� FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 31 SÖKANDE Sida 1 (7) KONKURRENSVERKET 2cm-a1- 1 1- Avd Dnr KSnr DOM 2016-01-11 Meddelad i Stockholm Mål nr 8492-15 Systecon AB, 556536-6605 Box 19171 104 32 Stockholm MOTPART Försvarets materielverk, 202100-0340 115 88 Stockholm SAKEN Upphandling på försvars- och säkerhetsområdet FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Aktbll Dok.Id 667299 Postadress Besöksadress Telefax 08-56 1680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen l Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8492-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Försvarets Materielverk (FMV) genomför en upphandling benämnd Ramav­ tal konsultljtlnster Gripen, dm 380309-AI878607. Upphandlingen genom­ förs som ett förhandlat förfarande enligt lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS. Upphandlingen är uppdelad i åtta positioner, där va1je position avser en specifik konsultinriktning. Av tilldel­ ningsbeslut som meddelats i upphandlingen framgår vad gäller position 6, Systemingenjör Gripen, bl.a. att anbudet från Systecon AB (Systecort) inte bedömts uppfylla skall-krav S6. Systecon ansöker om överprövning av position 6 i upphandlingen och yrkar att fö1valtningsrätten förordnar att FMV rättar altemativt gör om denna del av upphandlingen. Bolaget anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Systecons uppfyllande av skall-krav S6 har inte accepterats av FMV. Av det aktuella kravet framgår att konsulten ska ha "kompetens motsvarande nivå 2 enligt kompetensnivåmall av intemationella samarbetsprojekt". Av bilaga till förfrågningsunderlaget framgår att nivå2 innebär att konsulten bl.a. har 1-3 års arbetserfarenhet inom området samt har deltagit i eller utfört ett fler­ tal liknande uppdrag. - Skall-kravet S6 har besvarats med ''Ja" i Systecons anbud. I det ev som bolaget har bifogat till sitt anbud har bolaget hänvisat till tre uppdrag för att visa att den offererade konsulten uppfyller det aktuella kravet; Anskaffning och vidmakthållande av helikopter 15, Anskaffhing av spaningskapsel samt Tidigare anställningar hos FMV. Det framgår av Systecons beskrivning att bolaget mycket väl uppfyller den efterfrågade nivån. -Någon definition av begreppet "intemationella samarbetsprojekt" finns inte i FMV:s anbudsinfordran med avseende på position 6. Systecon har därfor inte haft kunskap om den närmare innebörden av FMV:s speciella definition av "internationella samarbetsprojekt", utan har haft att utgå från en mer allmän definition. Systecon har inte heller haft anledning att från FMV efterfråga en speciell "FMV-definition". Bolaget har därför utgått från Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8492-15 I STOCKHOLM att en ändamålsenlig och allmänt förekommande definition av begreppet är "projekt mellan samarbetande paiter i olika länder". FMV:s anbudsinfordran har sålunda brustit i transparens i denna fråga. - Med hänsyn till att FMV vid prövningen av Systecons anbud har använt en speciell FMV-anpassad definition av begreppet "internationella samarbetsprojekt", utan att meddela definitionen i anbudsinfordran har anbudsinfordran inte varit tillräckligt transparent och sålunda innebm-it att Systecon inte kunnat lägga ett lämpligt anbud. Om Systecon.redan i samband med anbudsinfordran känt till FMV:s definition av internationella samarbetsprojekt hade bolaget kunnat offetera en annan konsult som väl uppfyller samtliga skall-krav. I sammanhaget not­ erar Systecon att det inte varit möjligt att offerera mer än en konsult avseen­ de position 6. Systecon hade sålunda inte möjlighet att erbjuda flera altema­ tiva konsulter för denna position i syfte att hantera osäkerheten gällande de­ finitionen av "internationella samarbetsprojekt". FMV:s anbudsinfordran brister således även i ett konkurrensperspektiv. FMV bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Systecon har läm­ nat anbud beträffande position 6 i upphandlingen. FMV har bedömt att den konsult som Systecon offeterat inte uppfyllt det krav som uppställts gällan­ de kompetens motsvarande minst nivå 2 av internationella samarbetsprojekt (krav S6). Med intemationellt samarbete inom försvarsindustrin avses i hu­ vudsak sådan multilateral samverkan som sket inom Nato, Europeiska För­ svarsmaterielbyrån eller sainarbeten mellan de sex stora försvarsindustri­ nationerna i Europa. Det kan också vara ett samatbete som äger rum till följd av ett bilateralt samffäståndsavtal. - Systecon har i sitt anbud bifogat ett ev som avser att styrka att den av bolaget offererade konsulten för posi­ tion 6 uppfyller de krav på bl.a. erfarenhet som efterfrågats i förfrågnings­ underlaget Av cv:t framgår att konsulten i fråga har en lång arbetslivserfa­ renhet inom försvarssektom och att han varit inblandad i flera affärer med internationell anknytning. Den internationella anknytningen består däremot av att lämna olika fotmer av tekniskt stöd samt kontakter med i första hand Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8492-15 I STOCKHOLM utländska underleverantörer. De uppdrag/arbetsuppgifter som konsulten utföl1 avser således inget intemationellt samarbetsprojekt, utan kommersiell materielanskaffning. - Det finns ingen särskild "FMV-anpassad" definition av vad som utgör