaren bör vara ansluten och auktoriserad av en branschorganisation som verkar för seriositet och kvalitet i branschen - ex­ empelvis Bemanningsföretagen i Almega eller likvärdigt." Problemet är att det inte finns någon likvärdig organisation som utfärdar auktorisation för vårdbemanningsföretag i Sverige. Colligo är medlem i Bemanningsföreta­ gen Almega och följer alla dess föreskrifter samt har kollektivavtal. Det går dock inte att erhålla auktorisation innan första bokslutet är klart. Detta inne­ bär att nystartade leverantörer inte konkurrerar på samma villkor vilket stri­ der mot likabehandlingsprincipen. Colligo arbetar enligt samma premisser som auktoriserade företag och bör därför få full poäng. Som kommunernas utvärderingskriterium är uppställt finns inga andra alternativ än att vara auk­ toriserat via Almega. Att kommunerna viktat kriteriet "Auktoriserat bemanningsföretag" till hela 50 procent utökar barriären för nystartade företag. Detta strider mot proport­ ionalitetsprincipen. Kommunerna tvingas även att anta en auktoriserad leve­ rantör som har fått noll poäng avseende referenser och noll poäng avseende NKI. Dessutom har kommunerna, trots att detta krav är av största vikt för dem, antagit ett bolag som inte är auktoriserat. Av e-post från kommunerna den 16 oktober 2015 framkommer vidare att de likställer auktorisation med leverans vilket inte är fallet. Eftersom likabehandlingsprincipen och proport­ ionalitetsprincipen inte iakttagits är upphandlingen konkurrensbegränsande. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3490-15 I VÄXJÖ Kommunerna De har i förevarande upphandling valt att ha ett fast pris som anbudsgivare har haft att förhålla sig till. Utvärderingskriteriema har sedan använts för att fastställadeekonomisktmestfördelaktigaanbuden. Dettaharpåetttrans­ parant vis framgått av förfrågningsunderlaget. Det torde vara en upphand­ lande myndighets sak att bestämma vad som ska inrymmas i det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Colligio kan inte anses uppfylla kriteriet "Aukto­ riserat bemanningsföretag" då bolaget inte är auktoriserat. Syftet med krite­ riet avseende auktorisation är att, så långt det är möjligt, säkerställa att de avtalade bemanningsföretagen kommer att utföra uppdragen på ett tillfreds­ ställande sätt. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I16 kap.6 § första stycketLOU anges att om den upphandlande myndig­ hetenharbrutitmotdegrundläggandeprincipernai1 kap.9 §ellernågon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt1 kap.9 §LOUskaupphandlandemyndigheterbehandlaleverantörer påett likvärdigtochicke-diskriminerandesättsamtgenomföraupphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I mål om ingripande enligtLOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är be­ gränsadtilldegrundersompartenharåberopat(seRÅ2009 ref.69).Av HögstaförvaltningsdomstolensavgörandenRÅ2002 ref.50 ochRÅ2010 ref. 78 följer att en upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma föremålet för sin upphandling inom de ramar som ges av de allmänna prin- 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3490-15 I VÄXJÖ cipema för offentlig upphandling. Även förfrågningsunderlag och utvärde­ ringsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Grundläggande är att leverantörer behandlas likvärdigt och ickediskrimine­ rande samt att upphandlingen genomförs på ett öppet sätt Gfr HFD 2012 ref. 48 I-11). Colligo har anfört att det är oklart hur utvärderingskriterierna knyter an till tilldelningsgrunden ekonomiskt mest fördelaktiga anbud och att upphand­ lingen därmed strider mot transparensprincipen. Principen om transparens innebär bl.a. att information om en upphandling ska vara offentlig samt att den information som ges ska vara av sådan omfattning och kvalitet att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer kan tolka in­ formationen på samma sätt. Förvaltningsrätten bedömer att utvärderingskri­ terierna auktorisation, referenser och NKI-index alla utgör någon form av kvalitetssäkring av tjänsten som upphandlas. Kriterierna får därmed anses vara kopplade till att få fram det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Förvaltningsrätten anser inte att utvärderingsmodellen är så otydlig eller oförutsägbar att den skulle strida mot transparensprincipen. Colligo har anfört att kommunerna brustit mot principen om likabehandling då bolaget inte tilldelats poäng för utvärderingskriteriet "Auktoriserat be­ manningsföretag." Enligt Colligo ska det anses uppfylla laiteriet då det är medlem i bemanningsföretagen Almega och arbetar efter samma principer. För att en leverantör ska kunna tilldelas poäng ska den dock vara auktorise­ rad av Almega eller en likvärdig organisation. Det är i målet ostridigt att Colligo inte är auktoriserat av Almega eller en likvärdig organisation. För­ valtningsrätten anser att kriteriet inte kan tolkas på sådant sätt att Colligo kan anses uppfylla det. Kommunerna har således inte brutit mot likabehand­ lingsprincipen genom att inte tilldela Colligo poäng för detta. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3490-15 I VÄXJÖ Efter viktning har en anbudsgivare har kunnat erhålla maximalt 100 poäng vid utvärderingen varav 50 poäng då avser kriteriet "Auktoriserat beman­ ningsföretag". En auktoriserad anbudsgivare har därmed en klar fördel vid utvärderingen jämfört med en som inte är det. Detta behöver dock innebära att upphandlingen därmed strider mot proportionalitets- eller likabehand­ lingsprincipen. Kommunerna har valt att ha ett fast pris i upphandlingen. Att använda sig av kriteriet "Auktoriserat bemanningsföretag" samt vikta det högt framstår som ett lämpligt och effektivt medel för att uppnå det efter­ strävade syftet, dvs. säkerställa att de avtalade bemanningsföretagen kom­ mer att utföra uppdragen på ett tillfredsställande sätt till det fastslagna priset. Det har inte framkommit att det skulle gå att uppnå samma sak med mindre ingripande åtgärder. Den negativa effekten framstår inte som oproportioner­ lig jämfört med det eftersträvade syftet. Förvaltningsrätten anser därför att utvärderingsmodellen inte strider mot proportionalitetsprincipen. Det Col­ ligo har anfört innebär heller inte att den kan anses strida mot likabehand­ lingsprincipen eller att upphandlingen skulle vara konkurrensbegränsande på ett otillbörligt sätt. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD-LOU) Magnus Hansson rådman Föredragande: Hanna Hansson tI!�&·iL1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND .·��. Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska 1..,.mna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 0003. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 2. '� f.. -\ /,, �� •·.:.._.. h-",•....:.' •.t:-i"'1· . h1.� · f . \ I "� ·''.'',.,