�i& �!t�:ce Jonsson �;Jd��iI FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 4129-16 KONKURRENSVERKEI' 2016 �1C-· 2 7 Dnr KSnr Aktbil Falun Rensman Rörrensning AB, 556446-2033 Ombud: Daniel Lidman c/o Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping MOTPART Gävle Vatten AB, 556751-1646 Hamnleden 20 806 41 Gävle SAKEN Upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster FÖRVALTNINGSRÄTTENS AV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Rensman Rörrensning AB:s ansökan om över­ prövning. Avd 1 SÖKANDE Dok.Id 177339 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4129-16 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Gävle Vatten AB genomför en upphandling av "Konsulttjänst - Undersök­ ningar av anslutningar, överkopplingar och överläckage, del av område sö­ der i Gävle". Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfarande en­ ligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF). Tilldelningsbeslut fattades den 19 sep­ tember 2016 varvid annan leverantör än Rensman Rörrensning AB tilldela­ des kontraktet utifrån tilldelningsgrunden ekonomiskt mest fördelaktiga anbud. Rensman Rörrensning AB (Rensman) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Rensman anför som grund för sin ansökan i korthet följande. Förfrågningsunderlaget är så pass otydligt utformat att så­ väl likabehandlingsprincipen som transparensprincipen i LUF överträds. Rensman har till följd av bristerna i förfrågningsunderlaget inte haft möjlig­ het att lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud och har således lidit eller i vart fall riskerat att lida skada. Gävle Vatten AB bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förutsättningarförförvaltningsrättensprövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Rensman har anfört är visat att Gävle Vatten brutit mot någon av de grundläggande prin­ ciperna eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta medfört att Rensman lidit, eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LUF). De grund­ läggande principerna innebär att upphandlande enheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 24 § LUF). 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4129-16 I FALUN En upphandlande enhet får ange de tekniska specifikationerna som pre­ standa- eller funktionskrav. Kraven ska vara så utformade att föremålet för upphandlingen klart framgår (6 kap. 3 § LUF). Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlag, 2016-08-25 Rev B, föreskrivs bl.a. följande: AUA AUC AUC.1 ALLMÄN ORIENTERING Gävle Vatten AB, avser att upphandla konsulttjänster avseende undersökning av anslutningar, överkopplingar och överläckage med rök och färgat vatten för delområde söder i Gävle (se handling 8.2). UPPDRAGSFÖRESKRIFTER OMFATTNING Tillskottsvattenflödet i området är stort i jämförelse med andra områden i Gävle kommun. Som en del i en större utredning vill vi undersöka samtliga anslutningar från fastigheter (stuprör, spygatter och ev. brunnar) och rännstensbrunnar samt eventuella överkopplingar och överläckage meUan _spi�v�tt�- nnätet och dagvattennätet på både huvudledningar och servisledningar. SehandlingJ8.4) Uppdragets omfattning Förhållanden i området (se handling 8.2) • ca 3400 m spillvattenledning med ca 100 brunnar • ca 3400 m dagvattenledning med ca 80 brunnar • ca 125 fastigheter i olika storlek • ca 100 rännstensbrunnar Undersökning av ö1,,erkoppling och ö"erläckage ska göras nwd rök och/eller färgat �•atten '3åde på huvudledningar och servisledningar. Undersökning av överkoppling och överläckage på huvudledningar och servisledningar genomförs fackmanmamässigt med av konsulten valfri metod. Kompletterande undersökning, för att både säkerställa och lokalisera bristerna, ska göras i de ledningar, huvudledningar och servisledningar, som indikerar brister vid grundundersökningen. Utföraren ansvarar för att ordna den utrustning som behövs. All information till boende, fastighetsägare med flera intressenter, sköts av beställaren. Undersökningen ska utföras självständigt av utföraren, med kartunderlag frän beställaren. Undersökningen ska utföras under perioden v39 - v48 2016. Konsulten ska efter genomfört uppdrag redovisa en tydlig dokumentation innehållande samtliga fastigheter som ingår i beställningen, med varje stuprör/spygatt/brunn/utkastare särredovisat. Brunnar i berörda gator ska inventeras och statusbeskrivc1s. Resultatet av undersökningen ska förutom i pappersformat även dokumenteras digitalt. Result;:it ska lämnas senast 14 dagar efter undersökningen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4129-16 IFALUN AUB.52 Värderingsgrunder vid utvärdering av anbud Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas. Utvärdering kommer att ske enligt den så kallade mervärdesmetoden. Följande omständigheter kommer att tillmätas betydelse vid anbudsprövning. Utvärderlngskriterier Max mervärde 1. Fiktiv anbudssumma 2. Kvalitet på erbjuden tjänst 90 000 SEK Utvärdering sker enligt nedan: 1. Mervärdet för utvärderingskriteriet "Kvalitet på erbjuden tjänst" 2. Mervärdet för utvärderingskriteriet subtraheras från Fiktiv anbudssumma. Resultatet betecknas anbudets jämförelsesumma. 