FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målnr 3429-14 Sida1 (4) i I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE 2014-03-06 Meddeladi Stockholm Eleventum TradiμgAB, 556908-2893 Hopslagarevägen i 8 693 73 Svartå Ombud: Erik Johansson Svetsarvägen 15 171 41Solna HugeFastigheterAB, 556233-5900 Box 1073 141 22 Huddinge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2014 -03- 0 6 Avd Dnr KSnr MOTPART Aktbil Förvaltningsrättenförordnar attupphandlingen ska göras om. Dok.Id 4593 79 Postadress Besök.sadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockhobn@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3429-14 Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Huge Fastigheter AB (Huge) genomför en upphandling av ramavtal avseende replacementhissar, dnr HF 2013-325. Ett öppet förfarande enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling används. Av tilldelningsbeslutet framgår att Huge har beslutat att avtal ska tecknas med annan leverantör än Eleventum Trading AB (Eleventum). Eleventum ansöker om överprövning av upphandlingen med yrkande i första hand att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse på så sätt att Eleventum tilldelas kontraktet, i andra hand att målet ska återförvisas till Huge för förnyad prövning och i tredje hand att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Eleventum bl.a. följande. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget hur poängsättningen kommer att gå till. Det finns inga objektiva kriterier för poängsättning i förfrågningsunderlaget. Det anges vidare att det till anbudet ska fogas en fullständig teknisk beskrivning av den tekniska lösning som offereras, vilket varken är realistiskt, genomförbart eller önskvärt. Huge bestrider yrkandena om rättelse men medger bifall till yrkandet om att upphandlingen ska göras om. Huge anför bl.a. följande. Eleventum har i sin ansökan om överprövning framfört brister i förfrågningsunderlaget som medfört att bästa anbudet inte har kunnat antas. Utformningen av förfrågningsunderlaget avseende kvalitetssystem har inneburit att samma bevis, kvalitetssystem, har utgjort krav för kvalificering och kriterium för utvärdering. Huge har således av misstag I STOCKHOLM - - FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 3429-14 sammanblandat kvalificering och utvärdering, vilket medfört att kvalitetsaspekten beaktat annat än kriterier som är kopplade till tjänsten som ska utföras. Huge har alltså använt ett kriterium som avser krav på leverantör för bedömningen av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Vidare har Huge på ett ofullständigt sätt beskrivit hur utvärderingen av inkomna anbud skulle genomföras avseende kvalitetsaspekten "teknisk lösning". Det framgår inte på ett tydligt sätt hur poäng för kvalitet ska erhållas. Det framgår bland annat att leverantör som uppnår kvalitetsaspekten "inget utmärkande" skulle erhålla full poäng medan en anbudsgivare som uppnår "godtagbart" resultat skulle erhåll 15 poäng. Vidare har poängskalan för de olika aspekterna medfört att leverantör som inkommer med en "inget utmärkande" lösning kunnat erhålla maximalt kvalitetspoäng trots att anbudsgivaren inte offererat något mervärde utöver ställda krav. De återgivna utvärderingsaspekterna ger en otydlig beskrivning om hur utvärderingen kommer att genomföras. Utvärderingen·har snarast premierat anbud utifrån en miniminivå på vilka funktioner och lösningar som anbudet lägst ska uppnå. Huges avsikt har således inte kommit till uttryck i förfrågningsunderlaget. I stället har beslcrivningen skapat ett utrymme för feltolkningar i strid med principen om transparens. Ovan redovisade brister i utvärderingsmodellen har medfört att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet inte har kunnat urskiljas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Eleventum och Huge är överens om att förfrågningsunderlaget i upphandlingen är behäftat med brister. Förvaltningsrätten salmar anledning att göra någon annan bedömning. En tillämpning av förfrågningsunderlaget strider mot såväl likabehandlingsprincipen som principen om transparens. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3429-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Eleventom har sannoliktlidit sk ada av detta och detfinnsdärm ed grundför förvaltningsrätten att ingripa i upphandlingen. Eftersom bristerna är att hänföratill det k onkurrensuppsök ande sk edet i upphandlingen är det inte tillräckligt attförvaltningsrättenförordnar om rättelse. Upphandlingen sk a därför göras om. Eleventum har, redan i anledning av vad som anförts ovan, vunnitbifalltill sin talan.Detsaknasdärförskälförförvaltningsrättenatttaställningtill vadEleventum i övrigt haranfört i sin ansök an om överprövning. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande k an överk lagas. Inform ation om hur m an överklagar finns ibilaga 1 (DVr3109/lALOU) . �-, Erik Cemjul F örvaltningsrättsfiskal MartinHembergharföredragit målet. •ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock slåckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet for offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att ptövningstillstånd m eddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit t.ill, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skål att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsriittens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarratten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisarionsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska·ombudets namn, postadress, e­ postadtess, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgiort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till föl'.\Taltningsrätten. ------, ,----.- - ·. ·..· ··- . . -. . -. -.· . www.domstol.se