FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 2384-13 Sida I (5) I VÄXJÖ 2013-08-20 Föredragande: Carin Gunnarsson SÖKANDE Meddelad i Växjö Dok.Id 75951 Postadress Box 42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post: fva@dom.se Telefax 0470-255 02 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 BOG Service AB, 556766-9824 Ljungåsgatan 31 671 52 Arvika MOTPART Räddningstjänsten Östra Blekinge Blekingegatan 1 371 34 Karlskrona SAKEN 2013 -08- 2 1 Avd-. KSnr Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår BOG Service AB:s ansökan om överprövning. ·-···- Dnr u AktbU i iit l •. 1'. KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2384-13 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Räddningstjänsten Östra Blekinge (Räddningstjänsten) har genomfört en upphandling avseende räddningsfordon. BOG-Service AB:s (BGG) anbud har inte kvalificerat sig för vidare anbud med stöd av 10 kap. 2 § 4. LOU. Som skäl angavs att under utvärderingen har det kommit till Räddnings­ tjänstens kännedom att Kils kommun nyligen hävt ett avtal gällande leve­ rans av räddningsfordon från BGG till följd av en avsevärd försening. En­ ligt tilldelningsbeslut den 10 juni 2013 har Räddningstjänsten beslutat att anta anbud från Autokaross i Floby AB. BGG ansöker om överprövning och yrkar att en ny utvärdering ska göras varvid BGG:s anbud ska beaktas. BGG anför bl.a. följande. Båda anbuds­ givarna använder sig av samma leverantör av One seven system, som var orsak till BGG:s leveransförsening till Kils kommun, dvs Gimaex (NFRS). Av åberopad skrivelse från Gimaex/NFRS framgår att detta bolag orsakade förseningen. BGG anser att det fanns klara möjligheter att kontrollera detta innan man uteslöt BGG. BGG har idag system i lager som passar i denna upphandling. Detta förhindrar försening för tredje part. Räddningstjänsten anser att ansökan bör avslås och anför bl.a. följande. Anbudsgivare har det totala ansvaret för byggnation och leverans inklusive eventuella underleverantörer. Enligt åberopat dokument från Kils kommun har kommunen sagt upp avtal med BGG och hävt beställning av räddnings­ fordon på grund av försening. Detta dokument styrker Räddningstjänstens agerande i nu förevarande upphandling och vidhåller sitt tidigare beslut. Dessutom uppfyller BGG:s anbud inte kravspecifikationen avseende punk­ terna 7.2.1, 7.2.3, 7.2.5 och 7.2.10, där uppgifter om släcksystemet ska redovisas och handhavande ska beskrivas. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2384-13 I VÄXJÖ SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada över­ pröva en upphandling. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 10 kap. 2 § första stycket 4. LOU får en leverantör uteslutas från att delta i en upphandling om leverantören har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen och den upphandlande myndigheten kan visa detta. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 4 2384-1 3 Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Frågan i målet är om Räddningstjänsten har visat att BGG gjort sig skyldig till så allvarligt fel i yrkesutövningen att det funnits grund för uteslutning från den aktuella upphandlingen med stöd av 1 0 kap. 2 § 4. LOU. Kammarrätten i Göteborg har i dom den 15 april 2012, mål nr 2090-11, funnit att en leverantör kunde uteslutas då leverantören hade begått ett av­ talsbrott som medförde att den upphandlande myndigheten hävde avtalet med leverantören. Av Kils kommuns dokument framgår följande. Kils kommun beslutade efter upphandling att beställa räddningsfordon från BGG enligt lämnat an­ bud. Leveranstiden angavs till 15 veckor räknat från den 13 juni, dvs 2 oktober 2011. Kils kommun har den 21 februari 2013 hävt beställningen av räddningsfordonet eftersom fordonet ännu inte var leveransklart. NFRS, som är en av leverantörerna till räddningsfordonet, har i skrivelse den 22 februari 2013, anfört att de inte bör lastas för hela förseningen av leveransen. Mot bakgrund av utredningen konstaterar förvaltningsrätten att BGG har brustit i sina åtaganden i tidigare avtal. Anbudsgivaren har det totala ansva­ ret även om det är underleverantörer som brustit i sina åtaganden. Bristerna i tidigare åtagande får även anses vara av stor betydelse för förevarande upphandling. Förvaltningsrätten anser därför att det är visat att BGG, ge­ nom att inte leva upp till åtagandena enligt kontraktet med Kils kommun, har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen. Räddningstjänsten har därför enligt 10 kap 2 § 4. LOU haft grund för att utesluta BGG från förvarande upphandling. Ansökan ska därför avslås. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2384-13 IVÄXJÖ 2 MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU) M1/l/l/11J!J t- H;f1sson HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvalt:ningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. u::, 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. '"O8 p., Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se 2.