28.JUN. 2013 13:54 hrv5.]:11inp1atten GBS NR.4864 S 2 l(l FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avd<.�lning 1 Axcept vård & omsorg AB, 556919-0688 Gamla Lillhagsvägen 119 422 49 Hisings Backa MOTPART Härryda konumm 435 80 Mölnlycke SAKEN Mål nr 5745-13 E Enhet 1:1 Avd Dnr KSnr Sida 1 (7) SÖKANDE .lå13-06- 2 a DOM 2013-06�28 Meddelad i Göteborg Ansökan oro rättelse enligt lagen (2008:962) om valfrihetssystem. LOV DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. C' /I ,· Aktbil Dok.Id 2 l0276 Postadress Box 53197 400 15 (,öteborg Besölc.sadress Sten Sturegatan 14 Telefon 031 - 732 70 00 'f�lefäx 'E:xpeditionstid måndag - fredag 08 :00-16 :00 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se 031 - 711 78 59 KONKURRENSVERKET 28. JUN. 2013 13:54 For val lningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Hän-ydakommun har i beslut den 24 april 2013 (dnr 2013KS173) avslagit Axcept vård och omsorg AB:s (Axcept) ansökan om godkännande att få utföra hemtjänst i delområde Väst i Härryda kommun enligt LOV. Beslutet har motiverats i huvudsak enligt �ljande. Firmatecknare i Axcept har tidi­ gare varit ansvarig för verksamheten i bolaget Hemtjänst for dig i Kristian­ stad AB (Hemtjänst för dig). Det bolaget har på uppdtag av Ktistianstad kommun utfört hemtjänstinsatser enligt LOV. Vid xeferenstagning och kontakt med Kristianstad kommun har framkommit att kommunen har sagt upp avtalet om utförandet av hemtjänst med Hemtjänst för dig i december 2012 på grund av allvadiga kvalitetsbrister. Kristianstad kommun har även polisanmält Hemtjänst för dig. Med hänvisning till uppgifterna från Kristi­ anstad kommun anser Hän-yda kommun att :foreträdaxe för Axcept har gj011 sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen. Bristerna i utförandet är av sådan allvarlig karaktär att de kan betecknas som allvarligt fel i yrkesutöv­ ningen enligt LOV och dänned kan Axcept uteslutas. YRKANDEN M.M. Axcept ansöker om rättelse, yrkar att bolaget ska godkännas som utforare av hemtjänst enligt LOV och anför i huvudsak foljande. Den aktuella fir­ matecknaren har haft uppdrag i Hemtjänst för dig som VD och styrelsele­ damot. Styrelsen anställde en vetksamhetsledare som är ansvarig för verk­ samhetens utförande. Firmatecknaren kan därmed inte anklagas för att ha gjurl .sig :skylJ.ig lill 1:1llvw.li�l fel .i. y1k�sutövni11gc11. Utredt1.fogcn som ut• förts av Kristianstad kommun är baserad på en anmälan från en släkting till den i anmälan aktuella vårdtagaren. Bolagets egen utredning i ärendet visar att Kristianstad kommuns utredning till stora delar baseras på felaktiga uppgifter som inte kan styrkas av kommunen. Den polisanmälan som gjorts gäller bolaget Hemtjänst för dig och är under utredning. Den aktuella MR. 4864 S. 3/9 Sida2 5745-13 E 28. .JUN. 2013 13:55 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 hrlf3.l:nin5sratten GBG IIK. 4864 s 41a DOM k. II Sida3 firmatecknaren är en rutinerad företagare, Företagets utredning visar att två anställda. i Hemtjänst för dig gjort sig skyldiga till bedrägeri och brister i tjänsteutövningen och de har polisanmälts. Personalen har bl.a. inte registrerat besök korrekt eller informerat verksamhetsansvarig om den aktuella vårdtagaren, t.ex. um ll11.lktik Sam.ordno.de vå.rdplanexingar b::ir genomförts vid behov hos den aktuelle vårdtagaren. Kristianstad kommun har inte kontaktat Hemtjänst ftir dig under utredningen -varför det bolaget inte har kunnat bemöta de frågeställningar som kommit fram under utred� ningen. Hemtjänst för dig hade vid den aktuella tidpunkten högst personal� kontinuitet inom hemtjänsten i Kristianstad, Ansvariga för verksamheten har förlitat sig på uppgifter från anställd personal och har hanterat uppdrag enligt erhållen infonnation. Axcept är ett nystartat t'öretag och inga uppgif­ ter rörande Hemtjänst för dig kan relateras till Axcept. Verksamhetsledaren hos A."