FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Elisabet Heimer SÖKANDE DOM 2019-01-25 Meddelad i Falun Mål nr 5475-18 Sida1 (4) Kontor & Data i Söderhamn Aktiebolag, 556307-4250 Ombud: Advokat Anders Olofsson Anders Olofsson Advokatbyrå AB Box 263 826 26 Söderhamn MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling "'o•,., ,,., 25 Aktbil Avd Dnr KSnr i. I.J-J,- FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. DokJd 241578 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom,se ,VVvw,forvaltningsrattenifalun,domstol,se KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5475-18 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) upphandlar ut­ skriftstjänst Gävle Ockelbo Söderhamn (7836) enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 5 december 2018. Kontor � Data i Söderhamn Aktiebolag (Bolaget) ansöker om överpröv­ ning och yrkar att deras anbud ska anses kvalificerat att utvärderas eller att upphandlingen får avslutas för sedan rättelse gjorts genom ny anbudsutvär­ dering där Bolagets anbud beaktas såsom kvalificerat att gå vidare till utvär­ dering. Inköp Gävleborg anser att ansökan ska avslås. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förutsättningar för förvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Inköp Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och detta medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna in­ nebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvär­ digt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphandlingsdokumenten Av upphandlingsdokumenten punkten 3.1.2 framgår 61. a. följande. Leverantören skall ha branscherfarenhet och erfarenhet av att behandla stora volymer, motsvarande Beställarens enheter per år. Ange tre (3) stycken referenser frå,Q_!iknande åtaganden. fylli...Qm !iliggiid....bililga 78il.Ei Re-h:n::n��r.11f5:-1- FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 3 5475-18 Vad parterna anför Bolaget anför bl.a. föijande. Bolaget har för att uppfylla kravet i punkten 3.1.2 angett tre referenser med var för sig en årsvolym om 100-150 enheter per år och tillsammans cirka 400 enheter per år. Inköp Gävleborg ansåg att det inte uppfyllde kravet. Bolaget anser att kravet är att uppfatta på sådant sätt att det räcker med att ange tre referenser som tillsammans har en årsvolym som motsvarar de beräknade volymerna. Av förfrågningsunderla­ get framgår att den beräknade inköpsvolymen för avtalstiden om tre år är angiven till totalt 855 maskiner vilket motsvarar i genomsnitt 285 maskiner för varje avtalsår. Bolagets referenser innefattar 400 maskiner per år och kravet är därför uppfyllt. För det fall kravet ska uppfattas som att varje refe­ rens var för sig ska innefatta leveranser motsvarande det preliminära inköps­ behovet så framgår det inte tydligt. Förfrågningsunderlaget är således utfor­ mat på sådant sätt att kravet måste anses uppfyllt för det fall att de volymer som omfattas av referenserna, var för sig eller tillsammans, motsvarar de preliminära volymerna. Om kravet ska uppfattas på annat sätt är det opro­ portionerligt. Bolaget har lidit eller kan komma att lida skada till föijd av att Inköp Gävleborg brutit mot LOU. Inköp Gävleborg anför bl.a. följande. I punkterna 1.4.1 och 1.4.2 framgår att behovet är 214 enheter per år. För att säkerställa att den blivande leveran­ tören kan leverera och hantera den volymen ställdes det krav i punkten 3.1.2. Av ordalydelsen framgår det tydligt att kravet gäller erfarenhet av uppdrag "motsvarade Beställarens enheter per år" och att anbudsgivarna som verifikat ska ange tre "referenser från liknande åtaganden". Kravet är tydligt utformat så att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla le­ verantörer kan tolka det på samma sätt, dvs. att referensuppdragen vart och ett för sig ska uppfylla kraven. Inköp Gävleborg har inte brutit mot någon bestämmelse i LOU. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5475-18 IFALUN Förvaltningsrättens bedömning Högsta förvaltningsdomstolen har i ett avgörande uttalat att även förfråg­ ningsunderlag som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leve­ rantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Detta följer också av gemenskapsrät­ tens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens (RÅ 2002 ref. 50). Enligt förvaltningsrättens bedömning framgår av kravets ordalydelse att varje referens ska omfatta volymer som motsvarar beställarens enheter per år. Det innebär att varje referens ska omfatta en volym på cirka 214 enheter per år. Enligt förvaltningsrätten är kravet tillräckligt klart och tydligt utfor­ mat för att en att leverantör ska kunna avgöra vad som tillmäts betydelse. Vidare har kravet en adekvat koppling till ändamålet med upphandlingen och kan inte anses oproportionerligt. Det är ostridigt i målet att Bolaget har lämnat in tre referenser som var för sig har en årsvolym 100-150 enheter och därmed en samlad årsvolym om cirka 400 enheter. Bolagets anbud har därför inte uppfyllt kravet i punkten 3. 1 . 2 och är dä1med rätteligen förkastat. Bolaget har inte visat att Inköp Gävleborg har överträtt någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (FR-05). Eva Karlsson Helghe rådman iI!!i SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 i'i FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www. domstol. se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. -------------·--- --------------------- För fullständig information, se: · • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. C, Sida 2 av 2 www .domstol.se