LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN KLAGANDE DOM 2009-08-26 Meddelad i Stockholm Mål nr 15612-09 Rotel 227 Sida 1 (7) Creab Sverige AB, 556269-1377 Drottninggatan 46 371 33 Karlskrona MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår överklagandet. Dok.Id454157 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08--561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@domse Expeditionstid måndag - fredag 09:00-1.5:00 Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2009-08-26 Sida 4 15612-09 Avd2 borgs stad. Omfattningen på upphandlingen medför att det är särskilt vik­ tigt att ha en säker och kolt kommunikationsväg i utförandet och i förfråg­ ningsunderlaget ställs särskilda krav (se punkt 3.2.3) på kvaliteten i utfö­ randet av den efterfrågade tjänsterna. Om underleverantör anlitas har Ar­ betsföm1edlingen ingen eller ringa kontroll över detta. Mot bakgrund av syftet med upphandlingen av bevakningstjänster och Arbetsförmedlingens behov är kravet att anbudsgivaren innehar egen auktorisation för person­ skydd inte oproportionerligt. Creab vidhåller sin ståndpunkt samt yrkar att länsratten prövar anbudsför­ frågan i sin helhet och enskilt prövar förfrågningsunderlagets utvärderings­ kriterier i förhållande till principen om likabehandling. Om denna mycket speciella och viktiga tjänst för Arbetsförmedlingens personal, som möjligt­ vis kan tillhandahållas av ett (1) eller högst två (2) bevakningsföretag i Sverige, är så pass viktig ska den upphandlas särskilt. Kontakt med Riks­ polisstyrelsen och Länsstyrelsen i Blekinge ger att det idag finns 606 auk­ toriserade bevakningsföretag i landet varav 8 har auktorisation for bevak­ ning av enskild person for dennes skydd. Hur många väktare i respektive företag som har den efterfrågade utbildningen är inte klarlagt. Detta medför att mer än 99 % av Sveriges auktoriserade bevakningsföretag utesluts från Arbetsförmedlingens upphandling av bevakningstjänster. Arbetsförmed­ lingen menar att kontaktvägama mellan arbetsförmedlingen och dess sä­ kerhetsstab måste vara enkla, tydliga och korta. Creab frågar sig om inte detta krav utesluter företag som ar etablerade på "landsorten", och som inte har representation i Stockholm, att lämna anbud. Arbetsförmedlingen vidhåller att upphandlingen av samtliga tjänster som ingår i förfrågningsunderlaget ska ske genom en och samma upphandling. Att leverantören inom k01t tid ska kunna erbjuda personskydd dygnet runt i hela landet framgår tydligt i förfrågningsunderlaget och beror på att för-­ medlingskontoren finns spridda i hela landet. LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2009-08-26 Sida 5 15612-09 Avd2 DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap 9 § L0U skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brntit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap 9 § L0U eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall enligt 16 kap 1 och 2 § § L0U länsrätten på framställning av leverantören besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredning i målet I förfrågningsunderlaget anges följande under 1.2 Beskrivning av tjänst. Ansvara för bevakning av samtliga Arbetsförmedlingar/Arbetsfönned­ lingskontor i landet. Följande tjänster efterfrågas: Larmutryckning, ronde­ rande och stationära bevaknings�jänster, personskydd och övriga tilläggs­ �jänster. Anbud kan lämnas på hela eller delar av de tre efterfrågade geografiska områdena. Arbetsförmedlingen kommer att anta en (1) leverantör per efterfrågat geo­ grafiskt område: A. Stockholm B.Malmö C. Öv1iga delar av landet När det gäller krav på leverantör anges följande under 3.1.1 Tillstånd (auk­ torisation) för bevakningstjänster. * Anbudsgivaren skall ha tillstånd (auktorisation) av länsstyrelsen för att yrkesmässigt bedriva bevakning enligt Lag om bevakningsföretag (SFS 1974:191). Intyg skall bifogas. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Avd2 DOM 2009-08-26 * Anbudsgivaren skall vara auktoriserad att åta sig bevakning av enskild person för dennes skydd. Intyg skall bifogas. Under 4.4 Personskydd och säk:erhetsteknisk utrustning anges följande avseende 4.4.1 Personskydd. Personskydd kommer tidvis att behövas då hotbilden mot enskilda arbets­ förmedlare har ökat. Anlitad väktare har som uppgift att bevaka och utöva tillsyn av platser med anknytning till person som bedöms vara utsatt för hot. Väktare som anlitas ska ha specialutbildning för bevakning av enskild person för dennes skydd Tjänsten ska kunna utföras dygnet runt och på de platser som personen vistas på. Tjänsten ska kunna tillhandahållas på den plats där bevakningen skall äga rum senast åtta (8) timmar från beställning. Vid, akuta situationer ska be­ vakningspersonal ställas till förfogande på den plats dur bevakningen skall äga rum inom två (2) timmar från beställning. Leverantören ska i övrigt tillhandahålla allt erforderligt materiel som bevakningspersonema behöver för att fullgöra sitt uppdrag, exempelvis: * Korttidshyra av teknisk utrustning för personskydd (GPS-larm, radiolarm m.m.), Vid beställning skall driftklar och uppkopplad utrustning finnas på plats inom åtta (8) timmar efter avrop från arbetsförmedlingen. Instruktion till användaren skall ingå i leveransen, 4.4.2 Korttidshyra av annan säkerhetsteknisk utrustning * Korttidshyra av annan säkerhetsteknisk utrustning ska kunna göras, ex­ empelvis videoövervakningsutrustning, intern kommunikations utrustning. Modell, kvantitet, rätt vald utrustning till hotbilden och till behovet ska styra val av utrustning. Exempel på utrustning: OPS-telefon, med abonnemang, driftsatt och klar samt uppkodad mot aktuellt skyddsobjekt, larmväska/inbrottslarm. Under 9.2 Utvärderingskriterier anges att när det gäller Pris (viktning 60) kommer personskydd att utgöra 15 poäng. Länsrättens bedömning Creab har anfört att förfrågningsunderlaget strider mot principen om lika­ behandling genom att anbudslärnnare skall inneha auktorisation för bevak­ ning av enskild person. Sida 6 15612-09 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2009-08-26 Sida 7 15612-09 Avd2 Att upphandlande myndighet med utgångspunkt i det behov som skall till­ godoses ställer krav på viss auktorisation hos anbudsgivaren innebär inte i sig att konkurrensen kan anses snedvridas på det sätt Creab anger. Länsrät­ ten kan inte finna att likabehandlingsprincipen har åsidosatts genom upp­ ställt skall-krav. Inte heller kan uppställt skall-krav anses strida mot någon annan av de grundläggande principer som gäller enligt LOU. Sammantaget finner länsrätten att Arbetsförmedlingens förfrågningsunder­ lag i upphandlingen avseende bevakningstjänster inte är utformat på ett sådant sätt att det finns skäl att förordna att upphandlingen skall bli föremål för rättelse eller göras om. Ansökan om överprövning skall därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) rådman 4f._"f-�: •�W�i;X;· fi-Eild',i\i;tIMU,i.:i SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockhohn. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kanunarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekonuner till ändring i det slut vartill länsrätten konunit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. LJu::l u r­o DC-1 Skrivelsen med överklagande skall innehålla www.domstol.se 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnununer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn; adress och telefon­ nununer. Bilaga