FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2012-03-12 Enhet 2 Meddelad i Ann-Louice Jonsson Falun SÖKANDE C-elec AB, 556072-5755 Glykolvägen 7 311 32 Falkenberg MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Bechir Eklund c/o Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Mål nr 5642-11 Sida 1 (4) Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning av Trafikverkets beslut att avbryta upphandlingen. Förvaltningsrätten skriver av målet från vidare handläggning i den del det avser ansökan om överprövning av upphandlingen. 13 DokJd 52956 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom..se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5642-11 Enhet 2 I FALUN BAKGRUND OCHYRKANDENM.M. Trafikverket genomför en upphandling avseende Reservelverk (TRV2011/40755). Genom beslut den 20 december 2011 tilldelades Skan­ dinaviska Kraftprodukter AB kontraktet. C-elec AB (i det följande Bola­ get), vars anbud rankats som nummer två, inkom den 28 december 2011 till förvaltningsrätten med en ansökan om överprövning av upphandlingen. Som grund för sin ansökan anför Bolaget i huvudsak att det vinnande an­ budet från Skandinaviska Kraftprodukter AB inte uppfyller samtliga i kravspecifikationen uppställda krav vad gäller teknisk prestanda (punkt 6.2), drift med miljödieselbrännolja, klass 1 (punkt 6.5.1) samt vakter (punkt 6.4.5). Trafikverket beslutade den 13 februari 2012 att avbryta upphandlingen. Bolaget, som beretts tillfälle att yttra sig över avbrytandebeslutet, uppger att man även vill få Trafikverkets beslut att avbryta upphandlingen över­ prövat. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Överprövning av avbrytandebeslutet Av EU-domstolens praxis framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling (mål C-92/00 HI punkt 40-41). EU-domstolen har också uttalat att ett beslut att avbryta en upphandling inte är förbehållet undantagssituationer eller när det finns tungt vägande skäl (mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz, punkterna 23 och 25). Ett beslut att avbryta en upphandling måste emellertid vila på sak­ ligt godtagbara skäl, får inte vara godtyckligt och måste följa de grundläg­ gande bestämmelserna i fördraget Ufr. RÅ 2009 ref. 43). EU-domstolen har vidare uttalat att sakliga skäl kan bestå i att den upphandlande myndig­ heten på grund av fel som den själv begått inte har möjlighet att välja det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet (mål C-244/02 Kauppatalo Hansel). FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 DOM Sida 3 5642-11 Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att det förelegat sak­ ligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen och att de grundläg­ gande principerna i gemenskapsrätten inte trätts för när. Trafikverket har som skäl för sitt beslut att avbryta upphandlingen åberopat att den tekniska kravspecifikationen i förfrågningsunderlaget är oklart for­ mulerat på vissa punkter vad gäller teknisk prestanda (punkten 6.2) och vakter (punkten 6.4.5). Dessa påstådda oklarheter har, enligt Trafikverkets uppfattning, medfört att en korrekt utvärdering av anbuden inte kunnat ske då man inte haft tillgång till den höga tekniska kompetens som visat sig krävas vid utvärderingen. Trafikverket har vidare framhållit att dessa oklarheter haft stor påverkan på kontraktssumman, då de aktuella kraven visat sig mycket kostnadspåverkande. Trafikverket uppger att man inte i något tidigare skede av upphandlingen haft möjlighet att förutse dessa oklarheter eller den påverkan de skulle få på kontraktssurnrnan. Bolaget har för sin del anfört att det inte föreligger skäl för avbrytande, då förfråg­ ningsunderlaget i nu aktuella delar är tydligt utformat både vad gäller språklig formulering och teknisk specifikation. Bolaget har vidare påtalat att de tekniska kraven i förfrågningsunderlaget vida frångår normal stan­ dard för reservkraft, och att det därför inte torde komma som en överrask­ ning för Trafikverket att dessa krav också blir kostnadsdrivande. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att Trafikverket inte nännare har preciserat vilket eller vilka av kraven i kravspecifikationen gällande teknisk prestanda (punkten 6.2) och vakter (6.4.5) som befunnits oklart formulerade. Trafikverket har emellertid uppgett dels att utformningen av vissa tekniska krav har fått stor påverkan på kontraktssumman, dels att Trafikverket saknar den höga tekniska kompetens som erfordras för att en korrekt utvärdering av anbuden ska kunna genomföras. Förvaltningsrätten anser inte att det har framkommit tillräckliga skäl för att ifrågasätta dessa uppgifter. Förvaltningsrätten anser mot den bakgrunden att Trafikverkets Sida 4 FÖRVA LTNINGSRÄTTEN DOM 5642-11 IFALUN Enhet 2 avbrytandebeslut får anses ha vilat på sakligt godtagbara skäl och att de grundläggande principerna i gemenskapsrätten inte åsidosatts. Bolagets ansökan ska därför avslås i den delen. Överprövning av upphandlingen Vid denna utgång saknas förutsättningar för förvaltningsrätten att pröva Bolagets ansökan om överprövning av upphandlingen. Målet ska därför avskrivas från vidare handläggning i den delen (jfr. Kammarrätten i Göte­ borgs dom i mål m 218-10). GHUR M�AN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). 1m. u '-Anna Onell rådman SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha korrunit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen korruner in nästa vardag För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kam1narrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändxing i det slut vaxtill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas.. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adxessuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till karrunarrätten, 2.. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövoingstillstånd, 5. den ändring av förvaltnings.rättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1-valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fulJmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007: 1092) om upphandling inom områdena vatten, ene+gi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fö1valtningsrätten. DV 3109/lC LOU 6. särskilt bevis.