!:cept har lång erfarenhet och har det totala verksam.hetsansvaret. Axcept avser att anställa en enhetschef med utbildning inom social omsorg och med minst tre års högskoleutbildning. Axcepts mål är att bedriva upp­ drag inom vård och omsorg med kvalitet och enligt kommunens uppdrags­ avtal och gällande regler och föreskrifter. All personal kommer att ha en sådan utbildning som kan garantera en hög kompetens inom verksamheten. Härryda kommun yrkar att forvaltningsrätten ska avslå Axcepts ansökan om rättelse, DOMSKÄl, Tillämpliga besttimmelser m.m Av 1 kap. 2 §LOVframgår att den upphandlande myndigheten ska be­ handla leverantörer på ett likvfu'digt och icke-diskriminerande sätt. Den upphandlande myndigheten ska iaktta principerna om öppenhet, ömsesidigt erkännande och proportionalitet när den tillämpat.· valföhetssystem. 5745-13 E 28. JUN. 2013 13:55 Forvaltningsratte1 GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 MR. 4864 S. 5/9 Sida 4 5745-13 E Enligt 8 kap. 1 § LOV ska den upphandlande myndigheten godkänna samt­ liga sökande som uppfyllel' de krav som angetts i annonsen och förfråg­ ningsunderlaget och som inte har uteslutits med stöd av 7 kap. l §. Av 7 kap. 1 § första stycket 4 LOV framgår att den upphandlande myndig­ heten får utesluta en sökande som har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen och den upphandlande myndigheten kan visa detta. Avsammaparagrafsandrastyckeframgårattomsökandenärenjuridisk person, får sökanden uteslutas om en :fareträdare för den juridiska personen har gjort sig skyldig till så.dant fel som avses i första stycket 4. Utredningen i målet Av Kristianstad kommuns utredning den 1 0 december 2012 framgär i hu­ vudsak följande, Omsorgsförvaltningen har under den senaste månaden uppmärksammat en rad brister hos Hemtjänst för dig. Företaget bryter på flera punkter mot kvalitetskrav som beskrivs i femte kapitlet i förfråg- 11.ingsunderlaget, vilket fått allvarliga konsekvenser i utförandet av hem­ tjänstinsatser. Bristerna utgör allvarliga avsteg från de kvalitetskrav som omsorgsförvaltningen ställer. Exempel på brister är bl.a. följande. Flera k u n d er h a r i n t e få t t al l a i n s a t s e r u tfö r d a . V år d p e r s o n a l o c h v e r k s am h e t s a n ­ svarig har inte vidtagit åtgärder hos kund med smärtproblematik1 trycksår och förstoppning, vilket medförde allvarliga konsekvenser för kundens hälsa. Bristerna visar att leverantören inte arbetar med systen1.atiskt kvali­ tetsarbete. I flera fall finns obetydlig dokumentation oxn samverkan1 verk­ ställighetsmöten och uppföljningsmöteu. Företaget har medgett att i ett ärende har inte arbetstidslagen efterföljts. Flera kunders insatser utförs av en eller två personer från morgon till kväll, alla dagar i veckan under de tre senaste månaderna vilket visar på att företaget inte utövar egenkontroll avseende de anställdas arbetsmiljö, Företaget har inte anmält rnissförhål- 28. JUN. 2013 13:56 Forvaltn i ngsralte1 GBG NR. 4864 S. 6/9 Sida 5 5745r13 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning l landen till Socialstyrelsen och den utredning som utförts av företaget följer inte Socialstyrelsens anvisningar om hur ett missförhållande ska dokumen­ teras och utredas. Dokum.entation avseende flera kunder är otillräcklig och svårbegriplig. Personalen har bristande kunskaper i det svenska språket Personal som ai:betat hos kunden har inte haft kompetens för att utföra vård- och omsorgsinsatser. Förvaltningsrtittens bedömning Frågan i målet är om Härryda kommun kan anses ha visat att företrädaren för Axcept har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen och, i så. fall, om Härryda kommun haft fog för att utesluta Axcept från deltagande i valfrihetssystem, X förarbetena (prop. 2008/09:29 s. 86) har anförts