- - ... -◊ffentliguppharidling - - -- ----------- -- ------ - -- Mål nr 1894-15 Ombud: Advokat Henrik Seeliger och biträdandejurist Hanna Lundqvist Advokatfirman Lindahl KB Box 11911 Sida1 (8) FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2015-08-10 Enhet2 Meddelad i Förvaltningsrättsnotarien Falun Mikaela Johansson SÖKANDE SITA Sverige AB, 556108-8393 404 39 Göteborg MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge 2ors -mJ.- "' l1.. -- SAKEN Avd Dok.Id 141884 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten avslår SITA Sverige AB:s ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1894-15 I FALUN Enhet2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Trafikverket genomför en upphandling av totalentreprenad avseende "E45 , delen Lilla Bommen - Marieholm, Göteborgs stad, Västra Götalands län. Mottagning av förorenade schaktmassor" ( ärendenummer TRV 2014/1500 9 ) . Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande en­ ligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Den4 maj2015 beslutade Trafikverket att tilldela Ragnsells Heljestorp AB (Ragnsells) kontraktet. SITA Sverige AB (SITA) ansöker om överprövning och yrkar att upp­ handlingen ska göras om. SITA anför i korthet följande som grund för sin - ansökan.Prispåslagetberoendepåtransportsträckaöverstigerdenkostnad·­ som Trafikverket har för sådana transporter. Utvärderingsmodellen är dis­ kriminerande och rar till följd att endast leverantörer som har mottagnings­ plats i Göteborgs närområde kan komma ifråga för kontraktet. Bristerna i upphandlingen har medfört skada eller i vart fall risk för skada för SITA. Trafikverket bestrider SITA:s yrkande om att upphandlingen ska göras om. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på. Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad SITA anfört är visat att Tra­ fikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att SITA lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU) . De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 894-15 I FALUN Enhet2 öppet sätt samt iaktta principer om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (1 kap. 9 § LOU) . Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget, punkt AFB.5 3 "Prövning av anbud", framgår bl.a. följande. Beställaren kommer att anta det anbud som har lägst pris för mottagning av 35 ton förorenade massor efter kompensation för transport­ avstånd enligt nedan. Transportavståndet är den kortaste vägsträckan tur och retur mellan entreprenadområdet och mottagningsplatsen som är tillå­ ten för tänkta transporter. Lägsta pris kommer att beräknas genom att an- och ton, beräknat på avståndet mellan Falutorget vid entreprenadområdet och anbudsgivarens mottagningsplats tur och retur. Beräkningen baseras på ett lastbilslass om 35 ton enligt följande: Anbudsutvärderingssumma = ( anbudspris/ ton * 35 ) + ( 35 * angivet trans­ portavstånd i km) . I punkten2 .1 i den tekniska beskrivningen anges bl.a. att transport av schaktmassor från byggplatsen till mottagningsanläggningen inte ingår i leverantörens uppdrag. Likabehandlingsprincipen och principen om icke-diskriminering SITA framför att det strider mot likabehandlingsprincipen och principen om icke-diskriminering att uppställa kriterier som premierar geografi.sk närhet då resultatet blir att endast inhemska lokala företag kan delta och anbudsgivare med säte längre bort eller i andra medlemsstater i EU stängs ute. SITA anför följande. De krav och kriterier som ställs vid offentlig upphandling ska vara kopplade till vad som upphandlas, inte vara godtyck­ liga eller uppenbart osakliga och vara objektivt utformade. Utvärdering­ modellen innebär att konkurrensen begränsas på ett otillbörligt sätt. .' .. budsgivarens pris för omhändertagande av respektive kategori av förare- . nade massor belastas med ett transportpåslag på en (1) krona per kilometer Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOl\1 1894- 15 ! FALUN Enhet2 Trafikverket har inte redovisat vilka faktiska kostnader man har per ton och kilometer för transport av de aktuella massorna. Trafikverkets trans­ portpåslag överstiger dock sannolikt åtminstone 100 procent den faktiska kostnad Trafikverket kan ha. Av "Frågor och Svar" framgår att transport­ påslaget är schablonmässigt och syftar till att täcka den merkostnad som Trafikverket har för längre transportavstånd. Transportpåslaget baseras alltså inte på faktiska och verkliga kostnader utan är godtyckligt och up­ penbart osakligt. Av förfrågningsunderlaget framgår endast att det är eko­ nomiska skäl som motiverar prispåslaget. Trafikverket påstår även att transportsträckans i_ängd påverkar möjligheten för entreprenören att effek., tivt utföra entreprenadarbeten och nyttjandet av resurserna. Trafikverket har dock inte redogjort för vilka kostnader man drabbas av till följd av detta och SITA bestrider att Trafikverket drabbas av kostnader på grund av produktionstekniska skäl. Trafikverket har genom att upphandla omhändertagande av förorenade massor separat från transporterna av desamma i kombination med vald utvärderingsmodell sett till att endast entreprenörer med lokala mottag­ ningsanläggningar kan komma ifråga för kontraktet. Om transport och om­ händertagande av massorna istället upphandlats_tillsammans hade det varit upp till varje anbudsgivare att offerera ett pris som kunde täcka kostnaden för transport istället för att påföras Trafikverkets schablo�serade och orim- ligt höga transportpåslag. Upphandlingsföremålet får inte formuleras på ett sätt som medför att konkurrensen begränsas helt i onödan. Trafikverket har mot detta anfört att transportsträckans längd mellan ent­ reprenaden och mottagandet av avfallsmassorna dels påverkar kostnaderna för entreprenaden, då entreprenören debiterar Trafikverket för transporten, dels möjligheten för entreprenören att effektivt utföra entreprenadarbeten och nyttjandet av resurserna vilket påverkar kostnaderna för verket som beställare. Det är alltså av ekonomiska och produktionstekniska skäl som påslaget på erbjudet pris använts för att få fram lägsta jämförelsepris vilket ... Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1894-15 !FALUN Enhet2 tydligt framgår av förfrågningsunderlaget. Då transportkostnaden drabbar beställaren har beställaren rätt att uppställa villkor som gynnar anbudsgi­ vare som kan erbjuda avfallsmottagning i närheten av entreprenaden för att minimera transportkostnaden. Det är dyrt för avfallsmottagare att ha många anläggningar men det erbjuder marknaden ett kortare transp01tavstånd vil­ ket rimligtvis bör premieras i anbudstävlan. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av förarbetena framgår att likabehandling och icke-diskriminering förut­ sätter att anbudssökande och anbudsgivare behandlas lika i alla skeden av anbudsförfarandet, oberoende av sådana faktorer som inte hänför sig till· genomförandet av upphandlingen. Icke-diskriminering förutsätter alltså att anbudssökande eller anbudsgivare från andra orter behandlas på samma sättsomt.ex. företagfråndenegnakommunen(prop.2006/07:128 s.155). Utvärderingsmodeller ska vara så utformade att de är ägnade att leda till ett rättvisande resultat, d.v. s. att det anbud som är ekonomiskt mest fördelakt­ igt antas. Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är op­ timalt utformade f'ar godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när(RÅ2002 ref50).Upphandlandemyndighetharstorfrihetattnärmare bestämma föremålet för en upphandling, men kraven i förfrågilingsun- .