3. Anbudet med lägsta jämförelsesumman vinner upphandlingen. Negativa jämförelsetal kan förekomma. 1. Fiktiv anbudssumma ifyllda å-priser multiplicerat med fiktiva mängder. Mängderna är endast avsedda i utvärderingssyfte. 2. Kvalitet på erbjuden tjänst Mervärdet räknas fram på följande vis: Anbudsgivarens kvalitet på erbjuden tjänst/produkt värderas via omdömen av utförda uppdrag mot beställare/kunder. Samtliga referenter får svara på följande fem egenskaper/påståenden och poängsätta dem enligt skalan nedan: Kvalitet på erbjuden tjänst i uppdrag: ✓ Konsultensnyckelperson/erhargenomsinfackmanamässighetutförtkompetentaoch kvalitativa tjänster avseende undersökning av anslutningar, överkopplingar och överläckage ✓ Kvalitetsnivå på levererat material efter utförd tjänst ✓ Konsulten har hållit överenskomna tider genom nyckelperson/ernas förmåga att effektivt planera, leda, organisera och genomföra ✓ Konsulten har god samarbetsförmåga, kommunicerar och informerar beställaren efter överenskommet arbetssätt ✓ Konsulten har utfört uppdrag kostnadseffektivt utifrån med beställaren avtalade och överenskomna villkor Poängskala: 0 poäng Dåligt - missnöjd 1 poäng Godkänt - ok 3 poäng Bra - mycket nöjd Maximal poäng: Referensomdöme ger 30 poäng (3 poäng *2 referensuppdrag *S frågor) TotaIt: 30 poäng Poäng översätts till mervärde genom rätlinjig interpolation där 0 poäng ger 0 SEK och 30 poäng ger 90 000 SEK. Det innebär att varje poängenhet/steg är värt 3 000 SEK I mervärde (90 000 SEK/30 steg) 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4129-16 IFALUN Vadparterna anför Rensman anför bl.a. följande. Den enda information som lämnas avseende själva upphandlingsföremålet återfinns i den allmänna orienteringen (AUA) och i uppdragsföreskrifterna (AUC.1). Förfrågningsunderlaget brister i sin helhet i transparens avseende vad som efterfrågas, vad anbudsgivarna för­ väntas offerera och vad som anses vara lägsta godtagbara kvalitet. I syfte att förtydliga vad Gävle Vatten de facto efterfrågar och därmed få möjlighet att offerera ett korrekt och konkurrenskraftigt anbud, valde två leverantörer att ställa frågor inom ramen för "Frågor och Svar". Gävle Vatten responderade genom att revidera förfrågningsunderlaget vid två tillfällen. Förändringarna av förfrågningsunderlaget innebar att det blev än mer oklart vad anbudsgi­ varna de facto ska offerera, eftersom det finns ett antal olika metoder med skiftande kvalitet och således även skiftande prisbild. Det får anses klart att Gävle Vatten inte ställer några krav på val av metod. Däremot saknas tyd­ liga preferenser för vad som avses med "fackmannamässigt utförd", dvs. vilka metoder som accepteras under dessa premisser. Då förfrågningsun­ derlaget som helhet inte på ett tydligt sätt specificerar vad som efterfrågas, har det varit förenat med betydande svårigheter för anbudsgivarna att utifrån den vaga formuleringen i AUC.1 bilda sig en uppfattning om vad som ska offereras för att anbudet inte ska förkastas. De olika prisnivåer som kommit att offereras i upphandlingen ger uttryck för de olika tolkningar av förfråg­ ningsunderlaget som anbudsgivarna har gjort och visar att förfrågningsun­ derlaget brister i transparens. Priserna är direkt kopplade till metodval och om priset varierar mycket gör även kvaliteten det. Rensman ställer sig frå­ gande till hur Gävle Vatten har utvärderat anbudens kvalitet. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att referensuppdragen ska avse samma metod som offereras och förfrågningsunderlaget innehåller heller inget krav på redovisning av metodval, vilket innebär att anbudsgivarna haft möjlighet att manipulera utvärderingen genom att offerera en sämre metod med ett lägre pris, men ange referensuppdrag där man nyttjat en bättre kvalitet för att er­ hålla bästa möjliga resultat i utvärderingen. Det är då inte möjligt att utvär- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4129-16 I FALUN