bl.a. följande avseende möjlighet till uteslutning. Av LOV kan inte framgå mer preciserat när en sökande får uteslutas på grund av t.ex, allvarliga fel i yrkesutövningen. Det måste i stället vara upp till den enskilda upphandlande myndigheten att i första hand avgöra när ett fel är så allvarligt att det ska föranleda uteslut­ ning. En leverantör kan i domstol dömas för brott avseende yrkesutövning. Detta kan vara grund för den upphandlande myndigheten att utesluta en leverantör. Den rättspraxis som utvecklas beträffande LOU är i denna del även vägledande fi)r LOV, Varje upphandlande myndighet måste dock sj älv avgöra vad detta i praktiken innebär, t.ex. när det gäller allvarligt fel i yrkesutövningen. Det är i målet ostridigt att personal i bolaget Hemtjänst för dig ha,: brustit i tjänsteutövningen genom att personalen bl.a. inte har registrerat besök kor" rekt och inte heller informerat verksamhetsansvarig om den aktuella vård­ tagaren som blivit föremål for felbehandling, Vidru:e är ostridigt att det 28. JUN. 2013 14:02 Forvaltni1gsratte0 GBG NR. 4864 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 landen till Socialstyrelsen och den utredning som utförts av företaget följer inte Socialstyrelsens anvisningar om hur ett missförhållande ska dokumen­ teras och utredas. Dokumentation avseende flera kunder är otillräcklig och svårbegriplig. Personalen har bristande kunskaper i det svenska språket. Personal som arbetat hos kunden har inte haft kompetens för att utföra vård- och omsorgsinsatser. Förvaltningsrtittens bedömning Frågan i målet är om Härryda kommun kan anses ha visat att företrädaren för Axcept har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen och, i så. fäll, om Härryda kommun haft fog för att utesluta A.xcept från deltagande i valfrihetssystem, l förarbetena (prop. 2008/09:29 s. 86) har anförts bl.a. följande avseende m öj l i g h e t t i l l u t e s l u t nin g . A v L O V k a n i n t e fr am g å m e r p r e c i s e r a t n är e n sökande får uteslutas på grund av tex, allvarliga fel i yrkesutövningen. Det måste i stället vara upp till den enskilda upphandlande myndigheten att i förstahandavgöranärettfelärsåallvarligtattdetskaföranledauteslut­ ning. En leverantör kan i domstol dömas :for brott avseende yrkesutövning. Detta kan vara grund för den upphandlande myndigheten att utesluta en leverantör. Den rättspl.'axls som utvecklas beträffande LOU är i denna del även vägledande för LOV, Varje upphandlande myndighet måste dock sj älv avgöra vad detta i praktiken innebär, tex. när det gäl ler allvarligt fel i yrkesutövningen. Det är i målet ostridigt att personal i bolaget Hemtjanst för dig hru: brustit i tjänsteutövningen genom att personalen bl.a. inte har registrerat besök kor" rekt och inte heller informerat verksamhetsansvarig om den aktuella vård­ tagaren som blivit föremål för felbehandling, Vidru:e är ostridigt att det S. 6/9 Sida 5 5745�13 E 23.JUN.2013 14:02 Forvaltni1gsratte1 G5G FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 f�R. 4864 S. 7/9 Sida 6 5745-13 E bolaget har polisanmälts. Av den utredning som presenterats i målet fram ­ kommer att bristerna är allvarliga. Av utredningen i målet framgåt att Hemtjänst för dig och Axcept drivs av samma person, so:nt är ensam styrelseledamot och även verkställande di­ rektör i de bägge bolagen. Utifrån dessa positioner har den aktuella perso­ nenhaftdetytterstaansvaretförverksam.beteniHemtjänstfördig.Till följd av bristerna har Kristianstad kommun i december 2012 sagt upp avta­ let med Hemtjänst för dig om utförandet av hemtjänst och även polisan­ m fi l t H e m tj ä n s t fö r d i g , Ax c e p t h ar an fö r t att n å g o n d o m änn u i n t e h ar fa l l i t i det ärendet, Något krav på lagakraftvunnen dom för att utesluta ett bolag kan dock inte utläsas av varken LOV, dess förarbeten eller av