Dok.Id 240317 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2018-05-28 Sida 1 (5) Enhet 1 SÖKANDE Meddelad i Uppsala Mål nr 6436-17 E I ,.J,\; l).J ···It Avd PR Bygg AB, 556351-7480 Verkstadsgatan 10 753 23 Uppsala MOTPART Uppsala läns landsting Box 602 751 25 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU I FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. "·ni(' ,.rr�� t.? g KSnr Aktbil Dnr ■111i1,t,.,:tua .. .....,.�,. .. KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 2, 6436-17 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Uppsala läns landsting genomför en ramavtalsupphandling av ombyggnads­ arbeten, fastighetsunderhåll och installationer med dnr UPPH2017-0222. Av tilldelningsbeslut den 17 november 2017 framgår att tre leverantörer ska tilldelas avtal. Anbudet från PR Uppsala Bygg AB bedömdes inte uppfylla ett obligatoriskt krav med motiveringen att det inte uppfyllde kravet att ett av referensuppdragen ska vara utfört i sjukhusmiljö. PR Uppsala Bygg (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upp­ handlingen ska göras om alternativt rättas på så sätt att en ny anbudvärde­ ring görs. Bolaget för bl.a. fram följande. Det finns ingen definition eller ytterligare beskrivning av vad Uppsala läns landsting efterfrågar för erfa­ renhet eller typ av referensprojekt. Andra anbudgivare har lämnat vårdboen­ den, ungdomsmottagningar, tandläkarmottagningar etc. och dessa har god­ tagits. Bolaget har angett "Lundgårdens Vårdboende etapp 2" som referens. Där bor personer med stort omvårdnadsbehov och personalen består av bl.a. sjuksköterskor, undersköterskor och sjukgymnaster. Vidare finns i samma huskropp dvs. i närheten av byggprojektet, en vårdcentral. Med tanke på att ramavtalet omfattar ordinära renoverings- ombyggnads- och tillbyggnadsar­ beten samt installationer och fastighetsunderhållsarbeten tyder det även på att kravet på projektet utfört i sjukhus inte kan anses såsom högt ställt. Bo­ lagets referensprojekt uppfyller kraven. Utvärderingen ger därmed inte ett rättvist resultat. Samtidigt ges stort utrymme för subjektiva bedömningar i samband med utvärderingen. Det står i strid med kraven på förutsägerbarhet och transparens. Enligt Språkrådet saknas en klar definition av begreppet sjukhusmiljö. Bo­ laget har inte som landstinget påstår byggt lägenheter på Lundgården. Bola­ get har renoverat och iordningställt lokaler för äldre med vårdbehov. Detta innefattar rum för vård, tillgänglighetsanpassningar, t.ex. taklyftar, höj och Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6436-17 I UPPSALA sänkbar wc/duschutrustning m.m. Av de administrativa föreskrifterna i upp­ handlingen framgår att anbudsgivare som skriftligen intygat att visst eller vissa ska-krav är uppfyllda, kan efter anbudstidens utgång komma att kon­ taktas av beställaren med begäran om ytterligare bevis på att dessa krav är uppfyllda. Uppsala läns landsting har inte kontaktat bolaget om ytterligare bevis innan uteslutning skedde. Uppsala läns landsting anser att ansökan ska avslås och för i huvudsak fram följande. Referensprojektet Lundgården är ett äldreboende för äldre personer med omvårdnadsbehov. Lundgården är alltså inte ett sjukhus i den mening som ska-kravet anger. En entreprenad av sjukhusmiljö är långt mycket mer komplex än en entreprenad av äldreboende. En entreprenad av ett äldreboende har inte alls inslag av den komplexitet som en sjukhusentre­ prenad omfattar gällande t.ex. byggnation av mottagning och medicintek­ nisk utrustning. Det ställs också mycket högre krav på renlighet/vårdhygien vid dessa typer av ombyggnationer. En entreprenad av ett äldreboende sak­ nar helt och hållet dessa inslag. Bolaget har vidare anfört att det är lägenhet­ er som de har byggt på Lundgården, det vill säga något helt annat än sjuk­ husmiljö. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET För att kunna ingripa mot upphandlingen krävs enligt 20 kap. 6 § LOU att myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 4 kap. 1 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Av samma bestämmelse framgår även att upphand- Sida4,.. ,,, FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6436-17 I UPPSALA lingar ska genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet I mål om offentlig upphandling grundar rätten sin prövning på de omständigheter som sökanden åberopar och parterna får som huvudregel själva bära ansvaret för utredningen. I nu aktuellt mål är det bolaget som har bevisbördan för att det finns grund för att ingripa mot upphandlingen, jfr Högsta förvaltningsdomstolens avgöranden i RÅ 2009 ref. 69 och HFD 2013 ref. 53. I de administrativa föreskrifterna AFB.52 avsnitt 2.2 anges att anbudsgiva­ ren ska ha erfarenhet av att arbeta i sjukhusmiljöer. Av referensblankett 13.4 framgår att minst en referensentreprenad ska ha omfattat arbete i sjukhus­ miljö. Bolaget för fram att kravets utformning ger utrymme för subjektiva värderingar och står i strid med kravet på likvärdighet och transparens. För­ valtningsrätten konstaterar att begreppet sjukhus definieras i 7 kap. 4 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30). Enligt förvaltningsrättens bedömning bör en rimligt informerad och normalt ansvarsfull anbudsgivare kunna förstå att med begreppet sjukhusmiljö avses entreprenader i miljöer där hälso-och sjukvårdsinsatser utförs (jfr RÅ 2002 ref 50). Det av bolaget åberopade referensprojektet Lundgården är ett äldreboende för äldre personer med omvårdnadsbehov. Uppsala läns landsting för fram att en entreprenad av sjukhusmiljö är långt mycket mer komplex än en ent­ reprenad av äldreboende. En entreprenad av ett äldreboende har inte alls inslag av den komplexitet som en sjukhusentreprenad omfattar gällande t.ex. byggnation av mottagning och medicinteknisk utrustning. Det ställs också mycket högre krav på renlighet/vårdhygien vid dessa typer av ombyggnat­ ioner. Bolaget för fram att projektet Lundgården inkluderar bl.a. tillgänglig­ hetsanpassningar och höj och sänkbar wc/duschutrustning. Vad bolaget för fram visar inte enligt förvaltningsrättens bedömning att det är fråga om en entreprenad i sjukhusmiljö. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6436-17 I UPPSALA Av de administrativa föreskrifterna AFB.314 framgår att beställaren kan komma att kontaktas om ytterligare bevis på att ska-kraven är uppfyllda. Kravet innebär enligt förvaltningsrättens mening inte någon skyldighet för beställaren att göra det. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller upp­ handlingsdokumentationens krav inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i upphandlingsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Högsta förvalt­ ningsdomstolen har i avgörandet HFD 2016 ref. 37 uttalat att det i princip inte är möjligt att godta ett anbud som inte uppfyller ställda obligatoriska krav i en upphandling. Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att bolaget inte har visat att det finns skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IA LOU) /ro �Höök adjungerad ledamot �!J.'i_, H SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se U Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan- förhandling-har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. I