ett intemationellt samarbetsprojekt. Såsom ordet "samar­ bete'' definieras i både svenska och engelska uppslagsverk är det dock uppenbalt att normalt förekommande inköpsarbete som sker mellan en kund och en leverantör inte utgör "samarbete". Typiska situationer då samarbete med industrin förekommer är inom ramen för projekt som rör grundforsk­ ning, tillämpad forskning som syftar till att lösa ett gemensamt problem, experimentell utveckling av demonstratoter etc. - FMV anser att förfråg­ ningsundedagets samtliga delar uppfyller lagens krav på transparens och fömtsägbarhet. De krav på anbudsgivare som anges i förfrågningsundedaget för position 6 motsvarar FMV:s behov och kravbild. Den omständigheten att två anbudsgivare uppfyllde samtliga obligatoriska krav i förfrågningsunder­ laget visar med önskvärd tydlighet att kraven inte varit opropoliionerliga. - Sammanfattningsvis har Systecon inte lyckats visa att den av bolaget offererade konsulten har kompetens motsvarande minst nivå2 av internatio­ nella samarbetsprojekt, vilket är ett obligatoriskt krav enligt förfrågningsun­ derlaget. Eftersom Systecon inte uppfyller samtliga kvalificeringskrav har FMV haft fog för sitt beslut att inte utvärdera bolagets anbud. SKÅLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 11 § LUFS stadgas följande. Upphandlande myndigheter eller en­ heter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8492-15 I STOCKHOLM I 16 kap. 6 § första stycket LUFS anges följande. Om den upphandlande myndigheten eller enheten har brutit mot de gmndläggande principerna i 1 kap. 11 § eller någon annan bestämmelse i de1ma lag och detta har medfö11 att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den fät· avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlagets punkt 2. Kravspec(fikation anges bl.a. följande. Anbudgivaren ska i sitt anbud ange en konsultprofil för vaije position som anbudsgivaren avser lämna anbud på. Samtliga konsultprofiler som erbjuds ska minst uppfylla samtliga ställda skall-krav under vaije position. Krav­ uppfyllnad ska styrkas genom att ev, intyg, betyg 111.111. bifogas i anbudet för va1je konsultprofil som anbudsgivai·en avser att erbjuda. Cv ska vara tydligt och enhetligt utformat. Avseende skall-krav S6 för position 6 anges i förfrågningsunderlaget att konsulten ska ha kompetens motsvarande nivå 2 enligt kompetensnivåmall av internationella samarbetsprojekt. Vidare uppmanas anbudsgivare att tydligt ange vilken punkt i ev där kravuppfyllnad visas. För att en konsult ska uppnå nivå 2 krävs, enligt en till förfrågningsunderlaget bifogad kom­ petensnivåmall, bl.a. att konsulten har haft 1-3 års arbetserfarenl1et inom området samt har deltagit i ett flertal liknande uppdrag. Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget framgår att det i den aktuella positionen av upp­ handlingen (position 6) har uppställts ett krav på att offererad konsult ska ha kompetens 1notsvarande nivå 2 enligt FMV:s kompetensnivåmall av intema- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8492-15 I STOCKHOLM tionella samarbetsprojekt (krav S6). FMV har ansett att Systecon genom sitt anbud inte visat att den konsult som offererats uppfyller detta krav. Systecon har gjort gällande att FMV:s bedömning är felaktig. Bolaget har vidare gjo1t gällande att förfrågningsunderlaget brister i transparens och att det innehåller en konkurrensbegränsande bestämmelse i och med att det inte varit möjligt att offerera mer än en konsult för den aktuella positionen. Förvaltningsrätten anser att det i målet aktuella kravet, S6, har utformats till­ räckligt tydligt för att en anbudsgivare ska kunna förstå vad för slags upp­ drag som krävs för att kravet ska anses uppfyllt. Det aktuella kravet kan, enligt förvaltningsrättens mening, inte tolkas på annat sätt än att det krävs erfarenhet från projekt som innefattar samarbeten mellan olika länder. Enligt förvaltningsrättens mening utgör uppdrag rörande anskaffning av materiel från annat land inte exempel på internationella samarbetsprojekt. Förfråg­ ningsunderlaget kan därför inte anses ha brustit vad gäller transparens i detta avseende. Enligt förvaltningsrättens mening kan FMV inte heller anses ha agerat i strid med 1 kap. 1 1 § LUFS eller någon annan bestämmelse i LUFS genom att endast tillåta att en konsult far offereras för positionen. Fråga är då om Systecon genom sitt anbud får anses ha visat att offererad konsult uppfyller skall-krav S6. Systecon har för att styrka att bolaget uppfyller skall-krav S6 hänvisat till tre olika uppdrag/anställningar som den offererade konsulten haft hos FMV. Förvaltningsrätten finner, i likhet med FMV, att de åberopade uppdragen inte avser internationella samarbetsprojekt utan kommersiell materielan­ skaffning. Förvaltningsrätten anser därför att Systecon genom sitt anbud inte har visat offererad konsult uppfyller det i målet aktuella kravet. FMV kan därför inte anses ha agerat felaktigt som inte utvärderat anbudet från Systecon. Det saknas därför grund för ingripande enligt LUFS med anled­ ning av vad Systecon anfö1t i målet. Ansökan ska därför avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 7 8492-15 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Fpj/- /4 Rådman Carina Westin har varit föredragande. �k��l-Jj___