rättspraxis, Företrädaren för Axcept har medgett att personal i Hemtjänst för dig i vissa delar har brustit i sin yrkesutövning. Dessa brister har lett till skada för det bolagets kunder. Mot denna bakgrund1 och av vad som i övrigt framkom� mit i målet, måste företrädaren for Hemtjänst för dig, och numera även företrädare för Axcept, anses ha åsidosatt sina skyldigheter som styrelsele­ damot och verkställande direktör vid bedrivande av vårdverksamhet. Här­ ryda kommun får därmed anses ha visat att den aktuella företrädaren har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen. Detta fel bedöms i förhållande till proportionalitetsprincipen vararelevant och ha en inte allt­ för oväsentlig betydelse i förhållande till det som leverantörema i valfri­ hetssystero ska göri¾ dvs. bedriva vårdverksamhet. Härryda kommun har därfor haft fog för att utesluta Axcept och Axcepts ansökan om rättelse ska därför avslås. " 1:�'"t." �" L8, J\il\, L1J J J 14:VL Forvaitnings',;.tten GBG NR. 4864 S. 8/9 Sida 7 :FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM 5745-13 E HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 1 09/lB LOU) Ann Rittri Rådman Föredragande i målet har varit Markus Zander. ./1111� F::rnl:ningsrdten GBS 4"64 n:1..o S.9/9 Wi HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill övetkla.ga förvaltni.ngstii.tteo.s beslut ska skri�a till Kami:rumätten i Götebo.tg. Skrivelsen ska dock skickas ellet lämnas till fdrvaltoingstätten. Överklagandet ska ha. komtnit in till förvaltningsmtten lttom tte veckoi: &ån den da.g då klaganden fick del a.v beslutet. Tiden för Ö'v'etkl-a�odet för offentligpart riiknas emellertid frnn den dag beslutet meddelades. Otn sista dagen för Öi1erklagaadet infallet: på. lördag. söndagellerhelgdag, midsommarafton, julafton eller nyätsafton räcker det att skriV'elsen kommet in nästa vud� g. Fö:t att ett öve.rklag.mde ska kunn-a tas upp i krunroan-ättcn fotdras att p:cövningstlllstå.nd :meddelas. I(atrunarriitten liimnar pröi-"ningscillst:ånd oro det at a-v vil.."t för ledning av cittstillätnpnio.ge.n att ÖV'erklagandet prfrvas, anledning fö.rekotutnei: till ändring i det slut va.rtill. förvaltningsrättenkommitelletdetannars 5nnl- synnerliga skäl att pröva Öi1erklagandet. Om ptövningstillstfuld :inte meddelas stit ffavaltning:,;rättens beslut fast. Det ät cllirföt viktigt att d et klatt och tydligt framgå,; av över:kla.ganJet till katnmattätten vatför man an$l:t att prövru.ngstillstånd böt meddelas. Sktivelsen med överklagande ska innehålla 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som. överklagas med uppgitt om. förvaltnhlgsrättens rui.mrt, m.åhlututner samt dagen för beslutet., de skäl som lclag.1nden anget till stöd för begiran om prövningstillstånd, den ändring a.v förva.ltningstittens beslut som klaganden vill fä till st.ånd, de bevis sotn klaganden vill å.be:ropa och vad han/hon 'Vill styrka med varje sätslcilt bevis. 1 . den k:1l.gandes na,Ul.Q> personnummer> yrke1 postadress och telefonm.unme,,·. Dessutom ska adtess och telefonnurn.1ner till arbetsplatsen och e-ventucU aru,,Qtt pla.ts där klaganden kan nås för delgi'O'tung lätnxlas oxn dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Otn nitgon person- ellet 'jldressuppgift ändras ät de:t viktigt itt anrnälin sn�xast göts till ka.llln,larrätten, Skrivelsen slm v-ara undertecknad a.v kfaganden eller hans ombud. Ad.tessen till förva.ltningsrätten ftamgat av beslutet Om klag9-nde11 anlitat ombud ska denne siånd'.l in fullroakt i original satnt uppge sitt namn. ad:tess oeh telefonnwnme.r. Om. någon person- eller adtessuppgift ändras� ska Ni '1).tan dröjsmål antnfila ändringen till kamtnattätten. I mål om övetptövning enligt lagen (2007:1091)omoffentli upphandlingeller g lagen (2007:1 092) om upphandling ino:tn otn.tidena vatten, ene:tg:4 ttansporter och posttjänstet fä: a'